PDA

View Full Version : wedstrijd voorbereiding



dj
09-12-2013, 19:19
Ik ben bezig met het maken van een PowerPoint presentatie over het begeleiden van een vechter naar een wedstrijd toe, alleen specifiek op een wedstrijd dag zelf. Ik vroeg me hierbij af wat jullie (leraren, coaches) doen als warming up, vaak hoor je dat ze worden gemasseerd, de bekende thaise olie, koelspray. De ene trainer laat zijn of haar pupil met bandage vechten, de andere doet er een hele apotheek omheen. Puur uit interesse vraag ik me af waar alles voor dient en wat de gedachte achter alles is.

Anderson
09-12-2013, 19:47
http://www.youtube.com/watch?v=uyy4MZdikzQ

S.B.
09-12-2013, 20:57
Wat is precies je vraag? Denk dat er enorm veel mensen zijn die je kunnen helpen hier.

dj
10-12-2013, 10:53
Wat trainers doen met de warming up, en verzorging van te voren en na de partij, en waarom

Kay
10-12-2013, 11:11
Spieren warm maken, eerst insmeren met thaise olie waardoor de spieren twee keer zo snel warm worden bij de warming up, tenminste zo voelt dat. Vervolgens beetje schuwboksen en daarna op de pads om je lichaam te laten wennen aan de bewegingen die je straks in de ring ook gaat maken waardoor de kans op blessures flink afneemt. Daarnaast zorgen veel sportscholen ervoor dat je ook mentaal sterk de ring in gaat, tactiek doornemen en ervoor zorgen dat het voelt alsof je inoverwinnelijk bent. Daar heeft iedereen andere manieren voor, je kan je agressief laten maken wat sommigen fijn vinden. Of er zijn mensen die juist helemaal rustig willen worden om in de ring te exploderen. Per persoon verschillend. Ook zijn er vechters die bepaalde supplementen nemen voor de wedstrijd waardoor ze denken beter te presteren.

onne1983
10-12-2013, 11:55
Het verschilt per vechter, beginnende vechters zijn vaak erg zenuwachtig en die probeer je rustig te houden tot hij werkelijk aan de warming up begint, Hou ze rustig, laat ze muziek luisteren of gewoon rustig zitten en een beetje over van alles praten, zelfvertrouwen omhoog krikken. Maar wij laten ze niet de hele tijd door de zaal heen lopen. Handen intapen (doen wij) met verband en sporttape. Vooral de pols en knokkels stevigheid geven. Daarna omkleden, en Thaise olie insmeren en beetje schaduwboksen en Pad werk. Wij proberen onze vechters(vooral beginners) juist gefocused de ring in te krijgen en proberen ze juist niet al te agressief de ring in te sturen. Maar dat verschilt per vechter eigenlijk, want sommige hebben wel een beetje gezonde agressie nodig en andere moet je juist een beetje indammen. Ook tijdens het lopen naar de ring proberen wij onze vechters hun kop bij het gevecht te houden en niet te uitbundig doen om een show te maken, (Je komt om te kickboksen en niet om te dansen). Na de wedstrijd hangt het af van het resultaat, Je bespreekt de partij, de punten die goed gingen maar nog bijlangrijker, de punten die minder goed liepen. Bij een verlies partij is het nog verschillender, als een vechter down is dan vertel je hem "volgende keer beter"en laat je hem even verder met rust om het te verwerken. Is hij kwaad op de jury of zo, dan maken we hem kalm, (Is hij terecht boos, dan is het part of the game en doe je er toch niets aan, is hij onterecht boos, dan leggen we hem uit waarom hij in de ogen van de jury verloren zou kunnen hebben). Maar nooit zullen wij het toelaten dat de vechter zich een slechte verliezer toont door de scheids of de jury te beledigen. Maar om het samen te vatten, elke vechter heeft een eigen persoonlijkheid en de trainer moet daar op inspelen (zowel voor als na de wedstrijd). Ik ben trouwens van de zelfde sportschool als Kay.

goro
10-12-2013, 13:10
Bij het Kyokushin is het zo:

Een beetje los werken beetje padwork en of kussens. Wat schaduwboksen en los stretchen.

Dan knallen op die mat!

Volgende partij beetje los stretchen maar niet meer zo veel padwork. Dan knallen op die mat!

Volgende partij niet meer zo veel los stretchen. Dan knallen op die mat!

Volgende partij blessures beperken, ijs leggen open wonden aan vuisten intapen. Dan knallen op die mat!

Volgende partij zien hoe het met de blessures zijn, een gameplan uitdokteren die je toch niet kan volgen. Dan knallen op die mat!

Volgende partij geradbraakt beginnen, niet meer veel zin hebben. Dan gekraakt worden op die mat!

Dan een nachtje slapen en de volgende dag: Overleven op die mat!

Dan half uiteen beginnen aan de finale en als je gewonnen bent mag je jou Fransico Fhilio noemen!

Leventdepevent
10-12-2013, 15:13
Bij het Kyokushin is het zo:

Een beetje los werken beetje padwork en of kussens. Wat schaduwboksen en los stretchen.

Dan knallen op die mat!

Volgende partij beetje los stretchen maar niet meer zo veel padwork. Dan knallen op die mat!

Volgende partij niet meer zo veel los stretchen. Dan knallen op die mat!

Volgende partij blessures beperken, ijs leggen open wonden aan vuisten intapen. Dan knallen op die mat!

Volgende partij zien hoe het met de blessures zijn, een gameplan uitdokteren die je toch niet kan volgen. Dan knallen op die mat!

Volgende partij geradbraakt beginnen, niet meer veel zin hebben. Dan gekraakt worden op die mat!

Dan een nachtje slapen en de volgende dag: Overleven op die mat!

Dan half uiteen beginnen aan de finale en als je gewonnen bent mag je jou Fransico Fhilio noemen!

hahaha verschilt niet zoveel met shotokan dus

Guytje
10-12-2013, 16:23
lachen, zeveren, dollen & grollen !! Betere opwarming voor een partij bestaat niet,lol!!

joshhgv
10-12-2013, 16:59
Op een wedstrijd dag van mezelf.

uurtje voor tijd intapen.
Half uurtje ervoor losse pads en veel rekken en los gooien.
Dan nog ff paar keer harde combi's op de pads.
En heerlijk warm/bezweet opkomen.

Tussen tijds gewoon de lol er van in zien en niet zo druk maken.

cornelus
10-12-2013, 21:22
Bij het Kyokushin is het zo:

Een beetje los werken beetje padwork en of kussens. Wat schaduwboksen en los stretchen.

Dan knallen op die mat!

Volgende partij beetje los stretchen maar niet meer zo veel padwork. Dan knallen op die mat!

Volgende partij niet meer zo veel los stretchen. Dan knallen op die mat!

Volgende partij blessures beperken, ijs leggen open wonden aan vuisten intapen. Dan knallen op die mat!

Volgende partij zien hoe het met de blessures zijn, een gameplan uitdokteren die je toch niet kan volgen. Dan knallen op die mat!

Volgende partij geradbraakt beginnen, niet meer veel zin hebben. Dan gekraakt worden op die mat!

Dan een nachtje slapen en de volgende dag: Overleven op die mat!

Dan half uiteen beginnen aan de finale en als je gewonnen bent mag je jou Fransico Fhilio noemen!

en of je nou wint of niet dan moet de sayonara party nog beginnen:lol:

goro
11-12-2013, 01:51
en of je nou wint of niet dan moet de sayonara party nog beginnen:lol:
Ja he! Ik feeste de sayonara alleen mee als ik goed gevochten had. Anders gewoon veel eten en nr bed treuren...
Behalve in England dan. Dan ging ik wel mee na een pakslaag...

Simon-chellie
11-12-2013, 07:47
Denk dat het wel al beschreven is hoe het ongeveer gaat. Thaise olie o.i.d. Geloof ik zelf niet in... Gewoon puur natuur lichte warming up (anders ben ik moe voordat ik moet beginnen haha) in de sfeer komen, En gewoon volop knallen!! Volgende dag pijntjes hoort erbij..

Koike88
11-12-2013, 09:10
Ik denk dat je beter een kort interview kan houden met iemand. Dan kun je gelijk aangeven wat je nog moet weten. Je mag mij wel bellen.. Er is alleen geen universele manier