PDA

View Full Version : Aan vechtsport doen na je dertigste



Virtus
24-09-2013, 21:18
Beste mensen,

als er één ding in mijn leven is waar ik spijt van heb is dat ik niet eerder op jonge leeftijd aan vechtsport ben begonnen. Een aantal jaren geleden heb ik een tijdje aan kickboksen gedaan in een bekende sportschool en ik heb ook een aantal grappling lessen gevolgd. Het gevoel dat ik daarvan kreeg vond ik machtig en geweldig. Je voelt je echt een man, een warrior.

Nu heb ik dus weinig ervaring en ben 31. Ik ben voornemens om alsnog iets ermee te gaan, waarschijnlijk wordt het kick/thaiboxen of grappling/MMA (liefst allebei haha). Ik vraag me alleen af of het wel zin heeft om na je dertigste hier nog aan te gaan beginnen. Ik wil het namelijk nog een lange tijd doen, mocht ik eraan beginnen. Hebben jullie advies voor mij? Stel dat ik begin, zou ik dan voor grappling of kickboxen moeten kiezen? Kickboxen heeft mijn voorkeur, maar lijkt me blessuregevoelig. Kan ik nog een bepaald niveau erin bereiken? Dus best goed worden?

my2cents
24-09-2013, 22:06
Natuurlijk kun je 'best goed' worden. En je kan vast ook wel wat wedstrijden draaien indien je dat leuk vindt. Aan de top zul je echter nooit meer komen, maar dat lijkt me wel logisch.

HARDnickCORE
24-09-2013, 22:23
Gewoon doen! Wat mij betreft bereik je veel meer dan een bepaald niveau. Namelijk zelfrespect, zelfvertrouwen, discipline en doorzettingsvermogen. Al ben je 100:)



Beste mensen,

als er één ding in mijn leven is waar ik spijt van heb is dat ik niet eerder op jonge leeftijd aan vechtsport ben begonnen. Een aantal jaren geleden heb ik een tijdje aan kickboksen gedaan in een bekende sportschool en ik heb ook een aantal grappling lessen gevolgd. Het gevoel dat ik daarvan kreeg vond ik machtig en geweldig. Je voelt je echt een man, een warrior.

Nu heb ik dus weinig ervaring en ben 31. Ik ben voornemens om alsnog iets ermee te gaan, waarschijnlijk wordt het kick/thaiboxen of grappling/MMA (liefst allebei haha). Ik vraag me alleen af of het wel zin heeft om na je dertigste hier nog aan te gaan beginnen. Ik wil het namelijk nog een lange tijd doen, mocht ik eraan beginnen. Hebben jullie advies voor mij? Stel dat ik begin, zou ik dan voor grappling of kickboxen moeten kiezen? Kickboxen heeft mijn voorkeur, maar lijkt me blessuregevoelig. Kan ik nog een bepaald niveau erin bereiken? Dus best goed worden?

Son & Breugel!
24-09-2013, 22:23
Je bent nooit te oud om te leren!! Go for it!!!

dietrik
25-09-2013, 06:48
gewoon doen natuurlijk.. ben zelf 39 jaar oud...ben pas op mijn 26 tigste begonnen met kickboxen en op mijn 36 ste met BJJ/ grappling, dit jaar nog mijn blauwe band gehaald! draai zelfs nog regelmatig een BJJ toernooitje mee tussen de jonkies.

blade
25-09-2013, 07:17
ach ben zelf 47 en maak het sommige gasten nog moeilijk. maar daar gaat het ook niet om gewoon lekker sporten en bezig zijn dat moet het doel zijn je bent nooit ergens te oud voor(zegt opa)

Leventdepevent
25-09-2013, 07:58
Age is not a limit.........gewoon doen waar je plezier in hebt.

Pansier
25-09-2013, 08:05
Kijk anders even een docu van Randy Coutoure, kan een leuke motivational zijn!

Kemal
25-09-2013, 08:14
Doe lekker waar jezelf zin in hebt en waar jij je prettig bij voelt. Succes met de keuze!

Mauro
25-09-2013, 09:16
Gewoon doen !
Misschien dat blessures wat meer tijd nodig hebben om te herstellen, maar dat weegt niet op tegen de lol die je hebt.

cornelus
25-09-2013, 09:33
Ha ja ik ben ook de veertig gepasseerd en ik wil nog steeds met van alles gaan beginnen.
Het is wel zo dat je blessures en kwaaltjes steeds langer tijd nodig hebben om helemaal te genezen.
En inderdaad herkenbaar .. na weer eens een lesje kickboksen voel ik me ook meer mans.

(het kost even om je technieken te leren, maar dan kun je heel goed zelf de schade leren beperken)

Gewoon doen joh, geniet ervan.
Je hoeft toch niet gelijk met wedstrijdjongens (& meisjes) mee te doen..

Lumi
25-09-2013, 12:34
Ik ben ook 36 jaar en pas 1,5 jaar bezig met kickboksen. Ik ben zeker niet de oudste van de gym maar heb ook spijt dat ik niet wat eerder begonnen ben. Ik train gewoon mee met de wedstrijdgroep en gaat lekker.
Gewoon doorgaan zolang het kan

Gert Jan
25-09-2013, 16:32
Natuurlijk kun je 'best goed' worden. En je kan vast ook wel wat wedstrijden draaien indien je dat leuk vindt. Aan de top zul je echter nooit meer komen, maar dat lijkt me wel logisch.
Dan heeft Joop Kasteel het toch niet slecht gedaan door op zijn 41e wereldkampioen freefight te worden toch?

Willem033
25-09-2013, 17:31
Doe lekker waar jezelf zin in hebt en waar jij je prettig bij voelt. Succes met de keuze!

Dit dus!!

hankmoody
06-10-2013, 16:22
BJJ doen.

Mashkadov
16-11-2013, 18:56
Dat dacht ik ook totdat ik na 3 maanden BJJ 3 zware blessures achter de rug had en op aanraden van mijn arts ermee gestopt ben met pijn in het hart.

Vandaar dat ik met (kick)boksen ben verdergegaan. Mijn ervaring is wel geweest dat men niet echt aangepaste initiatie voorziet voor 30-plussers: ofwel train je met kinderen, ofwel met leeftijdgenoten die zich vervelen met een beginner. Er zijn echt amper sportscholen die ik gezien heb die je wat dat betreft "welkom" doen voelen. Het is bij mij nog steeds een frustratie. Maar misschien is het anders in Nederland dan hier in België.



BJJ doen.

lexmeister
16-11-2013, 22:53
ik ben op mijn 32ste begonnen en lekker fanatiek gaan trainen(kickboksen) maar max 2x pw. het voelt goed en als ik mijzelf vergelijk met jongens die net hun eerste of tweede partij draaien of er tegen aan zitten, dan kom ik nog aardig mee. Ik hoop zelfs nog 1x zelf een partij te draaien.

tegen ervaren jongens of c, b en a jongen leg ik het uiteraard makkelijk af, maar er wordt wel met respect getraind..

Virtus
02-02-2014, 16:34
AAiighttt. Kga dinsdag weer knokken!!

Fr3ddy
07-02-2014, 16:09
Gewoon doen inderdaad.

Ik ben 33 en ook nog steed wedstrijdambities hoor.. maar of het er nog van gaat komen ooit..