PDA

View Full Version : Interview met Zohair Abouchoaib over de ramadan en BJJ



Intermec
19-07-2013, 14:49
Dit keer een interview met Zohair Abouchoaib van Brasa Team Holland. Net zoals zoveel andere in Nederland staat zijn maand juli in het teken van de Ramadan. Hoe gaat hij hiermee om en hoe beďnvloed het zijn BJJ?

Wie is Zohair Abouchoaib?
Ik ben Zohair. Ben getrouwd met Lynsey (inmiddels ook een fanatieke BJJ’er) en heb een dochter van 5 jaar (ook steeds meer into BJJ ;-)). Ik train al heel wat jaartjes BJJ en geef sinds 2007 wekelijks les. In tegenstelling tot de meeste BJJ fanaten vond ik BJJ in het begin helemaal niks. Ik ben door een vriend gevraagd een paar proeflessen te volgen, maar vond de hoge knuffelgehalte en het ontbreken van het trappen en stoten helemaal niks. De belangrijkste reden waarom ik toch heb doorgezet heeft te maken met het feit dat ik het niet uit kan staan als iets mij niet lukt. Laat aan de dingen die je als beginner niet lukken in BJJ nou juist geen gebrek zijn! Weken werden maanden en maanden werden jaren. Nu ben ik in de afgelopen 6 a 7 jaar bijna dagelijks op de mat te vinden. Ik heb eerst onder Cadu Francis getraind en na zijn vertrek onder Mathieu Peters. Ik heb van Mathieu erg veel geleerd en heb nog steeds erg veel respect voor zijn ontzettend uitgebreide technische kennis. Eind 2011 scheidden onze wegen en ben ik Team Brasa Holland gestart. Samen met Remco Rettob en Cleberson Lobato, onder begeleiding van onze eigen wereldkampioen Felipe Costa en in samenwerking met Team Brasa Belgium (onder leiding van mijn goede vriend Wim Deputter), proberen we Brasa op de kaart te zetten.

In tegenstelling tot de meeste BJJ fanaten vond ik BJJ in het begin helemaal niks. Ik ben door een vriend gevraagd een paar proeflessen te volgen, maar vond de hoge knuffelgehalte en het ontbreken van het trappen en stoten helemaal niks. De belangrijkste reden waarom ik toch heb doorgezet heeft te maken met het feit dat ik het niet uit kan staan als iets mij niet lukt.
Tijdens de Ramadan mag je tussen zon opkomst en zons ondergang niet eten, toch lig je nog 4x per week op de mat. Hoe krijg je dat voor elkaar?
Inmiddels is het ook niet altijd 4x per week meer. Ik merk dat de jaartjes nu steeds meer gaan meetellen. Maar zoals het lichaam (en geest) zich moet aanpassen aan het vasten (volledige onthouding), zo kan ik niet anders dan mijn jiu jitsu aanpassen aan de omstandigheden. Ik neem in dit geval op kracht en explosiviteit behoorlijk wat gas terug en leg daarvoor in de plaats meer de nadruk op techniek. Het is in de praktijk echter erg moeilijk hier gedisciplineerd aan vast te blijven houden; om je niet door ego te laten leiden en in het harde spel van de tegenstander mee te gaan. Daarnaast probeer ik me te beperken tot uitsluitend het trainen in de avonduren. Als je dicht tegen zonsondergang traint dan weet je brein dat je binnenkort bij kan tanken, waardoor de ‘paniek’ bij uitputting aanzienlijk minder snel toeslaat en je iets verder gaat.
Je vrouw traint ook BJJ, maar doet zelf niet mee aan de ramadan. Is dit extra lastig?
Extra lastig is het niet. Het zou het wel minder lastig maken als het andersom was. Zoals met veel uitdagingen in het leven is het altijd fijn als je omringt wordt door zoveel mogelijk ‘lotgenoten’. Dit maakt de uitdaging mentaal minder zwaar.
Wat is zo ongeveer je dagelijkse menu deze dagen?
Kort na zonsondergang (22:00u) begin ik altijd met een kom (biologische) soep met wat dadels en 2 hardgekookte eieren. Een half uur hierna neem ik een kop goeie (cafeďnevrije) koffie met iets zoets. Om 23:00u ga ik naar de moskee en ben dan pas tegen 00.45u thuis, waar ik tussendoor zoveel mogelijk water probeer te drinken. Ik eet bij thuiskomst nog wat rijst/pasta met veel verse groente en verse vis (nagenoeg geen vlees) en vers geperst sap. Ik ga tegen 02:00u even in bed liggen om tegen 03:00u er weer uit te gaan om net voor zonsopgang (03:45u) wat lichts te eten en drinken. Dit is meestal een broodje tonijn of chocoladebroodje, een banaan, vers sap en een eiwittenshake. Neem tot slot wat vitaminesupplementen en ga dan weer slapen om de volgende dag gewoon te gaan werken.
Houd je er met je eten extra rekening mee dat je in de avond een training hebt of probeer je zo constant mogelijk te eten?
Het laatste.

Merk je een afname in je prestaties tijdens de ramadan?
Ik ben fysiek zwakker en over het algemeen minder scherp, maar dit is echter wel een goede test om na te gaan of mijn ruime arsenaal aan techniek ook daadwerkelijk effectief is :-)
Wat is in deze lastiger, niet eten of niet drinken?
Weinig slapen!! :-)
Tot slot, heb je nog tips voor andere BJJ-ers die ook aan de ramadan meedoen?
Pas je spel aan! Denk niet; “geen brandstof dus ik kan niet trainen”. Denk ook niet; “ik ben een of andere superheld….ik train tijdens Ramadan gewoon even hard of nog harder”. In het laatste geval maak je je lichaam helemaal kapot! Het probleem is dat je het niet ter plekke merkt. Grijp de kans aan om 1 maand per jaar de focus te leggen op techniek. Ga na hoever je daarmee kunt komen tijdens het sparren. Heel erg ver….trust me!

Leventdepevent
19-07-2013, 15:05
leuk interview bedankt......

LeeMurray
19-07-2013, 17:20
Top interview ouwe. BJJ lijkt me op de een of andere manier nog zwaarder dan kickboksen tijdens vasten...

tyson19
19-07-2013, 19:53
Respect voor mensen die tijdens Ramadan gewoon doortrainen. Vandaag is het de elfde dag voor mij, 11 dagen lang geen kracht- en kickbokstraining voor mij. I.p.v. trainen loop ik grote afstanden, ook effectief en ook goed voor de verandering. Met 18 uur vasten is trainen teveel voor mij. Daarom ook respect voor de bikkels die gewoon blijven trainen.

Kemal
20-07-2013, 08:33
Zeker een leuk stukje! Bedankt!

Arda
28-07-2013, 02:24
Ramadan=rust maand ;)