PDA

View Full Version : Thaibox als sport gepresenteerd



taygym
11-11-2013, 10:31
Onderstaand stuk uit een regioblad in Brabant:
(Ben is inmiddels wereldkampioen)

Wereldkampioenen
Twee mannen, één droom: ooit wereldkampioen zijn. De sport van Marc de Bonte is thaiboxen en Ben van den Bogaart zit in de bak. Nu associëren veel mensen dit laatste tegenwoordig ook met thaiboxen, maar Bens sport is zijspancross. Ben is de bakkenist van Ben Adriaenssen en beiden kunnen komend weekend in Frankrijk wereldkampioen worden. Marc heeft deze mogelijkheid op 21 december in Japan.

Bloed, zweet en tranen
Met Ben werk ik nu al het hele seizoen samen. Hij liep vast in zijn trainingen en klopte bij mij aan, omdat hij
zaken anders aan wou pakken, maar niet wist hoe. Zijn doel voor het komende seizoen was een plaats bij de eerste vijf. Bij wijze van grap vertelde ik hem dat hij dan maar verder moest zoeken, omdat ik alleen met winnaars werk. Volgens Ben was dit zijn droom, maar daar zou het voor dit seizoen nog te vroeg voor zijn. Op de kennismakingstraining stond Ben na tien minuten al zijn maaginhoud in de struiken te deponeren. Ik wist genoeg. Hij is een sporter die gaat tot de grens en daarna nog iets verder. Nadat ik me heb verdiept in zijn sport en zijn toenmalige trainingsschema heb geanalyseerd, ben ik samen met Ben naar Jan van Dooren gegaan. Uit de inspanningstest bleek dat het beter kon. Volgens Jan had Ben altijd veel te intensief
getraind. Ik vond dit goed nieuws, omdat er dus nog heel veel groei mogelijk was.

Succes
In zijn nieuwe schema mocht hij het veel rustiger aan doen. Het volume moest omhoog, maar de intensiteit omlaag. Dit voelde in het begin helemaal niet goed en daarom liet ik hem op de woensdagen de planten voeren. Wij hebben erg veel aan zijn stabiliteit en krachtuithoudingsvermogen gewerkt. Met nog drie van de elf wedstrijden voor de boeg en een voorsprong van 95 punten op de nummer twee geloof ik erin. Na diverse wedstrijden te hebben bekeken, heb ik veel respect voor de crossers gekregen. Ik weet wat de heren Ben & Ben ervoor hebben moeten doen en laten en zal een heel diepe buiging maken als zij echt met de titel naar huis komen. Om zo voor je sport te leven naast een drukke baan: chapeau! Ook Marc heeft in de tussentijd hard aan de weg getimmerd. Maar naast vriend en trainer ben ik daar inmiddels ook coach, adviseur en manager van geworden. Een grote, Duitse bokspromotor heeft Marc ook ontdekt en heeft hem een lucratieve aanbieding gedaan. Maar ook een thaiboxpromotor is aan het vechten om zijn handtekening. Er worden hem gouden bergen beloofd, maar op de papieren staan heel veel kleine lettertjes. Ik heb Marc regelmatig bij de les moeten roepen. Vergeet al die heisa en concentreer je op de wedstrijden. Het is zijn taak om te blijven winnen en dan komt de rest vanzelf. Marc heeft dit jaar nog twee bokswedstrijden in Duitsland en in december vecht hij om de wereldtitel in het thaiboxen. Hij is inmiddels full prof en ook bij hem is dit niet aan komen waaien.

Natuurlijk geniet ik er zelf ook enorm van dat het zo goed gaat met beide heren. Ik ben blij dat ik een steentje
heb mogen bijdragen in het verwezenlijken van hun droom. Beiden zijn er nog niet, maar hun droom is nu binnen handbereik!

ArjanV
11-11-2013, 11:08
Goed bezig Kaatje!

Kemal
11-11-2013, 11:12
Leuk stukje!