PDA

View Full Version : Draaideur criminelen vaak kickbokser



tidelot
30-07-2013, 11:28
http://www.telegraaf.mobi/article/21772329/draaideurcrimineel-doet-niets-liever-dan-vechten

HUNTER
30-07-2013, 12:17
Ja een beetje wannabee crimineel gaat niet zeggen dat hij korfbalt in zijn vrije tijd...... duh

Pernik
30-07-2013, 12:40
Punt is wel dat er nogal wat projecten zijn waarbij "straatschoffies" geprobeerd wordt op het rechte pad te brengen middels kickboksen, ik weet niet wat daarvan het slagingspercentage is, maar vraag me af of worstelen of judo niet een geschiktere vechtsport is, kickboksen is toch heel wat agressiever en handiger als je op straat je kunsten wilt misbruiken.
Misschien kan forumgenoot Sadix hier wat over vertellen die doet zoiets dacht ik ook.

Silat
30-07-2013, 12:42
Judo, The Gentle Way.

Facade
30-07-2013, 12:52
De conclusie criminelen houden van vechtsport, vind ik persoonlijk niet zo interessant want wat kan je daar precies mee? Dat criminelen van vechten houden is niet echt iets nieuws, dus dat ze dan sporten opzoeken die daar bijpassen is ook niet zo vreemd. Wat interessanter en verontrustender zou zijn is de vraag of mensen die eerst van onbesproken gedrag zijn crimineler worden door het doen aan een vechtsport. Dat verband wordt hier niet aangetoond, enkel andersom.

Als je kijkt wat je met dit onderzoeksresultaat concreet kan doen, kan je constateren dat er dus een hogere kans is dat je criminelen tegen het lijf loopt als je aan een vechtsport doet. Tegelijkertijd gaat het hier om een groep van 600 mensen ten opzichte van een totaal aan beoefenaars dat vele malen groter is. Dus ook in dat opzicht kan je je afvragen hoe hoog die kans dan concreet is.

De enige functie van dit onderzoek is dan misschien wel dat van een reminder. Dat je bij elke sportschool die je opent, bij elk gala dat je organiseert je een crimineel element aan zal trekken ongeacht hoe goed je de dingen opzet. Maar ik denk dat de meesten daar inmiddels wel van doordrongen zijn...

e-type
30-07-2013, 13:05
'k vind het zorgwekkender dat de Top600 voornamelijk uit Marokkanen en Antillianen bestaat. Daar zit opvoedkundig aardig wat fout, lijkt me.

Hier trouwens een interessante serie over de aanpak van de Top600:
http://www.amsterdam.nl/gemeente/organisatie-diensten/sites/top600/top600-0/amsterdam-nl-tv/

beau01
30-07-2013, 14:28
Ik ben in de veronderstelling dat een kickbokser zich van huis uit (Dojo) aan enkele budo normen en waarden dient te conformeren. Tevens ben ik een voorstander van een graduatiesysteem die door de aan de FOG aangesloten bonden wordt erkend.

Sadix
30-07-2013, 15:25
Punt is wel dat er nogal wat projecten zijn waarbij "straatschoffies" geprobeerd wordt op het rechte pad te brengen middels kickboksen, ik weet niet wat daarvan het slagingspercentage is, maar vraag me af of worstelen of judo niet een geschiktere vechtsport is, kickboksen is toch heel wat agressiever en handiger als je op straat je kunsten wilt misbruiken.
Misschien kan forumgenoot Sadix hier wat over vertellen die doet zoiets dacht ik ook.

Dit is ingewikkelder en niet makkelijk 1,2,3 te schrijven hier.
kickboks is voor mij puur een instrument, het had net zo goed voetbal kunnen zijn. feit is dat je met Kickboksen jongeren kan trekken die je normaal niet 1,2,3 zou kunnen betrekken bij een activiteit. Met kickboksen bereik je vaak ook nog is de probleem jongeren, kans arme jongeren, top 600 etc etc omdat het wel een stoere, harde, echte mannen sport is.

Kickboksen is voor mij eigenlijk alleen maar een instrument om met deze jongens in contact te komen en met ze te kunnen werken. Als jij een jongen 3,4 keer per week voor 2,3 uurtjes binnen in de gym hebt, kan je daar uit werken naar het zoeken van een school, stage, werk, traject of soms zelfs woningen voor ze. En er zo voor zorgen dat ze weer op een goede manier participeren binnen onze Maatschappij.

je kan het ook zo zien, veel van de jongens die bij mij trainen zijn al verloren, ik kan ze door middel van kickboksen redden. Als ik geen kickboksen zou geven in mijn buurt had ik nooit de jongens kunnen redden, die nu gered zijn. Want ze willen vaak niets anders als Kickboksen.

Dus je kan klagen en bashen op kickboksen wat je wil maar juist doordat het een harde, macho, echte mannen sport is heb ik veel jongens op het rechte pad kunnen zetten die ik en de overheid anders nooit hadden kunnen bereiken.

En het is in mijn ogen ook niet meer als logisch dat er meer criminelen Kickboksen. Het is gewoon een harde sport.
Het is toch ook logisch dat er meer wordt gegolft door Rijke mensen?
Of wordt gehockeyd in oud-zuid? Het zijn de sporten, die de mensen trekken door hun sociaal of maatschappelijke stand ook.

Iemand in mijn wijk kan heel moeilijk gaan hockeyen of golfen. Maar kickboksen kan hij zo om de hoek van zn huis doen, dus gaat hij kickboksen.

Ook bepaalt een trainer denk ik voor 50% of zijn leerlingen agressief gedrag vertonen buiten het trainen. Het is heel belangrijk om ze buiten het trainen wel mee te geven waarom ze dit leren en dat ze het nooit zomaar mogen gebruiken op straat. Ook de sfeer in de gym bepaalt denk ik of je allemaal Haantjes krijgt of een mooie, broederlijke sfeer.

Zoals ik al zei, ik kan dit typend moeilijk uitleggen, ik hoop dat jullie hebben kunnen begrijpen wat ik heb willen zeggen.

Guytje
30-07-2013, 15:35
Graduatiesysteem als oplossing voor criminaliteit zie ik zo niet zitten. Denk zelf dat dit niks kan bijbrengen tot wat dan ook of het zou een motivatie kunnen zijn om te blijven trainen, zie de motivatie liever uit iets anders komen. Ben niet zo voor die graduatiesystemen, gordels , dangraden enz.. Maar dat is mijn mening, kan me voorstellen dat er veel mensen pro zijn. Hoe je in de criminaliteit beland is een opsomming van factoren, volgens mij zit een wel of niet graduatiesysteem in een sport daar voor weinig tussen.

Biiyen
30-07-2013, 16:54
Draaideur criminelen eten vaker Pizza.

Coldcrust
30-07-2013, 17:17
Ik ben in de veronderstelling dat een kickbokser zich van huis uit (Dojo) aan enkele budo normen en waarden dient te conformeren. Tevens ben ik een voorstander van een graduatiesysteem die door de aan de FOG aangesloten bonden wordt erkend.


Kickboksen is geen Budo. Kickboksen is gewoon een vechtsport met verder geen diepere gedachte erachter.
Ik heb het altijd volsagen waanzin gevonden dat randgroepjongeren ''om ze van de straat te houden'' lessen krijgen in kickboksen want de risico's wegen m.i. veel zwaarder dan de eventuele voordelen,plus dat die lessen vaak nog gegeven worden door iemand die uit de eigen kringen voortkomt (omdat die zoveel dichter bij ze staat en makkelijker contact kan maken) want in veel gevallen gaat het om personen die hun eigen leven maar ternauwernood (of niet) op de rails hebben en dat baantje dan maar krijgen zodat ze zelf uit de problemen blijven.

Ik zeg daarmee niet dat kickboksen voor een in individu niet een positieve bijdrage kan leveren in zijn onwikkeling maar dat zal dan moeten gebeuren bij een serieuze sportschool temidden van mensen die ''anders'' in de maatschappij staan dan de jongere in kwestie omdat een groep nu eenmaal corrigeert. De praktijk is vaak dat een ex-randgroepjongere een groep randgroepjongeren traint als groep,waardoor de binnen de groep bestaande mores en hieriarchie intact blijven en een mentalitietsverandering ver weg is.

Er is met gemeenschapsgeld heel wat nuttigers te verzinnen om probleemjongeren een betere bagage mee te geven om in de maatschappij te slagen.

Guytje
30-07-2013, 18:00
Coldcrust,
Je zal het in sommige gevallen zeker aan het rechte eind hebben maar waar jij het over hebt zal volgens mij een zeer klein % zijn. De meeste lesgevers hebben de mensen die ze over de vloer hebben gehad wel degelijk positief beïnvloed.

Het grote voordeel bij het kickboksen is dat het een sport is waar je jezelf niet in kan verstoppen. Onnodige stoer doenerij zal je niet door een seizoentje kickboksen helpen waardoor veel van die wat moeilijker mensen of afhaken of zich aanpassen aan de groep. Heb je een slechte begeleider en groep is het inderdaad nutteloos.

Zou spijtig zijn mocht jou conclusie de ware waarheid zijn.

Minotauro
30-07-2013, 18:32
De titel van het topic is prima toch? In plaats van dat de twee woorden andersom staan, wat ook het geval had kunnen zijn

Guytje
30-07-2013, 18:35
"Deurdraai"?

hankmoody
30-07-2013, 19:39
Een aap is een dier, maar een dier hoeft niet perse een aap te zijn. Dat zeg ik altijd als iemand met zijn vooroordelen over vechtsport komt.

hankmoody
30-07-2013, 19:40
grapje dat verzin ik ter plekke, maar meestal is gewoon aankijken alsof je zijn kop eraf gaat slaan is wel genoeg. Stelletjes pussys

Sadix
30-07-2013, 20:48
Kickboksen is geen Budo. Kickboksen is gewoon een vechtsport met verder geen diepere gedachte erachter.
Ik heb het altijd volsagen waanzin gevonden dat randgroepjongeren ''om ze van de straat te houden'' lessen krijgen in kickboksen want de risico's wegen m.i. veel zwaarder dan de eventuele voordelen,plus dat die lessen vaak nog gegeven worden door iemand die uit de eigen kringen voortkomt (omdat die zoveel dichter bij ze staat en makkelijker contact kan maken) want in veel gevallen gaat het om personen die hun eigen leven maar ternauwernood (of niet) op de rails hebben en dat baantje dan maar krijgen zodat ze zelf uit de problemen blijven.

Ik zeg daarmee niet dat kickboksen voor een in individu niet een positieve bijdrage kan leveren in zijn onwikkeling maar dat zal dan moeten gebeuren bij een serieuze sportschool temidden van mensen die ''anders'' in de maatschappij staan dan de jongere in kwestie omdat een groep nu eenmaal corrigeert. De praktijk is vaak dat een ex-randgroepjongere een groep randgroepjongeren traint als groep,waardoor de binnen de groep bestaande mores en hieriarchie intact blijven en een mentalitietsverandering ver weg is.

Er is met gemeenschapsgeld heel wat nuttigers te verzinnen om probleemjongeren een betere bagage mee te geven om in de maatschappij te slagen.

Ik doe dit werk vrijwillig en ik krijg/vraag ook geen subsidie. Ik heb al mijn spullen zelf bij elkaar gewerkt. En ik kom inderdaad wel uit de zelfde wijk/buurt als mijn leerlingen. Maar ik heb ook mijn HBO, werk en een goed leventje. Jouw conclusies kloppen dus niet. Ik ben juist omdat ik uit de wijk kom een rolmodel voor veel jongeren bij mij. Ik ben voor hun een voorbeeld dat het wel kan, als je, je best blijft doen. Ik ben er om hun te steunen en helpen hun best te doen. En de cijfers liegen er niet om bij mijn sportschooltje. De politie, gemeente, stadsdeel en het jongerenwerk hier in de wijk waarderen ons zeer zeker en dat laten ze vaak ook zien.

trouwens, nu ik jouw tekst nogmaals lees, ik ken geen 1 kickboksleraar, die van de straat is geplukt en betaald krijgt om jongeren les te geven.


Er is met gemeenschapsgeld heel wat nuttigers te verzinnen om probleemjongeren een betere bagage mee te geven om in de maatschappij te slagen.

Noem is iets? Ik wil daar als vrijwilliger zeker wel wat mee doen.

Minotauro
30-07-2013, 23:39
grapje dat verzin ik ter plekke, maar meestal is gewoon aankijken alsof je zijn kop eraf gaat slaan is wel genoeg. Stelletjes pussys

Oh thanks, dacht al dat je serieus was

hankmoody
31-07-2013, 00:59
Ja ik bedoel. Ik train 6dagen in de week, regen wind bloed zweet trainen whathever ik ga er gewoon voor. Ik weet dat ik een stuk atletischer ben dan die voetbal en tennis chappies. Dan hoeft niet een of andere dikke mogol, die geen fuck van vechtsport afweet mij gaan zitten vergelijken met een crimineel. Dan ben ik pissed. Die mogolen hier in Nederland mogen eens een voorbeeld nemen aan Japan, hoe ze daar met de vechters omgaan. Ik snap niet hoe jullie er zo cool over zijn, beetje met argumentjes enzo. DIe gasten moeten gewoon hun smoel houden, we hoeven aan niemand iets te bewijzen.

Coldcrust
31-07-2013, 01:43
Ik doe dit werk vrijwillig en ik krijg/vraag ook geen subsidie. Ik heb al mijn spullen zelf bij elkaar gewerkt. En ik kom inderdaad wel uit de zelfde wijk/buurt als mijn leerlingen. Maar ik heb ook mijn HBO, werk en een goed leventje. Jouw conclusies kloppen dus niet. Ik ben juist omdat ik uit de wijk kom een rolmodel voor veel jongeren bij mij. Ik ben voor hun een voorbeeld dat het wel kan, als je, je best blijft doen. Ik ben er om hun te steunen en helpen hun best te doen. En de cijfers liegen er niet om bij mijn sportschooltje. De politie, gemeente, stadsdeel en het jongerenwerk hier in de wijk waarderen ons zeer zeker en dat laten ze vaak ook zien.

trouwens, nu ik jouw tekst nogmaals lees, ik ken geen 1 kickboksleraar, die van de straat is geplukt en betaald krijgt om jongeren les te geven.


Er is met gemeenschapsgeld heel wat nuttigers te verzinnen om probleemjongeren een betere bagage mee te geven om in de maatschappij te slagen.

Noem is iets? Ik wil daar als vrijwilliger zeker wel wat mee doen.

Ik ken ze wel. (die va de straat geplukte leraren).En ik weerspreek niet dat kickbokslessen mits op de juiste wijze toegepast,een goede invloed kunnen hebben,maar ik heb veel praktijkvoorbeelden gezien van weggegooid subsidiegeld.
En Sadix..het feit dat jij er anders instaat en jouw drijfveren de juiste zijn (en ik heb daar veel respect en waardering voor) neemt niet weg dat dat niet een garantie is dat het geven van kickbokslessen dus per defenitie positief uitpakt,sterker nog..diverse onderzoekers trekken dat recentelijk in twijfel en dan vind ik de risico;s van misbruik van vaardigheden te hoog.

Momenteel is er veel te doen om het besteden van gemeenschapsgeld en naar steeds meer blijkt schiet de aanpak zoals die de afgelopen jaren gangbaar is geweest schromelijk tekort..we zien recentelijk dat enkele zwaar criminele jongeren in Amsterdam al heel vroeg in de molen van jeugdhulpverlening,gezinscoaches en wat dies meer zij zitten maar desondanks door zijn gegroeid naar de zware criminaliteit. Ook de inzet van straatcoaches blijkt niet zo effectief als verwacht was en gisteren nog kwam in het nieuws dat de aanpak van de zgn ''Vogelaarwijken''..dus als krachtwijken aangemerkte buurten in de diverse steden waarin heel veel geld is gestoken om e.e.a. te verbeteren dat het in die wijken niet veiliger en leefbaarder is geworden.

Wat betreft die nuttigere aktiviteiten,dan moet je het m.i. toch zoeken eerder in extra scholing,Nederlandse lessen,Maatschappijleer etc),hulp bij solliciteren e.d. en voor sommigen gewoon simpelweg aandacht in de vorm van psychologische hulp.

tyson19
31-07-2013, 03:04
Ik heb hierboven al een aantal sterke reacties gelezen... Iedereen heeft op zijn eigen manier iets toegevoegd, nu ik.

Kickboks is toch wel een minderheid-/achterstandswijksport. De mensen uit achterstandswijken/minderheden zijn toch een stuk ruwer dan de reguliere Nederlander. Dat komt ook doordat minderheden/achterstandswijkbewoners meer op straat groeien dan de reguliere Nederlandse jongeren. Kickboks is dan ook in zekere zin een onderdeel gaan vormen van het straatcultuur. Het is dan ook logisch dat deelnemers van kickbox zich vaker schuldig maken aan criminele activiteiten. Een voorbeeld.

Iemand die uit Rotterdam-Hilligerschberg komt, is vaak een kind van een tweeverdiener. Deze kind groeit in een welvarende gezin op, rijkdom brengt vaak rust en harmonie met zich mee. Kinderen uit een welvarende omgeving leven vaak ook in een veilige leefomgeving. men hoeft zich minder druk te maken om geld en hierdoor is men minder overlevingsgericht. Tevens zijn hen ouders ook hoogopgeleid. Dat houdt in dat men de kinderen ook beter kan opvoeden. Iemand uit Hilligerschberg zal ook sneller tennis, hockey, etc. oefenen dan iemand uit een achterstandswijk.

Dan gaan we even verder rijden met de auto naar de Afrikaanderwijk(Rotterdam-zuid). Hier wonen voornamelijk allochtonen(hoog concentratie, tot aan 90%). Het zijn voornamelijk arbeidersgezinnen die hier gevestigd zijn. Het aantal kroegen, coffeeshops is hier van zeer hoog niveau. Een bordeel in je wijk is doodgewoon. Junkies op straat zijn een zeer normale verschijnsel. Je ouders moeten het met het minimale zien te redden. Dat brengt een bepaalde druk en spanning op het gezin. Ouders weten ook vaak niet zo goed hoe je, je kind moet opvoeden. Grotendeels van de mensen zijn dan ook laagopgeleid. De leefomgeving van de kinderen van deze wijk zijn dan ook niet veilig te noemen. Men moet voortdurend zien te overleven en als achterstandswijkbewoner/allochtoon maak je ook minder kans in de maatschappij(dit zijn feiten). De werkloosheidscijfers zijn dan ook bizarre hoger dan andere regio's in Nederland. Zo iemand groeit dan als het ware in een gespannen/onveilige omgeving op. Hierdoor kiest men ook vaak voor een sport als kickbox. Puur om hen stress weg te slaan of om te leren hoe men zichzelf kan verdedigen. Armoede brengt ellende met zich mee, het is dan ook logischer dat deze groep sneller in contact komt met criminaliteit.

Een ander belangrijk punt is dat kickbox toch de sport is van mannen met een hoger testostoron gehalte. Het zijn vaak Alpha mannen en deze groep mannen zijn ruw/hard/stoer, etc. Diezelfde hoge mannelijkheidsgehalte bezorgt deze groep mensen ook een fascinatie voor geweld/criminaliteit. Hier levert in zekere zin het temparemente cultuur ook een grote bijdrage aan.

Het feit dat het sport ook niet de nodige aandacht van de overheid/bedrijfsleven krijgt, is ook een belangrijke punt. Die jongens die deze sport beoefenen, kunnen vaak niet rondkomen van geld die ze van partijen verdienen. Als je doorbreekt kan je er nog van leven, een middenmoter moet het met paar honder euro tot aan paar duizend euro mee doen voor een partij. De vraag is natuurlijk dan ook hoe vaak zo een vechter kan vechten in een jaar. Dat kan soms reuze tegenvallen. Wat gebeurt er dan? Die jongens hebben natuurlijk wel bepaalde elementen geeigend in de sportschool/ring. Die elementen/kwaliteiten kan men weer goed gebruiken als crimineel. Vaak is een vechter ook afhankelijk aan sponsors uit criminele omgeving, het is algemeen bekend dat men ook hand- en spandiensten levert aan criminele groeperingen. Het is triest, maar niet anders.

De overheid blijft de schuldige vingen wijzen naar kickboxers. Het is echter jammer dat ze niet inzien dat ze zelf ook verkeerd bezig zijn geweest. De sport had in zekere zin een andere positie verdiend in Nederland. Nederland heeft de beste kickboxers geleverd op wereldniveau, k-1 titel is het meest naar Nederland gekomen. In verschillende landen krijgen deze mannen een heldenstatus, terwijl men in Nederland deze sporters verafschuwt.

Kickbox is hoe dan ook een sport die bij menig Nederlanders in de verkeerde keelgat valt. De gewelddadige karakter van het sport past niet bij de karakter van het Nederlandse volk wat in het algemeen tolerant/anti-geweld gezind is. Men ziet het dan ook alleen als een gewelddadige sport(lees verschillende columns over kickboks). Ergens is er ook iets misgegaan bij de promoters van de sport. Die hebben nooit aan de Nederlandse bevolking uit kunnen leggen wat de filosofie van kickbox is. Men heeft nooit duidelijk kunnen maken dat het een topsport met topsporters is. Dat er achter ieder beweging verschillende technieken zijn. Kickbox is een kunst en kickboxers zijn kunstenaars. De niveau van deze mannen is superhoog! Hen conditie, kracht en trainingswerk is vele malen zwaarder als die van bijv. voetballers.

In Amerika heeft men bijv. mma goed gelauncht bij de bevolking. Dat gebeurde door middel van documentaires, reality soaps en veel promootwerk op tv-zenders. Hier in Nederland is dat nooit van de grond af gekomen, jammer genoeg.

Media is ook lekker bezig, zo wordt de sport steeds meer in de grond geboort. Topgala's worden steeds minder in Nederland gehouden, een zorgzame ontwikkeling voor kickboksliefhebbers. Ik vrees dan ook dat de generatie Spong, Hari, Saki, zo beetje de laatste kickbox generatie van Nederland is. Tenzij er fundemantele veranderingen komen, dat laatste verwacht ik trouwens niet.

Coldcrust
01-08-2013, 00:21
Ik heb hierboven al een aantal sterke reacties gelezen... Iedereen heeft op zijn eigen manier iets toegevoegd, nu ik.

Kickboks is toch wel een minderheid-/achterstandswijksport. De mensen uit achterstandswijken/minderheden zijn toch een stuk ruwer dan de reguliere Nederlander. Dat komt ook doordat minderheden/achterstandswijkbewoners meer op straat groeien dan de reguliere Nederlandse jongeren. Kickboks is dan ook in zekere zin een onderdeel gaan vormen van het straatcultuur. Het is dan ook logisch dat deelnemers van kickbox zich vaker schuldig maken aan criminele activiteiten. Een voorbeeld.

Iemand die uit Rotterdam-Hilligerschberg komt, is vaak een kind van een tweeverdiener. Deze kind groeit in een welvarende gezin op, rijkdom brengt vaak rust en harmonie met zich mee. Kinderen uit een welvarende omgeving leven vaak ook in een veilige leefomgeving. men hoeft zich minder druk te maken om geld en hierdoor is men minder overlevingsgericht. Tevens zijn hen ouders ook hoogopgeleid. Dat houdt in dat men de kinderen ook beter kan opvoeden. Iemand uit Hilligerschberg zal ook sneller tennis, hockey, etc. oefenen dan iemand uit een achterstandswijk.

Dan gaan we even verder rijden met de auto naar de Afrikaanderwijk(Rotterdam-zuid). Hier wonen voornamelijk allochtonen(hoog concentratie, tot aan 90%). Het zijn voornamelijk arbeidersgezinnen die hier gevestigd zijn. Het aantal kroegen, coffeeshops is hier van zeer hoog niveau. Een bordeel in je wijk is doodgewoon. Junkies op straat zijn een zeer normale verschijnsel. Je ouders moeten het met het minimale zien te redden. Dat brengt een bepaalde druk en spanning op het gezin. Ouders weten ook vaak niet zo goed hoe je, je kind moet opvoeden. Grotendeels van de mensen zijn dan ook laagopgeleid. De leefomgeving van de kinderen van deze wijk zijn dan ook niet veilig te noemen. Men moet voortdurend zien te overleven en als achterstandswijkbewoner/allochtoon maak je ook minder kans in de maatschappij(dit zijn feiten). De werkloosheidscijfers zijn dan ook bizarre hoger dan andere regio's in Nederland. Zo iemand groeit dan als het ware in een gespannen/onveilige omgeving op. Hierdoor kiest men ook vaak voor een sport als kickbox. Puur om hen stress weg te slaan of om te leren hoe men zichzelf kan verdedigen. Armoede brengt ellende met zich mee, het is dan ook logischer dat deze groep sneller in contact komt met criminaliteit.

Een ander belangrijk punt is dat kickbox toch de sport is van mannen met een hoger testostoron gehalte. Het zijn vaak Alpha mannen en deze groep mannen zijn ruw/hard/stoer, etc. Diezelfde hoge mannelijkheidsgehalte bezorgt deze groep mensen ook een fascinatie voor geweld/criminaliteit. Hier levert in zekere zin het temparemente cultuur ook een grote bijdrage aan.

Het feit dat het sport ook niet de nodige aandacht van de overheid/bedrijfsleven krijgt, is ook een belangrijke punt. Die jongens die deze sport beoefenen, kunnen vaak niet rondkomen van geld die ze van partijen verdienen. Als je doorbreekt kan je er nog van leven, een middenmoter moet het met paar honder euro tot aan paar duizend euro mee doen voor een partij. De vraag is natuurlijk dan ook hoe vaak zo een vechter kan vechten in een jaar. Dat kan soms reuze tegenvallen. Wat gebeurt er dan? Die jongens hebben natuurlijk wel bepaalde elementen geeigend in de sportschool/ring. Die elementen/kwaliteiten kan men weer goed gebruiken als crimineel. Vaak is een vechter ook afhankelijk aan sponsors uit criminele omgeving, het is algemeen bekend dat men ook hand- en spandiensten levert aan criminele groeperingen. Het is triest, maar niet anders.

De overheid blijft de schuldige vingen wijzen naar kickboxers. Het is echter jammer dat ze niet inzien dat ze zelf ook verkeerd bezig zijn geweest. De sport had in zekere zin een andere positie verdiend in Nederland. Nederland heeft de beste kickboxers geleverd op wereldniveau, k-1 titel is het meest naar Nederland gekomen. In verschillende landen krijgen deze mannen een heldenstatus, terwijl men in Nederland deze sporters verafschuwt.

Kickbox is hoe dan ook een sport die bij menig Nederlanders in de verkeerde keelgat valt. De gewelddadige karakter van het sport past niet bij de karakter van het Nederlandse volk wat in het algemeen tolerant/anti-geweld gezind is. Men ziet het dan ook alleen als een gewelddadige sport(lees verschillende columns over kickboks). Ergens is er ook iets misgegaan bij de promoters van de sport. Die hebben nooit aan de Nederlandse bevolking uit kunnen leggen wat de filosofie van kickbox is. Men heeft nooit duidelijk kunnen maken dat het een topsport met topsporters is. Dat er achter ieder beweging verschillende technieken zijn. Kickbox is een kunst en kickboxers zijn kunstenaars. De niveau van deze mannen is superhoog! Hen conditie, kracht en trainingswerk is vele malen zwaarder als die van bijv. voetballers.

In Amerika heeft men bijv. mma goed gelauncht bij de bevolking. Dat gebeurde door middel van documentaires, reality soaps en veel promootwerk op tv-zenders. Hier in Nederland is dat nooit van de grond af gekomen, jammer genoeg.

Media is ook lekker bezig, zo wordt de sport steeds meer in de grond geboort. Topgala's worden steeds minder in Nederland gehouden, een zorgzame ontwikkeling voor kickboksliefhebbers. Ik vrees dan ook dat de generatie Spong, Hari, Saki, zo beetje de laatste kickbox generatie van Nederland is. Tenzij er fundemantele veranderingen komen, dat laatste verwacht ik trouwens niet.


Je geeft een aantal duidelijke verklaringen voor de populariteit van kickboksen bij bepaalde groepen jongeren,kan die grotendeels onderschrijven en geeft aan dat de overheid door de sport niet serieus te nemen in het verdomhoekje laat zitten met alle gevolgen van dien..iets waar ik het maar ten dele mee eens ben omdat de sport in ons land gewoon een verkeerd fundament heeft..de founding fathers zijn gewoon voor een aanzienlijk deel foute figuren geweest en dat heeft de toon gezet..maar de sport is er in 30 of meer jaren niet ingeslaagd een zelfregulerend systeem te ontwikkelen juist door de figuren die het in de sport voor het zeggen hebben en hun gebrek aan visie maarovermoed aan opportunisme en alleen maar oog hebben voor eigenbelang.
Bij de acceptatie van een sport zul je eerst moeten zorgen dat je wat dat betreft onderling de rijen sluit,de neuzen 1 kant op zet en naar buiten kan treden met een eenduidig en helder produkt zodat we ook serieus te nemen zijn,daar zijn we nog ver vanaf.

Maar zolang dat nog niet het geval is,ben jij dan van mening dat dit DE sport bij uitstek is om ontspoorde of ontsporende jongeren mee in het gareel te krijgen? Ik denk dat je dan potentieel gevaarlijke vaardigheden aan het aanleren bent aan mensen waarvan je niet weet of ze de juiste mentaliteit hebben om daar op verantwoorde wijze mee om te gaan. Een andere,minder gewelddadige,sport/bezigheid is in mijn ogen dan te prefereren.

tyson19
01-08-2013, 04:50
Je geeft een aantal duidelijke verklaringen voor de populariteit van kickboksen bij bepaalde groepen jongeren,kan die grotendeels onderschrijven en geeft aan dat de overheid door de sport niet serieus te nemen in het verdomhoekje laat zitten met alle gevolgen van dien..iets waar ik het maar ten dele mee eens ben omdat de sport in ons land gewoon een verkeerd fundament heeft..de founding fathers zijn gewoon voor een aanzienlijk deel foute figuren geweest en dat heeft de toon gezet..maar de sport is er in 30 of meer jaren niet ingeslaagd een zelfregulerend systeem te ontwikkelen juist door de figuren die het in de sport voor het zeggen hebben en hun gebrek aan visie maarovermoed aan opportunisme en alleen maar oog hebben voor eigenbelang.
Bij de acceptatie van een sport zul je eerst moeten zorgen dat je wat dat betreft onderling de rijen sluit,de neuzen 1 kant op zet en naar buiten kan treden met een eenduidig en helder produkt zodat we ook serieus te nemen zijn,daar zijn we nog ver vanaf.

Maar zolang dat nog niet het geval is,ben jij dan van mening dat dit DE sport bij uitstek is om ontspoorde of ontsporende jongeren mee in het gareel te krijgen? Ik denk dat je dan potentieel gevaarlijke vaardigheden aan het aanleren bent aan mensen waarvan je niet weet of ze de juiste mentaliteit hebben om daar op verantwoorde wijze mee om te gaan. Een andere,minder gewelddadige,sport/bezigheid is in mijn ogen dan te prefereren.


Je brengt enig nuance in mijn betoog, akkoord. Ik ben dan ook (gedeeltelijk) eens met datgene wat je beweerd. Inderdaad, alle neuzen kijken niet een kant op. In mijn tijd had je al drie bonden (WKPL,WFCA en nog eentje). Men concurreerde met elkaar en trok helaas niet met elkaar op, eigenbelangen van de verschillende partijen waren een struikelblok, eens. De grotere(professionele) organisaties werden ook niet door andere redenen geaccepteerd. Ook dat vindt ik begrijpelijk.

Dat de founding fathers bij voorbaat verkeerd zijn, daar kan ik het niet mee eens zijn. Ik heb muay-thai/kickbox bij een Hollandse trainer geleerd. Een van de beste in de regio Rijnmond. Het was bekend dat zijn familie in een bepaalde milieu zat en misschien hij zelf ook. Hij had in ieder geval nooit met ons erover gehad. Ons nooit aangemoedigd tot criminaliteit en gewelddadig gedrag buiten de sportschool/ring. In tegendeel, hij motiveerde ons om te studeren en ons buiten te deuren te beheersen. Een bekende motto van hem was dan ook: Je loopt blessures op als je buiten knokt. Zover ik het weet waren zijn vechters ook geen knokbazen, integendeel, allemaal rustige types. Ja, er liepen wel jongens die duidelijk in verkeerde omgevingen verkeerden. Je kan echter niet alle beoefenaars over een kant scheren. Ik heb het op amateur niveau beoefend en na een tijdje kwam ik erachter dat de meeste kaarten en met name vip-tafels verkopers de meeste partijen kregen. Die jongens konden dan ook doorbreken en je weet al wie hen sponsor was: onderwereld. Hierdoor richtte ik mijzelf ook tot mijn studie en beoefende ik het sport ook niet meer in wedstrijdverband. Achteraf gezien een zeer verstandige keuze.

In de jaren daarop heb ik bij boukhari gym, Pendagar, van het hof(boksen), Vos gym getraind. Geen enkel van hen had een verkeerde invloed op de vechters. Geen enkel van hen steunde crimineel gedrag of zinloos geweld, integendeel, men was er fel op tegen. Maatschappelijke ontwikkeling van jongeren werd aangemoedigd. Ik heb er enkel positieve ervaringen mee.

Op een gegeven moment zag ik dat de combinatie van het sport met mijn studie niet samen ging. Na jaren ben ik afgelopen jaar weer opnieuw begonnen met trainen. Ik heb een kamer omgetoverd in een kleine trainingszaal. Momenteel train ik thuis, de reden? Om agressieve types die zichzelf willen bewijzen te vermijden in een sportschool. Het viel mij op dat die groep de sfeer verziekt in de sportschool. Ik kwam puur om mijn lichaam te trainen en voor ontspanning. Niet om een confrontratie aan te gaan met een complexe type. Van dat agressieve beuken ontwikkel je ook niet en loop je ook voortdurend blessures op. Wat ik ermee wil zeggen is, dat niet de sportschool agressieve gedrag aanmoedigd. De types die er binnen lopen zijn agressief, het is niet zo dat het sport agressie bij mensen ontwikkeld. Dat is nu juist een verkeerde diagnose, die zowel media als de overheid aanneemt.

Je kan trouwens met kickbox niet voorkomen dat jongeren voor het criminele pad kiezen. Ook dat is een verkeerde aanname. Je kan ervoor zorgen dat risicojongeren ontspannen door middel van kickbox. Als ze echter geen baan kunnen vinden, dan zullen er onder hen mensen zijn die op den duur voor criminaliteit kiezen. Omdat ze ook luxieus willen leven. Conclusie: kickbox is niet de oorzaak van crimineel/gewelddadig gedrag. Het is negen op de tien keer armoede en verkeerde mentaliteit dat jongeren aanspoort tot criminaliteit.

beau01
01-08-2013, 12:38
Ik ben een voorstander van een universeel budo gedragscode, waar elk vechtsporter zich aan dient te conformeren.

Guytje
01-08-2013, 18:12
Je hebt geen Universele Budo gedragscode nodig om te weten dat je geen geweld mag gebruiken of andere activiteiten die niet door de beugel kunnen. De begeleiders en de groep op zich waar je terecht komt is van vitaal belang. Je kan niet verwachten van een 8-12-18 jarige dat ie in een slechte groep terecht komt en uit zichzelf de aanpassing maakt om het beter te doen dan zijn collega's, uitzonderingen nagelaten natuurlijk.

Budokan
02-08-2013, 23:00
Ik ben in de veronderstelling dat een kickbokser zich van huis uit (Dojo) aan enkele budo normen en waarden dient te conformeren. Tevens ben ik een voorstander van een graduatiesysteem die door de aan de FOG aangesloten bonden wordt erkend.

Wat een bull. Natuurlijk is er respect in de budosport maar dit is iets wat je vooral thuis geleerd hoort te krijgen.