PDA

View Full Version : Is de bond WFCA/Nover nu te ver aan het doorschieten ??



Lisa
17-02-2013, 15:06
Tot mijn verbazing wordt er in een oproep voor vechters buiten de gangbare vragen ook gevraagd naar het BSN nummer van de vechter.Vraag me toch af wat hiervan het doel is en vanuit welke wettelijke grondslag ze bevoegd te zijn het BSN te vragen.Er werdt tevens vermeld dat als niet alle velden werden ingevuld de inschrijving niet in behandeling werd genomen. Zover mij bekend is het BSN Nummer alleen voor overheidsinstanties.
Ook moet er bij het verzamelen van gegevens aan wettelijke regels op het gebied van privacy-waarborg zijn voldaan. Wil ook graag meer weten hun ICT-beveiligingsbeleid en of ze regelmatig een privacy-audit laten uitvoeren.
Vraag me af hoe anderen hier over denken:confused:

Pansier
17-02-2013, 15:21
Wat heb je te verbergen? ;)

Anderson
17-02-2013, 15:25
Ik hoop dat ze het ook doen bij VIP tafels doen anders slaan ze de plank wel heel erg mis.

Glen
17-02-2013, 15:27
Ik hoop dat ze het ook doen bij VIP tafels doen anders slaan ze de plank wel heel erg mis.
Ja, VIP tafels alleen nog giraal (dus per bank) afrekenen om zwartgeld stroom tegen te gaan.

Lisa
17-02-2013, 15:30
Haha heb niets te verbergen. Maar ik denk dat we ons best kritisch mogen opstellen als ze vragen om een BSN van vechters ;-)

yy
17-02-2013, 15:33
Wat heb je te verbergen? ;)

het gaat niet om of je wat te verbergen hebt
maar wat moeten zij ermee?

ik neem aan dat jij thuis ook gordijnen hebt hangen?
waarom heb je die? je hebt toch ook niks te verbergen?

Pansier
17-02-2013, 15:38
het gaat niet om of je wat te verbergen hebt
maar wat moeten zij ermee?

ik neem aan dat jij thuis ook gordijnen hebt hangen?
waarom heb je die? je hebt toch ook niks te verbergen?

Om in de weerspiegeling van de ramen op mijn tv-scherm te dempen, want anders heb ik hier last van tijdens het playstationen.

Nee ok, even serieus. Ik snap wat jullie bedoelen, maar zolang de informatie binnen de bond blijft zal ik er niet veel tegen hebben. Al denk ik dat er binnen nu en 3 jaar toch wel een reformatie komt in het kickboksen met betrekking tot de verschillende bonden. De overheid moet aansporen om een eenheid te krijgen binnen het kickboksen. Niet allerlei verschillende bonden.

ijsblok
17-02-2013, 20:58
Misschien nodig om gage te betalen?

Bromios
17-02-2013, 21:09
Dat denk ik ook. Want vechters horen hun inkomsten van hun partijen aan de belasting op te geven. Feitelijk een probleem van de promotor, maar zou me voor kunnen stellen dat de organiserende bond dat wil gaan doen. Net als bij de UFC als ik de perikelen rond AO destijds goed gevolgd heb.

Dus promotor betaald vooraf gages aan bond; bond betaald de vechters. Nooit gezeik met openstaande bedragen.

Kemal
17-02-2013, 21:58
Wat geeft de bond als antwoord dan?

NO GUTS NO GLORY
17-02-2013, 22:54
Tot mijn verbazing wordt er in een oproep voor vechters buiten de gangbare vragen ook gevraagd naar het BSN nummer van de vechter.Vraag me toch af wat hiervan het doel is en vanuit welke wettelijke grondslag ze bevoegd te zijn het BSN te vragen.Er werdt tevens vermeld dat als niet alle velden werden ingevuld de inschrijving niet in behandeling werd genomen. Zover mij bekend is het BSN Nummer alleen voor overheidsinstanties.
Ook moet er bij het verzamelen van gegevens aan wettelijke regels op het gebied van privacy-waarborg zijn voldaan. Wil ook graag meer weten hun ICT-beveiligingsbeleid en of ze regelmatig een privacy-audit laten uitvoeren.
Vraag me af hoe anderen hier over denken:confused:

Tot mijn verbazing wordt er in een oproep voor vechters buiten de gangbare vragen ook gevraagd naar het BSN nummer van de vechter.Vraag me toch af wat hiervan het doel is en vanuit welke wettelijke grondslag ze bevoegd te zijn het BSN te vragen.Er werdt tevens vermeld dat als niet alle velden werden ingevuld de inschrijving niet in behandeling werd genomen. Zover mij bekend is het BSN Nummer alleen voor overheidsinstanties.
Ook moet er bij het verzamelen van gegevens aan wettelijke regels op het gebied van privacy-waarborg zijn voldaan. Wil ook graag meer weten hun ICT-beveiligingsbeleid en of ze regelmatig een privacy-audit laten uitvoeren.
Vraag me af hoe anderen hier over denken:confused:

Hoi Lisa en andere forumbroeders,

Antwoord op jouw vraag? Het mag dus NIET!!! zie deze link:https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=95248

"Op allerlei plaatsen wordt om je burgerservicenummer gevraagd: bij het lid worden van de sportschool, bij het inchecken in een hotel en noem maar op. En dat terwijl dit zeer persoonlijke nummer alleen bedoeld is voor communicatie tussen overheid en burger.

Waar het nummer precies voor gebruikt mag worden, is zeer duidelijk afgekaderd in de wet. Toch vragen veel instanties ten onrechte om dit nummer.

Het moet wel de meest overtreden wet van Nederland zijn. Handhaving vindt nauwelijk plaats. In Radar aandacht voor het wijdverbreide misbruik van het burgerservicenummer. "

Een goede promotor betaald zijn vechters gewoon persoonlijk hun gage uit. D.m.v. een dubbele kwitantie, die volledig ingevuld en ondertekend is door partijen, is het ook goed zichtbaar. Een bond moet hier niet tussen gaan zitten. Die moeten voor andere dingen zorgen. Bij viptafels verplicht je de mensen ook hun naam op te geven en dan ben je ook gelijk van het probleem af. Trouwens dit gebeurt al jaren op een heel goed gala wat ik ken ;-)


Ik zou NOVER/WFCA toch eventjes hierop wijzen, zodat ze dit eventjes intern kunnen aanpassen, anders handelen ze in strijd met de Nederlandse wet. Foutje is menselijk....

blackadder
17-02-2013, 23:07
Ik zou NOVER/WFCA toch eventjes hierop wijzen, zodat ze dit eventjes intern kunnen aanpassen, anders handelen ze in strijd met de Nederlandse wet. Foutje is menselijk....
En dan heb je weer krantenkoppen zoals bv.: Kickboksbonden verzamelen illegaal bsn's of zoiets.

NO GUTS NO GLORY
17-02-2013, 23:29
Misschien kan de NOVER/WFCA op mixfight even een mededeling doen aan iedereen en dan ga ik er vanuit dat één van de moderators ( Kemal) dit eventjes een paar weekjes als vast topic laat staan.

Trouwens, je hebt ook nog de wako en de wmta voor je vechters om weg te zetten, dus er is altijd wel een optie hoor, Lisa ;-)

daanII
17-02-2013, 23:34
Je burger service nummer staat gewoon op je legitieme identiteitskaart. So what's new?
Je moet je toch ook legitimeren met een geldig bewijs voor een gevecht?

Italian*Berlusconi*
17-02-2013, 23:38
ik snap de ophef ook niet... als je een partij gaat vechten is een kopie van paspoort toch nodig? daar staat je BSN ook op? misschien lijkt het nu niet zo, maar blijkbaar is een restistratie van vechters en sportscholen gewoon nodig, en nogmaals, lijkt mij dit niet geheel onterecht.. misschien dat 1 van de juristen hier op mixfight hier even op kunnen ingaan?

NO GUTS NO GLORY
18-02-2013, 00:12
ik snap de ophef ook niet... als je een partij gaat vechten is een kopie van paspoort toch nodig? daar staat je BSN ook op? misschien lijkt het nu niet zo, maar blijkbaar is een restistratie van vechters en sportscholen gewoon nodig, en nogmaals, lijkt mij dit niet geheel onterecht.. misschien dat 1 van de juristen hier op mixfight hier even op kunnen ingaan?


Ik zal je het uitleggen. De ophef is, dat er iets wordt gevraagd door de NOVER/WFCA wat in strijd is met de Nederlandse wet Die kopie van dat paspoort wordt daarna weer vernietigd en mag niet in het bezit blijven van, zie wetboek van strafrecht. Dat er registratie nodig is, ben ik helemaal met je eens, maar alleen wel volgens de regeltjes. De juristen hier op mixfight zullen het beamen. Case closed....

daanII
18-02-2013, 00:14
Ik zal je het uitleggen. De ophef is, dat er iets wordt gevraagd door de NOVER/WFCA wat in strijd is met de Nederlandse wet Die kopie van dat paspoort wordt daarna weer vernietigd en mag niet in het bezit blijven van, zie wetboek van strafrecht. Dat er registratie nodig is, ben ik helemaal met je eens, maar alleen wel volgens de regeltjes. De juristen hier op mixfight zullen het beamen. Case closed....

Het spijt me, maar wat je zegt is bullshit. Geeft niet, maar no case closed...
Jouw nummer staat gewoon in je ID, dus wat is het probleem?

NO GUTS NO GLORY
18-02-2013, 00:30
Het spijt me, maar wat je zegt is bullshit. Geeft niet, maar no case closed...
Jouw nummer staat gewoon in je ID, dus wat is het probleem?

Mijn probleem is dat ik nu weer een antwoord moet geven aan iemand die de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Ga dit nu maar eens uitgebreid lezen, misschien dat het kwartje bij je gaat vallen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0023864/geldigheidsdatum_17-02-2013#Hoofdstuk2

Voor de rest is mijn verhaal heel duidelijk, maar ik hou er natuurlijk wel rekening mee, dat er wel weer ergens azijnpissers zijn op het forum met een ongefundeerde, fantasievolle meningen. Dus bij deze.... Case closed.

Facade
18-02-2013, 00:31
Instanties mogen er wel om vragen, jij bent echter niet verplicht het af te geven. Als jij het wel geeft is het je eigen keuze en zijn er volgens mij geen wetten overtreden. Als je het niet geeft en zij leveren op grond daarvan hun diensten niet dan kun je lijkt me bezwaar maken bij een rechtbank. Maar goed, als je het echt heel erg vindt en je gewoon aangeeft op dat formulier dat zij je niet mogen verplichten dat af te geven, lijkt het me niet dat zij er een zaak van gaan maken.

Ik snap overigens niet zo goed wat die bond ermee moet, dus je zou het in principe net zo goed weg kunnen laten.

NO GUTS NO GLORY
18-02-2013, 00:39
" Ik snap overigens niet zo goed wat die bond ermee moet, dus je zou het in principe net zo goed weg kunnen laten."[/QUOTE]

precies, case closed ;) !!!

ICON
18-02-2013, 08:39
ik snap de ophef ook niet... als je een partij gaat vechten is een kopie van paspoort toch nodig? daar staat je BSN ook op? misschien lijkt het nu niet zo, maar blijkbaar is een restistratie van vechters en sportscholen gewoon nodig, en nogmaals, lijkt mij dit niet geheel onterecht.. misschien dat 1 van de juristen hier op mixfight hier even op kunnen ingaan?

een kopie maken van je paspoort of id is ook verboden..

Bromios
18-02-2013, 09:39
Wat een drukte. Ik vermoed dat het om een misverstand gaat.
Wat ik denk:
De bond wil voorkomen dat vechters onder iemand anders zijn naam gaat vechten en wil de schijn van belastingontduiking voorkomen.

Daarvoor vragen ze dan nu teveel informatie terwijl een jaar terug iemand nog op de voornaam van zijn broertje kon vechten. Er zal nog wel een beetje nuance in komen.

Overigens ; voor zover ik weet is het kopieren van een paspoort of id kaart niet verboden zolang je na het evenement deze maar vernietigd. Voor de ringarts en ambulancepersoneel is het wel handig iig.

Italian*Berlusconi*
18-02-2013, 10:54
Wat een drukte. Ik vermoed dat het om een misverstand gaat.
Wat ik denk:
De bond wil voorkomen dat vechters onder iemand anders zijn naam gaat vechten en wil de schijn van belastingontduiking voorkomen.

Daarvoor vragen ze dan nu teveel informatie terwijl een jaar terug iemand nog op de voornaam van zijn broertje kon vechten. Er zal nog wel een beetje nuance in komen.

Overigens ; voor zover ik weet is het kopieren van een paspoort of id kaart niet verboden zolang je na het evenement deze maar vernietigd. Voor de ringarts en ambulancepersoneel is het wel handig iig.

deze gedachte heb ik dus ook een beetje..

WIM_de _Echte
18-02-2013, 11:27
Op de inschrijfformulieren van de WPTBL moest men ook jarenlang het BSN invullen.
Dat gebeurde lang niet altijd en verder niets nieuws onder de zon.

Het BurgerServiceNummer is voornamelijk bedoeld om (persoons)fraude tegen te gaan en snel en makkelijk gegevens tussen overheidsinstellingen te wisselen.
Het BSN is een uniek persoonsgebonden nummer ipv een naam, (meerdere mensen kunnen dezelfde naam hebben), hierdoor wordt persoonswisseling of frauderen een stuk moeilijker.
Dit laatste is helaas ook in de kickbokswereld een bekend fenomeen.


Ook de bond(en) kunnen met dit nummer de fraude inperken en verder databasetechnisch heel goed gebruiken.
Voor de rest kan de bond er weinig mee met je BSN. De achterliggende persoonsgegevens zijn (wettelijk) goed afgeschermd en niet toegankelijk voor niet-overheidsinstellingen.
Verder ben je niet verplicht je BSN op te geven. En ook al heb je dat al gedaan, kan je verzoeken deze te verwijderen.


Wettelijk mag je geen BSN's verzamelen, verwerken, uitwisselen, oid. (dus de gegevens bewaren, dit is wat anders dan een kopie van je ID en na het evenement vernietigen) Dat is voorbehouden aan overheidsinstanties.
Echter, in dezelfde wet staat ook dat andere instanties zoals een werkgever, verplicht melding te doen als hij bijvoorbeeld jou gegevens bij ziekte doorgeeft aan een arbodienst.
Het fijne weet ik er ook niet van van. Als ik het zo lees en begrijp zal men (de wet/overheid) in de praktijk niet zo moeilijk doen, als men ter goeder trouw is, maar heeft men de mogelijkheden om snel in te grijpen als het nodig is.




Vwb het argument de bonden/gage van vechters en belastingen is kul.
De bond heeft daar niks mee te maken, moet er niks mee te maken willen hebben. Dit is een zaak tussen promotor en vechter. En de vechter is de enige verantwoordelijke voor de afdracht.