PDA

View Full Version : Moet TRT verboden worden?



rollermanskunk
19-05-2013, 11:44
Vitor Belfort zag er gisteren wel heel fit uit en leek wel een totaal andere vechter dan zonder TRT. Bovendien zou Belfort volgens Joe Rogan in Nevada nooit een licentie gaan krijgen vanwege Belfort's TRT-gebruik. In Brazilie wordt er dus amper getest. Op Sherdog, UG en andere fora is de discussie losgebarsten over een verbod op TRT. TRT lijkt mij persoonlijk een oneerlijke competitie als een TRT-gebruiker wordt gematcht tegen iemand die clean is. Ik ben dus voor een verbod. Hoe zien jullie dit? Een verbod of gewoon toestaan?

The Bulldog
19-05-2013, 11:56
Ik vind trt gewoon een mooie officiele benaming voor gebruik van middelen..

Of helemaal niet toestaan het gebruik van middelen of helemaal vrijgeven..

Niet van die maas in de wet shit....

Ronald
19-05-2013, 12:25
Wat ik me afvraag: is de UFC echt van een Athletic State Commission afhankelijk om dit te verbieden? Kunnen ze niet in hun eigen reglement opnemen dat TRT verboden is?

stephan_dude
19-05-2013, 12:31
het zal op deze manier gewoon te veel misbruikt worden denk ik en zal wat mij betreft verboden moeten worden. je gaat mij niet vertellen dat ze test/epitest op normale waarde van 1:1 ''supplementeren'' ze gaan vast hoger zitten en dat is gewoon vals spelen...

Diaz bros
19-05-2013, 12:34
dit is zo typisch als een vechter wint wordt TRT helemaal overtrokken en als de vechter geen resultaat haalt zoals sonnen en henderson + andere vechters die niet op win staan dan hoor je daar niks over. buiten dat zonder TRT waren die 2 ook KO gegaan met die trappen, gewoon perfect geplaatst, vooral die laatste. Overigens heb ik eigenlijk een tyfus hekel aan die belfort

lukashenko
19-05-2013, 12:36
tis heel dubbel .
als sporter wil ik een clean veld . dat andere mensen hun hormoon levels verneuken voor wat extra prestaties is hun keus .
Maar als supporter wil ik meer actie meer spieren en meer prestaties.
we kunnen jaren extra van onze toppers genieten aangezien ze nog tussen 5 en 10 jaar extra erbij kunnen toevoegen .

ijsbier
19-05-2013, 13:18
Als supporter wil ik gewoon echte sport zien, bannen dus die handel. Het interesseerd me helemaal niet wat ze allemaal wel niet kunnen met al die zooi, ik wil weten wat ze kunnen zonder.

mario the count
19-05-2013, 13:25
TRT blijven toestaan, zolang er maar getest wordt op test waarden. Is het te hoog heb je pech en mag je de octagon niet betreden.

ijsbier
19-05-2013, 16:18
TRT blijven toestaan, zolang er maar getest wordt op test waarden. Is het te hoog heb je pech en mag je de octagon niet betreden.

Ja een die waarden mogen dus oplopen tot 6:1, omdat je anders niet zeker weet dat je mensen die van zich zelf een hoog testosteron gehalte hebben door de test komen. betekent dus sowieso dat iedereen die met low testosterone syndrome aan komt z'n waardes legaal kan oppompen naar die 6:1, die normale vechters nooit zullen halen.

Iedereen heeft van nature z'n sterke en zwakke punten en moet het daarmee doen, dat vind ik nou juist zo leuk aan sport; laag testosteron? dan zul je tactischer moeten gaan vechten, zelfde geldt voor mensen met kleine longen, korte benen of korte armen, die hebben alleen de pech dat de wetenschap geen oplossing voor ze heeft.

rollermanskunk
19-05-2013, 16:21
Dana White is een grote tegenstander van TRT maar staat het nog wel toe. Ik vind dat de UFC duidelijker moet zijn in deze kwestie. Nu zijn er dus staten en landen waar het gebruik verboden of getolereerd wordt. Wat je dan gaat krijgen is dat er vechters alleen in bepaalde staten/landen kunnen en willen vechten (soort van "TRT-vrijstaten"). Dit is een scheve situatie. Er moet een duidelijke lijn zijn vind ik. Ja of nee maar dan ook overal een verbod of niet (het liefst een verbod natuurlijk)

Belfort zag eruit als een opgepompte psychopaat, niet normaal. Die close-up op het laatst deed me denken aan Maradona op het WK in 1994 (Maradona werd toen betrapt op doping en het WK uitgegooid).

Standpunt: 100% anti-TRT

Pahlavan
19-05-2013, 18:50
Ik sluit me hierbij aan. Ik ben ook 100% tegen trt. Het is gewoon cheaten, klaar. Als je testosterone te laag is om als atleet te presteren, tja sorry... So be it.
En kom aub niet met een excuus van 'ja maar je krijgt geen beter techniek van trt' etc etc. klopt, maar je herstelt wel veel sneller waardoor je langer, vaker en intensiever kan trainen.

Pahlavan
19-05-2013, 19:49
Vitor Belfort's professional career has been one of twists and turns. He was alternately one of the scariest men in mixed martial arts and at least for a time, one of the most head-scratchingly inconsistent. He was the heir to the throne, then nearly a washout. He espoused his Christian beliefs, but made enemies and perpetrated some of the most stunning violence fighting has produced. His career has had multiple acts. There was the "Phenom," the downfall, the comeback, the rise and fall, and now, the TRT period.


At 36 years old, Belfort is finding some of his greatest success. He is 9-2 in his last 11 fights, which is the best single stretch of his career since opening it with 10 wins in his first 12 bouts. In the last six years, he's only lost to current UFC champions Anderson Silva and Jon Jones. He's coming off crushing knockouts of Luke Rockhold and Michael Bisping, and there is a real belief that he is surging towards a possible middleweight title shot.


Yet all of this comes wrapped in a layer of controversy. After Belfort beat Bisping in January, the UFC confirmed what he would not; that he was undergoing testosterone replacement therapy, treatment he continued for the fight with Rockhold.


The fact that Belfort declined to publicly disclose it himself, even when offered the opportunity, is one of the reasons there is an air of skepticism about his particular case.


In January, just before fighting Bisping, ESPN's Brett Okamoto straight up asked Belfort if he had ever applied for TRT or was considering it. Belfort gave a rambling answer, eventually saying, "This is too controversial, why am I going to say something that doesn't accomplish anything?"


Last week, I spoke to Belfort, and he had changed his tune. I asked him if he wished the genie had never come out of the bottle and his secret had stayed a secret. He said no, and that he felt everyone on TRT should be publicly outed. But after beating Rockhold in Jaragua do Sul, Brazil, he declined to answer any questions about TRT during a post-fight press conference.


Belfort is entitled to his silence if that's the path he chooses, but staying mum on the subject will not make it go away.


Back in the late 1990s, before I covered mixed martial arts, I was a general sports reporter, and I occasionally stepped into major league baseball clubhouses. This was right around the time when Mark McGwire and Sammy Sosa decided to bring video game baseball to real life, hitting home runs by the dozens. This was around the time when it was revealed by an Associated Press reporter that McGwire was using androstenedione, which then was being sold as a legal, over-the-counter supplement.


When that story broke, there was a real debate over whether McGwire was breaking any rules. After all, andro was legal. But the scientific community was pretty quick to point out that it was a steroid hormone. (It was later reclassified as a steroid.)


McGwire was not the only major leaguer to take andro. Far from it. Andro was an open secret in MLB, essentially a loophole that could be exploited. But McGwire was one of the sport's biggest stars, and so it was he who was most faced the heaviest scrutiny.


The whole scenario echos all these years later with what's going on in MMA with TRT. Testosterone is a performance-enhancer that is quickly seeping into the sport. There is little doubt that some fighters are taking advantage of a loophole. There is no question there is not enough random testing to keep them honest. There is really no way to tell who is truly deserving of an exemption, of who didn't shut down his own testosterone production due to previous abuse.


Due to a failed drug test in 2006, Belfort falls under suspicion of that, and whether at least some of this recent surge is chemically assisted.


That said, TRT is no miracle drug. Of known users, almost all of them have lost at least once while on it. Dan Henderson and Chael Sonnen and Frank Mir have all lost while on it. So did "Rampage" Jackson and Dennis Hallman and Shane Roller. TRT does not make you invincible, even if it makes you better.


There is a drug problem in sports, and in MMA. No doubt about it. Belfort has repeatedly said that he is not breaking any rules, and that is very true, but that may just be because the rules are outdated, much like they were in McGwire's case. Belfort may not be deserving of any more criticism than a random steroid user who does it under the cloak of anonymity, but his stature is so great and his story is so wildly compelling that it's going to come his way anyway.


One day in the near future, Belfort may fight for a belt again. He is likely going to need to be cleared by a state commission at some point, and some are on the record saying they might have a problem offering him a therapeutic use exemption due to his past PED bust. We are heading for some kind of collision course. We're already there from a public relationship perspective.


Even if you don't want to look too far ahead, you can't help but look at the here and now. The Belfort of today is a killer, something similar to the young, powerful crusher we first saw so long ago. And that's sort of the point. With all of his contemporaries gone or on their way out, Belfort has managed to not only stay relevant, but also go through a rebirth and hover near the top. After nearly 17 years of fighting, that's either cause for celebration or cynicism. Maybe he's just older and wiser than he used to be, maybe the dark period of his career when he suffered through the tragic loss of his sister was more difficult to navigate than he could ever put into words. But maybe TRT plays a role, too.


Fifteen years ago, when all of this PED stuff was a fairly new conversation in sports, McGwire became a national hero for breaking the home run record. If Belfort does something comparable and wins a championship, I suspect his achievement will never be unconditionally appreciated, not with the clouds hanging overhead.

rene37
19-05-2013, 19:56
Ik ben voor trt. Van trt word je geen superman hoor. Het is wel zo eerlijk als je bv als 32-jarige net zo goed kan herstellen van zware trainingen als een 23-jarige.
Het lichaam maakt in de loop der jaren steeds wat minder test aan. Daarnaast zijn er ook andere oorzaken die van invloed zijn.
Een normale test waarde ligt tussen de 20-35 nmol/l. Als je een waarde hebt van 16 zal je lichamelijk misschien dan wel geen klachten hebben en er weinig van merken maar als topsporter die moet concurreren met mannen die op 28 zitten, kan dat net het verschil maken.
Wat is er mis met het idee om tussen die waardes te blijven? Nogmaals je word er geen superman van, sommige zullen immers van zichzelf al op die waardes zitten.
Controle is dan wel heel essentieel natuurlijk en dien op regelmatige en onaangekondigde basis te gebeuren.
Als een sporter op 32-jarige leeftijd een versleten knie heeft zeggen we toch ook niet "jammer joh maar dit mag je niet laten maken"?.
Nee dat vinden we heel normaal dat dat gefixed word, dus waarom zou het anders zijn als er problemen met het hormonale systeem zijn?

Wheelie
19-05-2013, 20:22
http://www.mixfight.nl/portal/belfort-schaamt-zich-niet-voor-trt-gebruik/

ijsbier
19-05-2013, 20:25
Ik ben voor trt. Van trt word je geen superman hoor. Het is wel zo eerlijk als je bv als 32-jarige net zo goed kan herstellen van zware trainingen als een 23-jarige.
Het lichaam maakt in de loop der jaren steeds wat minder test aan. Daarnaast zijn er ook andere oorzaken die van invloed zijn.
Een normale test waarde ligt tussen de 20-35 nmol/l. Als je een waarde hebt van 16 zal je lichamelijk misschien dan wel geen klachten hebben en er weinig van merken maar als topsporter die moet concurreren met mannen die op 28 zitten, kan dat net het verschil maken.
Wat is er mis met het idee om tussen die waardes te blijven? Nogmaals je word er geen superman van, sommige zullen immers van zichzelf al op die waardes zitten.
Controle is dan wel heel essentieel natuurlijk en dien op regelmatige en onaangekondigde basis te gebeuren.
Als een sporter op 32-jarige leeftijd een versleten knie heeft zeggen we toch ook niet "jammer joh maar dit mag je niet laten maken"?.
Nee dat vinden we heel normaal dat dat gefixed word, dus waarom zou het anders zijn als er problemen met het hormonale systeem zijn?

kapotte knie = kapot, laag testosteron omdat je ouder wordt is gewoon normaal. Ja natuurlijk zal het nooit helemaal eerlijk zijn, maar je zult ergens een lijn moeten trekken. En het feit dat je dus met die TRT naar 6x normale waarde(en dat verschil merk je echt wel hoor) kunt gaan lijkt mij dan ook voldoende aanleiding om te zeggen dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

Kemal
19-05-2013, 20:58
Vind het een moeilijk onderwerp er zijn genoeg voor- en tegens op te noemen.

Geef mij de Turkse Radio en Televisie maar dan.. ;)

stephan_dude
19-05-2013, 21:07
Het is eigenlijk een non-discussie deze sport draait om een krachtmeting tussen twee atleten en als je fysieke mogelijkheden afnemen moet je overgaan op ervaring... En kan je niet meer fit genoeg zijn om op dat niveau in de ring te staan ga je lekker coachen en geef je het stokje door aan de volgende generatie. Het is gewoon onnatuurlijk on als 36 jarige nog een lichaam te hebben van iemand van 23

rene37
19-05-2013, 21:17
kapotte knie = kapot, laag testosteron omdat je ouder wordt is gewoon normaal. Ja natuurlijk zal het nooit helemaal eerlijk zijn, maar je zult ergens een lijn moeten trekken. En het feit dat je dus met die TRT naar 6x normale waarde(en dat verschil merk je echt wel hoor) kunt gaan lijkt mij dan ook voldoende aanleiding om te zeggen dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.


Het is eigenlijk een non-discussie deze sport draait om een krachtmeting tussen twee atleten en als je fysieke mogelijkheden afnemen moet je overgaan op ervaring... En kan je niet meer fit genoeg zijn om op dat niveau in de ring te staan ga je lekker coachen en geef je het stokje door aan de volgende generatie. Het is gewoon onnatuurlijk on als 36 jarige nog een lichaam te hebben van iemand van 23

Hoeft zeker niet alleen te zijn als je ouder word. Dat geef ik ook aan. Je kan als 23-jarige ook een testlevel van 16nmol/l hebben.
Dan hoef je in het dagelijks leven weinig tot geen hinder van te ondervinden maar als topsporter waar de details belangrijk worden wel degelijk.
En dan heb je qua herstel een nadeel tov de "gezonde" 23-jarige tegenstander die op een level van bv 28nmol/l zit.
We hebben het dus niet over 6x de normale waarde daar is ook geen sprake van bij trt.
knie kapot=kapot? Maar dat geld ook voor het hormonale systeem toch? Waarom is dat anders?
Moeilijke discussie idd dat wel.:)

ijsbier
19-05-2013, 21:47
Hoeft zeker niet alleen te zijn als je ouder word. Dat geef ik ook aan. Je kan als 23-jarige ook een testlevel van 16nmol/l hebben.
Dan hoef je in het dagelijks leven weinig tot geen hinder van te ondervinden maar als topsporter waar de details belangrijk worden wel degelijk.
En dan heb je qua herstel een nadeel tov de "gezonde" 23-jarige tegenstander die op een level van bv 28nmol/l zit.
We hebben het dus niet over 6x de normale waarde daar is ook geen sprake van bij trt.
knie kapot=kapot? Maar dat geld ook voor het hormonale systeem toch? Waarom is dat anders?
Moeilijke discussie idd dat wel.:)

Nee je zegt het zelf al, als je laag testosteron hebt kun je verder prima leven, terwijl het met een kapotte knie toch best lastig wordt. Sja en dat je dan van laag testosteron als topsporter hinder ondervindt... niet iedereen is voorbestemt om topsporter te worden.

Het is een arbitraire grens, maar die zul je toch moeten hebben wil je het nog een beetje leuk houden.

edit: Goede kans dat in enkele decennia de wetenschap zo ver is dat we het lichaam zo kunnen modificeren dat het ideaal is voor topsport; dan kun je toch ook niet gaan zeggen dat dat ook eerlijk is om toe te passen omdat sommige mensen nou eenmaal minder explosieve spieren/goede lichaamsverhoudingen hebben dan anderen? die lichamelijke verschillen maken het juist interessant.

Brainthief
19-05-2013, 22:01
Wat zijn de regels en randvoorwaarden die gelden voor trt?

goro
19-05-2013, 22:10
Waar kan ik dat krijgen? Wat zijn de bijwerkingen? Krijg ik er een kleine piemel van?

mario the count
19-05-2013, 22:13
Ja een die waarden mogen dus oplopen tot 6:1, omdat je anders niet zeker weet dat je mensen die van zich zelf een hoog testosteron gehalte hebben door de test komen. betekent dus sowieso dat iedereen die met low testosterone syndrome aan komt z'n waardes legaal kan oppompen naar die 6:1, die normale vechters nooit zullen halen.

Iedereen heeft van nature z'n sterke en zwakke punten en moet het daarmee doen, dat vind ik nou juist zo leuk aan sport; laag testosteron? dan zul je tactischer moeten gaan vechten, zelfde geldt voor mensen met kleine longen, korte benen of korte armen, die hebben alleen de pech dat de wetenschap geen oplossing voor ze heeft.

Als iedereen vrij is om het te gebruiken dan kan iedereen waarden hebben van 6:1 . Dat maakt het eerlijker dan het verschil dat je nu vaak hebt. Als iemand kiest voor een beroep als topsporter, en hij kan door middel van TRT langer meedraaien, dus langer zijn brood verdienen, vind ik het alleen maar mooi dat er zoiets als TRT bestaat. Ook denk ik dat door TRT gebruik van andere doping minder wordt.

Bromios
19-05-2013, 22:32
Gewoon goed controleren op de maximale waardes. Als ik Belfort zo zie zit hij echt niet aan de trt maar gewoon volop aan de anabolen.

Als je beneden de waardes test mag het gewoon en daar zie ik geen probleem in. Maar er wirdt amper getest dus je kan doen wat je wilt.

ijsbier
19-05-2013, 22:33
@mario: Het zou nog veel eerlijker zijn als niemand het deed, ook voor de mensen die het niet willen nemen, uit princiepe dan wel gezondheid.

@bromios, volgensmij is er niet veel verschil tussen TRT en anabolen

mario the count
19-05-2013, 22:43
@mario: Het zou nog veel eerlijker zijn als niemand het deed, ook voor de mensen die het niet willen nemen, uit princiepe dan wel gezondheid.



Daar verschillen wij van mening in dan. Geen probleem, verschillende mensen, verschillende meningen.

Bromios
19-05-2013, 23:17
@bromios, volgensmij is er niet veel verschil tussen TRT en anabolen

Het verschil zit hem vooral in de dosering en tenzij hij echt op een enorm laag niveau zat maakt dat nog niet eens zoveel uit. Waar het wel mee helpt is met het sneller herstellen. Nog niet eens zoveel met de spieropbouw zelf als ik het moet geloven. Dus hij kan wel harder en zwaarder trainen.

goro
19-05-2013, 23:43
Waar kan ik dat krijgen? Wat zijn de bijwerkingen? Krijg ik er een kleine piemel van?
2x

Asura
20-05-2013, 00:29
Waar kan ik dat krijgen? Wat zijn de bijwerkingen? Krijg ik er een kleine piemel van?

Nee ik heb het geprobeerd, maar als je tips nodig hebt om iets kleiner(net menselijk) te laten lijken, dan moet je maar een pm sturen. Voordat ik naar buiten ga steek ik hem altijd in vijf minuten in de vriezer zodat iets minder mensen me aanstaren. De andere tips vertel ik liever niet als iedereen meeleest, dat ligt nogal gevoelig.

goro
20-05-2013, 08:39
Haha

Pahlavan
20-05-2013, 13:07
http://www.youtube.com/watch?v=8yQ1XKQRIVo

Voor de luie mensen onder ons, spoel door naar 18:30. Iemand stelt vitor een vraag over zijn trt gebruik en vitor is niet bepaald blij met deze vraag....

Wheelie
20-05-2013, 13:11
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/945300_10151672527265746_403604606_n.jpg

ChingChong
20-05-2013, 13:24
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/945300_10151672527265746_403604606_n.jpg
Andere belichting, ouderdom en ja het ziet er niet uit..

Diaz bros
20-05-2013, 15:54
wat een overgetrokken gedoe wordt dit zeg, beste zou zijn als belfort een statement zou maken door te stoppen met TRT maar eigenlijk slaat dit nergens op. A het is niet illegaal en B we hebben alleen gezeik nu omdat die boehoe 2 partijtjes mooi wint... henderson zit ik al weet niet hoe lang aan de TRT maar niemand heeft het daar over omdat die simpelweg niet op win staat net als een shogun die waarschijnlijk nu ook aan TRT gaat beginnen. Ik snap het probleem echt niet, ik stoor me er gelukkig niet aan, de enige waar ik me aan kan storen dat belfort dicht bij title contender zit terwijl het helemaal niet mijn vechter is, maarja als die het verdient dan verdient die het. Weidmann wordt helemaal opgehemeld en gehypd weet ik veel omdat die Munoz en Maia versloeg, nou Rockhold en Bisping zijn wat mij betreft ook prima tegenstanders om te verslaan richting the spider

Naj85
20-05-2013, 17:09
als het legaal is dan is het toch logisch dat er gebruik van wordt gemaakt. zolang er geen misbruik van wordt gemaakt vind ik het kunnen. waarom doen ze niet de normale ratio uit het verleden van deze mensen erbij halen en dat vergelijken met hun ratio wanneer ze aan de TRT zitten. dat zou wel eerlijk zijn vind ik.
Vond vitor altijd al flink ripped uitzien en ook supersnel met zn handen. alleen zijn neus lijkt wel opgezwollen ofzo sinds die trap van Anderson Silva

The Company
20-05-2013, 18:21
Ik ben er tegen want er wordt misbruik van gemaakt. Het zou niet legaal mogen zijn zeker niet als je al eerder in je cariere op doping bent betrapt.

Anderson
20-05-2013, 18:46
idd

ArjanV
20-05-2013, 18:54
TRT is in Amerika de gewoonste zaak van de wereld en terecht ook! Zoals gewoonlijk zal "Europa" over een aantal jaar wel weer volgen....testosteronwaardes nemen langzaam af vanaf een jaar of 26...als mannen dan (volgens mij meestal rond hun 40e levensjaar) met TRT beginnen geeft dat gewoon een beter,manlijker gevoel maar de hoeveelheden die bij TRT gebruikt worden zijn veel en veel te laag om er extra spiergroei mee te bereiken... Als er plotseling allerlei vechters rondlopen die wel een stuk meer spiermassa hebben en aan TRT doen doen ze wel meer dan dat! Dan gebruiken ze gewoon doping! Dan moet je dat aanpakken en niet TRT an sich! TRT is gewoon een "medicijn",misschien in de toekomst wel voor jou en voor mij..

Kemal
20-05-2013, 19:20
What would happen if TRT were completely banned in MMA?

For one column, let's pretend regulatory bodies around the world decided that testosterone-replacement therapy was no longer permissible in MMA.

How would it affect fighters currently on TRT – and just how many fighters would it likely impact?

In the latest installment of Ask the Fight Doc, MMAjunkie medical columnist Dr. Johnny Benjamin discusses the potential fallout.

* * * *

Doctor B, why is TRT legal in MMA? – Anonymous

TRT, or testosterone-replacement therapy, is a legitimate medical treatment for those men whose testes do not naturally produce sufficient quantities of anabolic steroid hormone, testosterone (T).

Common reasons for a man to have significantly low T levels:

Testes (gonads) did not develop properly in pre-adolescence
Testes were surgically removed or injured due to trauma
Brain injury to pituitary gland (secretes hormones that regulate testes)
Years of intense training and weight-cutting (usually easily reversible with rest and proper hydration)
Prior exogenous (put into your body from outside) anabolic steroid use

T levels naturally fall about 1 percent per year once a man enters his 30s. It is part of the normal process of aging. True symptomatic low T affects less than 1 percent of healthy men. Treating secondary low T in an adult male is an elective decision; you are not likely to die or suffer horribly if left untreated.

Banning all TRT use even that with a therapeutic-use exemption (TUE) from a doctor would likely affect far less than 1 percent of elite fighters. It would be extremely difficult for a man to have the physical wherewithal to progress to an elite professional level of MMA having untreated low T since his pre-teen years. Simply put, such a young man wouldn't have the muscle mass and strength needed to succeed in MMA and reach the elite level.

It has been well documented that the most plausible scenario for an elite athlete to have permanent, significantly low T (that is not clearly medically documented as a teen or via surgery/trauma) is prior anabolic steroid use, which is universally illegal/banned in organized sports.

If a fighter suggests that his significantly low T is the result of years of head trauma sufficient to cause brain (pituitary) damage, then the fighter should not be cleared for competition due to significant brain injury.

If a fighter suggests his significantly low T is the result of years of intense training and significant weight cutting, he often needs only to rest his body and properly hydrate to correct this issue. It's a natural way to correct it.

In combat sports, the multiple regulatory agencies (state athletic commissions) have neither uniform policies and procedures, nor adequate resources, to properly and vigilantly monitor performance-enhancing drugs, including testosterone. Therefore, in my opinion, all TRT (with or without a TUE) should be prohibited in combat sports since it would hinder less than 1 percent and protect 100 percent.

Administration of T (exogenous) can be detected via CIR (carbon isotope ratio) testing. Detection of any amount of administered T would be illegal and thus eliminate the need for confusing T/E ratios.

As men naturally age, we lose muscle mass, strength and speed (among other things). Developing super-physiologic (greater than what naturally occurs) performance through better chemistry is potentially dangerous to a clean competitor and must be stopped in combat sports that are inherently dangerous by definition. Cleaner athletes create safer combat sports.

Dr. Johnny Benjamin is MMAjunkie's medical columnist and consultant and a noted combat-sports specialist. He is also a member of the Association of Boxing Commissions' MMA Medical Subcommittee. Dr. Benjamin writes an "Ask the Doc" column approximately every two weeks for MMAjunkie.com. To submit a question for a future column, email him at askthedoc [AT] mmajunkie.com, or share your questions and thoughts in the comments section below. You can find Dr. Benjamin online at www.drjohnnybenjamin.com (http://www.drjohnnybenjamin.com), and you can read his other sports-related articles at blog.drjohnnybenjamin.com.

ijsbier
20-05-2013, 19:22
TRT is in Amerika de gewoonste zaak van de wereld en terecht ook! Zoals gewoonlijk zal "Europa" over een aantal jaar wel weer volgen....testosteronwaardes nemen langzaam af vanaf een jaar of 26...als mannen dan (volgens mij meestal rond hun 40e levensjaar) met TRT beginnen geeft dat gewoon een beter,manlijker gevoel maar de hoeveelheden die bij TRT gebruikt worden zijn veel en veel te laag om er extra spiergroei mee te bereiken... Als er plotseling allerlei vechters rondlopen die wel een stuk meer spiermassa hebben en aan TRT doen doen ze wel meer dan dat! Dan gebruiken ze gewoon doping! Dan moet je dat aanpakken en niet TRT an sich! TRT is gewoon een "medicijn",misschien in de toekomst wel voor jou en voor mij..

er zijn tal van onderzoeken dat TRT hartstikke slecht voor je is, met name voor oudere mannen

Bromios
20-05-2013, 19:46
er zijn tal van onderzoeken dat TRT hartstikke slecht voor je is, met name voor oudere mannen
Mag ik vragen waar je die info vandaan haalt ? Ik heb er eens op zitten googelen en vind daar niks over.

TRT valt niet eens te verbieden want zolang je onder de maximale waardes blijft kun je niet gediskwalificeerd worden. Maar inderdaad wordt er gewoon doping gebruikt onder de noemer TRT. Het is als de maximumsnelheid verlagen omdat er teveel verkeersdoden vallen terwijl je niet eens controleert op diezelfde snelheid. Handhaaf zeer streng op de bestaande waarden en wat ze daaronder doen mogen ze zelf weten en hoeven ze ook niet te melden.

Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Probeer maar eens in Brazilie een betrouwbare dopingtest naar USA te krijgen.

ArjanV
20-05-2013, 19:55
er zijn tal van onderzoeken dat TRT hartstikke slecht voor je is, met name voor oudere mannen

Be my guest...show me!
Er zijn zelfs geen wetenschappelijke onderzoeken die onomstotelijk hebben vastgesteld dat gebruik van Testosteron door bodybuilders schadelijk is voor de gezondheid! (waarmee ik dus niet wil zeggen dat dat wel gezond is!) en de hoeveelheden die een bodybuilder gebruikt zijn vele malen hoger dan dat iemand die aan TRT doet gebruikt..

ijsbier
20-05-2013, 20:38
@arjan & bromios

onderzoek onder oudere mannen:
http://www.ergogenics.org/medisch49.html


In totaal waren er in de testosterongroep 23 'incidenten'. Mannen kregen pijn in hun borst, een verhoogde bloeddruk, vielen flauw, kregen een hartaanval, hadden een by-pass nodig, kregen een beroerte - en er was zelfs een sterfgeval. In de placebogroep waren er slechts 5 incidenten - en die waren minder ernstig dan die in de placebogroep.

geeft in iedergeval aan dat je testosteron lager wordt voor een goede reden naar mate je ouder wordt. Natuurlijk zal er bij normaal gebruik voor een 35 jarige nog niet direct veel aan de hand zijn, maar ik zou het niet gek vinden als het je hormoon spiegel blijvend verstoord en je later alsnog last krijgt van je hart oid. En sowieso is 6:1 en daarboven natuurlijk nooit goed, daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn om dat te weten, als ze het al toe zouden staan mogen ze lekker op 1:1 blijven.

ArjanV
20-05-2013, 20:48
gemiddelde leeftijd 74 jaar...

ijsbier
20-05-2013, 22:59
gemiddelde leeftijd 74 jaar...

dus dan kan 6 keer de normale hoeveelheid natuurlijk geen kwaad voor een gewone volwassen man..

mario the count
20-05-2013, 23:15
dus dan kan 6 keer de normale hoeveelheid natuurlijk geen kwaad voor een gewone volwassen man..

Het is in ieder geval niet te vergelijken met mannen van 70+. Er zullen vast wel minimale risico,s zijn net zoals bij het gebruik van medicijnen, roken en alcholgebruik om maar wat voorbeelden te noemen.

Nosferatu187
20-05-2013, 23:31
het moet gewoon verboden worden, het is gewoon cheaten.

Klassikl
20-05-2013, 23:39
Wat ik mij afvraag is de 6:1 marge niet veel te ruim? Ansich is TRT niet verkeerd, enkel wordt het niet gebruikt om op 1:1 of 2:1 te komen maar gelijk maximaal er in te pompen. Je kan toch nooit volhouden dat je testosteron zo omhoog kunnen pompen eerlijke concurentie is? Want mag iemand met een level van 1:1 ook gebruiken om op 6:1 te komen? Of is het dan wel illegaal gebruik?

Turboknecht
21-05-2013, 00:35
het moet gewoon verboden worden, het is gewoon cheaten.

Ik kan het ook niet anders zien dan cheaten. Het is duidelijk een PED en het is niet natuurlijk; het geeft een oneerlijk voordeel.

rollermanskunk
21-05-2013, 00:52
Vitor Belfort; and, the Start of the TRT Era


http://i2.cdn.turner.com/si/dam/assets/130519011746-belfort-single-image-cut.jpg


"You never had control, that's the illusion! I was overwhelmed by the power of this place. But I made a mistake, too, I didn't have enough respect for that power and it's out now." - Dr. Ellie Sattler (Jurassic Park)

The day was May 18, 2013. The event: UFC on FX 8 (http://www.sbnation.com/mma/fight-card/124075/ufc-on-fx-8-belfort-vs-rockhold). The place: Jaragua Do Sol, Brazil.

Vitor Belfort (http://www.sbnation.com/mma/fighter/122550/vitor-belfort), a self-proclaimed "young dinosaur," stood in the middle of the octagon. His opponent, Luke Rockhold (http://www.sbnation.com/mma/fighter/122565/luke-rockhold), laid unconscious on the mat. Thousands cheered in the stadium, while millions watched in awe by television.

And, whether they knew it or not, they had just witnessed history.

Because with a single kick, Belfort had changed the landscape of mixed martial arts.

Forever.

Few lauded Belfort's efforts, claiming hard training and evolution. However, most, within seconds of the knockout, publicly reviled the effects of Testosterone Replacement Therapy. Do fighters gain a significant advantage with TRT? Is TRT a loophole? Is TRT the same as steroids? Have we officially entered the TRT Era?

And, if we have, can we survive it?

Because, if we have learned anything from sports such as baseball, cheating is not only detrimental but nearly fatal. Sure, the sport will continue. Sure, fighters will win and lose. But, not a single knockout, submission, or win will ever be viewed the same.

Today, we have to decide as fans what, and how much of what we'll be able to endure. How far will we suspend our imagination for entertainment? When is enough, enough?

Because, "the power is out now," and we are the only ones who can control.

Lionheart
21-05-2013, 01:19
Met of zonder TRT, Vitor is een baas! Topvechter!

Minotauro
21-05-2013, 09:36
TRT nee, Wiet wel.

Groetjes D. White

Chane
23-05-2013, 08:56
Wanneer mag je eigenlijk aan de TRT? Moet je kunnen aantonen dat je eigen waardes te laag zijn?
Zit/kan Overeem nu ook niet aan de TRT aangezien hij nu zelf waarschijnlijk niet genoeg testesteron zal aanmaken?

Brainthief
23-05-2013, 09:37
toch is de verontwaardiging mbt doping erg selectief. Er zijn zoveel gasten gepakt en een enkeling wordt steeds weer op aangesproken.... Vitor met zijn trt en Alistair met zijn testo zijn toch wel de grootste windvangers....

good ol' Brock was clean zeker...zelfs Toquinho heeft gebruikt...

Bromios
23-05-2013, 10:25
Wanneer mag je eigenlijk aan de TRT? Moet je kunnen aantonen dat je eigen waardes te laag zijn?
Zit/kan Overeem nu ook niet aan de TRT aangezien hij nu zelf waarschijnlijk niet genoeg testesteron zal aanmaken?

In de echte wereld moet je klachten hebben die het gevolg zijn van testosteron. En het moet voorgeschreven worden door een arts en de bloedwaardes moeten ook door een arts worden gecontroleerd. En die past de dosis aan zodat je weer op een normale gezonde waarde zit. Het probleem zit dan ook bij de integriteit van artsen. Die horen en mogen alleen patienten te helpen die hulp nodig hebben. Daar hebben ze een eed voor gezworen.

Als Overeem een waarde heeft die te laag is dan krijgt hij van zijn huisarts gewoon trt voorgeschreven. Alleen zal hij waarschijnlijk een dosis nemen die hem weer op normaal brengt en niet eentje die hem op de bovengrens zet.

Pahlavan
23-05-2013, 10:35
In de echte wereld moet je klachten hebben die het gevolg zijn van testosteron. En het moet voorgeschreven worden door een arts en de bloedwaardes moeten ook door een arts worden gecontroleerd. En die past de dosis aan zodat je weer op een normale gezonde waarde zit. Het probleem zit dan ook bij de integriteit van artsen. Die horen en mogen alleen patienten te helpen die hulp nodig hebben. Daar hebben ze een eed voor gezworen.

Als Overeem een waarde heeft die te laag is dan krijgt hij van zijn huisarts gewoon trt voorgeschreven. Alleen zal hij waarschijnlijk een dosis nemen die hem weer op normaal brengt en niet eentje die hem op de bovengrens zet.

x2

Alleen wat veel mensen vergeten is dat er in Nevada (ik weet niet hoe dat bij andere staten is) geen toestemming wordt gegeven door de athletic commission om trt te gebruiken als je voorheen betrapt bent op het gebruik van PED's. Dus mocht alistair aan de trt gaan, dan kan hij vechten in vegas iig op zijn buik schrijven.

rollermanskunk
23-05-2013, 10:45
x2

Alleen wat veel mensen vergeten is dat er in Nevada (ik weet niet hoe dat bij andere staten is) geen toestemming wordt gegeven door de athletic commission om trt te gebruiken als je voorheen ôbetrapt bent op het gebruik van PED's. Dus mocht alistair aan de trt gaan, dan kan hij vechten in vegas iig op zijn buik schrijven.

Gelukkig ligt Boston niet in de staat Nevada.