PDA

View Full Version : de WFCA en zijn MMA scheidsrechters



lopez86
04-01-2014, 15:45
2013 is geweest, een jaar waarin MMA als sport wereldwijd gegroeit is.
2014 voor de deur, en dit is eigenlijk een vraag en oproep aan de WFCA; is het mogelijk om jullie scheidsrechters voor MMA bij te scholen?
Zodat er betere beslissingen genomen worden.

De jurering is een ander verhaal, maar ik zie zo vaak gebeuren dat een dominante positie onderbroken word en er een vechter onnodig benadeelt word.
Neem onderstaand voorbeeld, spoel even door naar 4.10.
Vechter A (Hubert Geven) heeft vechter B in een zeer dominante positie, full on triangle choke die kantje boord zit.
De scheidsrechter verbreekt ondertussen deze submission abrupt om een snee bij vechter A, waarna hij de partij stopt en vechter B de winst krijgt.
Nu kan ik de ernst van de blessure niet zien, maar een partij onderbreken tijdens een full on submission attempt kan je niet maken richting de vechter.

Iets ander wat ik iedere keer weer terug zie komen is dat zodra vechters onder de touwen terecht komen de partij word gestopt en staand weer verder gaat, in plaats van een "stop, hold position" waarbij de partij weer verder gaat in het midden van de ring.
Er word niet bij stil gestaan dat 1 van de 2 vechters misschien wel keihard werkt voor zijn takedown, waarbij dus in feite een vechter onterecht word benadeelt.


http://www.youtube.com/watch?v=puiZ7Wwe23Q

Ik hoop dat jullie iets met deze opbouwende kritiek kunnen, de WFCA is de toonaangevende bond in Nederland.
Maar jullie beslissingen hebben telkens meer effect op jonge vechters die internationaal naam willen maken.
Een onnodige loss staat tegenwoordig gewoon op sherdog.com en bepaalt de carriere van vechters, het gaat verder dan Nederland.

Anderson
04-01-2014, 16:53
Een snij boven het oog, onder de wenkbrauw wordt bijna altijd het gevecht gestaakt. Dat gebeurd om de vechter te beschermen voor zijn gezondheid.

lopez86
04-01-2014, 18:59
Een snij boven het oog, onder de wenkbrauw wordt bijna altijd het gevecht gestaakt. Dat gebeurd om de vechter te beschermen voor zijn gezondheid.

Dat hangt af van de omvang van de snee.
En dan nog, om die reden word nergens tijdens een trefzekere submission attempt een partij gestopt om ernaar te kijken.

Marco (scheids)
04-01-2014, 20:01
Snee of geen snee ... Hij heeft z'n tegenstander bijna in een triangle choke ... Als z'n tegenstander nou een cut had gaat hij meer bloeden en moet je m stoppen (hij bloed dan ook op z'n tegenstander). Maar ik dit geval ligt Hubert op z'n rug, en heeft ie geen last van t bloeden van z'n oog.
hij had alleen z'n enkel nog moeten pakke, aantrekken ..... En klaar.

Very Bad (time) stoppage !

Maar sinds wanneer is de WFCA een toonaangevende bond mbt MMA?

Strange Cutbean
04-01-2014, 20:22
Heb ik wel vaker gezien bij de WFCA dat ze de partij die duidelijk naar een submission werkte benadeelden. Vind ik een beetje jammer.

lopez86
04-01-2014, 20:48
Snee of geen snee ... Hij heeft z'n tegenstander bijna in een triangle choke ... Als z'n tegenstander nou een cut had gaat hij meer bloeden en moet je m stoppen (hij bloed dan ook op z'n tegenstander). Maar ik dit geval ligt Hubert op z'n rug, en heeft ie geen last van t bloeden van z'n oog.
hij had alleen z'n enkel nog moeten pakke, aantrekken ..... En klaar.

Very Bad (time) stoppage !

Maar sinds wanneer is de WFCA een toonaangevende bond mbt MMA?

Met toonaangevend bedoel ik eigenlijk dat ze de grootste zijn (in Nederland) en de meeste gala's overzien, misschien anders moeten formuleren.

TheSkindo
05-01-2014, 21:31
Ik blijf er bij dat SHOOTO de beste scheidsrechers heeft...

Shooto Holland
06-01-2014, 10:42
Ik heb er nooit publiekelijk wat over willen zeggen maar daar de discussie nu toch oplaait, het volgende:

Na de partij heb ik gelijk een officiële klacht ingediend. De feiten zijn dat:

- De tegenstander van Hubert hem niet een keer goed met een geoorloofde techniek op zijn gezicht heeft geraakt;
- De triangle vol zat, er kan al schuim uit de tegenstander zijn mond en die stond op het punt om af te kloppen of ko te gaan;
- De snee voort kwam uit een kopstoot (onbedoeld, dat wel);
- De snee in Hubert z'n oor zat dus zijn zicht absoluut niet belemmerde.

Dit was de reactie van de WFCA:

"Noch tijdens de partij alsmede op de beelden hebben wij geen kopstoot kunnen waarnemen.
De prt werd stopgezet omdat beide vechters onder de touwen door uit de ring rolden, de zgn “triangle’’ was toen reeds geruime tijd zonder succes aangezet.
Hierop moeten wij concluderen dat de uitslag onveranderd blijft."

De WFCA heeft zonder twijfel de slechtste MMA scheidsrechters en jury van Nederland. Doe ermee wat je wilt...

Osu,

Martijn

Willem033
06-01-2014, 13:52
Drama dus

DK
06-01-2014, 14:54
Na het zien van de beelden geen kopstoot kunnen waarnemen???? Het is overduidelijk dat de slam die gemaakt wordt een kopstoot als gevolg heeft (rampage-arona). Dit gebeurt niet opzettelijk maar veroorzaakt wel een blessure (snee), dit zou op zijn minst een no contest betekenen. Dat een triangel choke niet direct zit hoort volgens mij deels bij deze techniek, vaak moet er net iets van positie veranderd worden om voldoende druk te krijgen om iemand te laten tappen. De partij stopzetten omdat vechters onder de touwen terecht komen?? Daar is volgens mij de stop-don't-move regel voor bedacht. Nu lijkt het wel op een "oude freefight" partij wat regels betreft.

Volgens mij is de conclusie dat er geen MMA meer onder een kickboks bond gevochten zou moeten worden.

Garcia
06-01-2014, 15:07
Ik heb er nooit publiekelijk wat over willen zeggen maar daar de discussie nu toch oplaait, het volgende:

Na de partij heb ik gelijk een officiële klacht ingediend. De feiten zijn dat:

- De tegenstander van Hubert hem niet een keer goed met een geoorloofde techniek op zijn gezicht heeft geraakt;
- De triangle vol zat, er kan al schuim uit de tegenstander zijn mond en die stond op het punt om af te kloppen of ko te gaan;
- De snee voort kwam uit een kopstoot (onbedoeld, dat wel);
- De snee in Hubert z'n oor zat dus zijn zicht absoluut niet belemmerde.

Dit was de reactie van de WFCA:

"Noch tijdens de partij alsmede op de beelden hebben wij geen kopstoot kunnen waarnemen.
De prt werd stopgezet omdat beide vechters onder de touwen door uit de ring rolden, de zgn “triangle’’ was toen reeds geruime tijd zonder succes aangezet.
Hierop moeten wij concluderen dat de uitslag onveranderd blijft."

De WFCA heeft zonder twijfel de slechtste MMA scheidsrechters en jury van Nederland. Doe ermee wat je wilt...

Osu,

Martijn

Bizarre timing van de ref.

De reactie van WFCA vind is nog schokkender, de beelden spreken voor zich. Hoe scheel moet men zijn.... ??

Wheelie
06-01-2014, 15:29
Ik blijf er bij dat SHOOTO de beste scheidsrechers heeft...

Helemaal mee eens

YoMarK
06-01-2014, 15:49
Slecht hoor. Triangle zat gewoon.

Marco (scheids)
06-01-2014, 17:59
Volgens mij is de conclusie dat er geen MMA meer onder een kickboks bond gevochten zou moeten worden.

x2

Briant
06-01-2014, 18:51
mee eens, vele malen met grote ergernis toe zitten kijken. en zwaar achterhaald dat er geen stop dont move wordt toegepast. zo worden we in Nederland nooit internationaal groot.

Kemal
06-01-2014, 20:34
Volgens mij is de conclusie dat er geen MMA meer onder een kickboks bond gevochten zou moeten worden.

Als er dit soort resultaten uit voortvloeien ben ik het er mee eens.

Justinian
06-01-2014, 20:53
In het reglement staat weliswaar: "Wanneer men tijdens het gevecht onopzettelijk onder de ringtouwen doorgaat wordt de wedstrijd gestaakt en zal in staande positie in het midden van de ring hervat worden." maar zoals ik het zie lagen niet beide vechters onder de ringtouwen. Sterker nog, volgens mij lag Hubert er nog niet eens met de helft van zijn hoofd onder. De triangle zat er vol op en het is dan slechts een kwestie van tijd dat de tegenstander of zelf afklopt, of out gaat. Je ziet duidelijk dat Hubert de triangle goed aanzet. Nee, in dit geval had de scheidsrechter door moeten laten vechten. Naar aanleiding van het bezwaar zou een no contents naar mijn mening op zijn plaats zijn... en zelfs een no contest doet geen recht aan de situatie, aangezien Hubert naar mijn mening zou hebben gewonnen indien de scheidsrechter nog even door zou hebben laten vechten.

Wheelie
06-01-2014, 21:42
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/1536556_615631638486569_1776478645_n.jpg?oh=faec13 abd87d0a1adb7d5e9b5c1e71a2&oe=52CD0B2C

appelsap
06-01-2014, 23:20
Dit was de reactie van de WFCA:

"Noch tijdens de partij alsmede op de beelden hebben wij geen kopstoot kunnen waarnemen.
De prt werd stopgezet omdat beide vechters onder de touwen door uit de ring rolden, de zgn “triangle’’ was toen reeds geruime tijd zonder succes aangezet.
Hierop moeten wij concluderen dat de uitslag onveranderd blijft."

De WFCA heeft zonder twijfel de slechtste MMA scheidsrechters en jury van Nederland. Doe ermee wat je wilt...

Osu,

Martijn

Een dubbele ontkenning in de eerste zin, dus ze geven het toe:).

Absurd natuurlijk. Lijkt wel of we 15 jaar terug gaan in de tijd. Ben zelf ook ooit het 'slachtoffer' geworden van de 30 seconde regel bij rings. Klote was dat.
Universele regels met gekwalificeerde scheidsrechters......Utopia......

RedDawn
06-01-2014, 23:34
x2

x3!

RedDawn
06-01-2014, 23:36
Een dubbele ontkenning in de eerste zin, dus ze geven het toe:).

Absurd natuurlijk. Lijkt wel of we 15 jaar terug gaan in de tijd. Ben zelf ook ooit het 'slachtoffer' geworden van de 30 seconde regel bij rings. Klote was dat.
Universele regels met gekwalificeerde scheidsrechters......Utopia......

Hoezo het slachtoffer geworden? Je wist toch van te voren dat de 30 seconden regeling van kracht was? Daar heb je toch voor getekend?

Het wordt gewoon tijd voor een kickboksbond en een mma bond. Maar dat zou inderdaad -zoals je zegt- een utopia blijven.

TheSkindo
06-01-2014, 23:49
Volgens mij is de conclusie dat er geen MMA meer onder een kickboks bond gevochten zou moeten worden.

Nou dat kan wel maar dan zullen ze meer tijdmoeten steken in het opleiden van gekwalificeerde MMA scheidsrechters en geen Kickboks scheidsrechters met een Youtube-MMAcursus....

lopez86
07-01-2014, 00:27
Nou dat kan wel maar dan zullen ze meer tijdmoeten steken in het opleiden van gekwalificeerde MMA scheidsrechters en geen Kickboks scheidsrechters met een Youtube-MMAcursus....

Dit^.
Je hoeft echt geen rocketscientist te zijn om posities te begrijpen.
MMA is als sport gewoon gegroeid en het lijkt me niet meer dan logisch dat je (zeker als bond) gewoon bij moet blijven.

Ik hoop trouwens niet dat dit een flame topic richting de WFCA word, dat is nooit m'n insteek geweest.

TheSkindo
07-01-2014, 18:05
Idd verder geen klachten over de WFCA...slechte MMA scheidsrechters zijn er al jaren (helaas)

remco pardoel
10-01-2014, 01:19
Goede scheidsrechters zijn in te huren.
Da's niet zo moeilijk

Anderson
10-01-2014, 10:26
WFCA bespaard liever geld om te verdienen dus scheidsrechters inhuren zullen ze nooit doen.

De cut was gewoon boven de wenkbrauw beetje raar de stoppage .

tornadobilly
10-01-2014, 15:52
Ik hoor telkens dat de trianglechoke bijna heeft gezeten.. Dit is niet zo. Om hem echt af te laten tikken moet hubert de linkerarm van tegenstander langs zijn/tegen zijn borst aan hebben. (arm voorlangs)
Als dit niet het geval is, heeft de tegenstander net nog de ruimte om te kunnen ademen. Hij zat dus niet full.

Glen
10-01-2014, 18:09
De ringarts staakt het gevecht hoor....niet de scheids....

YoMarK
10-01-2014, 18:43
Ik hoor telkens dat de trianglechoke bijna heeft gezeten.. Dit is niet zo. Om hem echt af te laten tikken moet hubert de linkerarm van tegenstander langs zijn/tegen zijn borst aan hebben. (arm voorlangs)
Als dit niet het geval is, heeft de tegenstander net nog de ruimte om te kunnen ademen. Hij zat dus niet full.
Arm voorlangs is echt niet altijd nodig, sommige mensen kunnen hem ook zo maken.
Als ze niet kloppen heb je nog andere opties om de sub te maken, ook zonder dat de arm voorlangs zit.

Maar eigenlijk doet het allemaal niet ter zake, een partij dient tijdens een submission poging niet gestopt te worden. Ook niet door een ringarts(die naar verwachting nog minder kennis van MMA zaken heeft).

Marco (scheids)
10-01-2014, 19:22
Ook niet door een ringarts(die naar verwachting nog minder kennis van MMA zaken heeft).

Een ringarts kan altijd een partij stoppen, en die beslissing kan/mag door niemand overruled worden!

YoMarK
10-01-2014, 19:40
Een ringarts kan altijd een partij stoppen, en die beslissing kan/mag door niemand overruled worden!
Marco: als een ringarts roept "he, ik wil even naar die snee kijken", is dat voldoende om te partij te stoppen?

Marco (scheids)
10-01-2014, 20:04
Dan moet de scheids de partij stoppen om de arts te laten kijken en zijn/haar beslissing afwachten of de partij door mag.

Mag de partij door, gaan de vechters door in dezelfde positie van voor de stop. Mag de partij niet door dan moet de scheids die beslissing overnemen.

Bloeba
10-01-2014, 20:08
Feit blijft niveau ligt achterlijk laag qua scheidsrechters, snee of geen snee.

HARDnickCORE
10-01-2014, 20:59
WFCA bespaard liever geld om te verdienen dus scheidsrechters inhuren zullen ze nooit doen.

De cut was gewoon boven de wenkbrauw beetje raar de stoppage .

het bedrag dat het je op lange termijn misloopt aan negatieve publiciteit is denk ik veel groter. Maar aagh, korte termijn denken is mens-eigen.

Shooto Holland
11-01-2014, 12:54
@tornadobilly: er bestaan verschillende variaties op de traditionele triangle die jij schetste. De scheidsrechter in kwestie was daar ook niet van op de hoogte.. Mocht jij deze variatie eens willen leren dan ben je van harte welkom bij Tatsujin Dojo in Deventer (www.fit-fun.nl) :-)

Het is van het grootste belang dat een MMA scheidsrechter ook daadwerkelijk MMA ervaring heeft (het liefst wedstrijdervaring, maar iig trainingservaring van een deskundige leraar). Ook is het van belang dat de scheidsrechters meerdere malen per jaar een applicatiecursus volgen om zichzelf scherp te houden.

Helaas hebben beslissingen als deze (en meerdere soortgelijke) mij doen besluiten om nooit meer jongens in te schrijven bij de WFCA voor MMA wedstrijden.

Osu,

Martijn

SHOOTO nmgn
20-04-2014, 01:09
Hoe kan het dat als je een heelhook hebt de scheidsrechter het gevecht stopt en weer op laat staan?????!!!!????? belachelijk en ook niet de 1e keer dat een scheidsrechter van de WFCA rare beslissingen maakt. op een cruciaal moment in het grondgevecht (de heelhook zat diep en onze vechter trok hem vol aan) word de partij onderbroken en staand hervat omdat onze vechter met zijn hoofd buiten de touwen kwam (ze lagen nog wel op het canvas) dit is de zoveelste keer dat we genaaid zijn door deze bond. wij van Tatsujin Nijmegen zijn er klaar mee en zullen ook niet meer vechten voor de WFCA.

SHOOTO nmgn
20-04-2014, 02:37
en niet alleen de scheidsrechters.. juryleden/ringarts allemaal de kop in het zand. je zou toch denken dat ze er een keer iets aan zouden moeten doen maar ze begrijpen er niks van (of willen het niet begrijpen) ik hoop dat deze post vaak gelezen word en dat er meer sportscholen besluiten niet meer te vechten voor de WFCA

Marco (scheids)
20-04-2014, 09:10
Here we go again .....

remco pardoel
20-04-2014, 09:42
en uiteraard kan je ook terecht bij Gracie Barra om alle variaties aan te leren ;)

Arno verbraak
28-04-2014, 00:33
Kom niet vaak meer op dit forum, maar was er ook die avond en heb toevallig die partij met die heelhook gezien.
Ik freakte echt toen ik zag wat die scheids uithaaldde daar!!!. die sub zat kneiterhard en hij laat ze opstaan wtf!!!! gewoon vies
maar damn wat n blamage voor de sport was dat zeg, zonder gekheid laat mij maar scheidsen dan!

Willem033
28-04-2014, 00:59
Was het gewoon een gruwelijke fout van de scheids door onwetendheid of wilde hij de andere vechter bevoordelen?