PDA

View Full Version : De positie van Nederland als dominant kickboksland



Boran
27-04-2013, 10:32
De afgelopen 5 a 10 jaar zijn er heel wat goede trainers weggevallen. Denk aan Jan Plas, Johan Vos, Cor Hemmers die ziek is en nu ook Thom Harinck. Wat denken jullie dat het gevolg gaat zijn voor het Nederlandse kickboksen? Zullen we zo'n dominante positie blijven houden of zullen we voorbij gestreefd worden door andere landen zoals Roemenië, Oekraïne of Rusland?

Natuurlijk zijn er nog een aantal goede sportscholen over, maar er zijn er nog maar weinig die structureel toppers van wereldklasse afleveren. Er zijn veel scholen die een goeie vechter hebben, maar bijna geen die al jaren op topniveau meedoen met meerdere vechters. De scholen die in me opkomen zijn: Siam Gym, Mike's Gym, Golden Glory, Vos Gym, Mousid Gym, FFC. Chakuriki hoorde daar natuurlijk ook bij, maar Thom Harinck stopt ermee. Ik zal er vast een paar vergeten, dus die kun je hieronder opnoemen.

Een ander probleem dat speelt is dat er bijna geen grote gala's meer zijn ivm het niet krijgen van vergunningen. Wel hebben we nog steeds een bloeiende scene met kleine gala's. Volgens mij is er geen enkel land waar je zo vaak op een kleine afstand van je woonplaats kunt vechten als in Nederland. Hier hebben we dus nog wel een voordeel.

Wat denken jullie?

ijsbier
27-04-2013, 10:57
Ik denk dat Nederland wel een belangrijke positie zal blijven behouden, maar dat we die ook zullen moeten gaan delen met andere landen. Is niks mis mee, betekent dat Kickboxen buiten Nederland in opkomst is.

adenane
27-04-2013, 14:54
In zulke threads wordt Colosseum structureel vergeten of overgeslagen maar Danny en Daan leveren bijna wekelijks met hun vechters puik werk. Met Wilnis en Wilnis, Aerts, Sikking en nu Ngimbi aan boord is dat echt een gym om rekening mee te houden.

En Manhoef Fight & Fitness gaat in de toekomst echt wel een hoop vechters van wereldklasse brengen, evenals Andy Souwer met zijn Souwer Sport Institute. Nick Hemmers die de taken van zijn pa perfect overneemt met heel veel goede vechters.

Met andere woorden: er vallen een paar trainers weg maar er komen er voor in de plaats wel nieuwe bij.

Je hoeft je dus echt geen zorgen te maken over het niveau van Nederland ;-)

blackadder
27-04-2013, 15:00
De afgelopen 5 a 10 jaar zijn er heel wat goede trainers weggevallen. Denk aan Jan Plas, Johan Vos, Cor Hemmers die ziek is en nu ook Thom Harinck. Wat denken jullie dat het gevolg gaat zijn voor het Nederlandse kickboksen? Zullen we zo'n dominante positie blijven houden of zullen we voorbij gestreefd worden door andere landen zoals Roemenië, Oekraïne of Rusland?
Waar komen die vechters naartoe om beter te worden? De meesten komen vroeg of laat naar Nederland.

DonLino007
27-04-2013, 15:34
In zulke threads wordt Colosseum structureel vergeten of overgeslagen maar Danny en Daan leveren bijna wekelijks met hun vechters puik werk. Met Wilnis en Wilnis, Aerts, Sikking en nu Ngimbi aan boord is dat echt een gym om rekening mee te houden.

En Manhoef Fight & Fitness gaat in de toekomst echt wel een hoop vechters van wereldklasse brengen, evenals Andy Souwer met zijn Souwer Sport Institute. Nick Hemmers die de taken van zijn pa perfect overneemt met heel veel goede vechters.

Met andere woorden: er vallen een paar trainers weg maar er komen er voor in de plaats wel nieuwe bij.

Je hoeft je dus echt geen zorgen te maken over het niveau van Nederland ;-)

X2 En ook het feit dat de professionalisatie van de sport door blijft gaan en het maatschappelijke draagvlak groter blijft worden. En die grote gala's in NL komen zeker wel weer. Daar ben ik van overtuigd! Na regen komt zonneschijn en de mensen die er dagelijks mee bezig zijn zullen in deze bezinningsperiode zeker beseffen dat het gezegde eendracht maakt macht toegepast dient te worden.

kooivechter
27-04-2013, 20:08
Daar zal ik mij niet zo druk over maken. Er staan wel weer goede trainers op, hetzelfde als met vechters. De wet van
de natuur. Daarnaast zijn er nog genoeg kb scholen, die steeds toppers van wereldklasse afleveren. Dus die opmerking begrijp ik niet helemaal.

de Stiep
28-04-2013, 08:13
In zulke threads wordt Colosseum structureel vergeten of overgeslagen maar Danny en Daan leveren bijna wekelijks met hun vechters puik werk. Met Wilnis en Wilnis, Aerts, Sikking en nu Ngimbi aan boord is dat echt een gym om rekening mee te houden.

En Manhoef Fight & Fitness gaat in de toekomst echt wel een hoop vechters van wereldklasse brengen, evenals Andy Souwer met zijn Souwer Sport Institute. Nick Hemmers die de taken van zijn pa perfect overneemt met heel veel goede vechters.

Met andere woorden: er vallen een paar trainers weg maar er komen er voor in de plaats wel nieuwe bij.

Je hoeft je dus echt geen zorgen te maken over het niveau van Nederland ;-)

Had het niet beter kunnen zeggen.

martijnG
28-04-2013, 10:06
Je noemt nu ook zo'n beetje alle kickbokspioniers. Natuurlijk stoppen die er op een gegeven moment mee, dat is in kickboksland niet anders als in voetballand, de politiek of welk werkveld dan ook. Ik neem aan dat die mannen al hun ervaring goed hebben kunnen overbrengen en dat juist hierdoor kickboksen groot is geworden in Nederland. Mensen/ trainers komen en gaan, maar kennis gaat niet verloren.

Glen
28-04-2013, 12:40
Je noemt nu ook zo'n beetje alle kickbokspioniers. Natuurlijk stoppen die er op een gegeven moment mee, dat is in kickboksland niet anders als in voetballand, de politiek of welk werkveld dan ook. Ik neem aan dat die mannen al hun ervaring goed hebben kunnen overbrengen en dat juist hierdoor kickboksen groot is geworden in Nederland. Mensen/ trainers komen en gaan, maar kennis gaat niet verloren.
Precies, er is een verschil tussen pioniers en goede/fantastische trainers.
Ik zie wel het één en ander aan sportschooltjes etc.
Op dit moment schieten mij te binnen: El Otmani Gym, Gym Haarlem en Brothers Gym..
Stuk voor stuk knokkers, bijna allemaal eigen kweek..als je tegen deze gyms staat dan weet je dat je echt aan de bak moet!
Maar het is vooral wat deze sportscholen met hun leerlingen doet buiten de trainingen om..
Brothers heeft een 'eigen' kapper die op de gym komt.
Otmani heeft een 'helpdesk' waar de jeugd wordt geholpen met invullen van formulieren, aanvragen rij examens etc.
Gym Haarlem, 'bbq in the park', mud races etc.

Anderson
28-04-2013, 13:35
Bonjasky z'n sportschool doet het ook goed.

Op k1 regels zit het wel goed in Nederland op Muay Thai regels gaat het een stuk minder eigenlijk gewoon slecht op een paar namen na dan. Daar ben ik het met topic starter wel mee eens. Bij de oude gyms wordt er nog op clinchen getraind maar bij de nieuwe gyms niet.

Dat zie je op de video's van Fightstar.tv als een vechter van een nieuwe school tegen een jongen van een oude school vecht op MT regels dat de jongen van de nieuwe school vragend kijkt naar de referee wat die moet doen in de clinch.

Boran
28-04-2013, 14:33
Goed om te horen dat er toch nog scholen zijn die structureel toppers brengen. Jammer dat je op de grote toernooien bijna alleen maar vechters van dezelfde scholen (die in de eerste post staan) ziet terugkomen.

Wat muay thai betreft ben ik het met je eens Anderson. Er zijn nog wel scholen die trainen met clinchen, maar het wordt niet meer bij veel scholen gedaan volgens mij. Frankrijk en Engeland doen het daarin beter.

blackadder
28-04-2013, 15:52
Clinchen, hoe vervelend het ook is, zou gewoon regelmatig geoefend moeten worden.

Pansier
28-04-2013, 19:27
Clinchen, hoe vervelend het ook is, zou gewoon regelmatig geoefend moeten worden.
x2, zoiets is klote wanneer je het niet onder de knie hebt, maar wanneer je meer technieken weet wordt het ook een stuk leuker.

Verder moet het nog maar blijken of topvechters als Souwer, Bonjasky, etc. hetzelfde talent hebben voor coachen. Het zijn 2 verschillende kunsten! Maar ik hoop het zo!

blackadder
28-04-2013, 19:41
x2, zoiets is klote wanneer je het niet onder de knie hebt, maar wanneer je meer technieken weet wordt het ook een stuk leuker.

Verder moet het nog maar blijken of topvechters als Souwer, Bonjasky, etc. hetzelfde talent hebben voor coachen. Het zijn 2 verschillende kunsten! Maar ik hoop het zo!
Bonjasky doet het anders wel goed met Ilunga.

Mattie73
29-04-2013, 09:18
Op dit moment schieten mij te binnen: El Otmani Gym, Gym Haarlem en Brothers Gym..
Stuk voor stuk knokkers, bijna allemaal eigen kweek..als je tegen deze gyms staat dan weet je dat je echt aan de bak moet!.

Ik zie inderdaad in Nordin el Otmani een toptrainer die in de toekomst een hoop toppers zal afleveren.

Richelieu
29-04-2013, 13:05
http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?128055-Poll-Seminar-met-Jean-Charles-Skarbowski

pronk
29-04-2013, 23:33
Ik heb me altijd afgevraagd waarom Nederland aan top staat ons kikkerlandje wat is de factor.

blackadder
30-04-2013, 03:04
Ik heb me altijd afgevraagd waarom Nederland aan top staat ons kikkerlandje wat is de factor.
Skunk.

Boran
30-04-2013, 10:28
Ik heb me altijd afgevraagd waarom Nederland aan top staat ons kikkerlandje wat is de factor.

Goeie trainers. Dat zie je ook in andere sporten terug. Kijk naar voetbal bijvoorbeeld.

In andere landen zijn ze volgens wat traditioneler en is er meer ontzag voor hun leraar en een bepaalde traditie. Er wordt lesgegeven zoals zij het hebben geleerd van hun leraar. Nederlanders zijn niet zo traditioneel, ze nemen het beste van een bepaalde stijl en denken er over na hoe ze dat kunnen verbeteren, ook al betekent dat dat zij het dan anders doen dan hoe ze het zelf geleerd hebben.