PDA

View Full Version : Mixfight.nl in gesprek met Jemyma Betrian



payap
01-01-2013, 23:25
Het nieuwe jaar 2013 is al weer begonnen en op deze nieuwjaarsdag blikken we met “Golden Girl” Jemyma Betrian terug op het jaar 2012, Een jaar dat voor haar zeer succesvol en geslaagd verlopen is. Met o.a. het winnen van de wereldtitel MuayThai bij de WBC in Las Vegas en een zeer geslaagd boks debuut kunnen we zonder overdrijven stellen dat ze een van de meest, en zo niet de meest, succesvolle vrouwelijke vechter van eigen bodem van 2012 was.


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/sheet_Jemayma-30.jpg


2011

Het verhaal van 2012 begint eigenlijk al met een voorgeschiedenis in 2011. In dat jaar is Jemyma druk bezig met het Olympisch boksen en verslaat zij de een na de ander. Tijdens de PANAM spellen in Ecuador declasseert zij de huizenhoge favoriete Christina Cruz uit de USA met 17-4 en plaats zij zich hiermee voor de finale. En met deze knappe overwinning op de Amerikaanse Christina Cruz zou de Olympische droom uiteenspatten. De Amerikanen kunnen het verlies niet verkroppen van hun ster en dienen een protest in omdat Jemyma een professioneel kickbokser zou zijn. En onder druk van de sterke Amerikaanse lobby wordt dit protest goedgekeurd en Jemyma op de dag van de finale gediskwalificeerd. En is het amateur boksen over voor haar.

Eind 2011 maakt Jemyma hierna een spetterende comeback in het kickboksen. In oktober verslaat zij tijdens het gala van The MuayThai Premier League in Padova Nevenka Mikulic, in november op Sint Maarten wordt Mellony Geusjes verslagen op het Fierce & Furious gala en in december is er winst op Loreena Klijn in Suriname tijdens het Klaar om te Bossen IV gala.


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/The%20MPL/Padova/3.jpg


2012

Met deze historie stapt Jemyma het vechtjaar 2012 in die zij in Nederland start met een overwinning op Mariëlle Krusse. Hierna volgt een gevecht in Japan tegen de regerend WBC MuayThai kampioene van Japan in het featherweight, Ayano Oishi. Jemyma laat er geen gras overgroeien en tot verbijstering van de Japanse fans wordt hun kampioen voortijdig verslagen. Het boksen is echter al die tijd blijven kriebelen en Jemyma pakt dit weer op en nu met en prof partij. In Duitsland maakt zijn een ijzersterk debuut in het profboksen door de Hongaarse Eva Toth al binnen anderhalve minuut te verslaan.

Hierna volgt de grote uitdaging voor Jemyma. Met haar overwinning op de Japanse kampioene Ayano Oishi komt zij in aanmerking om voor de WBC wereldtitel te vechten tegen de regerend WBC MuayThai wereldkampioene en kampioene van Australië, Tiana Cavelry. Een titel die Tiana Cavelry had gewonnen tegen Ayano Oishi. Vlak voor de partij in Las Vegas echter meld Tiana zich geblesseerd af en gaat het titelgevecht niet door. Aangezien ook de Amerikaanse Tiffany van Soest zonder partij is komen te zitten wordt Jemyma gevraagd tegen haar te vechten. De superfight tussen Jemyma en Tiffany van soest, die wereldkampioen is in een hogere gewichtsklasse, ontaard in een ware thriller. Jemyma moet eenmaal 8-tellen nemen en krijgt ook nog een puntaftrek wegens een openbare waarschuwing. Ondanks dit alles weet zij er toch nog een onbeslist uit te slepen in het hol van de Amerikaanse leeuw.


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/Various/Jemyma%20Las%20vegas/w15.jpg


Drie maanden later is het dan wel raak en staat Jemyma in Las Vegas tegenover wereldkampioen Tiana Cavalry voor de beroemde groene belt. Jemyma laat er geen twijfel over wie de kampioen is en wint de partij op unanimous decision. Met de WBC MuayThai wereldtitel op zak sluit zij het jaar winnend af halverwege december in Duitsland door tegen Pasa Malagic uit Bosnië ook haar tweede profbokspartij te winnen.


Mixfight.nl sprak deze met recht genoemde Golden Girl over haar successen in 2012 en haar plannen voor het nieuwe jaar.



Hoi Jemyma, hoe gaat het met je?

Met mij gaat het prima. Ik geniet en doe alles wat ik leuk vind, dus ja wat wil ik nog meer!



Het jaar 2012 is weer voorbij en we staan al weer in 2013 nu. Hoe heb je het oude jaar afgesloten met de feestdagen?

15 december heb ik mijn laatste partij gevochten en daarna ff lekker gaan relaxen en de feestdagen natuurlijk met mijn familie doorgebracht en lekker veel gegeten en niks doen!



We blikken even terug op het afgelopen jaar en nemen daar ook een klein stukje 2011 bij mee waarmee we beginnen. In oktober 2011 kom je na een afwezigheid uit de kickboksring weer terug en sluit je het jaar af met drie overwinningen op rij. Hoe kwam het dat we je even niet zagen in de kickboksring en toen plots veel wedstrijden draaide?

Nou ik had een overstap gemaakt naar Olympisch boksen maar dat liep niet zo mooi af. Dus ja, dan maar terug waar ik vandaan kom hè en dat is Kickboksen. Mike Polanen zorgde er voor dat ik gelijk aan de bak kon en regelde voor me dat ik binnen drie maanden in Italië, Sint Maarten en Suriname kon vechten. En zo zie je maar alles gebeurt met een reden, ik ben nu sterker terug gekomen en ik geniet ervan.


http://i719.photobucket.com/albums/ww193/Mixfight-NL/11-11-10_StMaarten/stMaarten010.jpg


Dan 2012, een jaar dat als buitengewoon succesvol gezien kan worden voor jou. Met als absoluut hoogtepunt het winnen van die beroemde groene belt, de WBC wereldtitel in het MuayThai in Las Vegas tegen de Australische Tiana Caverly in november. Hoe was deze wedstrijd voor je en het winnen van die belt?

Ik had echt super hard getraind en de wedstrijd liep zoals ik wou omdat ik heel de wedstrijd heb gedomineerd en wat kan ik zeggen ik ben blij! En Wauww het was gewoon superrrr daar in Vegas! Doordat ik nu al 3 keer in Amerika heb gevochten had ik zoveel fans daar! En zij gaven mij nog meer kracht om die wedstrijd te winnen en die belt mee te nemen naar Nederland.


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/Various/Jemyma%20Las%20vegas/foto26-1.jpg


Eerder dat jaar had je in Nederland al gewonnen van Mariëlle Kruse en versloeg je in Japan de Japanse WBC MuayThai kampioen Ayano Oishi. Hoe was het om in Japan te vechten en de lokale kampioen fiks achter haar broek aan te zitten?

Japan was te gek!! Ik was daar zo zenuwachtig, en ik werd zo wie zo al onderschat. Een van de promotors had tegen Ernesto Hoost, die mij bijstond in de hoek, dat hij benieuwd was of ik het zou kunnen volhouden. Ernesto zei dan ook tegen me: Jemyma, ze onderschatten je omdat er zo klein en lief uit zie dus zorg dat je even laat zien wie je bent in de ring! Dus ja, ik voelde stiekem een druk op me maar ik dacht van Jemyma play your own game. En zo won ik mijn wedstrijd in de tweede ronde.


De zwaarste partij van het jaar vocht je wellicht in Californië tegen de Amerikaanse Tiffany van Soest. In de 2e ronde moest je 8-tellen nemen en in de 4e ronde kreeg je een punt aftrek voor een klap die tegen de achterkant van haar hoofd kwam. Ondanks dit alles wist je in het hol van de leeuw er toch nog een draw er uit te slepen. Kan je vertellen wat er allemaal gebeurde in deze partij?


Nou ik moest iemand anders weer eens een plezier doen om niet op mijn Eigen gewicht te vechten. Het was een zware wedstrijd en ondanks dat het niet zo ging als ik wou heb ik hard geknokt en laten zien dat ik ben gekomen was om te winnen Maar ja, soms loopt het anders af. In de tweede ronde kreeg ik een down te verwerken maar ik ben opgestaan en heb als een leeuw verder gevochten. Dus ja ik ben hier alleen maar sterker van geworden.


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/Jemyma%20vs%20Soest/015.jpg


Buiten al het MuayThai/Kickboksen maakte je het afgelopen jaar ook je debuut in het profboksen. Hoe verliep deze partij voor je?

Yes! Ik vind boksen te gek en doe wat ik leuk vind en ik won mijn eerst partij op TKO in de 1 ronde. Mijn tegenstandster ging twee keer neer en de derde keer dat ze bijna weer naar het canvas ging stopte de scheidsrechter de partij.


Als we vooruit kijken in je toekomst in de ring zal die meer naar het MuayThai/kickboksen gaan of naar het boksen als je de keus heb?

Hmmm, geef mij maar boksen. Want ik wil nu ook natuurlijk wereldkampioen worden in boksen he, dus doe mij maar boksen! Maar MuayThai? I love it!


http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/408613_10151448294113345_1054121048_n.jpg


Train je ook MMA en/of heb je plannen hier evt ook wedstrijden in te gaan doen?

Ik train het niet, maar nu dat ik al die stijlen vecht zou ik dit ook wel een keer willen proberen. Hoef niet per se maar het kan maar zo gebeuren, haha.


In het weekend van 25-27 januari is er in Duitsland een vrij uniek trainingskamp waar zo wel jij als Marco Piqué trainingen en seminars gaan geven. Kan je daar iets over vertellen?

Dat iedereen er gewoon bij moet zijn want het gaat te gek worden! Ik heb er ook ontzettend veel zin al in. Het is ook vrij uniek om een weekend te besteden aan MuayThai trainingen en seminars met liefhebbers uit diverse landen en van alle niveau. En daarnaast is er ook veel ruimte voor ontspanning op dat park zoals bv een tropische zwembad enzo. (www.fightcamp.nl)


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/PosterFightcamp.jpg


Je bent zelf ook al bezig met lesgeven?

Ja, ik geef privé les voor KF action (Krista Fleming)


Bevalt het geven van trainingen je en is het iets wat je in de toekomst wel meer wil gaan doen?

Ik vind het leuk en het zou wel iets zijn om na mijn Carrière zelf les te gaan geven. Het liefs veel privé les.


15 december sloot je 2012 af met je tweede prof bokspartij die je op punten won. Hoe kijk je zelf terug op 2012?

Hoe ik terug kijk? Met tranen in me ogen and a big Smile on My face.. Ik ben trots op wat ik dit jaar allemaal heb bereikt. I'm Blessed!


http://i719.photobucket.com/albums/ww193/Mixfight-NL/11-11-10_StMaarten/fights034.jpg


Voor het nieuwe jaar 2013 nog wensen?

Gezond blijven en meer titels halen in kickboksen, boksen en MuayThai!!


Nog een boodschap voor de lezers hier op mixfight.nl?

Jullie zullen nog veel van me horen! God Bless you all.



http://www.youtube.com/watch?v=ZHgc1zLO1lw

Kemal
01-01-2013, 23:36
Heel leuk interview Chris bedankt!

Jemyma is een topper!

Diz
01-01-2013, 23:52
Mooi stuk!

Leventdepevent
02-01-2013, 13:51
mooi stuk en idem interview ;) thanks!

Tony
02-01-2013, 17:05
Leuk en gedegen interview. top!

de Stiep
02-01-2013, 18:52
Gaaf interview van een topvechter ( of is het topvechtster ?)Dank je wel Chris. Reps gozer.

Richelieu
02-01-2013, 22:42
Thanks Chris!