PDA

View Full Version : Zorgen in Kamer om kickboksende kinderen in de telegraaf



NO GUTS NO GLORY
02-10-2013, 21:52
Wat is jullie mening? Vond de uitleg van Cocu veelzeggend. " anders gaan ze naar een andere bond toe" Duidelijke conclusie van de programmamakers. Belang van de WFCA gaat boven de veiligheid. Dikke pluim voor Fred en die andere dame. We moeten onze toekomst goed beschermen.

Glen
02-10-2013, 21:56
De WMTA (FOG sectie ringcontactsporten) is dus de enige die die verantwoording WEL neemt!!

blackadder
02-10-2013, 22:33
Ik heb zelfs geen idee waar het over gaat. Misschien een goed idee om even te vertellen wat het onderwerp is voor degenen die niet trouw naar de EO kijken. :p

Leventdepevent
02-10-2013, 22:40
ik hink altijd op 2 gedachte met dit onderwerp maar Fred zei erg wijze dingen ja, ik ben het wel met hem eens.

Asura
02-10-2013, 22:41
Ik heb zelfs geen idee waar het over gaat. Misschien een goed idee om even te vertellen wat het onderwerp is voor degenen die niet trouw naar de EO kijken. :p

Dat soort tuig is hier niet welkom

Mauro
02-10-2013, 23:03
Ik heb zelfs geen idee waar het over gaat. Misschien een goed idee om even te vertellen wat het onderwerp is voor degenen die niet trouw naar de EO kijken. :p
Branden in de hel zul je !!
Ik ga zo de uitzending bekijken. Maar de discussie je kind wel of niet de ring in laten gaan is hier wel vaker gevoerd.

Barang
02-10-2013, 23:58
Zorgen in Kamer om kickboksende kinderenDEN HAAG - Coalitiepartijen VVD en PvdA maken zich ernstig zorgen over kickbokstrainingen en -wedstrijden waarbij jonge kinderen elkaar tegen het hoofd mogen schoppen. De PvdA wil dat minister Edith Schippers (Sport) dit soort praktijken verbiedt, de VVD pleit ervoor dat Schippers de bonden in de kickbokswereld gezamenlijk afspraken laat maken. Dat bevestigen Kamerleden Tjeerd van Dekken (PvdA) en Matthijs Huizing (VVD) woensdag naar aanleiding van het tv-programma de Vijfde Dag.












Van Dekken stelt dat het moeilijk is om goede afspraken te maken binnen het kickboksen, omdat er veel verschillende bonden zijn. Toch is het volgens de PvdA'er hard nodig om strengere regels op te stellen en Schippers kan daarbij een belangrijke rol spelen.
Overigens wil de Nederlandse afdeling van de World Full Contact Association (WFCA), de grootste bond van het land, ook dat kinderen stoppen met het trappen naar het hoofd, maar de organisatie durft de regel niet in te voeren omdat sporters zich dan bij een andere bond zouden voegen.
Huizing noemt het buitengewoon slecht dat kinderen elkaar tijdens het sporten tegen het hoofd mogen schoppen. „Dat is medisch onverantwoord en moet je niet willen”, zegt het Kamerlid. De bonden moeten gaan regelen dat dit soort excessen, waarbij kinderen soms zelfs knock-out gaan, niet langer voorkomen. „En ook ouders hebben een verantwoordelijkheid. Zij moeten hun kinderen hier niet aan laten blootstellen.”

blackadder
03-10-2013, 00:06
*zucht*
Alsof er nog meer redenen nodig waren om niet PvdA of VVD te stemmen.

Coldcrust
03-10-2013, 00:15
Zorgen in Kamer om kickboksende kinderen

DEN HAAG - Coalitiepartijen VVD en PvdA maken zich ernstig zorgen over kickbokstrainingen en -wedstrijden waarbij jonge kinderen elkaar tegen het hoofd mogen schoppen. De PvdA wil dat minister Edith Schippers (Sport) dit soort praktijken verbiedt, de VVD pleit ervoor dat Schippers de bonden in de kickbokswereld gezamenlijk afspraken laat maken. Dat bevestigen Kamerleden Tjeerd van Dekken (PvdA) en Matthijs Huizing (VVD) woensdag naar aanleiding van het tv-programma de Vijfde Dag.









Van Dekken stelt dat het moeilijk is om goede afspraken te maken binnen het kickboksen, omdat er veel verschillende bonden zijn. Toch is het volgens de PvdA'er hard nodig om strengere regels op te stellen en Schippers kan daarbij een belangrijke rol spelen.
Overigens wil de Nederlandse afdeling van de World Full Contact Association (WFCA), de grootste bond van het land, ook dat kinderen stoppen met het trappen naar het hoofd, maar de organisatie durft de regel niet in te voeren omdat sporters zich dan bij een andere bond zouden voegen.
Huizing noemt het buitengewoon slecht dat kinderen elkaar tijdens het sporten tegen het hoofd mogen schoppen. „Dat is medisch onverantwoord en moet je niet willen”, zegt het Kamerlid. De bonden moeten gaan regelen dat dit soort excessen, waarbij kinderen soms zelfs knock-out gaan, niet langer voorkomen. „En ook ouders hebben een verantwoordelijkheid. Zij moeten hun kinderen hier niet aan laten blootstellen.”



Prachtig weer dat ''de grootste bond'' weer eens van oprechte principes blijkt lijkt te geven,'lijkt' maar niet dus want zij verbieden het maar niet omdat 'anders sporters zich bij een andere bond voegen'. Dus zo principieel zijn ze dan toc ook maar weer niet.
Bij de WPTBL bijvoorbeeld was het altijd al verboden vanuit principe met het risico op de koop toe nemend dat promotors dan voor een andere bond zouden kiezen.

appelsap
03-10-2013, 01:05
*zucht*
Alsof er nog meer redenen nodig waren om niet PvdA of VVD te stemmen.

Dat zeker niet, maar hier hebben ze wel een punt.

blackadder
03-10-2013, 01:40
Dit is gewoon een pr poging vd pvda en vvd om wat punten bij het publiek te scoren en geen echte bezorgdheid.

appelsap
03-10-2013, 08:15
Ik denk dat de 50 zetels die ze verliezen in de peilingen meer te maken hebben met de werkloosheid, bezuinigingen, immigratiebeleid, JSF en het gebrek aan daadkracht. Als ze hier zieltjes mee moeten wennen dan wens ik ze veel succes bij de volgende verkiezingen.

OT : ik we niet hoe het zit bij alle verschillende bonden, maart het lijkt me niet slecht dat je een algemene minimum leeftijdsgrens (16?) in stelt voor wedstrijden. En dan met bescherming tot 18, wanneer de kids ook mogen stemmen....

RedDawn
03-10-2013, 08:33
Ik denk dat de 50 zetels die ze verliezen in de peilingen meer te maken hebben met de werkloosheid, bezuinigingen, immigratiebeleid, JSF en het gebrek aan daadkracht. Als ze hier zieltjes mee moeten wennen dan wens ik ze veel succes bij de volgende verkiezingen.

OT : ik we niet hoe het zit bij alle verschillende bonden, maart het lijkt me niet slecht dat je een algemene minimum leeftijdsgrens (16?) in stelt voor wedstrijden. En dan met bescherming tot 18, wanneer de kids ook mogen stemmen....

x heel veel!!

Richelieu
03-10-2013, 08:41
Wat is jullie mening? Vond de uitleg van Cocu veelzeggend. " anders gaan ze naar een andere bond toe" Duidelijke conclusie van de programmamakers. Belang van de WFCA gaat boven de veiligheid. Dikke pluim voor Fred en die andere dame. We moeten onze toekomst goed beschermen.

Deze reactie had ik wel verwacht......


De WMTA (FOG sectie ringcontactsporten) is dus de enige die die verantwoording WEL neemt!!

WFCA valt tegenwoordig toch onder dezelfde noemer Glen, wat is het verschil tussen deze twee bonden?

RedDawn
03-10-2013, 08:47
Gewoon ziek dat je kinderen vanaf 8 jaar op KO laat vechten. Het is zoals Fred Royers zegt: het is wachten op de eerste dode.

Leventdepevent
03-10-2013, 08:51
het hele item was geen reclame vond ik

Kemal
03-10-2013, 09:20
Ik ben benieuwd naar de reactie van de bonden.

blackadder
03-10-2013, 09:25
Ik denk dat de 50 zetels die ze verliezen in de peilingen meer te maken hebben met de werkloosheid, bezuinigingen, immigratiebeleid, JSF en het gebrek aan daadkracht. Als ze hier zieltjes mee moeten wennen dan wens ik ze veel succes bij de volgende verkiezingen.

Zie je maar hoe wanhopig ze zijn.

RedDawn
03-10-2013, 09:26
Bonden zullen weer niks doen. Iedere bond wil zijn koninkrijkje behouden. Het is wachten tot de eerste dode in de ring valt.

lexmeister
03-10-2013, 10:20
ik vond het inderdaad ook geen reclame. Maar het werd ook wel erg gekleurd weergegeven. Echte open vragen heb ik niet gehoord.

Wel denk ik dat het goed is dat dit weer onder de aandacht wordt gebracht en wat direct weer aan de oppervlakte komt. Wij doen het niet, want zij doen het ook niet.....dus gebeurd er niets...

verder goed punt dat kinderen in het algemeen de droom van hun ouders najagen en pas vanaf een jaar of 16 (is ook een arbitraire grens) echt ergens zelf voor kunnen kiezen en gaan. Als je jong bent wil je nog echt acceptatie en erkenning van je ouders vriendjes en je trainer. Als je wat ouder bent maak je daar m.i. andere keuzen in.

Die ene regulerende bond met NOC*NSF of ministerie van sport erboven wat is daar nou echt op tegen?

cornelus
03-10-2013, 10:25
o jee.. kinderen op k.o laten vechten is beneden alle peil eigenlijk...

uit de recente tweets van Thom Harinck & zijn volgers begrijp ik dat de politiek er zich nu ook mee gaat bemoeien?

lexmeister
03-10-2013, 10:29
Maar praten de bonden uberhaubt met elkaar? we zijn in NL zo goed in poldermodelletjes kunnen we dat (met het belang van de sport, 2 voor 12 etc) dat niet op kunnen lossen?

wat is nu echt het probleem? Als je je eigen ego/macht/koninkrijkje boven het belang van de sport, sporters en in zekere zin maatschappij stelt, dan ben je uberhaubt ongeschikt om op die positie te zitten.

cornelus
03-10-2013, 10:34
o dat verhaal dus.. op zich niet zo raar toch? Ik vind dat net zo zorgwekkend als kinderen die al te vroeg té veel gaan drinken. Het kickboksen leeft best wel erg sterk onder van die kleine kleuters en als je ze hoort praten hou je soms je hart toch vast. Om eerlijk te zijn schrik ik zelfs wel eens een beetje van de gewelddadige gedachtengang van kids. Dat ze al full-contact gaan vechten op jonge leeftijd hoeft op zich geen probleem te zijn, maar zorg dan wel voor goede protectie en inderdaad een beperkt (of geen) gebruik van bepaalde technieken. Behalve dat een k.o. vroegtijdig hersenschade op kan leveren vind ik het persoonlijk ook gewoon niet ethisch bij kinderen.

Glen
03-10-2013, 10:35
Ik ben benieuwd naar de reactie van de bonden.
De (ex) WMTA, nu FOG Sectie Ringcontactsporten heeft geen technieken naar het hoofd bij de jeugd tot en met 14 jaar.
Wij hebben nooit de angst gehad voor 'weglopende' promotors/organisatoren omdat het volgens ons een kwestie van tijd is voordat het algemeen verboden wordt voor de jeugd om op het hoofd te stoten of te trappen.
Dit doen we al een jaar zo en er is niemand weggelopen.
Wij hebben onze regels van de ene op de andere dag aangepast na het betoog van Bas Pijnenburg tijdens het symposium in Amsterdam met burgemeester Van der Laan.
We hebben toen overleg gehad met Johan Hilbrink van de Fighting Doctors en het reglement m.b.t. De jeugdpartijen herschreven.

Glen
03-10-2013, 10:40
Kunnen de twee lopende topics samen gevoegd worden??
Ik wil graag alles volgen.
Ik heb met een knoop in mijn maag zitten kijken gisteravond..
Wat een slechte reclame en wat een onvolledige research..

Leventdepevent
03-10-2013, 10:43
ik vond het inderdaad ook geen reclame. Maar het werd ook wel erg gekleurd weergegeven. Echte open vragen heb ik niet gehoord.

Wel denk ik dat het goed is dat dit weer onder de aandacht wordt gebracht en wat direct weer aan de oppervlakte komt. Wij doen het niet, want zij doen het ook niet.....dus gebeurd er niets...

verder goed punt dat kinderen in het algemeen de droom van hun ouders najagen en pas vanaf een jaar of 16 (is ook een arbitraire grens) echt ergens zelf voor kunnen kiezen en gaan. Als je jong bent wil je nog echt acceptatie en erkenning van je ouders vriendjes en je trainer. Als je wat ouder bent maak je daar m.i. andere keuzen in.

Die ene regulerende bond met NOC*NSF of ministerie van sport erboven wat is daar nou echt op tegen?

klopt het werd erg gekleurd weergegeven, maar als een leek dit soort items ziet dan weet ik wel wat zo iemand denkt, al het stereo type wat mensen al van KB denken kwam er in voor.

blackadder
03-10-2013, 10:56
wat een onvolledige research..
Je gaat toch niet vertellen dat je wat anders had verwacht?

blade
03-10-2013, 10:58
vond die uitspraak wel leuk met voetbal koppen ze ook een bal hahah vaak in die leeftijd gaat het meer over de grond dan door de lucht maar goed ze moeten der gewoon mee stoppen tis gewoon niet gezond op die leeftijd klaar

RedDawn
03-10-2013, 11:01
Je gaat toch niet vertellen dat je wat anders had verwacht?

Oh jee, het is weer de schuld van de media..... Hou toch eens op met dat calimero gedrag! Gelukkig hebben Krista Flemming en Fred Royers wel hun zegje gedaan.

blackadder
03-10-2013, 11:05
Oh jee, het is weer de schuld van de media..... Hou toch eens op met dat calimero gedrag! Gelukkig hebben Krista Flemming en Fred Royers wel hun zegje gedaan.
Je bedoelt omdat de media alleen de negatieve kanten belicht en daarmee alle vooroordelen over de sport keer op keer bevestigd? Je gaat als keurig nette jongen/meisje een kickboksschool binnen en verlaat de school na anderhalf uur als geharde crimineel. Jup. Calimero gedrag. Maar niet van mij.

lexmeister
03-10-2013, 11:09
Oh jee, het is weer de schuld van de media..... Hou toch eens op met dat calimero gedrag! Gelukkig hebben Krista Flemming en Fred Royers wel hun zegje gedaan.

Het is niet perse de schuld van de media, maar zij hebben wel een taak om zaken zo objectief mogelijk te presenteren en dat gebeurd lang niet altijd als het om kickboksen gaat. Uiteaard is het wel goed dat ze voor en tegenstanders aan het woord hebben gelaten.

Bolletje
03-10-2013, 11:11
Qoogle maar eens op Dick Schwaab, ik kan ook iedereen 'We zijn ons brein aanraden' van deze autoriteit op het het gebied van neurobiologie. Geschreven voor leken en contactsporten komen aan bod.

De schade wordt vooral veroorzaakt doordat de hersenen aan de binnenkant tegen de schedel botsen, dus bescherming heeft dan maar weinig zin. Hersenen in de groei zijn ontzettend kwetsbaar.

blade
03-10-2013, 11:12
Je bedoelt omdat de media alleen de negatieve kanten belicht en daarmee alle vooroordelen over de sport keer op keer bevestigd? Je gaat als keurig nette jongen/meisje een kickboksschool binnen en verlaat de school na anderhalf uur als geharde crimineel. Jup. Calimero gedrag. Maar niet van mij.


het ging toch niet over crimineel worden maar over de gezondheid van die kinderen weet niet wat jij heb zitten kijken maar daar zag ik niks van terug

RedDawn
03-10-2013, 11:17
Je bedoelt omdat de media alleen de negatieve kanten belicht en daarmee alle vooroordelen over de sport keer op keer bevestigd? Je gaat als keurig nette jongen/meisje een kickboksschool binnen en verlaat de school na anderhalf uur als geharde crimineel. Jup. Calimero gedrag. Maar niet van mij.

Jij hebt naar het verkeerde Tv-programma gekeken. Het ging over de gezondheid van kinderen.

RedDawn
03-10-2013, 11:20
Het is toch een grote farce als je Rick Cocu hoort zeggen dat ze technieken naar het hoofd niet verbieden, omdat de kinderen dan bij een andere bond gaan boksen.

Wat een drogreden. Ik kan me hier echt boos over maken. Willens en wetens de gezondheid van kinderen op het spel zetten, om je eigen ego en koninkrijkje. Diep triest!

RedDawn
03-10-2013, 11:20
De (ex) WMTA, nu FOG Sectie Ringcontactsporten heeft geen technieken naar het hoofd bij de jeugd tot en met 14 jaar.


Bestaat de WMTA nu niet meer?

anoniem gg
03-10-2013, 11:21
Prachtig weer dat ''de grootste bond'' weer eens van oprechte principes blijkt lijkt te geven,'lijkt' maar niet dus want zij verbieden het maar niet omdat 'anders sporters zich bij een andere bond voegen'. Dus zo principieel zijn ze dan toc ook maar weer niet.
Bij de WPTBL bijvoorbeeld was het altijd al verboden vanuit principe met het risico op de koop toe nemend dat promotors dan voor een andere bond zouden kiezen.

Ik zat vroeger op voetballen, kopte een bal en had gelijk een hersenschudding,en daar moeten andere mij voor beschermen ( vooral de overheid, die overheid in America is even gesloten ( maar krijgen natuurlijk wel doorbetaald). En natuurlijk is het op de sportschool een broeinest van criminele kinderen in wording, zucht!

blade
03-10-2013, 11:29
Ik zat vroeger op voetballen, kopte een bal en had gelijk een hersenschudding,en daar moeten andere mij voor beschermen ( vooral de overheid, die overheid in America is even gesloten ( maar krijgen natuurlijk wel doorbetaald). En natuurlijk is het op de sportschool een broeinest van criminele kinderen in wording, zucht!

het ging niet over criminelen maar over de gezondheid van die kinderen je kijkt zelf met een scheef oog er naar

Facade
03-10-2013, 11:34
Ik vind 'afspraken maken' maar half werk. Vrijblijvend geneuzel van de PvdA en de VVD om zichzelf met een ander onderwerp in de picture te zetten. Wat mij betreft wordt dit gewoon vanuit overheidswege verboden, maar het zal me verbazen als hier los van een of andere bijeenkomst ook maar iets uit voort gaat vloeien.

Glen
03-10-2013, 11:56
Bestaat de WMTA nu niet meer?
Nee, de WMTA is opgegaan in de FOG Sectie Ringcontactsporten (FOG SRC).
Simpel omdat wij WEL naar 1 bond toe willen en als dat betekend compromissen doen, dan doen we dat.

RedDawn
03-10-2013, 12:00
Nee, de WMTA is opgegaan in de FOG Sectie Ringcontactsporten (FOG SRC).
Simpel omdat wij WEL naar 1 bond toe willen en als dat betekend compromissen doen, dan doen we dat.

Super. Succes!

En is de WFCA ook opgegaan FOG Sectie Ringcontactsporten? En weet je of andere bonden ook overwegen die stap te maken?

Richelieu
03-10-2013, 12:29
Kunnen de twee lopende topics samen gevoegd worden??
Ik wil graag alles volgen.
Ik heb met een knoop in mijn maag zitten kijken gisteravond..
Wat een slechte reclame en wat een onvolledige research..

Beide topics even samengevoegd om het centraal te houden.

Anderson
03-10-2013, 12:45
Wat een bullshit van die Cocu we verbieden het niet want anders gaan ze naar de andere bond. WFCA doen weer wat ze zelf willen wat ik al verwacht had.

lexmeister
03-10-2013, 13:08
Als Cocu hier op het forum meeleest dan is dit toch een mooie aanleiding om de handschoen (mooi he) op te pakken. Ik zie een bond die bereid lijkt tot compromissen en als twee over de dam zijn volgen er wellicht meer....

Hij kan nu feitlijk niet meer bij zijn uitspraken blijven want er zijn dus blijkbaar wel andere bonden die bereid zijn kinderen wel een veilige sport te geven.

lexmeister
03-10-2013, 13:13
Overigens zit het niet alleen in de bonden maar ook in mensen. Alle respect voor GG helmond en voor de vechter Holsken, maar KO's verheerlijken bij kinderen die alleen maar op hun stoere pappa willen lijken (erkenning van je ouders is erg belangrijk als je klein bent), vind ik echt verkeerd.

Als je uberhaubt jonge vechters opleidt, moet je ze m.i. coachen op goede technieken, uithoudingsvermogen, vechtershart, weten wanneer je aanvalt, wanneer je gas terugneemt etc. En niet verheerlijken dat ze (soms met kroeghoeken) iemand maar KO moeten meppen.

Bromios
03-10-2013, 13:13
De (ex) WMTA, nu FOG Sectie Ringcontactsporten heeft geen technieken naar het hoofd bij de jeugd tot en met 14 jaar.
Wij hebben nooit de angst gehad voor 'weglopende' promotors/organisatoren omdat het volgens ons een kwestie van tijd is voordat het algemeen verboden wordt voor de jeugd om op het hoofd te stoten of te trappen.
Dit doen we al een jaar zo en er is niemand weggelopen.
Wij hebben onze regels van de ene op de andere dag aangepast na het betoog van Bas Pijnenburg tijdens het symposium in Amsterdam met burgemeester Van der Laan.
We hebben toen overleg gehad met Johan Hilbrink van de Fighting Doctors en het reglement m.b.t. De jeugdpartijen herschreven.

Zo moet het. En lopen ze weg, jammer dan. Principes zijn gewoon belangrijker dan een lid meer of minder in mijn optiek.

Dat verhaal met koppen bij voetbal komt er elke keer weer bij maar raakt kant nog wal.

Er komt nog een probleem bij trouwens. De meeste kinderen die kickboksen draaien helemaal geen wedstrijden maar bij het sparren wordt er volop op elkaars hoofd geschopt en geslagen. Dus vanuit de bonden moet ook daar een statement worden gemaakt naar de sportscholen.

Bosnier91
03-10-2013, 13:24
Klappen en trappen naar het hoofd zijn altijd schadelijk, op welke leeftijd dan ook. Bij een kind van 8 tot 15 jaar net iets gevaarlijker. Ik heb wel eens demo partijen gezien bij de jeugd, die na zo'n halve minuut werden gestopt omdat de vechters 'te hard' gingen. Dat is onvermijdelijk in de vechtsport. Er zijn getalenteerde en gedreven jeugdvechters, en het zou zonde zijn om ze te verbieden te vechten tot hun 15de.

Je kan ook niet verwachten dat ze tijdens een (demo)partij elkaar gaan aaien, want het is een wedstrijd. Een optie zou zijn alleen stoot en trap technieken naar het lichaam en de benen te maken, maar dan krijg je weer dat er een of andere bond niet meewerkt.

payap
03-10-2013, 13:57
Fred Royers en Krista Flemmings geven in de uitzending een goed en positief beeld af van de sport. Dat kinderen ook de sport op een verantwoorde manier kunnen beoefenen.

cornelus
03-10-2013, 14:01
Je kan ook niet verwachten dat ze tijdens een (demo)partij elkaar gaan aaien, want het is een wedstrijd. Een optie zou zijn alleen stoot en trap technieken naar het lichaam en de benen te maken, maar dan krijg je weer dat er een of andere bond niet meewerkt.

precies met als gevolg dus 'kamervragen' .. en wie weet uiteindelijk gewoon 'wettelijke bepalingen' of een keihard verbod ;)

(en dan is het te laat en denkt iedereen goh hadden we toen maar even de eigenwijze koppen bij elkaar gestoken)

safety first vind ik als het om de jeugd gaat
dat heet maatschappelijk verantwoord bezig zijn

Coldcrust
03-10-2013, 14:08
Deze reactie had ik wel verwacht......




Heb jij een andere mening dan?

Sadix
03-10-2013, 14:26
Bonden zullen weer niks doen. Iedere bond wil zijn koninkrijkje behouden. Het is wachten tot de eerste dode in de ring valt.

wat een overdreven reactie zeg. Vond fred ook zwaar tegen vallen eerlijk gezegd.

Wie heeft er ooit een echte KO gezien bij het kickboksen van jeugd? Bij een bloedneus of een serie stoten naar het gezicht wordt de partij meestal al gestopt. Als de 1 duidelijk beter is als de ander wordt de partij ook gelijk gestopt en als een kind al te moe is of geen lucht heeft wordt de partij ook gestopt.

Ik ben het hier persoonlijk dus niet mee eens. Een partij duurt 3 x 1 minuut. dat is voorbij voor je het door hebt, kinderen rennen, springen 40seconden van die tijd en 20 seconden wordt er echt gevochten, waar bij je echt heel zelden een goede trap of stoot naar het hoofd ziet.

IK ga weer een stomme vergelijking maken met andere sporten maar ik ben een paar keer op de 1e hulp geweest en heb er nog nooit een kind gezien omdat hij daar was vanwege kickboksen. Maar wel voetballers die noppen in hun boven been hebben gehad, hockeyers die een stick in hun smoel hebben gehad, basketballers die zo een bal vol in de gezicht hebben gehad etc

Heb nu de hele topic gelezen. En mijn mening wel een beetje bijgedraaid.

Ik ben nog steeds niet voor het per direct afschaffen van stoten naar het hoofd maar het zou inderdaad wel met strengere regels kunnen. Bijvoorbeeld een 10 partijen ervaring limiet of iets dergelijks.

Bromios
03-10-2013, 15:20
IK ga weer een stomme vergelijking maken met andere sporten maar ik ben een paar keer op de 1e hulp geweest en heb er nog nooit een kind gezien omdat hij daar was vanwege kickboksen. Maar wel voetballers die noppen in hun boven been hebben gehad, hockeyers die een stick in hun smoel hebben gehad, basketballers die zo een bal vol in de gezicht hebben gehad etc



Dat zit hem simpelweg in statistiek; om het even op mijn eigen woonplaats terug te voeren. Akdeniz en chock dee hebben denk ik als ik heel goed tel gezamelijk zo'n 50 kinderen onder de 14 aan het kickboksen. Er zijn zo'n 1200 kinderen die hockeyen en alleen de 2 grootste voetbalclubsclubs hebben samen al over de 1200 kinderen aan het voetballen.
Dus de kans dat er daar alleen al een paar over de drempel struikelen en een been breken is vrij groot.

Maar de hoeveelheid aandacht die het krijgt staat totaal niet in verhouding tot het aantal beoefenaars. We kunnen amper spreken van een maatschappelijke misstand. Waar praten we over in Nederland ? een paar duizend kinderen totaal ?

(En ik zal wel wat mensen tegen het hoofd stoten hier, maar als ik zo rondkijk op de gemiddelde kickboksschool dan lijkt het mij amper mogelijk dat de kinderen van 6 tot 14 die daar trainen hersencellen beschadigen. Wat er niet is kan ook niet kapot)

Bolletje
03-10-2013, 15:34
(En ik zal wel wat mensen tegen het hoofd stoten hier, maar als ik zo rondkijk op de gemiddelde kickboksschool dan lijkt het mij amper mogelijk dat de kinderen van 6 tot 14 die daar trainen hersencellen beschadigen. Wat er niet is kan ook niet kapot)

Die ouders van die jeugdvechters gisteren ook...'ik geloof niet in hersenbeschadiging'. Vast ook niet in een oorzakelijk verband tussen roken en longkanker, als ik het zo inschat.

Anderson
03-10-2013, 15:38
Er zijn zoveel voorbeelden van ex boksers die door de veel klappen op hun hoofd hersen beschadiging opgelopen hebben.

Anderson
03-10-2013, 15:39
Dan nog niet geloven dat te veel klappen op je hoofd niet gezond is.

Leventdepevent
03-10-2013, 15:41
Die ouders van die jeugdvechters gisteren ook...'ik geloof niet in hersenbeschadiging'. Vast ook niet in een oorzakelijk verband tussen roken en longkanker, als ik het zo inschat.
heeft uw kind weleens iemand KO geslagen? Ja..en wat vond u daarvan? prachtig!

RedDawn
03-10-2013, 15:45
heeft uw kind weleens iemand KO geslagen? Ja..en wat vond u daarvan? prachtig!

Hahha. Maar ook treurig man, dat er ouders zijn die hun kleine kinderen de ring in sturen. Echt onverantwoord!

Bolletje
03-10-2013, 15:55
Dat niet alleen, maar bij huilende kinderen in de ring heb ik altijd de neiging om ze in bescherming te nemen, maar die ouders zijn helemaal niet gehinderd door medelijden of iets dergelijks. 'Worden ze hard van...', om hun eigen ego te strelen.

Coldcrust
03-10-2013, 16:03
Super. Succes!

En is de WFCA ook opgegaan FOG Sectie Ringcontactsporten? En weet je of andere bonden ook overwegen die stap te maken?

Nou ''overwegen'' jij doet net of de FOG met open armen klaar staat om nieuwe bonden welkom te heten. De werkelijkheid is echt heel anders. WPTBL was in gesprek,zat in een voortraject en er zou op teruggekomen worden,maar van FOG voorzitter Henk Verschuur is nooit meer iets vernomen. Voorts is de WPTBL samen gegaan met de WAKO die al in de sectie ringsporten zat (samen met de NOVER)en waarmee al een aantal jaren gesprekken geweest waren maar werd deze stap gedwarsboomd door dezelfde heer Verschuur omdat de WAKO vooral maar niet te groot mag worden (dat werd letterlijk als reden opgegeven).
De WAKO namelijk heeft namelijk,evenals de MON dat met de IFMA heeft,aansluiting bij een Sport Accord erkende organisatie en is derhalve Internationaal aangesloten,hetgeen een van de criteria is. De NOVER en de WFCA hebben een dergelijke internationale link niet.
Grappig is wel dat een soortgelijke samenvoeging,namelijk die van de NOVER met de WFCA,wel werd toegestaan door de sectie..zonder overigens dat de WAKO die immers ook zitting heeft in de sectie hierover werd geconsulteerd dan wel ingelicht. De WAKO moest deze stap middels de diverse sites vernemen.
Inmiddels lopen er allerlei procedures waar ik verder niet op in kan gaan verder maar dit geeft m.i. duidelijk aan dat de intenties en handelwijze van de FOG op zijn zachtst gezegd dubieus zijn.

RedDawn
03-10-2013, 16:10
Nou ''overwegen'' jij doet net of de FOG met open armen klaar staat om nieuwe bonden welkom te heten. De werkelijkheid is echt heel anders. WPTBL was in gesprek,zat in een voortraject en er zou op teruggekomen worden,maar van FOG voorzitter Henk Verschuur is nooit meer iets vernomen. Voorts is de WPTBL samen gegaan met de WAKO die al in de sectie ringsporten zat (samen met de NOVER)en waarmee al een aantal jaren gesprekken geweest waren maar werd deze stap gedwarsboomd door dezelfde heer Verschuur omdat de WAKO vooral maar niet te groot mag worden (dat werd letterlijk als reden opgegeven).
De WAKO namelijk heeft namelijk,evenals de MON dat met de IFMA heeft,aansluiting bij een Sport Accord erkende organisatie en is derhalve Internationaal aangesloten,hetgeen een van de criteria is. De NOVER en de WFCA hebben een dergelijke internationale link niet.
Grappig is wel dat een soortgelijke samenvoeging,namelijk die van de NOVER met de WFCA,wel werd toegestaan door de sectie..zonder overigens dat de WAKO die immers ook zitting heeft in de sectie hierover werd geconsulteerd dan wel ingelicht. De WAKO moest deze stap middels de diverse sites vernemen.
Inmiddels lopen er allerlei procedures waar ik verder niet op in kan gaan verder maar dit geeft m.i. duidelijk aan dat de intenties en handelwijze van de FOG op zijn zachtst gezegd dubieus zijn.


Bedankt voor je uitleg.

Hoe is in godsnaam Henk Verschuur weer bij de FOG terecht gekomen? Die man heeft in verleden vaak genoeg bewezen dat hij totaal ongeschikt is voor een dergelijke positie.

Kan hij niet weggestemd worden op een ledenvergadering? Of doen ze daar bij de FOG niet aan? De enige man die ik geschikt acht om de kar te trekken, is Fred Royers.

ChingChong
03-10-2013, 16:42
http://www.youtube.com/watch?v=j27w8iqk8UA

Altijd wanneer ik dit zie op gala's vraag ik me ook altijd af of het nodig is

cornelus
03-10-2013, 17:44
(En ik zal wel wat mensen tegen het hoofd stoten hier, maar als ik zo rondkijk op de gemiddelde kickboksschool dan lijkt het mij amper mogelijk dat de kinderen van 6 tot 14 die daar trainen hersencellen beschadigen. Wat er niet is kan ook niet kapot)
waarmee je dus de sport ook gelijk in een nogal zuur daglicht zet, lol .. weg discussie :-)

ontopic
p.s. ja echt die bobo's in bondsland gaan hun lang bevochten plekjes echt niet zomaar afstaan
volgens mij is het overal hetzelfde waar vernieuwingen plaats moeten vinden of veranderingen op komst zijn
veel weerstand van oude krachten en ego's.... en volgens mij in dit geval ook eeuwenoude kinnesinne

Mauro
03-10-2013, 17:49
De enige man die ik geschikt acht om de kar te trekken, is Fred Royers.
X 2

rollermanskunk
03-10-2013, 19:11
Heeft er iemand een overzicht van alle bonden die het wel of niet toestaan?

Richelieu
03-10-2013, 20:44
Heb jij een andere mening dan?

Ja hoor Jim, alleen is die een stuk minder gekleurd.

Coldcrust
03-10-2013, 21:28
Ja hoor Jim, alleen is die een stuk minder gekleurd.

Je kan mijn mening wegzetten als ''gekleurd'' maar tegen de onderbouwing zul je weinig in kunnen brengen. Dat maakt het een logische gevolgtrekking uit onweerlegbare feiten.

Richelieu
03-10-2013, 21:36
Je kan mijn mening wegzetten als ''gekleurd'' maar tegen de onderbouwing zul je weinig in kunnen brengen. Dat maakt het een logische gevolgtrekking uit onweerlegbare feiten.

Doelde op de topicstarter ;)

rene37
03-10-2013, 22:42
Ik zat vroeger op voetballen, kopte een bal en had gelijk een hersenschudding,en daar moeten andere mij voor beschermen ( vooral de overheid, die overheid in America is even gesloten ( maar krijgen natuurlijk wel doorbetaald). En natuurlijk is het op de sportschool een broeinest van criminele kinderen in wording, zucht!

Inderdaad ook koppen bij voetballen dan verbieden! Heb geen zin in de hele discussie maar verbaas me wel over de mening op een vechtsport forum. "Staand" behoren we tot de top in de wereld. Dat is dan ook afgelopen of denken we dat het vroeg genoeg is om rond je 16e "echt" te gaan kickboksen. Slaap lekker verder.
Wat doen we met boksen dan? Iemand daar al over nagedacht? Maar helemaal mee stoppen dan he?
Fred Royers is altijd al een tegenstander van jeugd geweest. Maar als een ander ze heeft "opgeleid" wil die ze maar wat graag hebben.
Heeft wel een goed, gelijkgestemd, wijf gevonden. Eentje die vroeger niet op kickboksen van haar ouders mocht en het nu volmondig eens is omdat ze het zelf niet mocht.
Hypocriet gedoe allemaal. Er valt heus wel wat voor te zeggen maar om kickboksen voor jeugd in het verdom hoekje te stoppen en er, gemakshalve, niet bij stil staan hoeveel kopballen(harde!) zonder hoofdbescherming een voetballertje wekelijks(!) te verwerken krijgt is te stupide voor woorden.
Maar aan voetballen komen we natuurlijk niet. Kosten nog moeite worden door de overheid bespaard om het sportje van het volk maar niet in de weg te staan. Clubs worden in leven gehouden met gemeenschapsgelden, hooligans laten we hele centra slopen en ja...de voetballertjes laten we koppen. Zoveel als ze willen!

NO GUTS NO GLORY
03-10-2013, 23:32
Doelde op de topicstarter ;)

Mijn mening is dezelfde mening als die van Coldcrust en RedDawn. Jij weet dondersgoed dat ik weet dat jij weet wat ik weet! Zoals Coldcrust meerdere malen in het verleden al heeft geschreven. Dat "gearrangeerde schijnhuwelijk" tussen de NOVER en de WFCA van vorig jaar was noodgedwongen en de enige die er wat wijzer van zijn geworden zijn kale neet en paardenstaart. Hetzelfde geldt voor de FOG. De mensen die daar zitten (m.u.v. Jan en Nasi Rames), zitten er voor eigen gewin en voor niets anders. Het FOG is een "old boys network" geworden met een zelfde soort ambtstermijn constructie, als tussen Poetin en Medvedev. Het word tijd voor een nieuwe frisse wind. Misschien nog een goede carričre tip voor Henk; Bij de 50+ partij is net zijn naamgenoot opgestapt en ik weet dat ze nog iemand zoeken in die leeftijd, met snor en bestuurlijke ervaring, waarbij je net zoals zijn naamgenoot niet vies moet zijn van "achter"kamertjes politiek. Ik zeg doen!

oja, Coldcrust en RedDawn , keep up spreading the gospel.... :thup:

Facade
03-10-2013, 23:46
Misschien moet jij wat minder naďef wezen. Je kunt toch niet verwachten serieus genomen te worden op het moment dat je op een forum allerlei mensen belachelijk gaat maken?

Dit is niet de eerste keer. Ik heb het idee dat jij er een stijve lul van krijgt om iedereen te laten weten dat jij weet wat er speelt zonder in te gaan op wat er dan precies speelt. Want dan weet iedereen wat er speelt terwijl het nou net zo leuk is dat jij als enige weet wat er speelt. Als je daadwerkelijk iets constructiefs toe te voegen hebt, of iets dat de moeite van het delen waard is, ben ik een en al oor. Tot nu toe kan ik echter nou niet zeggen dat jij je onttrekt van het amateuristische niveau waarvan wij allen hebben mogen genieten deze afgelopen tijd als het over het functioneren van het mooie bondensysteem gaat. Dus als er een nieuwe wind is die moet gaan waaien, mag ik toch lijen dat jij daar geen deel van uit gaat maken. Bij het eerste teken van problemen loop je dan hier alweer te blaten, waarbij je ons informeert van het feit dat jij iets weet dat wij niet weten en dat het schandalig is en dat iedereen op straat moet staan. Ik vind het een beetje kinderachtig allemaal.

NO GUTS NO GLORY
04-10-2013, 00:59
Misschien moet jij wat minder naďef wezen. Je kunt toch niet verwachten serieus genomen te worden op het moment dat je op een forum allerlei mensen belachelijk gaat maken?

Dit is niet de eerste keer. Ik heb het idee dat jij er een stijve lul van krijgt om iedereen te laten weten dat jij weet wat er speelt zonder in te gaan op wat er dan precies speelt. Want dan weet iedereen wat er speelt terwijl het nou net zo leuk is dat jij als enige weet wat er speelt. Als je daadwerkelijk iets constructiefs toe te voegen hebt, of iets dat de moeite van het delen waard is, ben ik een en al oor. Tot nu toe kan ik echter nou niet zeggen dat jij je onttrekt van het amateuristische niveau waarvan wij allen hebben mogen genieten deze afgelopen tijd als het over het functioneren van het mooie bondensysteem gaat. Dus als er een nieuwe wind is die moet gaan waaien, mag ik toch lijen dat jij daar geen deel van uit gaat maken. Bij het eerste teken van problemen loop je dan hier alweer te blaten, waarbij je ons informeert van het feit dat jij iets weet dat wij niet weten en dat het schandalig is en dat iedereen op straat moet staan. Ik vind het een beetje kinderachtig allemaal.

Naďef? Amateuristisch? Ten eerste heb ik altijd terecht op en aanmerkingen gemaakt. Ik doe dat met enig sarcasme, omdat de echte waarheid vaak te beschamend en om te janken is. Hoe is het mogelijk dat in een kickboksland, als Nederland de afgelopen 35 jaar bijna niets is veranderd? Koninkrijkjes, vriendjespolitiek, criminaliteit etcetcetc, moet ik nog verder gaan? Moet ik letterlijk op mixfight zetten dat Pietje , jantje heeft omgekocht, zodat Keesje zijn evenement in de soep loopt, waardoor Pietje kan profiteren? RTL " mixfight" Boulevard?? Ben je dan wel een en al oor?? Zolang de mentaliteit niet binnen de Nederlandse kickbokswereld veranderd, ga, kan en wil ik ook niets betekenen, omdat het dan nog steeds dweilen met de kraan open is. Iedereen op dit forum is liefhebber van de sport, maar nog eens 30 uur extra buiten je eigen 40 urige werkweek belangeloos jezelf inzetten voor de professionalisering van de sport in Nederland? Wie? Wie dan? BELANGELOOS zonder eigen gewin? Precies, dat dacht ik al. Gelukkig zijn er al een aantal capabele mensen goed bezig, maar die moeten iedere dag weer strijd leveren. Ego hier ego daar, eigen belang hier eigen belang daar. Frustrerend voor deze mensen, maar ze blijven doorgaan. Respect voor deze mensen en jullie weten wie ik bedoel jongens! Ik hoef en moet niks, maar adviseer, steun of help binnen mijn mogelijkheden deze kanjers waar nodig is. BELANGELOOS!! En wat betreft dat blčren. Ik denk dat je nog wel wat van mij kunt leren wat betreft organisatiestructuren binnen (top)sportbonden. Ik citeer je quote uit deze topic nog wel een keer, als het zover is. Zal ik het je dan persoonlijk nog een keer uitleggen. Wedden dat jij dan een stijve lul krijgt....

Facade
04-10-2013, 08:06
Hartstikke vervelend allemaal inderdaad, maar dit liedje ken ik nu wel. Je hekelt aan de ene kant het GTST-gehalte van het verhaal, maar doet er aan de andere kant vrolijk aan mee door hier als een oud wijf te lopen roddelen. Ik vraag me af hoe je dat met elkaar kan rijmen.

Wat ik bedoel met naďef is overigens dat je in politiek (niet alleen in Den Haag is politiek) altijd te maken hebt met machtsstructuren, koninkrijkjes, et cetera. Je kunt daar wel tegenaan blijven schoppen en iedereen schofferen die deel uitmaakt van de gevestigde orde, maar wil je daarbinnen wat veranderen dan zul je moeten weten hoe je daarbinnen moet manoeuvreren. Met een appčl op de onoogelijkheid van de situatie kom je er niet.

Bromios
04-10-2013, 12:18
Sorry voor de onderbreking van de vuile was maar wie gisteren psv-oostblok heeft gekeken is het verschil tussen koppen en hersenschuddingen direct duidelijk.

Titon schiet bij het intrappen een speler vol tegen de zijkant van zijn kop (stond op 20 meter afstand). Die gast kopt elke wedstrijd 100 keer maar gaat van deze bal volledig knock-out. En dat is nou precies het verschil.

Als je kopt span je alle spieren en gaat gecontroleerd een actie aan. Ook niet geweldig voor je hersens maar de impact is lager dan een beuk voor je kop krijgen die je niet ziet aankomen (en dat is de essentie van het spelletje waar we allemaal zo van houden).

Richelieu
04-10-2013, 12:59
Mijn mening is dezelfde mening als die van Coldcrust en RedDawn. Jij weet dondersgoed dat ik weet dat jij weet wat ik weet! Zoals Coldcrust meerdere malen in het verleden al heeft geschreven. Dat "gearrangeerde schijnhuwelijk" tussen de NOVER en de WFCA van vorig jaar was noodgedwongen en de enige die er wat wijzer van zijn geworden zijn kale neet en paardenstaart. Hetzelfde geldt voor de FOG. De mensen die daar zitten (m.u.v. Jan en Nasi Rames), zitten er voor eigen gewin en voor niets anders. Het FOG is een "old boys network" geworden met een zelfde soort ambtstermijn constructie, als tussen Poetin en Medvedev. Het word tijd voor een nieuwe frisse wind. Misschien nog een goede carričre tip voor Henk; Bij de 50+ partij is net zijn naamgenoot opgestapt en ik weet dat ze nog iemand zoeken in die leeftijd, met snor en bestuurlijke ervaring, waarbij je net zoals zijn naamgenoot niet vies moet zijn van "achter"kamertjes politiek. Ik zeg doen!

oja, Coldcrust en RedDawn , keep up spreading the gospel.... :thup:

Vind het allemaal mooi dat jij weet dat ik weet wat jij weet. Vind het zelf een goede zaak dat er eens kamervragen gesteld worden. Als je deze uitzending als leek zou zien, gaan je nekharen toch overeind staan, en aangezien onze parlementairs absolute leken zijn komen er vragen bij de verantwoordelijke minister. Meer dan terecht, en dan blijkt dat het inderdaad een rommeltje is in bondjesland, waar iedereen zijn eigen regels hanteert en allemaal zijn eigen rotsje bewoont. Mij maakt het weinig uit hoe bijvoorbeeld een FOG is ingedeeld, schijnhuwelijken, en wie er daar allemaal beter van worden. Verreweg de meeste beoefenaars/liefhebbers maakt dat namelijk geen ene moer uit. Iedereen wil wel graag de sport naar een hoger plan trekken, alleen ego's en belangen staan nu eenmaal in de weg.

Feit is wel dat zij de enige op dit moment zijn die de aansluiting bij de NOC*NSF heeft en het zou een goede zaak zijn als alle bonden in Nederland gewoon zouden opgaan in die ene sectie Ringcontactsporten, zoals sommige al gedaan hebben. Helaas zijn er nog veel te veel aapjes op eenzame rotsjes die nog altijd een gala/evenement kunnen faciliteren, omdat dit gewoon mogelijk is. Als de regelgeving op dat punt op een landelijk niveau wijzigt is het snel gedaan met de wildgroei aan bondjes.

Richelieu
04-10-2013, 16:17
Kreeg zojuist nog een aardig mailing binnen;

FOG regelgeving met directe ingang. Jeugd onder de 15 jaar GEEN technieken naar het hoofd toegestaan.

RedDawn
04-10-2013, 16:40
Kreeg zojuist nog een aardig mailing binnen;

FOG regelgeving met directe ingang. Jeugd onder de 15 jaar GEEN technieken naar het hoofd toegestaan.

Mooi, maar het is natuurlijk wel triest dat deze regelgeving alleen tot stand komt door druk van buitenaf (politiek en pers).

RedDawn
04-10-2013, 18:57
Het volledige persbericht van de FOG. Gezien het taalgebruik moet dit wel een epistel van Verschuur zelf zijn. ;)



Persbericht: Strenge handhaving regelgeving met betrekking tot bescherming jeugdige kickboksers
4 Oct 2013 16:17
Bij de oprichting van de Sectie Ringcontactsporten FOG zijn de zogenaamde kernwaarden van de Sectie gemaakt. In deze Kernwaarden staan naast de hoofddoelstelling van de Sectie ook definities, vereisten en taken betrekking hebbende op officials, kaderleden, sportscholen, schoolhouders, promotors, matchmakers, (aspirant)trainers, trainer/coaches, wedstrijddeelnemers, vechtsportevenementen enzovoort.


Nodige commotie

De leidinggevende personen van de Sectie en de lidbond NOVER/WFCA hebben kennisgenomen van en zich geconformeerd aan deze kernwaarden. Ook de promotors, organisatoren en matchmakers waarmee de Sectie een overeenkomst heeft gesloten, hebben daarvoor kennis genomen van en zich geconformeerd aan de kernwaarden. In het kader van de bescherming van jeugdige kickboksers is in deze kernwaarden vastgelegd dat bij vechtsportevenementen (kickboks gala's) het alleen voor jeugdige wedstrijdsporters vanaf 15 jaar met scheen en hoofdbescherming is toegestaan aan het evenement deel te nemen. Deze regel is direct bij de totstandkoming van de kernwaarden opgenomen, in overleg met diverse ketenpartners waaronder ringartsen.

Verder is er afgesproken dat jeugdige kickboksers onder de 15 jaar in afzonderlijke evenementen hun wedstrijdsport mogen bedrijven op tatami's in semi-contact vorm of in een ring met als verboden handelingen alle technieken naar het hoofd. In beide gevallen is het dragen van scheen- en hoofdbescherming verplicht.

De regelgeving van de Sectie is niet alleen gedeeld met de naaste ketenpartners maar ook bijvoorbeeld met het NOC*NSF en het ministerie van VWS. Onlangs zijn er toch vechtsportevenementen georganiseerd waarbij de regels met betrekking tot jeugdige sporters zijn overtreden. Dit heeft de nodige commotie zowel binnen als buiten de Sectie teweeg gebracht.

Op straffe van uitsluiting willen de Sectie en het bestuur van het FOG dat er aan deze regelgeving streng de hand wordt gehouden in het belang van de jeugdige kickboksers en het aanzien van de sport. Met ingang van heden zullen er sanctiemaatregelen genomen worden contra degene(n) die deze regels overtreedt of overtreden.

Coldcrust
04-10-2013, 19:25
Vind het allemaal mooi dat jij weet dat ik weet wat jij weet. Vind het zelf een goede zaak dat er eens kamervragen gesteld worden. Als je deze uitzending als leek zou zien, gaan je nekharen toch overeind staan, en aangezien onze parlementairs absolute leken zijn komen er vragen bij de verantwoordelijke minister. Meer dan terecht, en dan blijkt dat het inderdaad een rommeltje is in bondjesland, waar iedereen zijn eigen regels hanteert en allemaal zijn eigen rotsje bewoont. Mij maakt het weinig uit hoe bijvoorbeeld een FOG is ingedeeld, schijnhuwelijken, en wie er daar allemaal beter van worden. Verreweg de meeste beoefenaars/liefhebbers maakt dat namelijk geen ene moer uit. Iedereen wil wel graag de sport naar een hoger plan trekken, alleen ego's en belangen staan nu eenmaal in de weg.

Feit is wel dat zij de enige op dit moment zijn die de aansluiting bij de NOC*NSF heeft en het zou een goede zaak zijn als alle bonden in Nederland gewoon zouden opgaan in die ene sectie Ringcontactsporten, zoals sommige al gedaan hebben. Helaas zijn er nog veel te veel aapjes op eenzame rotsjes die nog altijd een gala/evenement kunnen faciliteren, omdat dit gewoon mogelijk is. Als de regelgeving op dat punt op een landelijk niveau wijzigt is het snel gedaan met de wildgroei aan bondjes.

Aan dit hele utopische verhaal kan ik ontlenen dat jij of niet op de hoogte bent van hoe de FOG zijn zaken doet,hoe de FOG zijn drempels opwerpt en hoe weinig democratisch deze gerund wordt of gewoon domweg naief bent.

Coldcrust
04-10-2013, 19:26
Bedankt voor je uitleg.

Hoe is in godsnaam Henk Verschuur weer bij de FOG terecht gekomen? Die man heeft in verleden vaak genoeg bewezen dat hij totaal ongeschikt is voor een dergelijke positie.

Kan hij niet weggestemd worden op een ledenvergadering? Of doen ze daar bij de FOG niet aan? De enige man die ik geschikt acht om de kar te trekken, is Fred Royers.

Ledenvergaderingen,ambtstermijnen,verslagen,transp arantie,afspraken nakomen..daarvoor moet je niet bij de FOG zijn.

Richelieu
04-10-2013, 20:38
Aan dit hele utopische verhaal kan ik ontlenen dat jij of niet op de hoogte bent van hoe de FOG zijn zaken doet,hoe de FOG zijn drempels opwerpt en hoe weinig democratisch deze gerund wordt of gewoon domweg naief bent.

Ben meer benieuwd hoe jij het zou aanpakken? Vooralsnog is de FOG de eerste die een duidelijke uitspraak doet tav dit onderwerp. Benieuwd wanneer de rest gaat volgen.......

WIM_de _Echte
04-10-2013, 23:23
Kreeg zojuist nog een aardig mailing binnen;

FOG regelgeving met directe ingang. Jeugd onder de 15 jaar GEEN technieken naar het hoofd toegestaan.
Mooi, maar het is natuurlijk wel triest dat deze regelgeving alleen tot stand komt door druk van buitenaf (politiek en pers).

Nee Reddawn, zo is het niet. Althans niet door de heisa van afgelopen week, zoals je inmiddels zelf hebt kunnen lezen.
Deze regel bestaat al sinds de oprichting van de sectie Ringsporten.
Dat is wat anders dan de berichtgeving van Richelieu doet vermoeden, dat ie sinds vandaag is ingevoerd.

Schijnbaar heeft minstens 1 lidbonden van de FOG zich dus niet aan deze regel gehouden. (Overigens worden nog meer regels overtreden, maar dat nu even terzijde.)

Verder vind ik het raar dat er in de brief gesproken wordt over tatami en semicontact door het bestuur van de Sectie RINGsporten. Als ik het goed begrijp moeten jeugdige kickboksers maar een andere sport gaan beoefenen (tenzij geen technieken naar hoofd), gezien daar naartoe verwezen wordt.


PS. Glen, welke status hebben jullie (ex WMTA) binnen de Sectie Ringsporten?

WIM_de _Echte
04-10-2013, 23:33
Vooralsnog is de FOG de eerste die een duidelijke uitspraak doet tav dit onderwerp. Benieuwd wanneer de rest gaat volgen.......
Dit is absoluut niet waar.
De WPTBL is daar altijd streng in geweest. Onder de 12 jaar helemaal geen wedstrijden en t/m 15jaar mogen er geen KO's vallen. Daar moeten de scheidsrechters reeds ingrijpen bij een dreigende KD en zelfs iedere harde stoot of trap op het gehele lichaam.
De WFCA zelf heeft enige jaren geleden deze regel kortstondig ingevoerd. Dus geen technieken naar het hoofd. Daar is men heel snel vanaf gestapt, vanwege de reden die Rick Cocu zelf aangaf.

PinPoint
07-10-2013, 13:44
Eindelijk een bond die het verstandig aanpakt. Al mag dit van mij naar 18 jaar. Is dit de eerste bond die deze dergelijke regel hanteert?

Goed voorbeeld doet goed volgen......hoop ik!


bron: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=453804231404036&set=pcb.453804301404029&type=1&theater

RedDawn
07-10-2013, 13:45
Nou kan de WFCA toch niet achterblijven of niet? Want het excuus van Rick Cocu om een verbod niet door te voeren, omdat anders de vechters naar een andere bond zouden gaan, is niet meer geldig.

Willem033
07-10-2013, 13:49
Eindelijk!!!

Kemal
07-10-2013, 14:11
Netjes

WIM_de _Echte
07-10-2013, 14:48
Voor meer achtergrondinfo, lees topic van weekje geleden http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?129381-Zorgen-in-Kamer-om-kickboksende-kinderen-in-de-telegraaf&highlight=bestuur

Kemal
07-10-2013, 14:56
threads bij elkaar gezet.

PinPoint
07-10-2013, 15:23
Nou kan de WFCA toch niet achterblijven of niet? Want het excuus van Rick Cocu om een verbod niet door te voeren, omdat anders de vechters naar een andere bond zouden gaan, is niet meer geldig.

Is dat echt een excuus geweest? Om je te schamen zeg!

RedDawn
01-11-2013, 21:15
Bron: De Telegraaf

Aanpak kickboksende kinderen zorg bonden

DEN HAAG -
De bonden in de kickbokswereld moeten afspraken maken om te voorkomen dat kickboksende kinderen elkaar tegen het hoofd schoppen. Op vragen van politici aan minister Edith Schippers (Sport) of zij de bonden daartoe wil aansporen, antwoordde de minister vrijdag bevestigend.


Foto: roel dijkstra
Schippers vindt het onwenselijk dat de kinderen elkaar tegen het hoofd schoppen en slaan, „omdat een bescherming tegen het oplopen van (blijvende) hersenschade niet goed mogelijk blijkt”. Of de minister zelf ingrijpt als de bonden er niet uitkomen, wil ze vooralsnog niet zeggen.
Volgens Schippers wil NOCNSF een „voorname rol spelen” en is de sportkoepel bezig een plan op te stellen met de betrokken sportbonden. Het plan van de NOCNSF kan rekenen op steun van de minister, die daarmee ook wil aangeven „bereid te zijn de kickbokswereld op zijn verantwoordelijkheid te wijzen”.
De VVD en de PvdA maakten zich zorgen over de trainingen en wedstrijden van jonge kinderen.

RedDawn
01-11-2013, 21:15
Is dat echt een excuus geweest? Om je te schamen zeg!

Ja, dat vertelde Cocu voor de draaiende camera's van Brandpunt. Om je dood te schamen!

Richelieu
01-11-2013, 23:12
Bron: De Telegraaf

Aanpak kickboksende kinderen zorg bonden

DEN HAAG -
De bonden in de kickbokswereld moeten afspraken maken om te voorkomen dat kickboksende kinderen elkaar tegen het hoofd schoppen. Op vragen van politici aan minister Edith Schippers (Sport) of zij de bonden daartoe wil aansporen, antwoordde de minister vrijdag bevestigend.


Foto: roel dijkstra
Schippers vindt het onwenselijk dat de kinderen elkaar tegen het hoofd schoppen en slaan, „omdat een bescherming tegen het oplopen van (blijvende) hersenschade niet goed mogelijk blijkt”. Of de minister zelf ingrijpt als de bonden er niet uitkomen, wil ze vooralsnog niet zeggen.
Volgens Schippers wil NOCNSF een „voorname rol spelen” en is de sportkoepel bezig een plan op te stellen met de betrokken sportbonden. Het plan van de NOCNSF kan rekenen op steun van de minister, die daarmee ook wil aangeven „bereid te zijn de kickbokswereld op zijn verantwoordelijkheid te wijzen”.
De VVD en de PvdA maakten zich zorgen over de trainingen en wedstrijden van jonge kinderen.

Slappe actie van de minister om het balletje weer terug te kaatsen. De tijd is rijp om federale regels op te stellen ipv de verantwoordelijk wederom af te schuiven.

Willem033
01-11-2013, 23:38
Slappe actie van de minister om het balletje weer terug te kaatsen. De tijd is al een tijd rijp om federale regels op te stellen ipv de verantwoordelijk wederom af te schuiven.

Helemaal mee eens Richelieu

Willem033
01-11-2013, 23:47
Slappe actie van de minister om het balletje weer terug te kaatsen. De tijd is al een tijd rijp om federale regels op te stellen ipv de verantwoordelijk wederom af te schuiven.

Helemaal mee eens Richelieu

rene37
02-11-2013, 00:37
Slappe actie van de minister om het balletje weer terug te kaatsen. De tijd is al een tijd rijp om federale regels op te stellen ipv de verantwoordelijk wederom af te schuiven.

Nou..ja en nee. De regel geen technieken naar het hoofd komt voort uit amateuristisch gepruts en gefreubel van de bonden.
Dus de bonden wijzen op hun verantwoordelijk is geen slecht punt.
Oa slechte registratie van het aantal gedraaide partijen en leeftijden ligt hieraan ten grondslag met als resultaat slechte matchmaking en een (stelselmatig) onaanvaardbaar niveauverschil met de "nieuwe" regel dus als gevolg.

Richelieu
02-11-2013, 09:51
Nou..ja en nee. De regel geen technieken naar het hoofd komt voort uit amateuristisch gepruts en gefreubel van de bonden.
Dus de bonden wijzen op hun verantwoordelijk is geen slecht punt.
Oa slechte registratie van het aantal gedraaide partijen en leeftijden ligt hieraan ten grondslag met als resultaat slechte matchmaking en een (stelselmatig) onaanvaardbaar niveauverschil met de "nieuwe" regel dus als gevolg.

Snap je punt Rene, maar "slechts wijzen" naar de bonden op hun verantwoordelijkheid is voor de overheid in mijn optiek de gemakkelijkste manier om hun handen in onschuld te wassen, mocht het ooit eens misgaan!

BB
02-11-2013, 10:27
Slappe actie van de minister om het balletje weer terug te kaatsen. De tijd is rijp om federale regels op te stellen ipv de verantwoordelijk wederom af te schuiven.

Ben het met je eens dat de overheid moet ingrijpen, maar niet dat er sprake is van verantwoordelijkheid afschuiven door de overheid. Immers het is de verantwoordelijkheid van de bonden. Die kunnen dat niet regelen blijkbaar en dus zij schuiven de verantwoordelijkheid af. Mag ik je nog even herinneren aan de het 3 Luik interviews met Hans loeffen. Hij stelde dat 1 bond onzin was en ook veel nadelen kende die niet opwogen tegen de voordelen van 1 bond. Overigens was jij het toen ( jar geleden ?) helemaal met hem eens. Geen probleem hoor, want voortschrijdend inzicht is vaak wijsheid. Maar de verantwoordelijkheid heeft altijd bij de bonden gelegen en die hebben er om geld en ander gewin gewoon niks van gebakken.

Richelieu
02-11-2013, 10:43
Ben het met je eens dat de overheid moet ingrijpen, maar niet dat er sprake is van verantwoordelijkheid afschuiven door de overheid. Immers het is de verantwoordelijkheid van de bonden. Die kunnen dat niet regelen blijkbaar en dus zij schuiven de verantwoordelijkheid af. Mag ik je nog even herinneren aan de het 3 Luik interviews met Hans loeffen. Hij stelde dat 1 bond onzin was en ook veel nadelen kende die niet opwogen tegen de voordelen van 1 bond. Overigens was jij het toen ( jar geleden ?) helemaal met hem eens. Geen probleem hoor, want voortschrijdend inzicht is vaak wijsheid. Maar de verantwoordelijkheid heeft altijd bij de bonden gelegen en die hebben er om geld en ander gewin gewoon niks van gebakken.

Met het grondwettelijk verankerd beginsel waarbij vrijheid van stichting word verzekerd is "1 bond" ook erg lastig BB ;) Wel is het vormen van een overkoepelend (corrigerend)orgaan een gewenste, en daar ligt imo een taak voor de overheid weggelegd.

RedDawn
02-11-2013, 11:59
Met het grondwettelijk verankerd beginsel waarbij vrijheid van stichting word verzekerd is "1 bond" ook erg lastig BB ;) Wel is het vormen van een overkoepelend (corrigerend)orgaan een gewenste, en daar ligt imo een taak voor de overheid weggelegd.

Je hebt toch ook een voetbalbond, schaatsbond, een schaakbond, een judobond.....waarom dan geen een thaiboksbond?

RedDawn
02-11-2013, 12:01
Ben het met je eens dat de overheid moet ingrijpen, maar niet dat er sprake is van verantwoordelijkheid afschuiven door de overheid. Immers het is de verantwoordelijkheid van de bonden. Die kunnen dat niet regelen blijkbaar en dus zij schuiven de verantwoordelijkheid af. Mag ik je nog even herinneren aan de het 3 Luik interviews met Hans loeffen. Hij stelde dat 1 bond onzin was en ook veel nadelen kende die niet opwogen tegen de voordelen van 1 bond. Overigens was jij het toen ( jar geleden ?) helemaal met hem eens. Geen probleem hoor, want voortschrijdend inzicht is vaak wijsheid. Maar de verantwoordelijkheid heeft altijd bij de bonden gelegen en die hebben er om geld en ander gewin gewoon niks van gebakken.

x dikke 2!!

Richelieu
02-11-2013, 12:50
Je hebt toch ook een voetbalbond, schaatsbond, een schaakbond, een judobond.....waarom dan geen een thaiboksbond?

En dit is echt een serieuze vraag? Kom op kerel, jij moet toch als kenner veel beter weten.....

Anderson
02-11-2013, 13:43
Ben het met je eens dat de overheid moet ingrijpen, maar niet dat er sprake is van verantwoordelijkheid afschuiven door de overheid. Immers het is de verantwoordelijkheid van de bonden. Die kunnen dat niet regelen blijkbaar en dus zij schuiven de verantwoordelijkheid af. Mag ik je nog even herinneren aan de het 3 Luik interviews met Hans loeffen. Hij stelde dat 1 bond onzin was en ook veel nadelen kende die niet opwogen tegen de voordelen van 1 bond. Overigens was jij het toen ( jar geleden ?) helemaal met hem eens. Geen probleem hoor, want voortschrijdend inzicht is vaak wijsheid. Maar de verantwoordelijkheid heeft altijd bij de bonden gelegen en die hebben er om geld en ander gewin gewoon niks van gebakken.


precies

BB
02-11-2013, 14:48
Met het grondwettelijk verankerd beginsel waarbij vrijheid van stichting word verzekerd is "1 bond" ook erg lastig BB ;) Wel is het vormen van een overkoepelend (corrigerend)orgaan een gewenste, en daar ligt imo een taak voor de overheid weggelegd.

Waar een wil is is een weg. Maar de wil is er in het DNA niet van de huidige bonden. Dat is het probleem. En dus moet er strikte regelgeving komen, waardoor het niet meer dan logisch is dat er 1 bond komt of een overkoepelend orgaan. Reddawn heeft gewoon gelijk: er zijn zoveel sporten met 1 bond. Welke argumenten zijn er dan die kickboksen zo laat afwijken dat dit niet mogelijk zou zijn? Toch niet weer het verhaal met achterstandswijken etc? Als een sport als voetbal ook 1 bond heeft met honderdduizenden leden, dan moet het voor een kleine sport als kickboksen helemaal te doen zijn. Het heeft te maken met ego, geld en macht. Als we regelgeving krijgen vanuit de overheid waarin deze aspecten worden geëlimineerd, dan zijn we al een heel stuk verder. Want ik denk dat de doelstelling van een professionele, veilige sport met en positief imago naar buiten door iedereen wordt nagestreefd met hart voor de sport, behalve dan de mensen die nu in de bonden het bestuur vormen. Die hebben namelijk een toevoeging: wat levert het mij persoonlijk op in termen van geld, macht. Daar moeten we vanaf. Gewoon schoonschiip maken . De bezem er door heen. En zo snel mogelijk.

rollermanskunk
12-11-2013, 14:28
Antwoord minister Schippers inzake: "kamervragen problematiek full contact vechtsporten"

http://imageshack.us/a/img404/2748/gugn.png
http://imageshack.us/a/img189/2464/wfwe.png

tyson19
12-11-2013, 18:48
Of men zich direct druk maakt om de hersenschade van kinderen-> dat weet ik niet. Het gaat denk ik eerder om kickbox verbannen uit de maatschappij, met name jeugdigen die niet beseffen hoe gevaarlijk het toepassen van technieken aan anderen kunnen zijn. Met regelmaat zie ik beelden op tv terugkomen van jongeren die betrokken zijn bij geweldsincidenten. Daar zie je duidelijk dat de mishandelende jongeren vaak serieuze k.o. technieken beheersen en dat toepassen op anderen. Voor overheid is dit een serieuze probleem.

Als men echt om de hersenschade druk maakt-> dan geef ik ze gelijk. Wat dat betreft mag de leeftijd van mij gerust naar 18. Is wel een doodsteek bij het creëren van toppers. Of men moet andere regels verzinnen. De prefrontale cortex loopt bij wedstrijden en sparren in sportschool serieuze schade op. Dat is nu juist de cortex die belangrijk is voor schoolprestaties, probleem oplossen, metacognitie, leren, kortom belangrijke deel. De hersenen van deze jongeren ontwikkelen zich nog, schade die ze in die (puber)fase oplopen kan hen eeuwig achtervolgen.

Aan de andere zijde, Hoe zit het met jeugdige boksers dan? Op de boksgala's vechten er ook best jonge kinderen, welliswaar met helm, maar toch.

Wheelie
12-11-2013, 19:12
http://www.mixfight.nl/portal/29408/

Richelieu
12-11-2013, 20:53
Ben benieuwd waarmee het NOC★NSF volgend jaar zomer mee komt.