PDA

View Full Version : Interview met Thom Harinck: betalingsproblemen Superkombat, samenwerking Glory en SK?



rollermanskunk
26-02-2013, 21:40
http://www.mixfight.nl/portal/wp-content/uploads/2013/02/Harinck.jpg

Hallo Thom, klopt het dat Superkombat een aantal vechters van Chakuriki Gym die hebben deelgenomen aan de Superkombat gala in Boekarest op 22 december nog niet heeft betaald?
Ja, dat klopt, Gerges, Cătinas, Aarab en Lascenko zijn inderdaad nog niet betaald maar ik heb al diverse keren contact gehad met Eduard (Irimia) en ik verwacht wel dat Superkombat gewoon netjes zal betalen het duurt nu alleen wat langer door bepaalde omstandigheden. Er wordt gezocht naar een regeling. Met Gerges wordt er nu naar een oplossing gezocht. Cătinas heeft een eigen manager die Cătinas z’n zaken regelt dus dat loopt nog. Eduard vertelde me dat er onlangs problemen zijn ontstaan met andere partijen (K-1) die hem niet hebben betaald.

Deze vechters staan niet officieel onder contract bij Superkombat?
Ze vechten wel veel voor Superkombat maar ze liggen bij niemand vast. Niet bij de K-1 of waar dan ook. Ze staan onder een “vrije contract” dat dwing ik altijd af. Ik heb vroeger 20 jaar gepromoot toen ging het heel anders toen kreeg je op de avond dat je moest vechten netjes een envelop met je geld. Tegenwoordig is het anders nu moet je minimaal 4 weken wachten op je geld. Voor een vechter is dat soms moeilijk te bevatten maar het is net als in het bedrijfsleven waar je een offerte doet en pas later je “payment”.

Er gaat een gerucht dat Superkombat een onenigheid heeft met K-1, klopt dat?
Dat heb ik gehoord ja. Superkombat schijnt in onderhandeling te zijn met Glory.

Superkombat heeft normaal gesproken altijd de financiën op orde, is dit de eerste keer dat Superkombat te laat is met betalen?
Ja dit is de eerste keer dat dit gebeurt. Superkombat betaalt altijd netjes op tijd. Eduard Irimia komt altijd zijn afspraken na. Deze keer gaat het natuurlijk om vier vechters. Die praten erover in de gym en dan gaat het een eigen leven leiden en dan komt het weer bij anderen terecht die dat weer doorpraten maar ik heb met Eduard nog nooit problemen gehad. Deze vechters zijn over het algemeen allemaal jonge jongens, ze hebben hun job gedaan ze hebben geknokt en ze willen hun geld hebben want ze moeten ook hun rekeningen betalen dat is vervelend voor die jongens want ze hebben ook een vrouw en kinderen. Ik probeer ze nu uit te leggen dat ze deze keer wat langer moeten wachten. Ik weet zeker dat die jongens hun geld krijgen daar ben ik van overtuigd.

Heeft K-1 wel alle vechters betaald tijdens de K-1 WGP Final 16 in Tokio in oktober?
Ja alle vechters zijn toen wel betaald door K-1.

Een aantal vechters vragen vooraf om hun geld zoals Badr Hari en Mirko Crocop
Dat zijn er in principe twee die dat kunnen doen maar niet iedereen is in die postitie om dat te kunnen. Jerome Le Banner die ook voor mij vecht heeft ook een keer gezegd: “krijg de pest maar, ik wil niet eens meer voor jullie (oude K-1) vechten, bekijk het maar, ik wil ook m’n geld vooraf”. Jongens als Hesdy zijn allemaal jonge jongens die zich nu pas beginnen te profileren en bewijzen. Hesdy is een topper en als die het toernooi zou winnen kan die ook afdwingen dat die z’n geld van tevoren krijgt. Ik deed het altijd op de dag van het gevecht. Als jongens als Aerts of een Ballantine hadden gevochten kregen ze netjes hun geld (in die tijd 10.000 gulden) in een envelop uitbetaald of de zaal nou vol zat of niet die envelop lag er altijd. Nu kan je soms zelfs een maand of 6 wachten en dan is het nog maar de vraag of je je geld krijgt en dat is een verkeerde zaak.

Hoe denk je dan over de K-1 WGP Finale in Zagreb? Gaat dat dan nog een probleem worden?
Dat zou een probleem kunnen worden maar ik ga er niet op vooruit lopen want zo meteen wordt er misschien wel netjes betaald. Ik lees ook overal dat Murthel Groenhart zijn winstpremie voor de K-1 Max finale in Athene nog niet heeft gehad. Dat is een zeer nare zaak. Als Hesdy Gerges de hoofdprijs zou winnen en het gaat om een aanzienlijk bedrag dan hoop ik wel dat er geld is en dat er betaald wordt en niet zoals het eerder is gegaan in het verleden met de oude K-1 van Ishii met al die gasten die nu bij Glory zitten zoals Jerome Le Banner, Peter Aerts en noem ze maar op die zijn nooit betaald. Het zou dom zijn van K-1 en Zovko (co-promotor) om “één vechter” voor te trekken en dan een man als Eduard Irimia te laten vallen die een hele organisatie als Superkombat achter zich heeft. “Die vechter” moet zich trouwens nog maar bewijzen of die na zo’n lange afwezigheid nog in dezelfde vorm terug kan komen dat is een risico wat ze met hem nemen. Dat is Kim’s manier van “schaken” en zaken doen.

Gelet op de laatste ontwikkelingen overweeg je dan om al je vechters bij Glory onder te brengen of wacht je nog op wat Superkombat gaat doen?
Superkombat laat ik sowieso niet in de steek. Eduard is altijd goed voor mij geweest. Ik kan wel met vechters naar Glory gaan die vrij zijn maar de jongens die nu bij Superkombat vechten blijven bij Superkombat.

Een samenwerkingsverband met Glory en Superkombat is aanstaande?
Eduard zei al tegen mij dat die dat van plan was. Dus wat dat betreft is het alleen maar een goede zaak. Glory moet natuurlijk nog wel laten zien dat ze een goede organisatie zijn want ze hebben tot dusver nog maar 1 grote toernooi in Tokio georganiseerd waar ik trouwens zelf bij was. Ik heb ook met de eigenaar van Glory (Pierre Andurand) gesproken in Tokio. Pierre is een keurige man die z’n zaakjes prima op orde heeft maar we moeten nog maar afwachten hoe dat zich ontwikkeld want daar zitten natuurlijk ook nog veel mensen om hem heen zoals: Bas Boon, Cor Hemmers, Simon Rutz etc.

Teveel kapiteins op één schip?
Ja, dat idee had ik ook nog steeds. Men moet maar eerst eens bewijzen of dat zo werkt.

Gelet op al deze recente problemen met betalingen en de K-1 (in het heden en het verleden) zou er niet een soort van State Athletic Commission op internationaal niveau moeten komen? Bij de recente Vechtsport-conferentie in Amsterdam waren er al plannen geopperd om dit op nationaal niveau te doen. Zou het niet beter zijn om via een dergelijke commissie dit probleem internationaal aan te pakken?
Ja, dat zou ook op internationaal niveau opgezet moeten worden. In Amerika werkt dat heel erg goed. Bij de recente Conferentie heb ik professor Maarten van Bottenburg geadviseerd om het systeem van de Amerikaanse State Athletic Commisions ook in Nederland in te voeren Marianne Dortands is trouwens ook over dit onderwerp diverse keren bij me langs geweest. Overigens probeerde K-1 onlangs in Amerika een event te organiseren maar dat werd tegen gehouden door een Amerikaanse State Athletic Commission omdat ze er achterkwamen dat de K-1 niet genoeg geld had, dan ben je beschermd. Zo hoort het dus te gaan.

Thom bedankt voor de uitleg en veel succes met je gym en je vechters.
Graag gedaan

MaTo
27-02-2013, 06:06
Bedankt, leuk om te lezen.

Kemal
27-02-2013, 08:07
Bedankt voor dit interview, mooi om te lezen!

MuayThaiGuy
27-02-2013, 08:10
Schitterend hoe open Thom altijd is.
Leuk artikel.

payap
27-02-2013, 09:53
Thanx, goed interview wat duidelijkheid geeft.

Leventdepevent
27-02-2013, 11:48
duidelijk verhaal...bedankt!