PDA

View Full Version : Kickboksgala's en doping??



dj
03-07-2013, 11:23
Ik volg nu al een aantal keren kickboks gala's en ook de grote glory eVenementen, en ik vraag me af hoe het zit met doping en de controle hiervan. Veel vechters maken binnen de kortse keren een transformatie mee, en je hoort nooit wat over een positieve of negatieve test resultaten, behalve de beroemde overeem kwestie. Ook op het forum lees je weleens de bekende 'paardenvlees' grap, maar voor de rest word er weinig over gesproken. Hoe is jullie kijk hierop, en is er iemand die weet hoe het inelkaar zit.

e-type
03-07-2013, 11:46
Doping in het kickboksen? Gewoon goed kauwen zodat het eten gelijkmatig in je bloed komp...
Vraag het de vechters maar, die zullen hetzelfde zeggen. Paardenvlees helpt dan wel ja. Da's echt geen grap.

Anderson
03-07-2013, 12:19
Nee er wordt niet gecontroleerd op doping in het kickboksen. Overeem positieve plas was bij de UFC[MMA] daar wordt wel gecontroleerd.

Ulis-E
03-07-2013, 12:44
ik ben daar ook wel benieuwd naar... Denk dat Nederland qua gebruik en 'professionalisering' van dope gebruik wel een heel stuk achterloopt op landen als de VS en Brazilie... Mijn vermoeden is dan ook dat Overeem daarom is gepakt op te hoge bloedwaardes..

maar goed, wordt er uberhaupt wel gecontroleerd? of zijn de testen te duur voor de organisaties? beetje zoals in de huidige BJJ wereld? (naar wat ik hoor)

Guytje
03-07-2013, 13:04
In België is er regelmatig controle op gala's.. Qua poleposition van de gebruikers kan je een kijkje nemen op www.dopinglijn.be

rollermanskunk
03-07-2013, 14:01
Er wordt wel degelijk gecontroleerd maar dit stelt vaak niet zoveel voor.

Bromios
03-07-2013, 15:31
Dopinggebruik is vooral in de periodes waarin er hard getraind wordt en als er in nederland al controle is dan is dat bij een gala dus je moet wel een enorme sukkel zijn om tegen de lamp te lopen.

Overigens is Overeem niet gepakt op de doping zelf maar om een verstoord testosteron gehalte. Dus hij zal op tijd gestopt zijn om geen dope meer in zijn bloed te hebben maar te laat om zijn testosteron weer een beetje op waarde te laten komen.

Nosferatu187
03-07-2013, 15:59
Dopinggebruik is vooral in de periodes waarin er hard getraind wordt en als er in nederland al controle is dan is dat bij een gala dus je moet wel een enorme sukkel zijn om tegen de lamp te lopen.

Overigens is Overeem niet gepakt op de doping zelf maar om een verstoord testosteron gehalte. Dus hij zal op tijd gestopt zijn om geen dope meer in zijn bloed te hebben maar te laat om zijn testosteron weer een beetje op waarde te laten komen.

Ja gepakt op doping dus, hij had het testosteron level van 30 holbewoners bij elkaar.

Pahlavan
03-07-2013, 16:03
Dopinggebruik is vooral in de periodes waarin er hard getraind wordt en als er in nederland al controle is dan is dat bij een gala dus je moet wel een enorme sukkel zijn om tegen de lamp te lopen.

Overigens is Overeem niet gepakt op de doping zelf maar om een verstoord testosteron gehalte. Dus hij zal op tijd gestopt zijn om geen dope meer in zijn bloed te hebben maar te laat om zijn testosteron weer een beetje op waarde te laten komen.

Alistair werd gepakt tijdens een random pre-fight test een aantal maanden voor zijn partij tegen jds. Hij was waarschijnlijk niet eens gestopt met het nemen van whatever die ook nam omdat hij niet had verwacht dat hij een paar maanden voor het gevecht getest zou worden.

on topic: ik was daar ook wel benieuwd naar, hoe dat precies gaat in NL.

ijsbier
03-07-2013, 16:26
Het gebeurt redelijk vaak en op sommige gyms is het bijna verplicht volgensmij. jammer.

Nosferatu187
03-07-2013, 16:27
Ja en ook nog eens een keer dat hij wegrende toen er een random testing kwam.

Turboknecht
03-07-2013, 16:37
Het gebeurt redelijk vaak en op sommige gyms is het bijna verplicht volgensmij. jammer.

Welke zijn dat dan? :rolleyes:

MoCCino
03-07-2013, 22:01
Wat ik me afvraag is wat voor soort doping er gebruikt wordt?

Is het om meer conditie te hebben? Is het om sneller te kunnen herstellen na een knock-down? Of is het om meer kracht te kweken dus meer stoot en/of trapkracht.

Of is er maar 1 soort die alles bevat?

FMACH
05-07-2013, 11:39
Nee er wordt niet gecontroleerd op doping in het kickboksen. Overeem positieve plas was bij de UFC[MMA] daar wordt wel gecontroleerd.

Thats definetely not right. Once in the Amsterdam Arena i accidently stood in a room where doping controls had been made. I was there as press.

Anderson
05-07-2013, 11:51
Maby so but have you ever heard a dutch kickboxer that has been tested positive. I don't I watch kickboxing since 1999.

ArjanV
05-07-2013, 13:53
Een plas inleveren wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk getest wordt... Weet dat er bijvoorbeeld in het verleden bij "natural" bodybuilding wedstrijden braaf geplast moest worden onder het mom van er wordt getest maar dat is gewoon te kostbaar....al die plasjes lagen binnen no time in de container....

Nosferatu187
05-07-2013, 15:12
lol

appelsap
05-07-2013, 15:18
Wat ik me afvraag is wat voor soort doping er gebruikt wordt?

Is het om meer conditie te hebben? Is het om sneller te kunnen herstellen na een knock-down? Of is het om meer kracht te kweken dus meer stoot en/of trapkracht.

Of is er maar 1 soort die alles bevat?

Of gewoon 'strak' de ring in komen...................

R.D.N
05-07-2013, 19:58
Wie kan mijn vertellen wat er goed is voor uithoudingsvermogen,en dan heb ik het niet over epo.

Turboknecht
05-07-2013, 20:05
Fietsen.

Anderson
05-07-2013, 20:20
hardlopen

Nosferatu187
05-07-2013, 21:19
hardloopband.

WIM_de _Echte
06-07-2013, 17:13
Er werd en werd in nederland niet op doping gecontroleerd.
Lang geleden werd er 1 of 2 keer ten tijde van de WPKL een toneelstukje opgevoerd zoals ArjanV hierboven al beschreef.
De K1 en Its showtime hadden ook hun mond vol over dopingcontrole. Ik kan me alleen niet herinneren dat er iemand gepakt is. Terwijl ik zeker weet dat er vechters gebruik(t)en.
De reden dat er niet gecontroleerd word is simpel. Het is te duur.

In België worden er wel getest. Daar wordt het door de overheid geregeld (lees betaald).
Er zijn sinds de invoering in België heel wat nederlandse vechters gesnapt. Maar op de dopinglijst staan ook zaken op zoals efidrine wat in neusdruppels zit of THC wat in een blowtje zit. Een aantal zijn daarop gepakt, maar ook een aantal op anabolen en cocaïne.

ArjanV
06-07-2013, 18:08
In Belgie is,in tegenstelling tot in Nederland,gebruik van doping ook strafbaar...vandaar dat daar de overheid wel betaald voor testen...iets wat in Nederland dus niet gebeurd...

Nosferatu187
06-07-2013, 18:33
in belgie zijn ze helemaal doorgedraaid, daar stappen ze gewoon sportscholen binnen en gaan ze random mensen testen "die eruit zien alsof ze gebruiken" en als je positief plast dan kun je een boete van een paar duizend verwachten.

ArjanV
06-07-2013, 18:58
en een sportschoolverbod...

Nosferatu187
06-07-2013, 19:11
ja terwijl die mensen gewoon recreatief trainen.

Turboknecht
06-07-2013, 20:36
Met een hele zooi verboden middelen op.

Maar goed, wanneer dat niet het geval is voelt het wel een beetje Gestapo achtig, dat is niet cool.

ArjanV
06-07-2013, 20:57
In Belgie wel verboden ja...in Nederland niet...gebruik dan...verkoop wel...

WIM_de _Echte
06-07-2013, 21:32
In Belgie is,in tegenstelling tot in Nederland,gebruik van doping ook strafbaar...vandaar dat daar de overheid wel betaald voor testen...iets wat in Nederland dus niet gebeurd...
In België kan je idd door de sportfederatie én het parket worden bestraft.

Maar nee, daar heeft t niet of mindere mate mee te maken.
De situatie is in beide landen anders.

Sinds nu ruim een jaar is het kickboksen in NL indirect door het NOC NSF erkend. Alle organisaties die onder deze vlag opereren dien zich ook te houden aan de dopingregels van de NOC NSF.
In nederland worden dopingcontroles uitgevoerd op aangeven van de sportfederaties (al dan niet mbv overheidsgelden).
Ook de straffen worden opgelegd door deze sportfederaties.

Dus het gebruik van doping door sporters die onder de vlag van het NOC NSF opereren, zijn sinds ruim een jaar officieel wél strafbaar.
Op dit ogenblik zal t allemaal wel loslopen, want er op dit moment bij mijn weten vooral geen geld en verder helemaal niks geregeld bij de verantwoordelijke federatie.

Echter het produceren, verhandelen en gebruik van doping (die niet onder de opiumwet vallen) in NL niet verboden volgens de wet. Dat zal ook erg lastig worden, want heel veel middelen op de dopinglijst zijn gewoon bij de drogist en zelfs supermarkt te verkrijgen

ArjanV
06-07-2013, 22:05
Het produceren en verhandelen van doping is niet strafbaar??? Dat is het wel degelijk! Word geen prioriteit aangegeven maar da's een ander verhaal! En gebruik is niet strafbaar in Nederland...voor een sportbond ja,maar zeer zeker niet voor justitie of zouden Juri van Gelder,Edgar Davids en Ronald (of Frank) de Boer ook een paar uur tuintjes hebben moeten schoefelen?

R.D.N
07-07-2013, 00:17
Welke doping je moet gebruiken voor je uithoudingsvermogen bedoel ik.

Anderson
07-07-2013, 01:54
Epo, bloedtranfusie je kan ook Ephedrine gebruiken alleen daar heb je het nadeel dat je te veel zweet, te veel vocht verliest.

Anderson
07-07-2013, 01:59
Dus wees niet bang je kan gewoon lekker doping gebruiken het is niet zoals in het Atletiek of wielrennen dat je moet vrezen voor controle een plasje of bloedafname.

Anderson
07-07-2013, 02:00
Fenegriek kan je ook nemen is volgens mij gewoon legaal geen uithoudingsvermogen maar je bent wel alerter.

WIM_de _Echte
07-07-2013, 02:10
Het produceren en verhandelen van doping is niet strafbaar??? Dat is het wel degelijk! Word geen prioriteit aangegeven maar da's een ander verhaal! En gebruik is niet strafbaar in Nederland...voor een sportbond ja,maar zeer zeker niet voor justitie of zouden Juri van Gelder,Edgar Davids en Ronald (of Frank) de Boer ook een paar uur tuintjes hebben moeten schoefelen?


Goed lezen aub.
Het gebruik van doping is wel strafbaar. De instantie die in dit geval de straf oplegt is de federatie waar de sporter onder valt.
Of vind je straf alleen maar straf als justitie om de hoek komt kijken.


De strafbaarheid van produceren en verhandelen van doping is tot nu toe theoretisch.
Doping zou onder de geneesmiddelenwet moeten vallen. (Althans de meeste, cocaïne ed. buitengelaten.)
Dan heb je te maken met onbevoegd aanbieden van geregistreerde en ongeregistreerde of vervalste geneesmiddelen.
Maar zeer recent bleek uit kamervragen dat dit moment niet mogelijk is de handel aan te pakken. Er is immers geen plan van aanpak.(weet de juridische term niet)
Het wordt idd geen prioriteit aan gegeven.
Men gaat ook hier uit van zelfregulering van de sport op dit (doping)gebied.
Het toepassen van de dopingregels en straffen legt men geheel neer bij de NOC NSF, federaties en de dopingautoriteit.
Dus waarom zou justitie zich druk maken.

Nosferatu187
07-07-2013, 02:49
Dus wees niet bang je kan gewoon lekker doping gebruiken het is niet zoals in het Atletiek of wielrennen dat je moet vrezen voor controle een plasje of bloedafname.

dit dus.

Nosferatu187
07-07-2013, 02:50
Goed lezen aub.
Het gebruik van doping is wel strafbaar. De instantie die in dit geval de straf oplegt is de federatie waar de sporter onder valt.
Of vind je straf alleen maar straf als justitie om de hoek komt kijken.


De strafbaarheid van produceren en verhandelen van doping is tot nu toe theoretisch.
Doping zou onder de geneesmiddelenwet moeten vallen. (Althans de meeste, cocaïne ed. buitengelaten.)
Dan heb je te maken met onbevoegd aanbieden van geregistreerde en ongeregistreerde of vervalste geneesmiddelen.
Maar zeer recent bleek uit kamervragen dat dit moment niet mogelijk is de handel aan te pakken. Er is immers geen plan van aanpak.(weet de juridische term niet)
Het wordt idd geen prioriteit aan gegeven.
Men gaat ook hier uit van zelfregulering van de sport op dit (doping)gebied.
Het toepassen van de dopingregels en straffen legt men geheel neer bij de NOC NSF, federaties en de dopingautoriteit.
Dus waarom zou justitie zich druk maken.

nee jij bent degene die goed moet lezen, we hadden het over recreatieve gebruikers en het gebruik van doping is dus niet strafbaar.

Nosferatu187
07-07-2013, 02:51
en cocaine heeft helemaal niks met doping te maken.

WIM_de _Echte
07-07-2013, 16:09
nee jij bent degene die goed moet lezen, we hadden het over recreatieve gebruikers en het gebruik van doping is dus niet strafbaar.

2 dagjes een beetje zon en nu al je hersens gesmolten.

Jij is niet hetzelfde als wij. Wat jij denkt hoeft absoluut niet hetzelfde te zijn als wat wij denken.
Jij, als enige, hebt het over recreatieve gebruikers (btw zijn dat mensen die het voor de lol doping innemen of zo?).

En ja, we met er z'n allen erover eens zijn dat het gebruik van doping in nederland voor sporters die niet aangesloten zijn bij een NOC/NSF erkende federatie en wannabee's niet strafbaar is.
Maar wel voor sporters die direct/indirect aangesloten zijn bij het NOC/NSF.

en cocaine heeft helemaal niks met doping te maken.
Maar goed. Verdiep je eens op een saaie en regenachtige zondagmiddag in de dopingliteratuur, want zo te lezen geef jij een eigen invulling aan het begrip doping.

Nosferatu187
07-07-2013, 16:12
jij bent degene die moet gaan lezen.

WIM_de _Echte
07-07-2013, 16:50
Ik zou bijna denken dat ik met een kleuter te maken heb.

Als dat zo is, sorry voor al die moeilijke woordjes.

Anderson
07-07-2013, 18:02
en cocaine heeft helemaal niks met doping te maken

Jawel Pernel Whitaker is een keer betrapt op het gebruik van cocaine

ArjanV
07-07-2013, 21:37
Cocaine staat ook op de dopinglijst....

Nosferatu187
07-07-2013, 23:22
ja hij heeft toch wel gelijk ja. :rolleyes: