PDA

View Full Version : Mixfight.nl in gesprek met Rodney Glunder: part II - de carriere



payap
19-04-2013, 23:20
Morgenavond, zaterdag 20 april 2013, is het dan zo ver. Dan zal Rodney Glunder op het “Rumble of the North" part II gala zijn afscheidspartij vechten. In een bokspartij zal Rodney het dan opnemen tegen Janosz Tiborc.


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/Rodney/RodneyVictory.jpg

RODNEY VIERT ZIJN OVERWINNING TIJDENS ZIJN AFSCHEIDSWEDSTRIJD IN HET MMA TEGEN CHICO MARTINEZ IN SURINAME



Eerder deze week spraken wij al met Rodney over dit komende afscheid op mixfight.nl (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?127930-Mixfight-in-het-gesprek-met-Rodney-Glunder-Part-I-Het-Afscheid). In dit tweede deel van een driedelig interview met Rodney blikken we op de vooravond van zijn afscheid nog een keer terug op zijn carrière.



DE CARRIÈRE


Rodney, je bent actief geweest in vele vormen van vechtsporten, waarin je ook vele hoogtepunten behaalde. Hoe, en met welke vechtsport, is het voor jou ooit begonnen en welke vechtsporten heb je allemaal beoefend.

Ik ben begonnen met karate. Mijn vader was een karateka. Ik heb kickboksen/ Muay Thai, MMA in meerdere vormen beoefent.



Je eerste wedstrijd in de ring. Wat weet je hier nog van en hoe ging deze?

Dit was mijn hoogtepunt. Ik vocht tegen een jongen uit Breda die geregeld was door Rudsel Copra. Het was in een biljarthal! Ik won op punten. Maar deze ervaring heeft mij echt doen besluiten: JA, dit wil ik! En de rest is nu geschiedenis.



Wat zie je zelf als je hoogtepunten in het MMA?

Het Cage fighten in St Petersburg voor de organisatie Red Devil. Dit was echt een mooie ervaring. Wij waren het eerste Nederlandse team wat ging cagefighten in St. Petersburg.


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/Rodney/RodneyenMike.jpg

RODNEY MET TRAINER MIKE PASSENIER



En in het Kickboksen/MuayThai?

Sowieso mijn eerste wedstrijd en mijn zwaarste partij was tegen Peter Verschuren. Het was op een gala van Veni, Vidi, Vici en was voor de Wereldtitel IKBO kickboksen. Het was de eerste keer dat ik op 95 kg vocht.



Van al je tegenstanders, wie vond je uit eigen ervaring de betere?

Ik heb tegen meerdere goede jongens gestaan. Ik vond mijn tegenstanders altijd goed en heb tegen grote namen gestaan; Alistair Overeem, 4x tegen Manhoef, Gilbert Yvel, Cheikh Congo en vele anderen.



Zijn er partijen die je hebt gevochten die je nog een keer een rematch had willen vechten en zo ja waarom?

Ik ben geen fan van rematches. Ben ik te nuchter voor.



http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/Rodney/Rodney41van1-2.jpg

RODNEY IN SURINAME BIJ BEZOEK AAN EEN GOED DOEL



Tegen wie had je nog wel een keer willen vechten maar is het er nooit van gekomen?

Ik ga geen uitdaging uit de weg dus nee er is niemand speciaal.



Van al die vechtsporten die je hebt beoefend en in hebt gevochten, is er nog een waar toch je voorkeur voor lag?

Mijn voorkeur ging toch altijd uit naar MMA. De ontwikkeling in MMA gaat echter te hard en ik heb geen tijd gehad en gezien om daarin mee te gaan. Daarbij komt dat ik kickboksen ook erg leuk vind.



Bijzonder waren altijd voor je de wedstrijden in je in Suriname. Voor de mensen die nooit bij die gala’s daar zijn geweest zou je kunnen vertellen wat dit zo bijzonder maakte?

De sfeer en de erkenning die je van de Surinaamse bevolking krijgt is met geen pen te beschrijven. Die sfeer moet je live voelen. De mensen leven daar erg mee. Ik ben de organisatoren van de gala’s in Suriname daarvoor erg dankbaar. Het is een TOP ervaring geweest.



In Suriname heb je met je wedstrijden en als persoon flink indruk gemaakt. Zo zeer zelfs dat je niet alleen een nieuwe bijnaam daar wist te krijgen (Mr. Klaar om te Bossen) maar dat er zelfs diverse gala’s naar je zijn vernoemd (Klaar om te Bossen, Klaar om te Bossen – Wij zijn boos en Klaar om te Bossen – Dit is het verschil). Wat betekent bossen en hoe is deze bijnaam en benaming van gala’s ontstaan?

De opmerking : “bossen” betekent sportief gezien iemand in elkaar stompen. Je kunt het ook in andere context gebruiken…het is maar net in welke zin je het gebruikt ;)))

Ik ben aan deze naam gekomen omdat ik tijdens onze eerste persconferentie live op TV in Suriname woorden kreeg met mijn tegenstander. Hij schold me uit in het Spaans en één van de jongens vertaalde dit voor mij waardoor ik door tripte. Ik gooide een flesje water naar zijn hoofd. Daarna vroeg een van de journalisten of ik nog wat wilde zeggen, waarop ik zei: nee, ik heb niets meer te zeggen, “ik ben klaar om te bossen”! Dus zo ben ik aan deze naam gekomen. En de organisator van deze gala’s heeft de naam daarna overgenomen.


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/Rodney/Bossen.jpg

HET TAFEREEL VAN HET FLES INCIDENT VOOR TV WAAR “KLAAR OM TE BOSSEN” WERD GEBOREN. MET VLNR: TYRONE SPONG, TEGENSTANDER CHINTO MORDILLES, YAVUZ OZDEN, VINCENT VIELVOYE, GUILLERMO VALPOORT, ANTHONY KANE, BASSAM CHAHROUR, RODNY GLUNDER, BRIAN LO-A-NJOE, LUCIEN CARBIN EN MARCO PIQUE



Gedurende je carrière heb je ook vele trainers gehad. Zou je er enkele kunnen noemen en kunnen vertellen wat zij voor je hebben betekend?

Al mijn trainers zijn erg belangrijk voor mij geweest. Tot de dag van vandaag ben ik ze allen zeer dankbaar. Ik ben begonnen in Sidyotong van Paul Pengel en Cor Marengo, dit betekende voor mij stabiliteit. Daarna ben ik naar Carbin gegaan; een zeer technische leraar. Hij heeft mijn techniek gevormd. Andre Mannaart, behoeft geen uitleg. Is een Toptrainer en een toppersoon. Daar heb ik veel geleerd. Bob Schreiber; heel belangrijk voor mij geweest en heb ik de meeste successen mee behaald. Bob is een top trainer voor je mentaal en fysiek. Hij wist je perfect bij te brengen dat je altijd in jezelf moet geloven. Iets wat NOOIT mag ontbreken. Mike Passenier; hoeft ook geen uitleg. Is een belangrijk persoon voor mij, en nu nog steeds trouwens. Hij is de trainer van mijn zoon Massaro Glunder en heeft een belangrijke rol voor hem zowel persoonlijk als maatschappelijk. Hans Nijman, Dick Vrij, Joop Kasteel, Apy Echteld, Harvey Bijnaar, Anita Doderer. Waarschijnlijk zal ik er een paar vergeten zijn, echter allen belangrijk voor mij geweest.

http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/Rodney/RodneyampCarbin.jpg

TRAINING MET TRAINER LUCIEN CARBIN




Je noemde het net al zelf. Je zoon Massaro is actief in de vechtsportwereld. Hoe doet jouw zoon het?

Massaro traint bij Mike’s Gym. Daar traint hij al vanaf zijn 10e jaar en hij doet het erg goed. Hij gaat binnenkort zijn eerste A-PARTIJ draaien in Griekenland en ik ben erg trots op hem. Massaro is erg talentvol en beschikt over een echt vechtershart. Hij is een jongen die echt van de sport houdt en ook geen één uitdaging uit de weg zal gaan. Net als zijn vader.


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/Rodney/RodneyenMassaro.jpg

RODNEY MET ZIJN ZOON MASSARO



Je carrière omschrijft een periode van zo’n 20 jaar. Als je de hele fightscene bekijkt is er dan veel veranderd?

Ja, er is heel veel veranderd. Ook maatschappelijk. De vechters ontwikkelen ook door. Er wordt meer gebruik gemaakt van goede supplementen, juiste krachttrainingen. De vechtsport is ook doorontwikkeld. En laten wij het zakelijk aspect niet vergeten. Zo zal van daag de dag echt wel een goede manager bij je moeten hebben die het zakelijke deel goed voor je in banen leidt en jij je kunt focussen op daar waar je voor komt: vechten.

Ondanks het feit dat het kickboksen de afgelopen 2 jaar in een zeer slecht daglicht staat, kiezen toch heel veel mensen voor een vechtsport. Mede door de verandering in de maatschappij, maar ook omdat er nu veel getoond wordt in de media. En dit is toch wel weer een positief aspect. Het woord Kickboksen zorgt voor sommige mensen voor kortsluiting, maar laten we niet vergeten dat de vechtsport gewoon door ontwikkelt, mede door de gigantische dosis kennis die wij in Nederland bezitten.


http://www.fightwearonline.nl/cms/data/image/Rumble_of_the_North_20_april.jpg

Kemal
20-04-2013, 06:55
Chris en Rodney bedankt voor dit interview!

Leventdepevent
20-04-2013, 07:55
wordt vast een beukpartij tegen Janos, thanks voor het interview