PDA

View Full Version : Renzo over Ryron & Rener

deco'o
27-10-2013, 09:32
Ik moest aan bijgevoegde interview denken toen ik Rener en Ryron weer hun marketing zag uitvoeren bij de laatste UFC weigh ins. Zeker lezen, aangezien het een interessant onderwerp is!
Deze gasten prediken dat klassieke jiu jitsu veel effectiever is in een straatgevecht en kijken een beetje neer op competities en het moderne BJJ. Dit is trouwens ook iets wat ik in Nederland soms wel eens hoor. Maar dan lijkt het me toch eerder dat je MMA moet gaan doen. Ryron had tegen Galvao niets in te brengen en zou op straat met stoten het nooit hebben overleefd. Vervolgens gaan ze de draw op MM regels ook als een win marketen? Ook zitten ze in elke Gracie Breakdown allemaal producten aan te smeren. Ik kan het overigens wel begrijpen dat er allemaal mensen zijn die hier intrappen.
Wat is julie mening hierover?

http://thefightworkspodcast.com/2009/11/29/renzo-gracie/

Het gaat vooral om

"You know, its become a joke. Let me tell you what the real jiu jitsu is: the real jiu jitsu is the one that doesn’t back away from a challenge. It goes at the obstacle and defends its flag. It’s like, if you want to claim that you have the best fighting style, you should be in the UFC kicking some ass. That’s where the best competition is.

So when people call me, saying “this is the real jiu jitsu,” the next thing they are going to say is “I cannot use it, because I could kill you!” [laughs] You know, that’s what I heard my whole life, from those fake martial artists who claim they were better than everybody else. So believe it my friend, I live my whole life watching this and seeing this. We were always against that, and now suddenly one branch of my family is turning into that! It’s claiming that, but doesn’t go on the proving ground to prove it, does not step into the place where he should actually be representing jiu jitsu, to do it.

"One thing I feel sorry about, is Rorion’s kids. They are very good kids, but their father feeds them nonsense. So, they could be unbelievable fighters, but they are going to end up as mediocre fighters, mediocre people. They are going to go through life as great businessmen. If I was them, I’d be selling self-help books, that’s what they should be doing. There is more money in that, instead of claiming that they are real fighters.

They are far from being real fighters. Far. Believe me. When they created a competition, when my cousin Rorion created a competition and created the rules, so his kids could win, and then tells that his kid is going to win, they couldn’t even win that. Not even the pure jiu jitsu rule that he claims he created, which was nonsense rules. Next thing I see, his kids could win nothing. They were losing to guys on the second tier, like Marc Laimon, he was beating them up. Guys who could not even feature in a world championship! People who could never compete in an Abu Dhabi and do well!"

"Guys who don’t step in the ring, but want to claim they have the pure jiu jitsu, they sent my student away. Look at the difference: if one of their students came to my place, and claimed he is from their school, I won’t charge him, he will have the class for free. He will be training with us, and I will be trying to help him, in anyway I can, to improve his jiu jitsu. On the other hand, when my students goes there, he has to put up with an embarrassment like that. Someone claiming that that place is where the pure jiu jitsu is, and the jiu jitsu that he knows doesn’t work. This is a joke! I was laughing, when the guy told me, I was laughing.

That’s the reality. When a blue belt student of mine goes there, he is able to finish the brown belts! So, I really ask you, who has the pure jiu jitsu, who is the real deal? I’m not selling garbage here, I’m selling the reality, the one that I learned. I’m in a very privileged position. If I could go back in time, and be fifteen or sixteen years old again, I wouldn’t do it, because I had the chance to know the first generation, the second generation, the third generation, and for sure, I’ll know the fourth generation of fighters in my family. I will help to build them."

Wiseguy
27-10-2013, 13:32
Dit komt door hun vader Rorion. Hij legt de nadruk op zelfverdediging en overleven tegen grotere tegenstanders. Daarom past een wedstrijd met punten en tijdlimieten niet zijn filosofie. Dat is tevens de reden dat hij destijds uit de UFC is gestapt. De andere zoons van Helio hebben wel altijd wedstrijden gedraaid, maar ook zij hadden altijd een heel eisenpakket.

De reactie van Rener

http://www.thefightworkspodcast.com/podcasts/fightworkspodcastepisode191.mp3 vanaf 16:50

co0per
27-10-2013, 13:38
Ik vind al de haat nogal overdreven. Zij geloven gewoon in hun art, en dat het veel mensen kan helpen buiten de sport (wat het ook doet). Of je het dan ook meteen de meest effectieve martial art etc. vind kan iedereen lekker voor zichzelf bepalen.
En ja, ze proberen je veel producten aan te smeren in die breakdowns maar je krijgt ook altijd nuttige informatie en ze leggen het goed uit. Dan mag je er ook best wat geld mee verdienen. Buiten dat zijn er veel mensen die door die video's voor het eerst een mma/jiu-jitsu gym binnenstappen dus dat is ook alleen maar positief.

Noahri
30-10-2013, 09:48
De Jiu Jitsu van Rener Gracie is Jiu Jitsu vers van de pers, hij heeft alles geleerd van zijn grootvader die de sport heeft verzonnen.Het promoten is een beetje overdreven, maar eerlijk is eerlijk, Rener Gracie is één van de beste Jiu Jitsu leraren van de wereld.

deco'o
30-10-2013, 20:29
De Jiu Jitsu van Rener Gracie is Jiu Jitsu vers van de pers, hij heeft alles geleerd van zijn grootvader die de sport heeft verzonnen.Het promoten is een beetje overdreven, maar eerlijk is eerlijk, Rener Gracie is één van de beste Jiu Jitsu leraren van de wereld.

De sport heeft zich echter wel veel verder ontwikkeld. Met de klassieke GJJ ga je nu geen titels meer pakken, daarom dat ze het proberen te promoten als zelfverdediging. Ik zou nu toch veel eerder bij Alliance of Atos ofzo trainen.

Noahri
31-10-2013, 09:26
Zijn hun lessen beter dan die van Rener en Ryron Gracie?

universele
31-10-2013, 19:34
Hmmm de sport is zeker door ontwikkeld maar dat je met klassiek gjj geen wedstrijden meer kan winnen. Kron heeft toch afgelopen adcc gewonnen. Misschien begrijp ik het verkeerd maar ik denk dat mensen die echt voor wedstrijden trainen hier ook in kunnen winnen. Juist sneller met een erg goede basis dan met een style alla miyao bro's.
Toch?