PDA

View Full Version : Stelling: Moet alcohol gelegaliseerd worden op vechtsportevenementen? JA - NEE



Pansier
02-12-2013, 22:50
De volgende stelling wil ik met dit topic even onder de aandacht brengen:
Moet alcohol gelegaliseerd worden op vechtsport evenementen?

Deze stelling zit al een tijdje in mijn gedachten en na een gesprek met een goede vriend van me wilde ik er verder op ingaan, vandaar dat ik deze stelling op mixfight heb geplaatst om zo meer diepgang te krijgen.

Mij lijkt het namelijk geen goed idee om alcohol te legaliseren op vechtsportevenementen, sterker nog, op geen enkel sportevenement. (Nouja, darten uitgesloten... ;))

Na het slechte nieuws, voornamelijk rondom het kickboksen, moeten er maatregelen worden genomen. Het verbod op alcohol vind ik hier erg belangrijk voor.


FOG, Federatie Oosterse Gevechtskunsten
De FOG heeft volgens de bron (Onderstaand aan dit artikel) al een verbod op alcohol ingevoerd binnen de wedstrijdgebouwen.

Citaat:
''Organisaties die niet onder de FOG vallen, krijgen in deze gemeenten geen vergunning meer om vechtsportgala’s te organiseren. Verder komt er bij dit soort wedstrijden een alcoholverbod in de wedstrijdgebouwen, wordt de beveiliging aan de deur verscherpt en worden organisatoren en sporters uitvoeriger gescreend. Ook worden risicoanalyses gemaakt en komen er leeftijdsadviezen voor ouders die met hun kinderen naar een gala willen.''
http://www.vngmagazine.nl/nieuws/6283/gemeenten-en-sporters-schonen-vechtsportgala%E2%80%99s-op
(Niet zeker wetend of dit een betrouwbaar artikel is.)

Wat mij echter niet duidelijk is in dit artikel is wanneer dit alcoholverbod ingevoerd is of wordt. De afgelopen tijd ben ik namelijk op een gala geweest dat onder de FOG viel, maar hier werd wel degelijk alcohol geschonken.

Ik zit dus nog met de vraag van wanneer dit verbod van de FOG is ingevoerd. Heeft iemand hier meer duidelijkheid over?

En wat zijn jullie meningen/visies over dit onderwerp?

Pahlavan
02-12-2013, 23:04
Persoonlijk ben ik ook van mening dat alcohol niet gelegaliseerd moet worden op vechtsportevenementen. Het brengt naar mijn mening meer narigheid met zich mee dan iets positiefs. Al weet ik niet in hoeverre de problemen rondom vechtsportevenementen worden veroorzaakt door alcohol...

Turboknecht
02-12-2013, 23:27
Alcohol is toch al legaal?

Pansier
02-12-2013, 23:28
Alcohol is toch al legaal?

Ik formuleer enkel de stelling op deze manier. Volgens de bron is het bij de FOG niet toegestaan. Iemand meer duidelijkheid hierover?

Turboknecht
02-12-2013, 23:30
Oké. Nou ja. Mij maakt het allemaal geen ene flikker uit. Ik kijk liever veilig vanaf mijn bank UFC op de tv. Verder dan dat zal het wel nooit komen. :lol:

Pansier
02-12-2013, 23:34
Oké. Nou ja. Mij maakt het allemaal geen ene flikker uit. Ik kijk liever veilig vanaf mijn bank UFC op de tv. Verder dan dat zal het wel nooit komen. :lol:

De stelling is meer bedoeld naar de Nederlandse evenementen. ;)

Minotauro
02-12-2013, 23:44
Betet niet. Sowieso niet bij kickboksen en mma. Bij boksen kan prima en gebeurd ook

Turboknecht
02-12-2013, 23:45
De stelling is meer bedoeld naar de Nederlandse evenementen. ;)

Ach ja, ze doen maar.

pronk
03-12-2013, 00:58
Is alleen maar meer narigheid.

Leventdepevent
03-12-2013, 07:21
gewoon geen alcohol bij evenementen!

Kemal
03-12-2013, 08:07
geen alcohol op evenementen

rene37
03-12-2013, 08:54
Geen alcohol op sportevenementen.

Pansier
03-12-2013, 09:35
Iemand meer duidelijkheid over de FOG?

pavani
03-12-2013, 10:05
Iemand meer duidelijkheid over de FOG? http://oostersegevechtskunsten.nl/

Nosferatu187
03-12-2013, 15:51
geen alcohol.

Sluwe Fox
03-12-2013, 16:27
Ik zou zeggen absoluut niet. In Eindhoven word Fightsensation III (A gala) op 25 januari voor de derde keer georganiseerd zonder alcohol. Vanaf de 1e keer is dat het geval en aankomende edities zal dat niet anders zijn. Dit om de simpele reden dat men niet voor andere doelen het event moeten bezoeken behalve te genieten van wedstrijden en namelijk niet de tafelkosten eruit proberen te drinken met allerlei gevolgen van dien. Vele andere promotors hebben de organisatoren van dit gala voor gek verklaard omdat de tafelverkoop ver achter zou blijven als je het alcohol component weglaat. Ik kan hen nu vertellen dat als je alcohol weglaat en die bespaarde kosten weer extra investeert in het beter aankleden van het vipdek/tafels (extra bediening, 3 gangen menu, aankleding etc en een top MM) dat zorgt voor continuiteit van je event en voor tevreden bezoekers die een jaar later weer terugkomen. Wat mij betreft weg met dat alcohol zeker in deze tijd waar een donkere wolk boven onze sport hangt!!

ArjanV
03-12-2013, 17:10
Alcohol gewoon weglaten bij vechtsportevenementen! Bezoekers hiervan bewijzen al jaren dat ze daar niet mee om kunnen gaan...

cholitzu
03-12-2013, 17:35
sport en alcohol gescheiden houden.

YoMarK
03-12-2013, 18:24
Alcohol is voor de meeste mensen geen probleem. Helaas voor een minderheid wel met als gevolg narigheid.
Nee dus.

johnmixfight
03-12-2013, 20:45
Wat een gelul, ik ben een blije consument van alcoholische dranken en heb menig gala bezocht, zowel als trainer/begeleider of als supporter. Nog nooit heb ik de drang gevoeld de boel op te stoken of eens lekker kort en klein te slaan. Het zijn de zwakzinnigen onder ons die zich niet kunnen gedragen, en daar hebben ze vast geen alcohol voor nodig.

Sterker nog, dankzij een pilschje of twee heb ik menig gala tot u het einde vol weten te houden, bijv. Staredown 5, wat een slijtageslag

Pansier
03-12-2013, 23:01
Idiote stelling. Iedereen weet dat alcohol gepaard gaat met geweld. Vooral in zulk soort evenementen.

Waarom een idiote stelling? Het gebeurd tot op heden regelmatig dat een evenement gepaard gaat met alcohol. Schijnbaar zijn er dus genoeg voorstanders.

Pansier
03-12-2013, 23:03
Wat een gelul, ik ben een blije consument van alcoholische dranken en heb menig gala bezocht, zowel als trainer/begeleider of als supporter. Nog nooit heb ik de drang gevoeld de boel op te stoken of eens lekker kort en klein te slaan. Het zijn de zwakzinnigen onder ons die zich niet kunnen gedragen, en daar hebben ze vast geen alcohol voor nodig.

Sterker nog, dankzij een pilschje of twee heb ik menig gala tot u het einde vol weten te houden, bijv. Staredown 5, wat een slijtageslag

Als ik je goed begrijp trek jij de conclusie dat alcohol iemand niet agressiever maakt uit het feit dat jij niet agressief van alcohol wordt?

Pansier
03-12-2013, 23:04
Iemand meer duidelijkheid over de FOG en Alcohol? Of kan de FOG, indien zij dit hier lezen, hier zelf helderheid over geven?

(De website van de FOG geeft geen duidelijkheid hierover.)

Facade
03-12-2013, 23:17
Iemand meer duidelijkheid over de FOG en Alcohol? Of kan de FOG, indien zij dit hier lezen, hier zelf helderheid over geven?

(De website van de FOG geeft geen duidelijkheid hierover.)

Over je eerdere link: Het is de gemeente Noord-Holland Noord die een alcoholverbod hanteert, niet de FOG.

Ik denk niet dat de FOG al een uitspraak hierover heeft gedaan.

johnmixfight
04-12-2013, 09:01
Neem me niet kwalijk Pansier, ik dacht dat je een open vraag stelde vwb. alcohol op vechtsport evenementen. Ik had niet door dat ik het met je eens moest zijn. Laten we het anders mijn mening noemen, ik heb er geen onderzoek naar gedaan tenslotte. :)

Bromios
04-12-2013, 09:11
Het valt mij op dat in de voetbalstadions er weer aan alle kanten geschonken word. En dat het supportersgeweld niet is toegenomen de laatste tijd. In de tijd van het echte geweld is alcohol uit de stadions verbannen vanwege het opruiende effect en nu is het weer helemaal terug.

Het heeft dus weinig met elkaar te maken.

De meeste mensen die problemen maken bij gala's zijn doorgesnoven. Daar zit het grootste probleem.

blade
04-12-2013, 09:49
heb niet het gevoel dat op die evenementen een stuk uit de klote wordt gezopen zo als in de kroeg en daar bij als het niet kan dan zuipen ze van te voren wel

RocknRolla
04-12-2013, 12:06
Alcohol is voor de meeste mensen geen probleem. Helaas voor een minderheid wel met als gevolg narigheid.
Nee dus.

x2

Willem033
04-12-2013, 12:15
Het valt mij op dat in de voetbalstadions er weer aan alle kanten geschonken word. En dat het supportersgeweld niet is toegenomen de laatste tijd. In de tijd van het echte geweld is alcohol uit de stadions verbannen vanwege het opruiende effect en nu is het weer helemaal terug.

Het heeft dus weinig met elkaar te maken.

De meeste mensen die problemen maken bij gala's zijn doorgesnoven. Daar zit het grootste probleem.

Tijdens thuiswedstrijden van mijn clubje tegen 020, Ado, Twente en Feyenoord is er een drooglegging.
Niet alleen in en om het stadion, maar in de hele stad Utrecht.
Dat zijn risicowedstrijden en mag zeker geen alcohol genuttigd worden.

Bromios
04-12-2013, 12:45
Oh, dat wist ik niet. Ik dacht dat dat nergens meer mocht.

Overigens lijkt het mij voor de sport beter om het te verbieden om het simpele feit dat je op dit moment roomser dan de paus moet zijn om problemen te voorkomen.

ChingChong
04-12-2013, 13:48
Niet vol te houden, die gala's zonder bier...

Pansier
04-12-2013, 13:49
Neem me niet kwalijk Pansier, ik dacht dat je een open vraag stelde vwb. alcohol op vechtsport evenementen. Ik had niet door dat ik het met je eens moest zijn. Laten we het anders mijn mening noemen, ik heb er geen onderzoek naar gedaan tenslotte. :)

Daarom vertelde ik er ook bij, ''als ik het goed begrijp''. Waaruit haal jij dat je het met mij eens moet zijn?

Bromios
04-12-2013, 15:25
Niet vol te houden, die gala's zonder bier...

Conclusie: Zonder bier komt er niemand meer of iedereen gaat halverwege naar huis. Dus ook geen vechtpartijen meer.
Probleem lost zichzelf dus op ;)

Ik denk dat de FOG min of meer gedwongen wordt. In het amateur voetbal mag er geen bier meer mee naar buiten. Voor de wedstrijd blijft de tap dicht en in de rust mag hij open en na de wedstrijd.
Als de overheid het dus als sport gaat zien ipv als entertainment dan krijg je toch met een soort overheidsingrijpen te maken dus dat kan je dan beter voor zijn.

johnmixfight
04-12-2013, 21:05
Daarom vertelde ik er ook bij, ''als ik het goed begrijp''. Waaruit haal jij dat je het met mij eens moet zijn?

Omdat ik vind van niet, en jij meteen mijn punt onderuit probeert te halen op een kleinigheid als mijn conclusie die niet goed getrokken is volgens jou.

En ja, je begreep het goed, daar twijfelde je toch niet echt aan? Ik dacht een niet al te moeilijke reactie gegeven te hebben.

Pansier
04-12-2013, 22:15
Omdat ik vind van niet, en jij meteen mijn punt onderuit probeert te halen op een kleinigheid als mijn conclusie die niet goed getrokken is volgens jou.

En ja, je begreep het goed, daar twijfelde je toch niet echt aan? Ik dacht een niet al te moeilijke reactie gegeven te hebben.

Ik wilde het enkel bevestigd hebben.

Ps: Wel goed je ballen koelen hč? Erg belangrijk naar een verbranding.

Klassikl
05-12-2013, 13:02
Zou het niet zo gek idee vinden. Geen alcohol tot na de laatste partij o.i.d.

Wheelie
27-01-2014, 21:11
Afgelopen weekend was ik bij Enfusion in Eindhoven en hier werd geen alcohol geschonken, gala was uitverkocht en ik heb niet echt incidenten gezien.

Minotauro
27-01-2014, 23:14
Tijdens thuiswedstrijden van mijn clubje tegen 020, Ado, Twente en Feyenoord is er een drooglegging.
Niet alleen in en om het stadion, maar in de hele stad Utrecht.
Dat zijn risicowedstrijden en mag zeker geen alcohol genuttigd worden.

Dat is niet waar. Ik was bij Utrecht Feyenoord vorige week en er werd gewoon bier geschonken. Zowel in supportershome achter Bunnikside als in het stadion. Bij mijn clubje, Feyenoord, schenken ze 1,5 procent Amstel bier. Niet te zuipen, maar het zal wel helpen. Meeste komen toch met alcohol in het bloed naar het stadion. Daarnaast is het vanaf vak P/Q tm X redelijk bezet met snuivers, wat ik overigens ook in en buiten het stadion van Utrecht zag gebeuren.

Minotauro
27-01-2014, 23:19
Alcohol pas schenken bij vechtsportgala's als organistie en daarmee de beveiliging eventuele escallaties in de hand kan houden. Betere controles bij de ingang. Poortjes. riem, oorbellen, sieraden af/uit voor de poortjes, na controle (geen melding wapen/ijzer etc) spullen terug en doorlopen.

Geldt dus uiteindelijk alleen voor de grote gala's, dus alleen daar alcohol. Kleine gala's met maatwerk, zo niet, geen alcohol. Veiligheid boven kosten, voor grote gala's, aangezien daar ook veel winst te behalen valt (Arena bijv.). Bij kleine gala's ligt het aan het publiek, locatie, plaats, de periode, de geschiedenis en de beveiliging o.a.

Meer samenwerking met politie, zoals het afscheidsgala van Badr voordat hij ging boksen, in Leeuwarden. Schoonvegen van tuig, dit mag de sport niet bederven. Wie me tegenspreekt behoort tot dit tuig :D hehe

Lionheart
28-01-2014, 00:03
Het liefst geen alcohol op vechsportgala's.
Vaak krijgen die pipo's die nog nooit een dojo van binnen hebben gezien,na een biertje of 6 een kolder in hun kop en dan denken ze dat ze Bruce Lee zijn. En dan komt alle narigheid.

Dus alcohol op vechtsportgala's? Nee liever niet!