PDA

View Full Version : Van der laan geeft vechtsport wederom draai om de oren



M3
29-01-2013, 16:09
gezien bij de buren maar wel een mooi stukje!


martin jansen
advocaat te amsterdam
gelicenseerd en gediplomeerd bokstrainer / coach nbb (ministerie vws)
vrijwillige jongerenbegeleider amsterdam

amsterdam, 29 januari 2013

van der laan geeft vechtsport wederom draai om de oren

onze burgemeester geeft prioriteit aan de aanpak van de vechtsport. Zijn uitspraken wekken de suggestie dat de vechtsport als een opleidingscentrum of ander verzamelpunt fungeert voor criminelen. De media haakt dankbaar aan. De vechtsportsector in nederland is gewend om in het verdomhoekje te worden gedrongen, en trekt zich kennelijk schuldbewust over de toebedeelde rol de kritiek geluidloos aan. Met toestemming wil ik er wel iets over zeggen.

Vechtsporters zijn bijzondere sporters. Keer op keer schrapen zij bij wedstrijden in de kleedkamer de moed bij elkaar om uiteindelijk ‘in de ring te stappen’. Wat volgt, behoort vrijwel altijd tot de hardste mentale en fysieke sportconfrontaties. Ook het nederlandse korps mariniers (in opleiding) is verplicht wedstrijden te (kick)boksen, bijvoorbeeld tegen het arrestatieteam, om hun vechtbereidheid te tonen. Natuurlijk, het is vredestijd, maar ik vraag me wel eens af welk type mens (ook in andere -moeilijkere- tijden) met vechtsporters en hun moed vergelijkbaar zou kunnen zijn? Eerlijk gezegd komt onze burgemeester dan niet als eerste bij me op.

Ik hekel de benaderingswijze van de burgemeester. Hij criminaliseert een branche en baseert zich op een geheime politierapportage uit 2010. Daarin zouden aanwijzingen worden beschreven dat crimineel vermogen wordt witgewassen in de vechtsport. De rapportage is echter niet openbaar en dus kan zijn aanvallende houding naar de vechtsport onmogelijk worden getoetst. Tot op heden is deze politie-informatie onvoldoende sterk geweest om het openbaar ministerie successen te laten boeken door organisatoren te vervolgen en te veroordelen.

Stel nu dat er na jarenlang wachten nog steeds niets van komt, gewoon geen enkele vervolging en veroordeling. Moet dan achteraf worden geconcludeerd dat het om professioneel vastgelegde kroegpraat bleek te gaan waarop ook nog eens is besloten regelgeving (bibob) te wijzigen?

Als de rook is opgetrokken van het mediaspektakel waarin de burgemeester zich met opgeheven armen positioneert over het lijk van de vechtsport, hoop ik dat er toch nog een bijdrage is geleverd aan de sport. Als het erbij blijft dat de nederlandse sporters voor deelname aan bepaalde evenementen naar het buitenland moeten uitwijken, is dat uiterst teleurstellend.

Het getuigt ook niet van visie op vecht(top)sport, die sowieso bij de overheid ontbreekt. Dat blijkt wel uit het feit dat enkele samenwerkende gemeenten hebben besloten om uitsluitend vergunningen voor wedstrijdorganisaties af te geven indien één speciaal aangewezen bond bij de organisatie is betrokken.

Internationaal bestaan er immers tal van vechtsportstijlen en ook daarmee samenhangende bonden, ieder met hun eigen vertegenwoordigers in nederland. Dat verander je niet zomaar, nog los van de vraag of dat doelstelling moet zijn.

Bestuurders zullen ethische, medische en pedagogische maatregelen willen nastreven binnen de vechtsport. Het is echter niet zo dat dit plotseling is geregeld door aanwijzing van één reeds bestaande federatie. Aanwijzing daarvan is paniekvoetbal en beperkt de vechtsporters opnieuw.

Een oplossing kan er wel uit bestaan dat de nationale overheid conform de suggestie van het onderzoeksrapport van januari 2013 van de universiteit van utrecht een vechtsportcommissie instelt. Overigens wijkt deze onderzoeksconclusie niet wezenlijk af van het advies uit 2011 van de amsterdamse sportraad, die ook al pleitte voor een vechtsportcommissie.

Het is juist deze vechtsportcommissie die naar mijn opvatting een aantal regels moet introduceren voor het houden van vechtsportevenementen in nederland, onafhankelijk van de daarbij betrokken bond. Deze regels betreffen minimale eisen op het terrein van veiligheid, eerlijke concurrentie en medische onderwerpen.

Denk aan de uitwerking van gedachtegoed over regelgeving omtrent: Minimum- en maximumleeftijden, periodieke sportkeuringen en hersenonderzoek, sluitende wedstrijdregistraties, overlegging van zwangerschapsverklaringen, verplichte rustperioden tussen de wedstrijden en doping issues. De invoering daarvan zou dan op zo kort mogelijke termijn moeten plaatsvinden. Dan is alvast een tijdelijke oplossing geboden voor de veiligheid van wedstrijdsporters, in afwachting van de uitkomsten van het door mij hierna voorgestelde bredere debat over het bestaansrecht van vechtsport.

Mede vanwege de sterk criminaliserende uitspraken van de burgemeester pleit ik ervoor om te debatteren over de ethische vraag of de overheid alle vormen van vechtsport als sportoefening in nederland moet erkennen of dat de overheid vechtsport moet verbieden. Als de uitkomst van deze discussie is dat de vechtsporten worden toegestaan, zullen uit die discussie ook belangrijke nader te nemen maatregelen volgen.

De naar schatting 15.000 mensen, waarvan veel jeugd, die alleen al kickboksen mogen immers verwachten dat over hun sportbeoefening goed is nagedacht en veilig is geregeld.

blackadder
29-01-2013, 16:19
Goed stuk.

FOCUS
29-01-2013, 16:27
Hè hè eindelijk een zinnige repliek

Johannes de Sloper
29-01-2013, 16:39
Meneer van der Laan, zijn collega's en aanverwante artikelen hebben geen enkel belang bij het welzijn van de vechtsport en vechtsporters.
Uit die hoek moet je dus ook niets verwachten.
Dit stuk is in ieder geval 1 van de eerste zinnige die ik uit de hoek hoor komen, waar wel de verandering zal moeten plaatsvinden.

Italian*Berlusconi*
29-01-2013, 17:05
ik denk dat het aan de vechtsport is om het tegendeel te bewijzen, het is niet zo gek dat "buitenstaanders" er een bepaald beeld en idee bij hebben, en ja daar mag je de media mede voor bedanken maar toch is het niet vreemd dat er zo over de sport gedacht wordt.

pavani
29-01-2013, 17:06
It's not about how many times you go down, but about how many times you get up.

blackadder
29-01-2013, 17:12
ik denk dat het aan de vechtsport is om het tegendeel te bewijzen, het is niet zo gek dat "buitenstaanders" er een bepaald beeld en idee bij hebben, en ja daar mag je de media mede voor bedanken maar toch is het niet vreemd dat er zo over de sport gedacht wordt.
Dat beeld wat buitenstaanders hebben wordt nu eenmaal gevormd door de media. Als de media net zo enthousiast zou berichten over de successen in binnen en buitenland en hoe gezellig galas ook kunnen zijn zou een buitenstaander een heel ander beeld van de sport als geheel hebben. Maar ja dat is nu eenmaal niet smeuig en ranzig genoeg voor onze media. Maar oweeh als een NL'se tennisspeler, nummer 100.000 op de wereldranglijst, één wedstrijdje wint, om daarna afgeslacht te worden, dan is dat wereldnieuws en is de speler de volgende Federer.

Italian*Berlusconi*
29-01-2013, 17:17
Dat beeld wat buitenstaanders hebben wordt nu eenmaal gevormd door de media. Als de media net zo enthousiast zou berichten over de successen in binnen en buitenland en hoe gezellig galas ook kunnen zijn zou een buitenstaander een heel ander beeld van de sport als geheel hebben. Maar ja dat is nu eenmaal niet smeuig en ranzig genoeg voor onze media. Maar oweeh als een NL'se tennisspeler, nummer 100.000 op de wereldranglijst, één wedstrijdje wint, om daarna afgeslacht te worden, dan is dat wereldnieuws en is de speler de volgende Federer.

mylene delahaye, we hebben je nodig!!!!! haha ;) jammer dat er niet meer van zulke programma's zijn, die helpen echt mee aan het imago. Echt jammer... hoop dat ze mee leest ;)

MuayThaiGuy
29-01-2013, 18:09
Het mooiste zou zijn als "koning" WimLex met zijn reet eens in de Tokyo dome of Saitama Super Arena zou zitten in plaats van in het Heineken Holland House tijdens de olympische spelen.

rollermanskunk
29-01-2013, 20:15
Glory heeft trouwens Amsterdam en Nederland al opgegeven wat betreft het organiseren van grote gala's in 2013 (en 2014 ook heb ik gehoord) De conferentie heeft alleen maar voor nog meer onduidelijkheid en ongerustheid gezorgd. Het wordt allemaal nog ingewikkelder als voorheen. Om de vooringenomenheid van bepaalde politieke bestuurders weg te krijgen zal er vanuit de vechtsportwereld nog harder moeten worden gewerkt om tot een gemeenschappelijke bereidwilligheid te komen.

Het aantal geplande gala's (ook de kleinere) is trouwens in 2013 tov 2012 al met 40 procent gedaald. Als deze trend zich voortzet zie ik het somber in.

Italian*Berlusconi*
29-01-2013, 20:28
Glory heeft trouwens Amsterdam en Nederland al opgegeven wat betreft het organiseren van grote gala's in 2013 (en 2014 ook heb ik gehoord) De conferentie heeft alleen maar voor nog meer onduidelijkheid en ongerustheid gezorgd. Het wordt allemaal nog ingewikkelder als voorheen. Om de vooringenomenheid van bepaalde politieke bestuurders weg te krijgen zal er vanuit de vechtsportwereld nog harder moeten worden gewerkt om tot een gemeenschappelijke bereidwilligheid te komen.

Het aantal geplande gala's (ook de kleinere) is trouwens in 2013 tov 2012 al met 40 procent gedaald. Als deze trend zich voortzet zie ik het somber in.

dat lijkt me een beetje overdreven.. Als het "klimaat" wat draait is Glory de eerste die weer "terug" is in NL. Dit is gewoon even nodig om alles op zn pootjes te krijgen, zal niet makkelijk gaan en de foute zullen afvallen, maar het komt uiteindelijk zeker goed met deze mooie sport.

Richelieu
29-01-2013, 20:30
Op zich is het een goed stuk van Martin Jansen, maar zie eigenlijk de meerwaarde er niet van in. Het lijkt erop of het wiel opnieuw uitgevonden moet worden, aangezien veel van zijn punten overeenkomen met de aanbevelingen in het rapport/onderzoek van Marianne Dortants en Maarten van Bottenburg. Iedereen probeert nu om bestaansrecht te vechten onder de bonden, maar de enige oplossing zou zijn dat de zaken op een nationaal niveau belegd zouden worden. Dus niet meer de gemeentelijke verordeningen op lokaal niveau regelen, maar landelijk één beleid ten aanzien van de (ringsport)evenementen via de FOG constructie. Verder vond ik vd Laan vorige week donderdag aardig realistisch over de huidige gang van zaken en zijn oproep zag ik niet echt negatief.

Johannes de Sloper
29-01-2013, 20:30
ik denk dat het aan de vechtsport is om het tegendeel te bewijzen


Precies.

Pulvercris
29-01-2013, 20:46
Leuk zo'n stuk. Maar en nu? Wat kunnen wij doen?

Anderson
29-01-2013, 21:11
Glory heeft trouwens Amsterdam en Nederland al opgegeven wat betreft het organiseren van grote gala's in 2013 (en 2014 ook heb ik gehoord) De conferentie heeft alleen maar voor nog meer onduidelijkheid en ongerustheid gezorgd. Het wordt allemaal nog ingewikkelder als voorheen. Om de vooringenomenheid van bepaalde politieke bestuurders weg te krijgen zal er vanuit de vechtsportwereld nog harder moeten worden gewerkt om tot een gemeenschappelijke bereidwilligheid te komen.

Het aantal geplande gala's (ook de kleinere) is trouwens in 2013 tov 2012 al met 40 procent gedaald. Als deze trend zich voortzet zie ik het somber in.

Dat heeft Golden Glory aan zich zelf te danken met hun 200 vip tafels in Passenger Terminal.

Facade
29-01-2013, 21:33
Dat beeld wat buitenstaanders hebben wordt nu eenmaal gevormd door de media. Als de media net zo enthousiast zou berichten over de successen in binnen en buitenland en hoe gezellig galas ook kunnen zijn zou een buitenstaander een heel ander beeld van de sport als geheel hebben. Maar ja dat is nu eenmaal niet smeuig en ranzig genoeg voor onze media. Maar oweeh als een NL'se tennisspeler, nummer 100.000 op de wereldranglijst, één wedstrijdje wint, om daarna afgeslacht te worden, dan is dat wereldnieuws en is de speler de volgende Federer.

Ik vind dit een beetje een kip en het ei verhaal. Ik snap wat je bedoelt, maar tegelijkertijd zijn de media niet derde partijen, maar worden ze gewoon bevolkt door Nederlanders. Is het daarom niet redelijk om te stellen dat de berichtgeving van de media niet simpel een weerspiegeling is van het feit dat vooralsnog Nederlanders niet bijster geïnteresseerd zijn in vechtsport en het nog steeds erg van hun bed is? Ik geloof niet dat wanneer je een bepaalde sport maar lang genoeg door iemands strot duwt deze op een gegeven moment wel zal slikken.

blackadder
29-01-2013, 22:00
Ik vind dit een beetje een kip en het ei verhaal. Ik snap wat je bedoelt, maar tegelijkertijd zijn de media niet derde partijen, maar worden ze gewoon bevolkt door Nederlanders. Is het daarom niet redelijk om te stellen dat de berichtgeving van de media niet simpel een weerspiegeling is van het feit dat vooralsnog Nederlanders niet bijster geïnteresseerd zijn in vechtsport en het nog steeds erg van hun bed is? Ik geloof niet dat wanneer je een bepaalde sport maar lang genoeg door iemands strot duwt deze op een gegeven moment wel zal slikken.
Nou zo werkt het op zich wel. De berichtgeving rond het kickboksen is een en al negativiteit. Kickboks gala's veranderen in de krant in no-holds-barred free-fight evenementen. Zijn de schrijvers te stom te lui of gewoon niet integer genoeg om zich te informeren of in elk geval de verschillen te googlen en schrijven daarom maar wat volgens hun het schandaligst, en dus het interessantst, klinkt? Stel nou dat al die jaren niet alleen maar de negatieve kanten werden belicht. Hoeveel werk het is zo een evenement op poten te zetten. De stress waar een promoter in schiet als op het laatste moment iemand belangrijks uitvalt. De sfeer.
Denk je dan dat de buitenstaander hetzelfde beeld zou hebben van een gangster bijeenkomst in een halfverlichte kelder waar de schimmel op de muren zit en de sfeer elk moment kan ontploffen? Of zou men meer zoiets hebben van zwarte schapen heb je overal. Ik bedoel crimineel geld witwassen? Zo een beetje het enigste evenement in NL waar dat mss de moeite waard was geweest was het jaarlijkse IS gala in de Arena. Wat een stel flut criminelen heeft NL dan wel niet als die een jaar lang moeten wachten om hun geld op een gala wit te kunnen wassen.

blackadder
29-01-2013, 22:03
Dat heeft Golden Glory aan zich zelf te danken met hun 200 vip tafels in Passenger Terminal.
Je snapt wel dat Golden Glory niet GLORY is?

Facade
29-01-2013, 22:14
Nou zo werkt het op zich wel. De berichtgeving rond het kickboksen is een en al negativiteit. Kickboks gala's veranderen in de krant in no-holds-barred free-fight evenementen. Zijn de schrijvers te stom te lui of gewoon niet integer genoeg om zich te informeren of in elk geval de verschillen te googlen en schrijven daarom maar wat volgens hun het schandaligst, en dus het interessantst, klinkt? Stel nou dat al die jaren niet alleen maar de negatieve kanten werden belicht. Hoeveel werk het is zo een evenement op poten te zetten. De stress waar een promoter in schiet als op het laatste moment iemand belangrijks uitvalt. De sfeer.
Denk je dan dat de buitenstaander hetzelfde beeld zou hebben van een gangster bijeenkomst in een halfverlichte kelder waar de schimmel op de muren zit en de sfeer elk moment kan ontploffen? Of zou men meer zoiets hebben van zwarte schapen heb je overal. Ik bedoel crimineel geld witwassen? Zo een beetje het enigste evenement in NL waar dat mss de moeite waard was geweest was het jaarlijkse IS gala in de Arena. Wat een stel flut criminelen heeft NL dan wel niet als die een jaar lang moeten wachten om hun geld op een gala wit te kunnen wassen.

Even los van het feit, dat er wel degelijk problemen zijn... Ik denk dat de berichtgeving zo is, omdat velen niet bekend zijn met vechtsport, inclusief de journalisten. Veel mensen vinden het maar raar dat mensen ervoor kiezen om tegen elkaar te gaan vechten, inclusief journalisten. Als erover gesproken of geschreven wordt, wordt het ook vaak in het licht gebracht als een heel vreemd buitenaards fenomeen. Ik wil niet spreken van een taboe, maar voor mijzelf voelt het vaak wel zo. De berichtgeving is daar denk ik een product van, niet andersom.

Daarnaast is het het causale verband (al dan niet onterecht) gauw gelegd als er een VECHTpartij is bij een VECHTsportgala. De mens/maatschappij beloont hard werken niet altijd. Hoeveel werk er in een evenement zit, is bewonderingswaardig maar is niet waarom mensen besluiten wel of niet te kijken. Als mensen er niks aan vinden, of sowieso het hele vechten voor geld principe barbaars/primitief vinden, maakt het domweg niet uit. Dat maakt de vechtsportsector dus bij uitstek kwetsbaar, omdat je bij voorbaat al weinig goodwill hebt.

blackadder
29-01-2013, 23:03
Even los van het feit, dat er wel degelijk problemen zijn...
Niemand beweerd dat dat niet zo is. Alleen wordt het nu als iets gebracht alsof er allemaal Al Capones en John Gotti's rondlopen. En de maatschappij als geheel dreigt in te storten.


Ik denk dat de berichtgeving zo is, omdat velen niet bekend zijn met vechtsport, inclusief de journalisten.
Noem me gek. Maar als journalist zijnde hoort men toch een klein beetje research te doen over het onderwerp waar men over schrijft en niet simpelweg een zo sensationeel mogelijk verhaal neerzetten?



Daarnaast is het het causale verband (al dan niet onterecht) gauw gelegd als er een VECHTpartij is bij een VECHTsportgala.
Helemaal als dat de enigste keren zijn dat de sport de krant/het nieuws haalt.


Als mensen er niks aan vinden, of sowieso het hele vechten voor geld principe barbaars/primitief vinden, maakt het domweg niet uit. Dat maakt de vechtsportsector dus bij uitstek kwetsbaar, omdat je bij voorbaat al weinig goodwill hebt.
Dan hoort men die voor te lichten. Iets wat de media eigenlijk moet doen. Aangezien die er ook over berichten. Maar die schrijven liever sensatie verhaaltjes die regelrecht in de BILD zeitung kunnen. BILD sprak als eerste met het lijk.

Erik hein
30-01-2013, 11:29
Ik was aanwezig bij de vechtsportconferentie en heb de woorden en toon van de burgemeester helemaal niet als negatief ervaren. We hebben de handschoen toegeworpen gekregen en ik denk dat we die moeten op pakken en vooral niet op wat voor wijze ook negatieve energie genereren.

In twintig jaar tijd is het niet gelukt ons goed te organiseren qua bond en opleidingen, laten we het advies van de onderzoekers er harte nemen en ons door een onafhankelijke commissie wat helpen op weg naar een transparante eenduidige organisatie.

Wij als SKMO verzorgen al tien jaar leraaropleidingen kickboksen die inmiddels ook ingang gevonden hebben in het sportonderwijs.

Ik heb altijd als visie gehad dat je vooral zelf de handschoen op moet pakken en goede dingen moet gaan doen... op deze wijze geven we dus al tien jaar leraaropleidingen. In die tien jaar zijn we geholpen door geweldige toppers uit het kickboksen...van Fred royers, Bob schreiber, Michel van halderen, Hippolyte en Perry ubeda...maar ook door nocnsf, het cios en deskundigen als b.v. Ringarts Bas pijnenburg.

De handschoen heb je zelf in de hand, wat ga je er mee doen?

smike
30-01-2013, 12:35
Volgens de schrijver zijn der dus 15000 kickboksers in Nederland.
Dat zegt eigenlijk al genoeg, wat een kleine sport het is.
Als je dan het aantal schietincidenten neemt, het aantal dodelijke slachtoffers en het aantal geweldincidenten en je zet dat af tegen elke andere sport behalve voetbal dan is het toch wel ontluisterend en ontkracht gelijk het hele betoog van meneer.

smike
30-01-2013, 12:36
Ik was aanwezig bij de vechtsportconferentie en heb de woorden en toon van de burgemeester helemaal niet als negatief ervaren. We hebben de handschoen toegeworpen gekregen en ik denk dat we die moeten op pakken en vooral niet op wat voor wijze ook negatieve energie genereren.

In twintig jaar tijd is het niet gelukt ons goed te organiseren qua bond en opleidingen, laten we het advies van de onderzoekers er harte nemen en ons door een onafhankelijke commissie wat helpen op weg naar een transparante eenduidige organisatie.

Wij als SKMO verzorgen al tien jaar leraaropleidingen kickboksen die inmiddels ook ingang gevonden hebben in het sportonderwijs.

Ik heb altijd als visie gehad dat je vooral zelf de handschoen op moet pakken en goede dingen moet gaan doen... op deze wijze geven we dus al tien jaar leraaropleidingen. In die tien jaar zijn we geholpen door geweldige toppers uit het kickboksen...van Fred royers, Bob schreiber, Michel van halderen, Hippolyte en Perry ubeda...maar ook door nocnsf, het cios en deskundigen als b.v. Ringarts Bas pijnenburg.

De handschoen heb je zelf in de hand, wat ga je er mee doen?

WOW!
10000 reps!
Als de vechtsportwereld allemaal zo zouden denken dan zou het nu judo zijn kwa status.
helaas ben je nog een roepende in de woestijn.

DonLino007
30-01-2013, 13:31
Ik was aanwezig bij de vechtsportconferentie en heb de woorden en toon van de burgemeester helemaal niet als negatief ervaren. We hebben de handschoen toegeworpen gekregen en ik denk dat we die moeten op pakken en vooral niet op wat voor wijze ook negatieve energie genereren.

In twintig jaar tijd is het niet gelukt ons goed te organiseren qua bond en opleidingen, laten we het advies van de onderzoekers er harte nemen en ons door een onafhankelijke commissie wat helpen op weg naar een transparante eenduidige organisatie.
Wij als SKMO verzorgen al tien jaar leraaropleidingen kickboksen die inmiddels ook ingang gevonden hebben in het sportonderwijs.

Ik heb altijd als visie gehad dat je vooral zelf de handschoen op moet pakken en goede dingen moet gaan doen... op deze wijze geven we dus al tien jaar leraaropleidingen. In die tien jaar zijn we geholpen door geweldige toppers uit het kickboksen...van Fred royers, Bob schreiber, Michel van halderen, Hippolyte en Perry ubeda...maar ook door nocnsf, het cios en deskundigen als b.v. Ringarts Bas pijnenburg.

De handschoen heb je zelf in de hand, wat ga je er mee doen?

X2

In plaats van de energie te focussen op het reageren de mineurzang zie ik meer in het feit wat kan je zelf doen. Een vooringenomen houding kan je niet omdraaien met weerwoord maar met daadkracht. Ik promoot de sport op een positieve manier zodra ik de kans heb en ik zie vooral veel positieve dingen gebeuren omtrent het kickboksen danwel vechtsporten in Nederland. Het is nationaal een gespreksonderwerp geworden, het krijgt op een positieve manier meer zendtijd er wordt debat gevoerd over de toekomst van kickboksen. En een debat over een maatschappelijk agendapunt is een eerste stap naar verandering. Men moet ook niet vergeten dat het politiek gezien tijd nodig heeft voor er meer draagvlak is gecreëerd om het allemaal naar een hoge plan te brengen. Dus met de juiste inzet van de top dogs uit de kickbokswereld en de mensen er omheen zie ik wel dat het goed komt. Om zoals Churandy Martina te zeggen: Ik ben blij!