PDA

View Full Version : Interview met Zohair Abouchoaib over de ramadan en BJJ



Intermec
19-07-2013, 14:49
Dit keer een interview met Zohair Abouchoaib van Brasa Team Holland. Net zoals zoveel andere in Nederland staat zijn maand juli in het teken van de Ramadan. Hoe gaat hij hiermee om en hoe beďnvloed het zijn BJJ?

Wie is Zohair Abouchoaib?
Ik ben Zohair. Ben getrouwd met Lynsey (inmiddels ook een fanatieke BJJ’er) en heb een dochter van 5 jaar (ook steeds meer into BJJ ;-)). Ik train al heel wat jaartjes BJJ en geef sinds 2007 wekelijks les. In tegenstelling tot de meeste BJJ fanaten vond ik BJJ in het begin helemaal niks. Ik ben door een vriend gevraagd een paar proeflessen te volgen, maar vond de hoge knuffelgehalte en het ontbreken van het trappen en stoten helemaal niks. De belangrijkste reden waarom ik toch heb doorgezet heeft te maken met het feit dat ik het niet uit kan staan als iets mij niet lukt. Laat aan de dingen die je als beginner niet lukken in BJJ nou juist geen gebrek zijn! Weken werden maanden en maanden werden jaren. Nu ben ik in de afgelopen 6 a 7 jaar bijna dagelijks op de mat te vinden. Ik heb eerst onder Cadu Francis getraind en na zijn vertrek onder Mathieu Peters. Ik heb van Mathieu erg veel geleerd en heb nog steeds erg veel respect voor zijn ontzettend uitgebreide technische kennis. Eind 2011 scheidden onze wegen en ben ik Team Brasa Holland gestart. Samen met Remco Rettob en Cleberson Lobato, onder begeleiding van onze eigen wereldkampioen Felipe Costa en in samenwerking met Team Brasa Belgium (onder leiding van mijn goede vriend Wim Deputter), proberen we Brasa op de kaart te zetten.