PDA

View Full Version : Het kan wel! Vechtsport positief in het nieuws!



Intermec
20-02-2013, 11:58
van artesuave.eu

OISTERWIJK – Pas een jaar beoefent Veronique Theunis Braziliaans jiu jitsu, een variant van het traditionele jiu jitsu.
In Lissabon kroonde de Tilburgse zich in januari tot Europees kampioen. Braziliaans jiu jitsu. Het ‘Klein Duimpje’ binnen het jiu jitsu mogen we wel stellen. Toch is deze relatief nieuwe discipline in de vechtsport de nieuwe passie van jiujitsuka Veronique Theunis (27).
„Ik vond het meteen heel leuk. Gelukkig kan ik beide onderdelen goed combineren”, aldus de Europees kampioene, nippend aan een
colaatje in de kantine van de SportArena in Oisterwijk.
Aan tafel wordt ze geflankeerd door haar trainer Zohair Abouchoaib. „Zo’n zestig vrouwelijke Braziliaans jiujitsuka’s beoefenen deze discipline”, beaamt hij de bescheiden status van het Braziliaans jiu jitsu. De sport waaide eerst van naamgever Brazilië naar de Verenigde Staten over, waarna het twintig jaar geleden meer bekendheid in Europa kreeg. De populariteit groeit nog steeds.

„Ik piekte op het juiste moment. In de maanden voor het toernooi trainde ik goed, dus ik had vertrouwen in een goed resultaat.
Maar dat ik Europees kampioen zou worden… Ik besef het nog steeds niet.”
„Dat zie je aan het aantal Braziliaans jiujitsuka’s dat in Nederland op de tatami verschijnt. Maar de Brazilianen en Amerikanen zijn een paar maatjes te groot”, aldus Abouchoaib. Het verschil met het traditionele jiu jitsu? „Braziliaans jiu jitsu richt zich vooral op het grondwerk. Bij veel vechtsporten ontbreekt het daaraan. Een kleiner persoon kan hierdoor makkelijker van een grotere tegenstander winnen. De techniek en de houding zijn doorslaggevend. Een vriend introduceerde het tien jaar geleden bij me, ik was meteen verkocht.” Zes keer per week traint Theunis in Oisterwijk en Tilburg, eerlijk verdeeld over beide disciplines. Aan fanatisme dus geen gebrek bij de Tilburgse, in het dagelijks leven werkzaam als politieagente.
De liefde voor vechtsporten zat er al vroeg in bij Theunis: „Als klein meisje judode ik. Verder kickbokste ik een tijdje. Maar de laatste jaren houd ik me alleen maar met jiu jitsu bezig.”
De Braziliaanse variant bracht Theunis in januari naar Lissabon,waar ze zich zonder kwalificaties(!) op kon maken voor de Europese titelstrijd in haar gewichtsklasse (-74 kg). Voor Theunis betekende het haar vuurdoop op een mondiaal toernooi. „Ik kende geen zenuwen. Zonder verwachting vertrok ik naar Lissabon, had niets te verliezen. Ja, dat ik de titel pakte, verraste mij ook.” In de finale, na eerst een Engelse en een Noorse gevloerd te hebben, trad ze aan tegen landgenote Ismay Gossen. De voorgaande drie partijen tegen Gossen delfde ze het onderspit.
„Ik piekte op het juiste moment. In de maanden voor het toernooi trainde ik goed, dus ik had vertrouwen in een goed resultaat.
Maar dat ik Europees kampioen zou worden… Ik besef het nog steeds niet.” Wat de toekomst gaat brengen, is nog ongewis voor
de ambitieuze Theunis: ,„Ik heb mijn werk en om de wereld rond te reizen, is geld nodig. De Europese titel is een fantastisch begin
en motiveert me door te gaan.”

Bron: Brabants Dagblad

Kemal
20-02-2013, 12:48
Leuk stukje bedankt!!

marcelt
20-02-2013, 14:13
Leuk stukje. Gefeliciteerd Veronique.

Tony
20-02-2013, 14:30
Leuk stuk inderdaad :)

Leventdepevent
20-02-2013, 14:37
zeker een leuk stuk...proficiat Veronique en niet te vergeten Zohair

kruikenstad goes bjj
20-02-2013, 15:17
congratz Veronique en ook Zohair,vroeger in het begin van je carriere nog met je getraind leuk om te zien dat het goed met je gaat.

Asura
20-02-2013, 18:11
Thanks, leuk dit

Wheelie
20-02-2013, 19:27
Gefeliciteerd

https://lh5.googleusercontent.com/-trL0G651in8/UQgde_FF0FI/AAAAAAAABBE/h4sWuiYOlcA/s800/Vero.JPG

http://www.artesuave.eu/wp-content/uploads/2013/02/theunis.jpg

de Stiep
21-02-2013, 09:27
Gaaf en een leuk stukje in de krant.

MMAFAN-1122
21-02-2013, 09:36
Top!