PDA

View Full Version : ENQUETE: BORG VOOR DEELNAME GALA'S + LANDELIJKE DATABASE ZWARTE LIJST "WEGBLIJVERS"



NO GUTS NO GLORY
14-11-2013, 14:59
Beste sportscholen/vechters/promotors,

N.a.v. de gebeurtenissen tijdens No Guts No Glory van afgelopen zaterdag 9 november jl. (uitvallen van 9 kickbokspartijen door het niet komen opdagen van sportscholen/vechters) wil ik jullie meningen omtrent het ontwikkelen van een systeem, waarbij in de toekomst preventief en adequaat gehandeld kan worden. We moeten niet vergeten dat wij elkaar allemaal nodig hebben, om deze mooie sport te kunnen blijven beoefenen. In aanloop naar deze topic sprak ik een paar oudgedienden, die mij vertelde dat er in de jaren '70/'80 een borgsysteem bestond. Natuurlijk is/was vroeger niet altijd alles beter, maar willen wij continuïteit blijven behouden, zoals zojuist hierboven benoemd, moet er wel iets gaan gebeuren.

Borgsysteem:
Het principe hierachter is duidelijk. Iedere deelnemer betaald een borg, wanneer zijn/haar partij officieel "gematcht" is. De borg bedraagt € 50,-. Deze €50,- wordt aan de bond/promotor betaald, die het op zijn manier apart zet. Indien een vechter in de voorbereiding een blessure oploopt, die d.m.v. een medische verklaring van de huisarts verklaard kan worden heeft de vechter recht op restitutie. Is de vechter te zwaar of komt hij simpelweg niet opdagen dan verliest de vechter zijn borg. Deze borg wordt dan uitgekeerd aan de tegenstander. Deze heeft zich immers compleet voorbereid en moet in mijn ogen gecompenseerd worden voor al zijn/haar inspanningen.

Landelijke database voor "delinquenten".
Sportscholen/vechters waarvan is geconstateerd, dat zij één van de bovenstaande overtreding hebben begaan, aanmelden op deze lijst, die tegelijkertijd ook toegankelijk is voor bonden, promotors en sportscholen.
Het is mijn inziens in het belang van iedereen, dat deze a.h.w. "rotte appels" bekend zijn en worden aangepakt. Daarnaast kan er ook nog een aanvulling komen waarin een lijst staat van promotors, die hun afspraken/verplichtingen niet nakomen.

Met de aankondiging van VWS het e.e.a. te gaan initiëren m.b.t. de kickbokssport, is zelfregulering enigszins wenselijk in mijn visie. Ik zie jullie aanvullingen en meningen graag tegemoet!


Mvg, No Guts No Glory

Kemal
14-11-2013, 15:07
Ik vind dit een prima systeem!

NO GUTS NO GLORY
14-11-2013, 15:21
Kemal,

Kun je deze topic ff vastzetten. Ben benieuwd naar alle reacties en iedereen moet ook de tijd/gelegenheid hebben, om te kunnen reageren.

Alvast bedankt;)

lopez86
14-11-2013, 15:33
Ik zeg al jaren dat er een zwarte lijst moet komen.
Maar die 50e borg gaat niemand betalen, er zijn teveel omstandigheden waarom iemand niet kan vechten, uiteenlopend van prive tot sportblessures die niet allemaal hard te maken zijn.
Ik vind dat het aan de betreffende sportschool ligt als iemand zich af meld.
Zij moeten de inschatting maken of iemand wel of niet geschikt is om te vechten en verantwoording dragen als dat niet zo is.

Het zijn ook vaker dezelfde sportscholen die niet op tijd of zich niet legitiem afmelden.
Dus gewoon allemaal op een lijst kwakken, hier neerplanten en mocht de betreffende gym het er niet mee eens zijn kan er gereageerd worden.
Dan word snel duidelijk welke sportscholen vaker wel of niet komen opdagen, en die dus geweerd kunnen worden.

Hetzelfde geld uiteraard voor promotors die hun zaakjes niet goed genoeg regelen.

Kemal
14-11-2013, 15:50
Kemal,

Kun je deze topic ff vastzetten. Ben benieuwd naar alle reacties en iedereen moet ook de tijd/gelegenheid hebben, om te kunnen reageren.

Alvast bedankt;)

ik zal deze vastzetten, geen punt!

WIM_de _Echte
15-11-2013, 01:53
In de jaren '90 werden door de ASA vechters die niet kwamen opdagen beboet met dacht toen ƒ25,-, misdragende vechters en zelfs complete scholen kregen de wacht aangezegd. Ook Aïthassou van de WPKL hanteerde zo'n systeem.
Door de komst van 'laagdrempelige' bonden kon dat systeem niet meer gehandhaafd worden. Men ging gewoon bij een andere bond vechten.

Bij de bondenoverleggen was dit ook 1 van de speerpunten. Echter 1 van de bonden wilde daar niet aan. Men regelde zulke dingen liever onderling in de achterkamer, niet iedereen hoefde het te weten!

Al vele jaren wordt er geroepen om een zwarte lijst, door gewone liefhebbers, goedwillende sportscholen en prominenten zoals Joop Ubeda in 2006.

Hakim van kickbox.nl heeft een aantal pogingen gedaan zwarte lijst op te zetten. Helaas door gebrek aan medewerking van oa. de bonden is het op niets uitgelopen.
Zolang niet iedereen meedoet én zich eraan houdt gaat het niet werken.

Overigens is er sinds enige tijd een lijst met schorsingen op het net te vinden, niet alleen vanwege een KO oid, maar ook wegens 'wangedrag' en dergelijke.
Nota bene op de site van een bond die er eerst faliekant tegen was. Tja, t kan verkeren.

RedDawn
15-11-2013, 18:16
Goed initiatief!

Rverm
15-11-2013, 23:41
Goed idee. Maar wat nou als ik 'smorgens wakker wordt en echt beroerd ben, buikgriep etc... Is dat een gegronde reden? Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat er discussie gaat komen over wat wel en wat nou niet een gegronde reden is. Zowel fysiek als mentaal.

WIM_de _Echte
16-11-2013, 01:34
Goed initiatief/idee... dat al tientallen keren geopperd is en al meerdere malen uitgevoerd.

En er hoeft helemaal geen discussie te komen over wat een gegronde reden is.
Het is heel makkelijk te omschrijven wat wel of niet geaccepteerd wordt als reden.
Bijvoorbeeld een ziekte of blessure waardoor je niet kan vechten, kan altijd en iedereen overkomen. Dan moet je wel een doktersverklaring overleggen.
Maar zulke als 'mijn zusje vierde haar bruiloft ', 'ik moest m'n oom ophalen van Schiphol' of 'ik had geen vervoer' gaan er natuurlijk niet in.

e-type
16-11-2013, 01:48
9 vechters die buikgriep hebben ook niet. Je geeft natuurlijk niet de echte reden op als dat jou geld gaat kosten. Dus buikgriep zal een stuk vaker vookomen bij kickboksers. Gewoon dokken, risico van aanmelden.

Coldcrust
17-11-2013, 23:06
Ik zeg al jaren dat er een zwarte lijst moet komen.
Maar die 50e borg gaat niemand betalen, er zijn teveel omstandigheden waarom iemand niet kan vechten, uiteenlopend van prive tot sportblessures die niet allemaal hard te maken zijn.
Ik vind dat het aan de betreffende sportschool ligt als iemand zich af meld.
Zij moeten de inschatting maken of iemand wel of niet geschikt is om te vechten en verantwoording dragen als dat niet zo is.

Het zijn ook vaker dezelfde sportscholen die niet op tijd of zich niet legitiem afmelden.
Dus gewoon allemaal op een lijst kwakken, hier neerplanten en mocht de betreffende gym het er niet mee eens zijn kan er gereageerd worden.
Dan word snel duidelijk welke sportscholen vaker wel of niet komen opdagen, en die dus geweerd kunnen worden.

Hetzelfde geld uiteraard voor promotors die hun zaakjes niet goed genoeg regelen.

Ik vind dit een waardeloze maatregel en ga helemaal niks aan borg betalen. Onze vechters zijn altijd op gewicht,misdragen zich niet en ik trek ze niet zomaar terug..moet ik dan een borg betalen omdat anderen dat soms wel doen?
Ik ben helemaal voor een veel strakker beleid en meer openheid maar dit is de omgekeerde wereld,,laten we gewoon man en paard noemen. Scholen die zich misdragen moeten gestraft worden dat staat buiten kijf maar val mij daar niet mee lastig.

Mashkadov
18-11-2013, 22:48
Als je toch met een bedrag wil werken in de vorm van een borg, moet deze m.i. in verhouding staan met de soort van gala's en vechters. Voor een jeugdvechter kan dit al een aardig bedrag zijn maar er zijn er genoeg die van 50 EUR niet wakker liggen.

En hoeveel kickboksbonden zijn er en welke gaan deze regel daadwerkelijk toepassen en afdwingen?

beau01
26-11-2013, 11:57
Ik leg de verantwoordlijkheid neer bij mijn Matchmaker.
Je kunt als promotor geen borg eisen aan een deelnemende sportschool. Er zijn tegenwoordig meerdere gala's per maand, waardoor de sportschool kan kiezen bij welke promotor hij zijn vechters kan inschrijven. Ik wil bij deze verklaren geen deel te nemen aan dit soort kartelvormende praktijken. Er zullen vast meerdere promotors zijn die de zelfde denkwijze hebben. Mijn tip aan elke promotor is: Neem een goede matchmaker in de hand, dan krijg je de beste vechters uit het hele land.

Ik vind dat wij (promotors en bonden) aan de veiligheid van de vechters moeten denken.
In het buitenland moeten vechters een hepatitus A, B en hiv test ondergaan.
Ik ben een voorvechter van dit punt en niet van het bovengenoemd topic, omdat de promotor uiteindelijk bepaald wie wel en niet op zijn gala zullen knokken. Ik heb zelf mijn eigen persoonlijke zwarte lijst van sportscholen/vechters die ik niet meer uitnodig. Ik ga voor kwaliteit en niet voor kwanti