PDA

View Full Version : Gaat het dan toch gebeuren? Regulering kickboxing bonden?



RedDawn
11-10-2013, 10:24
Zou super zijn. Zijn we eindelijk af van de wantoestanden!

Bron: nu.nl


'Vechtsportwereld schreeuwt om strenge regulering'

'Vechtsportwereld schreeuwt om strenge regulering'
De vechtsportwereld snakt naar maatregelen om de snel groeiende sport te ontdoen van criminele uitwassen en andere schadelijke ontwikkelingen.

Foto: ANP
"De vechtsportwereld baalt van zaken zoals rond Badr Hari en wil af van de verwevenheid met criminaliteit", stelt onderzoekster Marianne Dortants van de Universiteit van Utrecht.
Samen met 'sportprofessor’ Maarten van Bottenburg deed zij afgelopen winter een reeks aanbevelingen om de snel groeiende sport uit het verdomhoekje te halen. Die aanbevelingen staan vermeld in het rapport 'Aanzien en overleven in een sport vol passie’.

Vechtsporten worden regelmatig in verband gebracht met criminele activiteiten. Niet alleen de rechtszaak tegen vechtsporter Badr Hari draagt bij aan dat negatieve beeld, maar ook schietpartijen met dodelijke afloop in Zijtaart en een andere schietpartij in Hoorn met tien gewonden.
De helft van de top-600 van meest gevreesde criminelen in Amsterdam heeft een vechtsportachtergrond. De regionale recherche van de politie Amsterdam heeft de dwarsverbanden in een rapport beschreven.
Schaamte
''De vechtsportwereld is dubbel over het imago", zo stelt onderzoekster Dortants. "Men schaamt zich enerzijds voor het criminele aspect, terwijl er in deze vechtsporten ook voorbeeldige wereldkampioenen zijn zoals Sem Schilt en Ernesto Hoost. Wereldkampioene Marloes Coenen zit nota bene in de sportraad Amsterdam. Zij willen gezien worden als topsporters."
Dortants verwacht dat minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) binnenkort in samenspraak met sportkoepel NOC*NSF op basis van haar rapport maatregelen neemt om de sport weer gezond te maken. In de jaren negentig verdween een soortgelijk rapport volgens Dortants in de la bij het ministerie.
Schippers zegt desgevraagd 'binnen afzienbare tijd’ een reactie aan de Tweede Kamer te zullen sturen.
Wirwar
De vechtsportwereld bestaat volgens Dortants uit een wirwar van sportbondjes die nauwelijks samenwerken. Zijn hanteren eigen regels en hebben nauwelijks goede coaches. Bonafide sponsors willen volgens haar nauwelijks te maken hebben met dubieuze vechtsportgala’s. ''Dus zijn de organisaties aangewezen op grijze financiering."
Gemeenten hebben sinds 1 juli de mogelijkheid om de organisatoren in het kader van de Wet-Bibob te screenen. Dat gebeurt intussen al in Amsterdam, Hoorn en tal van Noord-Hollandse gemeenten. De organisator moet van onbesproken gedrag zijn en aantonen hoe hij een vechtsportevenement financiert. Dat moet de toestroom van crimineel geld of witwaspraktijken voorkomen.
Volgens Frank Rovers, deskundige en adviseur op het gebied van de Wet-Bibob, is de wet nog 'te pril’ om te kunnen beoordelen of daarmee criminelen kunnen worden geweerd bij vechtsportgala’s. ''Eén ding staat voorop: Gemeenten willen als vergunningsverstrekker niet de criminele wereld faciliteren."
Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld motorevenementen. Gemeenten kunnen volgens Rovers elk denkbaar evenement vergunningsplichtig maken conform de Wet-Bibob, als zij vermoedens hebben van criminele betrokkenheid.
Overheidsingrijpen
Tweede Kamerlid Tjeerd van Dekken (PvdA) vraagt samen met zijn partijgenoot Ahmed Marcouch al geruime tijd om overheidsingrijpen. Vorige week stelden zij opnieuw kamervragen aan minister Schippers over het bewust slaan en schoppen tegen hoofden van zeer jonge kickboksers, soms al op zes- of zevenjarige leeftijd. Sommige van de sterk versnipperde vechtsportbonden staan dat toe, aldus Van Dekken.
''Dat gebeurt niet bij alle kickboksbonden, maar bij sommige wel. Het argument is dat ze naar een andere bond overstappen als de trappen tegen het hoofd niet worden toegestaan", aldus Van Dekken. ''Als je kinderen dat zo jong al aanleert, dan is dat niet goed voor de jeugd en het aanzien van de sport."
Volgens Van Dekken is de zaak rond Badr Hari niet per se een voorbeeld van de verwevenheid van vechtsporten met criminaliteit, maar heeft de strafzaak wel invloed op het slechte imago. ''De minister moet dus opschieten met maatregelen."

Leventdepevent
11-10-2013, 10:47
dat zou mooi zijn!

Goolings
11-10-2013, 11:19
Als er een betere regulering komt dan hoop ik ook op meer kickboks gala's. Het zij in groter of kleinere opzet.

Kemal
11-10-2013, 16:04
laten we het hopen

blackadder
11-10-2013, 16:29
Dat wordt dus een algemeen verbod van gala's en de sport op zich.

Facade
11-10-2013, 16:48
Ik denk het niet. Landelijke regelgeving moet nou eenmaal ontwikkeld en gehandhaafd worden en dat kost geld. Geld dat er op dit moment niet is. Misschien dat daarom de bevoegdheden voor gemeenten zijn verruimd, zodat zij meer middelen krijgen om dezelfde regelgeving te handhaven. Ik kan me wel voorstellen dat er wellicht iets komt m.b.t. een leeftijdsgrens maar daar houdt het op. De problematiek rond de verwevenheid van criminaliteit met de vechtsport is dermate complex dat het moeilijk is daarop effectief te reguleren terwijl een leeftijdsgrens vrij hard en concreet is.

De statistiek dat 300 van de 600 topcriminelen aan vechtsport doet is bijvoorbeeld aardig, maar niet iets waar je tegen op kan treden zonder dat sportscholen verstrekkende bevoegdheden/verantwoordelijkheden krijgen tot het screenen van iemand op een mogelijk crimineel verleden. Daarnaast zitten sportscholen daar zelf natuurlijk ook niet op te wachten, omdat de drempel om lid te worden van een sportschool natuurlijk een stuk hoger is op het moment dat je bijvoorbeeld VOG's moet gaan aanvragen... Voor velen is de lol er dan alweer af met alle financiële gevolgen voor sportscholen van dien.

Nog maar daargelaten dat de overheid naar mijn mening per gemeente tegenstrijdige signalen geeft door aan de ene kant (vecht)sport als middel te bestempelen om de jeugd van de straat te houden en aan de andere kant waarschuwen voor de verwevenheid van criminaliteit met vechtsport. Bij dit laatste punt kan in het midden gelaten worden of je zelf denkt dat vechtsport als een dergelijk middel kan fungeren, het gaat om tegenstrijdige beleidsdoelen van enkele gemeenten. Hoe kun je immers criminele jongeren heropvoeden dmv vechtsport wanneer zij actief geweerd moeten worden..? Het ligt allemaal dus nog best wel ingewikkeld denk ik.

Regulering kan wel, maar regulering op maat is denk ik nog hartstikke lastig. Reguleer je te streng dan los je misschien het criminele element wel op, maar draai je de hele vechtsportsector de nek om. Reguleer je te slap dan kun je het net zo goed niet doen, want dan verandert er weinig. Het lijkt me dan ook niet dat een minister staat te springen om hiervoor verantwoordelijkheid te dragen. Maar we zullen zien.

blackadder
11-10-2013, 17:08
Dus zullen ze met wat BS redenen komen zoals die honderden topcriminelen en wat artikelen van Badr op RTL boulevard. Brillemans wordt vast ook weer opgegraven en dan wordt er gewoon een algemeen verbod uitgesproken. Misschien komen er nog wat loze beloftes dat men er op een ander tijdstip indringender naar zal kijken en dan word het dossier gesloten en klopt men zich op de borst dat men weer eens wat tegen de criminaliteit heeft gedaan in de hoop dat men bij de eerstvolgende verkiezingen weer wat heeft om stemmen te winnen.

Facade
11-10-2013, 17:27
Ik verwacht eerder dat dergelijke onderzoeken voor kennisgeving aangenomen worden en dat er vrij weinig mee gebeurt. Het is nou eenmaal niet een heel erg interessant onderwerp waarop gescoord kan worden, naast de vechtsporters zelf heeft op dit moment niemand het erover. Daarnaast doen heel veel Nederlanders tegenwoordig aan vechtsport dus ik betwijfel of het slim is met z'n allen de boel te gaan verbieden. Misschien dat enkele gemeenten die veel met gala's te maken hebben iets doen.

Richelieu
11-10-2013, 21:25
Laat ik hetzelf eens hard formuleren: Zolang de "bondjes" niet buiten spel gezet kunnen worden door landelijke regels zal er weinig gaan gebeuren, zover is me wel duidelijk geworden nadat Marianne Dortants en Maarten van Bottenburg het onderzoek hadden gepresenteerd tijdens een conferentie in Amsterdam. Dat zou op zich heel makkelijk gerealiseerd kunnen worden; promotors die niet hun evenement onder auspiciën hebben van een FOG erkende lidbond (NOVER/WFCA/WMTA) krijgen geen vergunning meer, moet je eens opletten hoe snel het gedaan is met al die bonden.

Anderson
11-10-2013, 21:33
De drie bonden die het toe juichen om kinderen onder de 16 te laten vechten.

proficiat.

rene37
11-10-2013, 21:41
Laat ik hetzelf eens hard formuleren: Zolang de "bondjes" niet buiten spel gezet kunnen worden door landelijke regels zal er weinig gaan gebeuren, zover is me wel duidelijk geworden nadat Marianne Dortants en Maarten van Bottenburg het onderzoek hadden gepresenteerd tijdens een conferentie in Amsterdam. Dat zou op zich heel makkelijk gerealiseerd kunnen worden; promotors die niet hun evenement onder auspiciën hebben van een FOG erkende lidbond (NOVER/WFCA/WMTA) krijgen geen vergunning meer, moet je eens opletten hoe snel het gedaan is met al die bonden.

Maar dan zou je kunnen gaan discussiëren of dat onder de fog of een door hun erkende lidbond zou moeten vallen. Neem afgelopen weekeinde dat gala in Egmond aan zee, ik meen dat het de wfca was die niet eens bij machte is om hun recent ingevoerde regel(geen technieken naar het hoofd T/m 14jaar) consequent in alle partijen door te kunnen voeren. Op z'n zachts gezegd was dat behoorlijk incapabel. Of dat vechters 3 jaar lang 14jaar blijven, of dat vechters 2 jaar lang op 6 gedraaide partijtjes blijven staan, of dat vechters....enz enz.
Is misschien een andere discussie maar omdat je er vanuit ging dat eea onder auspicien van de fog of een lidbond zou moeten vallen...:)

rene37
11-10-2013, 21:42
De drie bonden die het toe juichen om kinderen onder de 16 te laten vechten.

proficiat.

Nee die juist niet toch? Was toch wfca die afgelopen week de nieuwe regel invoerde. Fog is altijd al tegen geweest volgens mij.

Richelieu
11-10-2013, 21:47
Maar dan zou je kunnen gaan discussiëren of dat onder de fog of een door hun erkende lidbond zou moeten vallen. Neem afgelopen weekeinde dat gala in Egmond aan zee, ik meen dat het de wfca was die niet eens bij machte is om hun recent ingevoerde regel(geen technieken naar het hoofd T/m 14jaar) consequent in alle partijen door te kunnen voeren. Op z'n zachts gezegd was dat behoorlijk incapabel. Of dat vechters 3 jaar lang 14jaar blijven, of dat vechters 2 jaar lang op 6 gedraaide partijtjes blijven staan, of dat vechters....enz enz.
Is misschien een andere discussie maar omdat je er vanuit ging dat eea onder auspicien van de fog of een lidbond zou moeten vallen...:)

Zijn goede punten Rene, waarom dit niet ter sprake brengen.

Anderson
11-10-2013, 22:37
Nee die juist niet toch? Was toch wfca die afgelopen week de nieuwe regel invoerde. Fog is altijd al tegen geweest volgens mij.

http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?129411-Uitslagen-Fight-for-Victory

Jabdealer
11-10-2013, 22:58
Ik vind het altijd zo illustratief voor de sport dat iedereen wel ergens in een gewichtsklasse wereldkampioen is. Maar dat is geen Nederlands probleem. Het is overal zo versnipperd.

blackadder
11-10-2013, 23:33
Ik vind het altijd zo illustratief voor de sport dat iedereen wel ergens in een gewichtsklasse wereldkampioen is. Maar dat is geen Nederlands probleem. Het is overal zo versnipperd.
Klopt. Maar wat de Nederlanders betreft is het vaak ook nog eens terecht. ;)

RedDawn
11-10-2013, 23:43
Laat ik hetzelf eens hard formuleren: Zolang de "bondjes" niet buiten spel gezet kunnen worden door landelijke regels zal er weinig gaan gebeuren, zover is me wel duidelijk geworden nadat Marianne Dortants en Maarten van Bottenburg het onderzoek hadden gepresenteerd tijdens een conferentie in Amsterdam. Dat zou op zich heel makkelijk gerealiseerd kunnen worden; promotors die niet hun evenement onder auspiciën hebben van een FOG erkende lidbond (NOVER/WFCA/WMTA) krijgen geen vergunning meer, moet je eens opletten hoe snel het gedaan is met al die bonden.

WFCA maakt geen deel uit van de oplossing, maar is juist onderdeel van het probleem.

Deze bond verleende vergunningen aan dubieuze promotors, laat kleine kinderen vechten met technieken naar het hoofd, deelt titels uit als warme broodjes, weigert samen te werken met andere bonden, hield gala's zonder gekwalificeerde ringartsen, heeft nog nooit ranglijsten opgesteld, hield niet eens zijn eigen uitslagen bij etc. etc.

En waarom wil je drie bonden naast elkaar laten bestaan? Het beste is gewoon één bond. Dan zijn we meteen af van die talloze kampioenen in elke gewichtsklasse.

RedDawn
11-10-2013, 23:53
Ik vind het altijd zo illustratief voor de sport dat iedereen wel ergens in een gewichtsklasse wereldkampioen is. Maar dat is geen Nederlands probleem. Het is overal zo versnipperd.

Echt schandalig en funest voor de sport.

Sadix
12-10-2013, 02:47
ik denk dat er inderdaad ook naar een landelijke ranking gewerkt moet worden bij de jeugd. En dat er in de Jeugd klasse ook divisies komen zoals N, C , B etc want nu vechten jongens vaak nog tegen veel te ervaren jongens. Jongens die zoals rene zegt al 5 jaar 6 partijen hebben maar iedere maand in de ring staan.

Zou helemaal top zijn als er in de A klasse ook een officiele ranking komt zoals bij voetbal en je ook in de A dus leageau's zou hebben en uiteindelijk in elke gewicht 1 echte kampioen ipv al die nutteloze kampioenschappen nu.

rene37
12-10-2013, 16:01
ik denk dat er inderdaad ook naar een landelijke ranking gewerkt moet worden bij de jeugd. En dat er in de Jeugd klasse ook divisies komen zoals N, C , B etc want nu vechten jongens vaak nog tegen veel te ervaren jongens. Jongens die zoals rene zegt al 5 jaar 6 partijen hebben maar iedere maand in de ring staan.

Zou helemaal top zijn als er in de A klasse ook een officiele ranking komt zoals bij voetbal en je ook in de A dus leageau's zou hebben en uiteindelijk in elke gewicht 1 echte kampioen ipv al die nutteloze kampioenschappen nu.

Ja dat zou zoveel beter zijn! De echte problematiek zit ook in de problemen die ik aankaartte maar dat vereist een goede structuur bij de bonden. Die is ver te zoeken en dus word er maar een relatief makkelijke oplossing binnen een paar dagen doorgevoerd om de publieke opinie tevreden te stellen. Een opinie die zelfs op een vechtsportforum gretig aftrek vind.
Dat dit het presteren van ons als "staand" top land zondermeer grote schade gaat berokkenen in de toekomst is ondergesteld aan een simpele doorvoering.
Wat jij aandraagt zou een erg goede oplossing zijn. Er zijn goede jeugdvechters die hun dekking erg goed op orde hebben en nagenoeg bij alles wel een hand ertussen hebben. Maar deze goede jeugd vechters kunnen ook prima uitdelen en als die dan gematcht worden tegen minder talentvolle of ervaren vechters kom je in de hoek waar er idd teveel klappen vallen. Letterlijk en figuurlijk.
Het is zeker niet verkeerd om hier serieuze aandacht aan te besteden maar niet zo kort door de bocht als nu het geval is.
Dat 3 bonden gezamenlijk met zo'n enorm slecht doordacht plan komen en binnen een week doorvoeren maakt ze imo direct incapabel dus alsjeblieft niet alle wedstrijden onder auspicien van deze bonden (want daar reageerde ik in eerste instantie op).
Bescherm de jeugd! Maar bescherm ook zeker de sport!!

blackadder
12-10-2013, 16:27
Ja dat zou zoveel beter zijn! De echte problematiek zit ook in de problemen die ik aankaartte maar dat vereist een goede structuur bij de bonden. Die is ver te zoeken en dus word er maar een relatief makkelijke oplossing binnen een paar dagen doorgevoerd om de publieke opinie tevreden te stellen. Een opinie die zelfs op een vechtsportforum gretig aftrek vind.
Dat dit het presteren van ons als "staand" top land zondermeer grote schade gaat berokkenen in de toekomst is ondergesteld aan een simpele doorvoering.
Wat jij aandraagt zou een erg goede oplossing zijn. Er zijn goede jeugdvechters die hun dekking erg goed op orde hebben en nagenoeg bij alles wel een hand ertussen hebben. Maar deze goede jeugd vechters kunnen ook prima uitdelen en als die dan gematcht worden tegen minder talentvolle of ervaren vechters kom je in de hoek waar er idd teveel klappen vallen. Letterlijk en figuurlijk.
Het is zeker niet verkeerd om hier serieuze aandacht aan te besteden maar niet zo kort door de bocht als nu het geval is.
Dat 3 bonden gezamenlijk met zo'n enorm slecht doordacht plan komen en binnen een week doorvoeren maakt ze imo direct incapabel dus alsjeblieft niet alle wedstrijden onder auspicien van deze bonden (want daar reageerde ik in eerste instantie op).
Bescherm de jeugd! Maar bescherm ook zeker de sport!!
x2
Heel goed verwoord.

Richelieu
14-10-2013, 09:02
WFCA maakt geen deel uit van de oplossing, maar is juist onderdeel van het probleem.

Deze bond verleende vergunningen aan dubieuze promotors, laat kleine kinderen vechten met technieken naar het hoofd, deelt titels uit als warme broodjes, weigert samen te werken met andere bonden, hield gala's zonder gekwalificeerde ringartsen, heeft nog nooit ranglijsten opgesteld, hield niet eens zijn eigen uitslagen bij etc. etc.

En waarom wil je drie bonden naast elkaar laten bestaan? Het beste is gewoon één bond. Dan zijn we meteen af van die talloze kampioenen in elke gewichtsklasse.

Bonden verlenen geen vergunningen aan promotors, lokale gemeentes doen dat. Dit onderstreept de unieke positie van "de promotor". Hij is degene die de titels "inkoops" bij de diverse bonden. In mijn optiek is de WFCA is daar niet echt verschillend in dan de rest. Vrijwel iedereen wil één erkende bond! Deze zou er ook kunnen komen mits er landelijke regels komen over het faciliteren van de evenementen. Nu kan iedere promotor gewoon een evenement organiseren, ongeacht bij welke bond hij of zij juryleden en scheidsrechters inkoopt en/of de matchmaking uitbesteed aan derden (bond of matchmakers), hoewel dat natuurlijk ook weer niet hoeft. Je kan natuurlijk als promotor ook gewoon zelf een bond opzetten, zolang de rest maar goed in elkaar zit is de gemeente tevreden ;)