PDA

View Full Version : Docu en full fight of Don Wilson VS Fanta Attapong



payap
24-08-2013, 00:53
In 1984 vondt er in Hong Kong een legendarisch gevecht plaats tussen de Amerikaanse WKA en PKA superster Don Wilson en het Thaise fenomeen Fanta Attapong. Een partij waar nog heel lang over gesproken werd en ook omgeven werd met mysteries wat er die avond nu daadwerkelijk gebeurde. Don Wilson zou hebben gewonnen, een pak hebben gehad of de partij zou een no-contest zijn. De beelden van deze partij zijn lang niet te vinden geweest en daardoor bleef er een waas om deze partij hangen.

Hier een documentaire met het complete gevecht van deze partij. Het is wel een typisch pro Amerikaans verslag met geluid van Don Wilson en zijn broer en wat vooral naar voren komt als drie experts aan de hand van de beelden een scorecard maken en de Europeaan Fred Roijers stevig afwijkt van zijn Amerikaanse collega's.



http://www.youtube.com/watch?v=PsAyqpKHGsQ



Don Wilson was in die dagen een absolute grootheid en veelvuldig wereldkampioen in het WKA kickboksen en Full Contact. Helaas is er een partij met Rob Kaman nooit van gekomen. Wilson versloeg diverse Thaise vechters (in afwijkende regels van het MuayThai) maar verloor van Samart Prasanmirt in het Lumpinee stadium.

Fanta Attapong was een van de eerste Thais die naar het westen kwam om te vechten. Een top Thai die al lang meedraaide en langzamerhand in gewicht gestegen was naar gewicht wat voor eht westen intressant was. Een beetje de Saiyok, Yodsaenklai's etc van toen. Hij beroemd om zijn show in de ring en stond oa tegen Yamali, Brilleman, peter van Os en Van de Vathorst

raveboy
24-08-2013, 02:01
ik heb deze toevallig gisteren ook gekeken, vondt het geen super partij van Fanta, en inderdaad het commentaar was echt pro Wilson.
Ik snap alleen niet dat die beelden nooit eerder boven water zijn gekomen, aangezien in dat filmpje al zeker 3 hoeken te zien zijn van de partij, dus niet alleen eigen opname ofzo van Wilson.

Ik heb de partij van fanta tegen Brilleman en Peter van Os hier ook nog liggen vanuit de Mejiro hoek gefilmd in kleur, mis alleen de hele partij tegen vd Vathorst.
Dat was ook al zo'n partij, net zoals tegen Brilleman, die moeilijk te vinden is, en waar dan hele discussies over ontstaan zijn.

payap
24-08-2013, 11:18
De partij tegen Peter heb ik nooit gezien en zou ik nog graag eens zien. Tegen Brilleman wint Fanta de partij maar Brilleman krijgt een trap vol in zijn kruis.

Denk dat Fanta een slechte partij neerzet omdat Don Wilson gewoonweg te groot en zwaar is. Scheelt 15 cm maar ook 6,5 kg. En 78.5 kg is een afgetraind gewicht voor Wilson die toen kampioen -79 was. Waarschijnlijk was hij tijdens het gevecht al weer een kilo of 82. Fanta was in Thailand max 66.7 afgetraind. Je ziet namelijk dat hij nr.5 ranked is in het Lumpinee stadion. En pas een aantal jaar geleden is er een -70 kg klasse toegevoegd in het Lumpinee. Maar bij zien van de beelden heb ik toch idee dat als hij was blijven komen met de linkse lowkicks en hij Wilson had kunnen neerhalen.

Maar Don Wilson was wel een man die overal en tegen iedereen vocht. Hij vocht op Thaise regels tegen de Thais en ook in het Lumpinee, versloeg op WKA regels de eerste K-1 kampioen Cikatic en op Full contact regels tegen Jean Yves Theriault. Een van de weinige Amerikanen met Urquidez die uit de voeten kon op deze regels.

sportfan
24-08-2013, 12:20
De partij tegen Peter heb ik nooit gezien en zou ik nog graag eens zien. Tegen Brilleman wint Fanta de partij maar Brilleman krijgt een trap vol in zijn kruis.

Denk dat Fanta een slechte partij neerzet omdat Don Wilson gewoonweg te groot en zwaar is. Scheelt 15 cm maar ook 6,5 kg. En 78.5 kg is een afgetraind gewicht voor Wilson die toen kampioen -79 was. Waarschijnlijk was hij tijdens het gevecht al weer een kilo of 82. Fanta was in Thailand max 66.7 afgetraind. Je ziet namelijk dat hij nr.5 ranked is in het Lumpinee stadion. En pas een aantal jaar geleden is er een -70 kg klasse toegevoegd in het Lumpinee. Maar bij zien van de beelden heb ik toch idee dat als hij was blijven komen met de linkse lowkicks en hij Wilson had kunnen neerhalen.

Maar Don Wilson was wel een man die overal en tegen iedereen vocht. Hij vocht op Thaise regels tegen de Thais en ook in het Lumpinee, versloeg op WKA regels de eerste K-1 kampioen Cikatic en op Full contact regels tegen Jean Yves Theriault. Een van de weinige Amerikanen met Urquidez die uit de voeten kon op deze regels.

Zeker geen super gevecht wat mij betreft. Leuk die Amerikanen wanneer ze iets duidelijk willen maken;
- 'Compustats' dus waarheid?
- 'Powershots'?
- Uitleg van Don Wilson mbt gewichtsverschil; ja ik was zwaarder maar hij dus sneller?

Ik denk dat Fred Roijers de meest realistische weergave gaf qua puntentelling.

Grappig dat de beelden van de uitslag er dus uitgehaald zijn. Ik geloof niet dat ze niet opgenomen zijn eerlijk gezegd. Dit is beeldmateriaal van Don Wilsons zijde denk ik.

Daarnaast kan ik me herinneren dat toen Wilson tegen Cikatic ging vechten hij geen gewichtsverschil toe stond en gebruik wilde maken van zijn 'speed advantage'.

payap
25-08-2013, 00:07
Hier de partij van Don Wilson VS Samart Prasanmirt in het Lumpinee stadion.


https://www.youtube.com/watch?v=hkhE4IqV_Hs