PDA

View Full Version : Interview Gilbert 'The Hurricane' Yvel (Part 2)



Richelieu
19-08-2013, 18:55
Zoals beloofd is hier het tweede deel van het interview met Gilbert 'The Hurricane' Yvel. Hier geeft hij onder meer vragen op antwoorden als waarom hij is gestopt met zijn column, zijn ontmoeting met de Finse scheidsrechter die hij in een partij KO sloeg en natuurlijk zijn besluit om in eens te stoppen met MMA.

http://i549.photobucket.com/albums/ii362/Richelieu/G_Yvel/1_zpsf0ebb9b8.jpg (http://s549.photobucket.com/user/Richelieu/media/G_Yvel/1_zpsf0ebb9b8.jpg.html)


Je bent plots gestopt. Waarom? Volgens mij had je nog een fightcontract met WSOF voor 3 partijen. Wat is daar mee gebeurt?

"Ik zou eigenlijk in maart vechten. Voor RFA Dat ging goed maar omdat mijn tegenstander werd veranderd moest ik in hele korte periode 15 kilo afvallen. Dat lukte, vocht de wedstrijd en ik won. Toen zou ik in april, mei weer vechten. Maar dat werd uitgesteld, maar dat werd uitgesteld naar juni, toen naar juli. Ondertussen was het november en zat ik al 9 maanden tussen de 92kg en 95 kg in, mezelf echt aan het afbeulen en afzien want dat was mijn natuurlijk gewicht helemaal niet. En toen kreeg ik 2 weken voor aanvang van de partij een telefoontje van de dokter of ik langs wilde komen. Ik werd 36 en moest een test doen voor de NSAC. Omdat je ouder wordt, krijg je ook andere testen. En toen bleek dat er iets niet goed met mijn nieren waren. En dat was best ernstig en moest eerst opgelost worden voor ik weer mocht vechten. En dat kost natuurlijk handen vol geld. En aangezien de dokter ook zei dat ik dicht tegen nierfalen aan zat, moest ik er wel goed over nadenken of het wel een slimme keus zou zijn om te investeren in doktersbezoeken en me nier dan stuk te laten slaan. De RFA wist niet eens of ik wel mocht vechten of niet. Of ik het gewicht wel kon halen of niet want ik mocht niet meer afvallen of hard trainen. Toen werd de wedstrijd afgekapt. Ik zat ondertussen 9 maanden in trainingskamp en dat kost ook een hoop geld. Toen ben ik naar Nederland gekomen en ben ik bij Bob gaan trainen. Het heeft me zelfs verbaasd hoe goed Bob is geworden als trainer. Hij is echt een toptrainer voor zijn vechters. Zet zichzelf op de achtergrond en zet zijn vechters op nr.1. Ondertussen ging het met mijn nieren weer goed en begon ik weer te trainen. Ik wilde weer een wedstrijd vechten. Na een tijdje zei Bob eerlijk dat hij het nog te vroeg vond om me de ring/octagon in te laten stappen. Daar was hij heel duidelijk, eerlijk en direct in. Ik vond wel dat hij gelijk had. Ik zou daarna een aantal maanden later vechten wanneer ik er wel klaar voor zou zijn en op een ander gewicht want ik werd steeds zwaarder. Afvallen lukte niet en wilde ik niet. Dan maar als zwaargewicht. Maar op een gegeven moment had ik het gewoon niet meer. Ik had geen zin meer. De omslag kwam tijdens de training toen ik per ongeluk iemand neer sloeg en ik me hartstikke k*t voelde. Ik was toen helemaal niet gelukkig met het beroep dat ik beoefende. Ik dacht: weet je wat, ik stop er gewoon mee. KLAAR. Ik heb het 16 jaar gedaan en er 14 jaar plezier aan beleefd maar het laatste jaar had ik gewoon geen zin meer".

Jij bent diegene die Sem Schilt staand (in een mma partij) een enorm pak slaag hebt gegeven. Heb je later in Sem zijn K1 periode het gevoel gehad dat de partij op een zelfde manier zou eindigen? Of denk je dat Sem na de partij tegen jou veel beter is geworden.

"Weet ik ook echt niet. Kijk, voor het interview is het natuurlijk leuker als ik volmondig 'JA' zou zeggen maar ik weet het echt niet. Sem is gewoon 140 kg stuk beton en het is gewoon heel moeilijk. Toendertijd was ik heel explosief en verraste ik hem gewoon. En ik denk dat Sem toen niet heel veel staande partijen had gevochten op die regels. Wel in het karate maar das toch anders. Later is die veel slimmer gaan vechten met zijn afhouders en lange stoten en knieën. Dus ja, weet ik echt niet. Kan ik niet zomaar eerlijk ja op zeggen dat het me zou lukken in een K-1 partij".

Wat is(zijn) de reden(-en) dat er nooit een rematch tussen jou en Wanderlei van is gekomen?

"Weet ik echt niet. Geen idee. Ik heb wel in Las Vegas samen met hem getraind. Een hele aardige kerel. Maar waarom de rematch er nooit van is gekomen weet ik echt niet. Het is er gewoon niet van gekomen, denk ik".

Aangezien je bijna onder alle MMA rules hebt gevochten, welke zijn je favoriet? En moeten deze in de ring of in de Cage.

"Rings was mijn favoriet, met de escapes haha. Maar vechten is vechten. UFC was leuk omdat het zo groot was en je een zekere bekendheid genoot, een soort status had. Net als Pride toendertijd. Maar is allemaal zelfde in feite. Je krijgt een ring of octagon en je moet zorgen dat je tegenstander neergaat. En bij de een gaat het makkelijker omdat je wel je ellebogen mag gebruiken en knieën, maar eigenlijk is het allemaal hetzelfde".

Waarom is de partij tegen Dick Vrij er nooit van gekomen?

"Geen idee! Soms komt het niet uit met de andere wedstrijden, planning, tijd, gage. Maar echt, geen idee".

Van welke trainer heb je het meest opgestoken?

"Lucien, zonder twijfel!

Heb je de scheidsrechter die je neersloeg in Finland ooit nog wel eens ontmoet?

"Ja, hij liep een keer voor me, de kerel. Wel grappig want ik krijg nog 8 ruggen van hem! Dat heeft hij me gekost! Maar wat ik wel eerlijk moet zeggen is dat hij persoonlijk een brief heeft geschreven naar de State Athletic Commission in Amerika en dat als het aan hem lag ik weer in de Verenigde Staten mocht vechten. Daar heb ik nooit om gevraagd maar dat hij dus helemaal uit eigen beweging gedaan. Dus dat heeft hij wel netjes gedaan. Maar we hebben het er nooit meer over gehad, over mijn 'actie'".

Waarom ben je gestopt met je column in de Ring Sports en sta je ervoor open om dit weer op te pakken.

"Druk, lui, geen zin. En op een gegeven moment kreeg Overeem ook een column en dan was het meer elke maand reageren op wat hij zei en hij deed dat weer op wat ik zei. Goed voor de verkoop, maar eigenlijk heb ik helemaal geen problemen met Alistair. Het is een goede gast. Valentijn heeft altijd iets tegen me gehad, en ik weet niet wat het is. Maar ik wil niet weer dingen oprakelen. Laten we het er ophouden dat het goede gasten zijn. Maar ik was toen druk in de Verenigde Staten en haalde soms de deadline niet en dat is niet netjes naar Ring Sports toe".

Tyrone vecht nu ook op MMA regels, in de LHW divisie. Stel, je zou niet gestopt zijn en de partij zou je voorgelegd worden. Hoe denk je dat deze partij er dan uit zou zien?

"We zouden eigenlijk tegen elkaar vechten op WSOF. Daar was heel lang sprake van. Maar op een gegeven moment ging ik het gewicht niet meer halen, hij had natuurlijk nog zijn kickbokspartijen en steeds werd het uitgesteld. En van uitstel komt afstel. Maar mocht de partij ooit gekomen zijn, dan had ik hem naar de grond moeten trekken. Maar hij is wel een beest geworden nu. Maar ja, ik zou hem wel winnen"!

Je staat bekend om je agressieve vechtstijl en je extraverte houding binnen en buiten de ring.Een 'Hurricane' in hart en nieren. Je bent bepaalde periodes ook intensief bezig geweest met aikido en eskrima / kali, de meer harmonieuze budo sporten. Daarnaast zie ik met regelmaat trotse foto's van je gezin en als familie man. Zou je eens kunnen beschrijven wie de man Gilbert Yvel nog meer is naast het beeld dat we allemaal kennen? Hoe ziet het centrum van de orkaan eruit? Daar waar je alle rust hebt en je gewoon Gilbert kan zijn ipv de vechter.

"Ik ben helemaal niet zo druk. Ik ben altijd rustig. Ik ben zoals ik ben. Chris Dolman zei ooit dat als ik de ring in was geweest, het een grote chaos was. Daar komt de naam 'The Hurricane' ook vandaan. Maar ik ben gewoon hoe ik ben. Buiten gewoon Gilbert en lachen en grollen maar in de ring moet ik iemand slopen en dat doe ik dan gewoon. Das mijn werk op dat moment. Geen tijd voor geintjes. Dan is het gewoon: Die jongen moet zo snel mogelijk neer en daarna zijn we weer vrienden.

Komt er nog een boek over je leven/sportloopbaan ? Een autobiografie?

"Daar heb ik wel over zitten nadenken. Wat grappig dat het nu ter sprake komt. Laatst zat ik in de auto te denken dat ik het wel wilde doen, maar dan wel zelf. Geen ghostwriter maar echt zelf. Ik zit lang in de auto en kan dan goed denken. Het is wel weer een goed excuus om een nieuwe laptop te kopen. Dan kan ik die daar voor gebruiken. Maar soms zit er iets in mijn hoofd, en dan type ik het zo uit. Maar ik wil het wel zelf doen. Ik heb een bepaalde humor en ben bang dat als ik het laat doen, het dan niet overkomt. Maar ik heb verhalen, Japan.....Amerika.....Pfff...".

Wat heb je met de tattoo van Lucien Carbin gedaan.

"Ik heb er een Mahori van gemaakt. Maar zijn naam staat nog steeds op mijn hart. En daar blijft ie ook".

Richelieu
19-08-2013, 18:55
Waarom ging het mis tussen jou en Lucien?

"Pfoe, ik denk dat er met mij is gebeurt, precies datgene is wat er met al zijn leerlingen gebeurt. Ze gaan één voor één bij hem weg op een gegeven moment. Lucien is een super, super, super trainer en hij kan je in korte tijd van 0 naar TOP brengen. Daar is hij echt supergoed in. Maar Lucien wil niet meegroeien, ook niet met de tijd. Hij brengt je tot daar, op een zekere hoogte, maar om je verder te begeleiden verliest zijn interesse gauw. Hij leert je alles bij wat hij je bij kan leren. En dat doet hij goed, hoor! Maar al die jongens die er vandaan komen zijn echt supergoed. Ze geven ook zeer goed les maar dan moeten ze weer naar iemand anders. Bij mij botste ook het feit dat ik mijn ground-skills wilde leren. Ik ben wel een MMA-vechter. Dat was eigenlijk tegen zijn idee in. Ik ging uit de 'Circle of Trust' en dat ging niet goed. Lucien is ook een kickboks trainer en geen MMA coach. De eerste keer in Pride stond ik met Lucien in mijn hoek en normaal hoor ik allemaal aanwijzingen wanneer ik een partij vocht. Dan weet Lucien precies wat ik moet doen of ergens op moet counteren of anticiperen. Voor ik iets wilde doen, hoorde ik Lucien het al roepen, zo goed was ie. Maar nu waren we in de Champions League en mijn tegenstanders wisten alles van me. Vitor Belfort vertelde me, na onze partij bij Pride, dat hij 15 videobanden van me had gezien om te weten hoe ik vocht. En ik wist niet eens hoe je zijn naam spelde. Dat was dus een hoger niveau en Lucien was meer van: 'Gewoon knie erin en dan zien we wel'. Hij wist niet wat we moesten doen en dat was gewoon k*t. En ik wilde naar de Verenigde Staten om daar BJJ te leren maar hij vond dat niet nodig. En mee gaan was geen optie want ik ging dan voor 3, 4 maanden. Lucien is een staande trainer. Breng Lucien een bokser en binnen een half jaar wint ie van je op lowkicks of op Muay Thai regels. Dat kan Lucien gewoon. Maar op de grond is toch iets anders".

Je bent altijd heel direct geweest. Neemt nooit een blad voor de mond en je politiek correct zijn interesseert je niet. Heb je niet het idee dat als je iets vaker zei wat iemand wilde horen, je meer zou kunnen bereiken qua gunnen in het wereldje? Heb je niet heel vaak je eigen glazen ingegooid door ongezouten je mening ergens op te geven?

"Nee, denk het niet. Ik heb nooit iemand horen klagen omdat ik zo direct ben. De fans al helemaal niet want die vonden het geweldig. Ook niet van vechters, eerlijk gezegd. Ik ben gewoon geweest hoe ik ben. En als andere mensen denken: 'zo kan je niet praten of zo kan je niet zijn', ik ben zo dus wel. Maar organisaties hebben me ook eigenlijk nergens op gewezen. Pride zelfs die schold mijn gele kaarten kwijt wanneer ik weer een dwaze actie uithaalde. Zij vonden dat geweldig, helemaal top. Op een gegeven moment ben ik er mee gestopt, met gek doen. Ik vond het zelf stom dus was er mee gestopt. En toen kwam de baas van Pride en zei: Gilbert, wat is er gebeurt? Waarom krijg je geen gele kaart meer? De boetes heb ik echt nooit hoeven te betalen. Maar toen kwam Bob Sapp en die deed dat allemaal wel en die ging nog een paar stapjes verder en die is nu multi-miljonair, haha!!! STOM, STOM, STOM om er mee te stoppen toen".

Wat doet Gilbert Yvel als hij niet bezig is met trainen voor een wedstrijd of lesgeven?

"Ik doe graag crossfit. Soms twee keer per dag. 's Morgens vroeg en vlak voor het lesgeven. Dat is mijn nieuwe levensstijl. En ik moet wel want ik weeg nu rond de 120kg. Ik geef in Zaandam ook 2x in de week de Yvelpower les, in het park. Combo van fitness en crossfit. Op het moment heb ik geen motor want anders was het antwoord op de vraag motor rijden. Dan zou ik daar de hele dag op rijden! 22 van de 24 uur. In Vegas was het heerlijk motor weer! En gamen met mijn kinderen. En wat vader dingen doen. Ik heb 3 kinderen, een dochter van 14, een zoon van 13 en een zoon van 7. En ik ben dol op de serie Monk. Daar kijk ik graag naar. Ik train nu een leuk groepje. En het is leuker om ze van het begin op te leiden. Het is ook een hele grote verantwoordelijkheid om iemand te begeleiden. Ik zou ook geen topper willen trainen. Ik weet van mezelf dat ik een goede trainer ben maar wat als het mis gaat. Nu gaat het lekker, rij hier naar toe en doe alles relaxed. Heb altijd in de spotlights gestaan en nu is het tijd voor rust".

Hieronder is een impressie van hoe een training er uit ziet met Gilbert Yvel. Binnenkort is er een seminar te volgen van deze voormalige Strikeforce, K-1, Pride en UFC vechter in België. Meer informatie hierover volgt nog!

Richelieu
19-08-2013, 18:56
http://www.youtube.com/watch?v=7Sa5upwXe3A

RedDawn
19-08-2013, 19:12
Mooi interview!!

e-type
19-08-2013, 19:55
Wat een mooie open antwoorden. Leuk hoor en dat boek moet er komen!

appelsap
19-08-2013, 20:11
Hij voelde zich nooit k u t als ie mij neer sloeg,maar dat kan ook aan mij gelegen hebben:)

Goed interview, en dat boek kan zou best wat interessante verhalen opleveren.....

de Stiep
19-08-2013, 20:24
Wat een mooie open antwoorden. Leuk hoor en dat boek moet er komen!

Absoluut !

Fyodor
19-08-2013, 20:26
Leuk interview, bedankt!

weks
19-08-2013, 20:28
leuk!!!

en wie heeft nou t shirt gewonnen ?

blade
19-08-2013, 20:54
geinig dat mijn vraag over het boek gesteld is ik koop het gelijk iig als het er van gaat komen:lol:

Kemal
19-08-2013, 20:58
Geweldig interview!

bryan
19-08-2013, 21:00
Dope crossfit... das echt de toekomst man.

rene37
19-08-2013, 21:00
Mooi interview! Dank!

breahule
19-08-2013, 21:45
Thnx a lot!!!

Mauro
19-08-2013, 22:10
Tanx !! Leuk interview !!

Richelieu
19-08-2013, 22:23
leuk!!!

en wie heeft nou t shirt gewonnen ?

Winnaar is volgens mij al in een andere topic bekend gemaakt.

BvdB
19-08-2013, 23:13
Helemaal top! Waar kan ik dat boek pre-orderen? ;)

Leventdepevent
20-08-2013, 00:11
ik sluit me dr bij aan leuk interview bedankt!

K-1sunstarr
20-08-2013, 01:06
Mooi interview, Gilbert is een TOP gozer.
Hij zal hele mooie verhalen hebben wat hij allemaal in het buitenland heeft meegemaakt.
Hij maak me wel nieuwsgierig.

cornelus
20-08-2013, 11:11
Top om te lezen

Een man met karakter!

spacebox
21-08-2013, 03:41
Gilbert is een TOPPER, en goed interview!!!!

T15Boxing
21-08-2013, 05:50
Interview was echt cool en mooi dat je alle vragen hebt gebruikt.

Jeru
21-08-2013, 08:14
Mooi interview geworden zo! Thanks!!

Down under
25-08-2013, 17:14
Pracht interview! Vind het stuk waar hij als een wilde hond in Pride wordt gegooid vooral goed. Nu jaren later beseft hij dat er totaal geen plan oid was. Hup die ring in, en knallen maar. Als je nu kijkt zie je dat Vitor, Igor, Don & die gekke Fujita het snel hadden gezien met Gilbert ;) Naar de grond met die idioot! Vraag me toch af hoe 't hem vergaan was, met betere begeleiding en trainingen in the Usa. Het zal zal ook een redelijk onmogelijk baasje zijn geweest soms. Al met al mooie wins op zijn naam, en de Ufc is kut me peren geweest, F.. Zonde!