PDA

View Full Version : Scheidsrechters GLORY en het geven van 8 tellen...



Justinian
02-01-2014, 14:12
Gisteravond heb ik de finalepartij van Holzken gezien. Toppartij die gedomineerd werd door Holzken. Wat mij ronduit verbaasde was het feit dat hij Valtellini met een loepzuivere leverstoot raakt, deze kroop ineen en de scheidsrechter kwam er tussen… om vervolgens geen 8 tellen te geven maar hem even rust te geven?! Waar halen ze deze scheidsrechters vandaan?? Zet er dan een Joop Ubeda neer. Je kunt van hem zeggen wat je wil, maar die begrijpt het spelletje wel!

Kan me nog herinneren dat Saki een paar maanden terug 8 tellen kreeg na een ‘duw’ op zijn borst. Met alle respect maar als GLORY wil groeien dan mogen ze echt wat gaan doen aan het niveau van de scheidsrechters, want dit slaat echt nergens op.

lopez86
02-01-2014, 14:19
Mee eens.
Het is echt om te huilen.

Tony
02-01-2014, 15:32
Toevallig dat je hier net mee komt. Dit was namelijk het eerste dat mij ook opviel gisteren. Ongelofelijke triest.. Snapte er al de ballen niet van.

RedDawn
02-01-2014, 15:34
Gisteravond heb ik de finalepartij van Holzken gezien. Toppartij die gedomineerd werd door Holzken. Wat mij ronduit verbaasde was het feit dat hij Valtellini met een loepzuivere leverstoot raakt, deze kroop ineen en de scheidsrechter kwam er tussen… om vervolgens geen 8 tellen te geven maar hem even rust te geven?! Waar halen ze deze scheidsrechters vandaan?? Zet er dan een Joop Ubeda neer. Je kunt van hem zeggen wat je wil, maar die begrijpt het spelletje wel!

Kan me nog herinneren dat Saki een paar maanden terug 8 tellen kreeg na een ‘duw’ op zijn borst. Met alle respect maar als GLORY wil groeien dan mogen ze echt wat gaan doen aan het niveau van de scheidsrechters, want dit slaat echt nergens op.

Glory reglementen staan geen staande 8 tellen toe! De scheidsrechter deed het juist heel goed.

Justinian
02-01-2014, 15:44
Glory reglementen staan geen staande 8 tellen toe! De scheidsrechter deed het juist heel goed.
Klopt inderdaad, je hebt gelijk. Ze hebben die standing 8 count eruit gehaald! Is vanaf september afgelopen jaar las ik net. Ben gelukkig niet de enige die het niet begreep ;)

Sportvision
02-01-2014, 15:56
Klopt inderdaad, je hebt gelijk. Ze hebben die standing 8 count eruit gehaald! Is vanaf september afgelopen jaar las ik net. Ben gelukkig niet de enige die het niet begreep ;)

uhm volgens mij heb je nog steeds een punt. geen 8 count dus dan mag de scheids er niet tussenspringen toch? dan deed ie het nog fout dus. ik bedoel, ik neem aan dat het idee van geen standing 8 counts is dat er geen twijfel meer mag bestaan over een knockdown. dus als je staand iemand aanslaat, is het de bedoeling dat je doorgaat met vechten, of diegene die aangeslagen is even een knietje pakt voor 8 tellen.

Justinian
02-01-2014, 16:24
uhm volgens mij heb je nog steeds een punt. geen 8 count dus dan mag de scheids er niet tussenspringen toch? dan deed ie het nog fout dus. ik bedoel, ik neem aan dat het idee van geen standing 8 counts is dat er geen twijfel meer mag bestaan over een knockdown. dus als je staand iemand aanslaat, is het de bedoeling dat je doorgaat met vechten, of diegene die aangeslagen is even een knietje pakt voor 8 tellen.
Ik dacht in eerste instantie hetzelfde namelijk, maar ik heb het nog eens bekeken en zag dat de scheidsrechter er niet tussen kwam.

Tony
02-01-2014, 16:48
Hmm, ok. Dank voor de opheldering. Toch een zeer matige regel in mijn ogen. Ik snap wel dat ze geen discussies willen met wel/geen down. Maar iemand die staande is aangeslagen, en vervolgens nog een aantal klappen voor zijn kiezen krijgt... dat vinden hersenen niet zo fijn. Maar goed.. so be it.

king
02-01-2014, 17:30
Hmm, ok. Dank voor de opheldering. Toch een zeer matige regel in mijn ogen. Ik snap wel dat ze geen discussies willen met wel/geen down. Maar iemand die staande is aangeslagen, en vervolgens nog een aantal klappen voor zijn kiezen krijgt... dat vinden hersenen niet zo fijn. Maar goed.. so be it.

Inderdaad een vreemde regel. Zonder de mogelijkheid van 8 tellen heb je naast het risico van extra schade ook nog dat een scheids te snel een partij staakt (zie Spong tegen Ilunga).

Biiyen
02-01-2014, 18:13
Rare regel en zeer verwarrend... Hoe vaak moet een scheidsrechter je dan "beschermen" voordat je wel een KO krijgt?

e-type
02-01-2014, 18:23
Inderdaad een vreemde regel. Zonder de mogelijkheid van 8 tellen heb je naast het risico van extra schade ook nog dat een scheids te snel een partij staakt (zie Spong tegen Ilunga).

Dat was idd heel bizar. Valtellini leek zwaarder aangeslagen dan Ilunga toendertijd tegen Spong.

Maar ook Ubeda is niet brandschoon. De laatste tijd had ook hij zeer discutabele beslissingen.

En nieuwe regels zijn ook voor scheidsrechters lastig om direct te implementeren. Dat zie je bijv. ook in het voetbal waar scheidsen soms tegenstrijdige signalen afgeven.
En fouten maakt iedereen wel eens, vooral als er in een split-second, onder hoge druk, een beslissing genomen moet worden...

Marco (scheids)
02-01-2014, 19:18
Maar is dit dus een regel om fouten van een scheids te voorkomen?

Mijn mening: Als een vechter een leverstoot krijg en die krimpt ineen, dan moet een scheids er direct dicht op gaan staan, blijft ie gebukt staan is het of een 8-count of indien geen 8-count de partij stoppen, de vechter verdedigt zich immers niet meer.

de Stiep
02-01-2014, 19:25
Nagenoeg hetzelfde meegemaakt als reporter, waarbij ik dacht " hé scheids doe wat " maar het ging door en die gozer werd zo gruwelijk KO geschopt met een highkick, waarbij ik me afvroeg of we dit willen in de ring.

Ronald
02-01-2014, 19:41
Je kunt je sowieso afvragen of het geven van 8 tellen geen vorm van "competitievervalsing" is. Heb je eindelijk iemand zodanig aangeslagen dat het bijna afgelopen is... springt de scheids ertussen om de tegenstander even een rustmomentje te geven :wacko: Het is dat we daar zo aan gewend zijn, maar als je het goed beschouwd wel heel vreemd natuurlijk. Van mij mogen de 8 tellen afgeschaft worden. Als je zulke klappen oploopt dat je rust nodig hebt om verder te vechten, dan heb je gewoon verloren wat mij betreft. Niet alleen net zo eerlijk, het scheelt ook nog eens een hele hoop hersencellen.

Willem033
02-01-2014, 19:58
Zag er idd merkwaardig uit.
Elke scheids maakt wel eens een foutje.
Maar aub niet die Ubeda, die kerel wil altijd zo graag in de spotlights staan. Veel te veel aanwezig vind ik.

RedDawn
02-01-2014, 20:00
Je kunt je sowieso afvragen of het geven van 8 tellen geen vorm van "competitievervalsing" is. Heb je eindelijk iemand zodanig aangeslagen dat het bijna afgelopen is... springt de scheids ertussen om de tegenstander even een rustmomentje te geven :wacko: Het is dat we daar zo aan gewend zijn, maar als je het goed beschouwd wel heel vreemd natuurlijk. Van mij mogen de 8 tellen afgeschaft worden. Als je zulke klappen oploopt dat je rust nodig hebt om verder te vechten, dan heb je gewoon verloren wat mij betreft. Niet alleen net zo eerlijk, het scheelt ook nog eens een hele hoop hersencellen.

Goede opmerking!

Marco (scheids)
02-01-2014, 20:22
Je kunt je sowieso afvragen of het geven van 8 tellen geen vorm van "competitievervalsing" is. Heb je eindelijk iemand zodanig aangeslagen dat het bijna afgelopen is... springt de scheids ertussen om de tegenstander even een rustmomentje te geven :wacko: Het is dat we daar zo aan gewend zijn, maar als je het goed beschouwd wel heel vreemd natuurlijk. Van mij mogen de 8 tellen afgeschaft worden. Als je zulke klappen oploopt dat je rust nodig hebt om verder te vechten, dan heb je gewoon verloren wat mij betreft. Niet alleen net zo eerlijk, het scheelt ook nog eens een hele hoop hersencellen.

Kan je wel volgen, bij MMA is de 8- count er al een tijdje uit, maar dan kun je als scheids afwachten wat er op de grond gebeurt.

Bij alleen een staand gevecht ben ik toch wel een voorstander van een 8-count hoor, wel met duidelijke regels, zo vind ik de K-1 regels heeeeeeel duidelijk, naar de grond na een goede stoot op trap = 8 tellen, en dat Max 8x per ronde.

Zet goed getrainde scheidsrechters in de ring en geen pannenkoeken! Dat zie ik helaas te vaak ....

Overigens kan een ervaren scheids natuurlijk ook de fout ingaan, maar die weet wel t verschil tussen een knockdown of een uitglijder.

YoMarK
02-01-2014, 20:52
Vind het eigenlijk wel een goede regel als ik hem goed begrijp.
Dus: Niet down=geen 8 tellen.
Holzken had dus gewoon door moeten gaan.

En in de situatie dat mensen staand "out" gaan en toch als een zombie blijven staan mag de scheids gewoon de partij stoppen(imho ook niet verkeerd).

mario the count
02-01-2014, 21:46
Kan je wel volgen, bij MMA is de 8- count er al een tijdje uit, maar dan kun je als scheids afwachten wat er op de grond gebeurt.

Bij alleen een staand gevecht ben ik toch wel een voorstander van een 8-count hoor, wel met duidelijke regels, zo vind ik de K-1 regels heeeeeeel duidelijk, naar de grond na een goede stoot op trap = 8 tellen, en dat Max 8x per ronde.

Zet goed getrainde scheidsrechters in de ring en geen pannenkoeken! Dat zie ik helaas te vaak ....

Overigens kan een ervaren scheids natuurlijk ook de fout ingaan, maar die weet wel t verschil tussen een knockdown of een uitglijder.

max 2x per ronde hoop ik :lol:

king
02-01-2014, 22:23
max 2x per ronde hoop ik :lol:

3 om precies te zijn... ;)

mario the count
02-01-2014, 22:32
3 om precies te zijn... ;)
bij de derde is het einde partij, je mag dus max 2x 8 tellen krijgen.

rollermanskunk
03-01-2014, 00:31
ik vind die Al Wickers die Holzken vs Valtellini refde een uitstekende scheids ondanks die paar foutjes. Die kale Amerikaan (Chris Wagner) die Saki vs Verhoeven in Chicago verprutste vind ik wel een rare stuiterbal.

Het wordt tijd dat Glory Marco een keer een kans geeft!

Ronald
03-01-2014, 03:03
Bij alleen een staand gevecht ben ik toch wel een voorstander van een 8-count hoor
Wat vind je goed aan de 8 tellen dan Marco? Het enige wat ik zelf kan bedenken is "entertainment". De partij wordt er namelijk wel door verlengd waardoor het voor het publiek meer spektakel geeft. Maar dat weegt voor mijn gevoel niet op tegen "competitievervalsing" en dode hersencellen.

Ben trouwens inderdaad erg blij dat het bij MMA grotendeels afgeschaft is. Het gaf een ongelijk voordeel aan de grondvechters, alhoewel daar in sommige gevallen wel weer de rope-escape tegenover stond. Maar ik ben blij met de manier waarop het nu is... wie niet meer kan, die heeft verloren.

Jeru
03-01-2014, 07:48
Het wordt tijd dat Glory Marco een keer een kans geeft!

x2!!

ramoontjuh
03-01-2014, 11:34
Ik vind gewoon dat de grootste vechters vaak worden benadeeld. Als je inderdaad kijkt naar Saki vs Verhoeven dat was echt een grove fout na de duw punch 8 tellen geven vind ik niet kunnen. En als de 8 tellen er niet meer zijn bij staand vechten dan moet de scheids (Holzken vs Valtellini) er ook niet tussen komen en hem ook niet laten herstellen. Als de regels strakker worden moet het ook worden opgevolgd! Al met al vond ik het top wedstrijden om naar te kijken en wat is Nieky gegroeid in zijn vechten ik denk dat het profboksen hem nog beter heeft gemaakt!
OSU!

Richelieu
03-01-2014, 11:48
Zeker ruimte voor verbetering bij de GLORY scheidsrechters, wat nieuw bloed zou zeker geen kwaad kunnen!

RedDawn
03-01-2014, 13:16
Ik vind het niveau van de scheidsrechters van Glory juist met grote stappen vooruit is gegaan. Alsjeblieft geen Joop Ubeda meer. Hij is niet voor niets weggestuurd.

onne1983
03-01-2014, 14:10
Wat vind je goed aan de 8 tellen dan Marco? Het enige wat ik zelf kan bedenken is "entertainment". De partij wordt er namelijk wel door verlengd waardoor het voor het publiek meer spektakel geeft. Maar dat weegt voor mijn gevoel niet op tegen "competitievervalsing" en dode hersencellen.

Ben trouwens inderdaad erg blij dat het bij MMA grotendeels afgeschaft is. Het gaf een ongelijk voordeel aan de grondvechters, alhoewel daar in sommige gevallen wel weer de rope-escape tegenover stond. Maar ik ben blij met de manier waarop het nu is... wie niet meer kan, die heeft verloren.Ik vind idd dat als een scheids de vechters uit elkaar haalt omdat 1 van de 2 een pak op zijn donder krijgt en geen 8 tellen geeft ook een competitie vervalsing. (Dat is voor demo en jeugdpartijen) Als een vechter is aangeslagen geef je hem of een punt aftrek (dmv 8 tellen) of je laat doorgaan en hem eventueel KO gaan. Daarom ben ik wel aanhanger van de staande 8 tellen omdat je de vechter die de overhand heeft ermee beloond qua score, en omdat je de vechter in het nadeel een kans geeft om zich terug te knokken. (Zie bv Aerts vs Ben Saddik).
Maar een vechter helpen voorkomen dat hij KO gaat zonder punt aftrek vind ik een slecht iets.

Ronald
03-01-2014, 14:43
Daarom ben ik wel aanhanger van de staande 8 tellen omdat je de vechter die de overhand heeft ermee beloond qua score...
Je beloont hem niet qua score. Je ontneemt hem de kans het gevecht te beëindigen.

onne1983
03-01-2014, 14:53
Je beloont hem niet qua score. Je ontneemt hem de kans het gevecht te beëindigen.

Waar, maar ik dit was ten opzichte van hoe het nu soms bij Glory gaat bedoeld. (Scheids die de vechters uit elkaar haalt en daarna weer door laat vechten)
Van mij mag de staande 8 tellen er ook wel uit eventueel, maar dan moet de scheids het gevecht niet onderbreken als er 1 onder druk staat.
Als de vechter tijd nodig heeft om bij te komen, moet hij beslissen voor zichzelf of die zich laat vallen en 8 tellen neemt of dat hij blijft staan en het risico neemt dat het licht uit gaat.

Bosnier91
03-01-2014, 16:04
Een 8 count is in principe bedoeld om de vechter te beschermen voor zover dat mogelijk is, en om te bepalen of hij in staat is door te vechten. Tegelijkertijd levert dat de andere vechter een gewonnen ronde op, of een gewonnen partij op TKO. Ik heb niemand daarover horen klagen tijdens K1, want dat was heel duidelijk en eerlijk. Maar nu bij Glory, wanneer jij een lichaamstrap blokkeert en uit balans raakt waardoor je op de grond valt, krijg je 8 tellen. Je bent niet aangeslagen of bezeerd, dus hoe is dat dan eerlijk? Saki kreeg als ik me goed kan herinneren een stoot tegen zijn borst van Verhoeven waardoor hij zijn evenwicht verloor en daarom viel. Dat is toch geen 8 tellen waard? Dus je kunt ook iemand een duw geven, want als hij op de grond beland krijgt hij waarschijnlijk 8 tellen.

Ronald
03-01-2014, 16:55
Een 8 count is in principe bedoeld om de vechter te beschermen voor zover dat mogelijk is, en om te bepalen of hij in staat is door te vechten.
Nope, 8 verplichte tellen zijn er om een vechter rust te geven, waarna hij (indien mogelijk) gewoon weer verder kan.

Niet de verplichte 8 tellen rust, maar het tot 10 tellen als een vechter aangeslagen op de grond ligt zijn bedoeld om te bepalen of een vechter verder kan. Het lijkt hetzelfde, maar er zit wel degelijk een verschil in. Volgens mij is dat overigens gelijk de reden waarom organisaties als bijv. Glory geen standing 8 count hanteren. Een standing 8 count is per definitie namelijk om een vechter rust te geven, wat dus in principe "competitievervalsing" is.
Maar hoe bepaal je nou wanneer iemand écht niet verder kan? Daar is een eenvoudige afspraak over: als je neergeslagen wordt en na 10 tellen nog niet verder kunt heb je verloren. Sommige vechters maken daar handig gebruik van door even met een knie op de grond te gaan zitten. In principe kunnen ze wel verder, maar ze nemen even rust om te herstellen, ten koste van puntaftrek in de ronde. De scheids is in dat geval verplicht te gaan tellen omdat dat nou eenmaal de regels zijn. Staat een vechter op voordat de scheids bij 10 is dan gaat de partij gewoon weer verder.

Daar zit trouwens ook gelijk het verschil met MMA. Daar is een 8 count er makkelijker uit te halen. Immers, als iemand neergeslagen wordt mag je gewoon op de grond doorgaan. De scheids kan dan altijd nog bepalen of iemand in staat is zich te verdedigen. Vindt hij dat dat niet het geval is, dan stopt hij de partij alsnog en wordt het een TKO.
Maar hoe doe je dat nou bij kickboksen? Wanneer is iemand (T)KO? Als je de 8 tellen er helemaal uit wilt halen zul je daar dus een nieuwe definitie voor moeten bedenken. En wat je ook bedenkt, ook daar zul je vervolgens in de praktijk altijd discussie over krijgen, net als je dat nu hebt bij 8 tellen of een TKO. Maar het haalt in ieder geval wel het stukje "competitievervalsing" eruit... kun je niet meer verder, dan moet je gewoon stoppen.

Is in mijn ogen trouwens ook gelijk best een goede reden om de regel "no standing 8 count" erin te houden. Het is een stap in de richting van geen verplichte rust geven om de vechter een kans te geven zich te herstellen.

mokumnised
03-01-2014, 18:11
Toch kan Glory hier beter echt naar gaan kijken. Het heeft tot nu toe al meerdere discutabele momenten opgeleverd. Zelfs van de overwinning van Spong op Ilunga is wat van de glans weggenomen. Laat de scheids dat op zo'n moment doorgaan, slaat Spong hem er gewoon uit en was er geen enkele discussie geweest. De leverstoot van Nieky hoor in mijn ogen altijd een 8 count te zijn, vind het een rare regel zoals het nu in de praktijk wordt gebracht. Ook bij Saki was er geen disussie geweest als het niet zo raar was gelopen, die partij was sowieso gewonnen door Verhoeven, maar ook daar werd de glans op deze manier vanaf gehaald.

Marco (scheids)
03-01-2014, 18:21
max 2x per ronde hoop ik :lol:

Max 8x per ronde ! Muay Thai is 2x in een ronde en 3 of 4de in de partij, maar dan tellen ze later ... Sta je snel op dan gaat de partij verder, met K-1 is dat anders, wordt er sneller geteld :-)

Marco (scheids)
03-01-2014, 18:22
bij de derde is het einde partij, je mag dus max 2x 8 tellen krijgen.

bij Muay thai wel, bij K-1 dus niet :-)

mario the count
03-01-2014, 23:01
bij Muay thai wel, bij K-1 dus niet :-)
Ok, daar was ik niet van op de hoogte.

Marco (scheids)
04-01-2014, 10:37
Max 8x per ronde ! Muay Thai is 2x in een ronde en 3 of 4de in de partij, maar dan tellen ze later ... Sta je snel op dan gaat de partij verder, met K-1 is dat anders, wordt er sneller geteld :-)

Sorry zie nu pas, staat 8x dat is wel redelijk veel :-) bedoel max 3x per ronde bij K-1

mario the count
04-01-2014, 11:04
Sorry zie nu pas, staat 8x dat is wel redelijk veel :-) bedoel max 3x per ronde bij K-1
:lol: ik dacht al ik word gek, maar hij is de scheids dus zal het wel weten :lol: