PDA

View Full Version : It was 30 years ago today!!!



payap
12-01-2014, 22:24
http://www.dailymotion.com/video/x243w3_rob-kaman-vs-payap-penchai_sport


Verslag uit de zendokan:

Nog nooit heb ik iemand zo hard geslagen !!!

Dat verzuchtte Rob Kaman terwijl hij uitgeput op de bank in de kleedkamer zat na de ongelooflijke slooppartij met Payap Penchai, een man die inderdaad wel een hoofd van beton moet hebben om de slagenregen die Kaman in de eerste ronde op dat lichaamsdeel liet neerkomen zonder noemenswaardige schade te doorstaan!

Deze wedstrijd, die door iedereen met een angstige anticipatie aangaande Rob Kamans kansen tegen deze "verschrikkelijke Payap" tegemoet was gezien, begon wel in stijl. Op de waanzinnig opzwepende muziek van Emmerson , lake and Palmer betrad Kaman de ring, toegejuicht door een hysterische menigte. Ook Payap betrad op dezelfde wijze de ring, maar die voegde er nog een kleine persoonlijke noot aan toe door tot ieders verbazing spontaan een complete discodans te gaan uitvoeren!!! In ieder geval leverde hem dat een ovationeel applaus op, want dit vond het publiek prachtig !

En dan die eerste ronde !een stormachtige opening van Kaman, opstoten, hoeken, lowkicks, hoge mawashi's, ongelooflijk. alles is raak. juist als men denkt nu is het afgelopen, dan vindt Payap ergens toch de veerkracht om grijzend op de Amsterdammer af te lopen en weer de zoveelste stoot op zijn lever te incasseren. Dit had niemand verwacht, en ofschoon Rob aan het einde van deze fantastische ronde iets moet terugnemen denkt iedereen dat het in de volgende ronde wel afgelopen moet zijn.

In de tweede ronde lijkt het wel of er een andere Kaman in de ring staat. geen explosiviteit, geen kracht in zijn normaal zo harde en gevreesde lowkicks, Rob is nog slechts een schim van de man die in de eerste ronde nog zo'n fantastische demonstratie van kickboks technieken gaf ! De hele 2e en 3e ronde drijft Payap onze landgenoot genadeloos voor zich uit, hem steeds opsluitend in de hoeken en hem bewerkend met stoten en knietechnieken.

Zelfs een korte opleving van Kaman waarbij Payap vol op een rechtse directe loopt en achterover tuimelt, kan het tomeloze offensief van de Thai niet tot staan brengen. Kaman scoort wel veel maar aan alles ontbreekt de kracht. er zit geen venijn meer in zijn slagen en stoten, hij lijkt doodmoe en uitgeblust.

in de 4 ronde komt het tot een soort rustperiode, ook Payap begint nu tekenen van vermoeidheid te tonen en moet af en toe aan rob gaan hangen om te herstellen van zijn krachtsexplosies in de voorgaande ronden. dit geeft Kaman de kans om zich even te herstellen en het is ook in deze ronde dat hij begint met het mee scoren als de Thai met hem clincht. hij hangt niet meer als een willoze speelbal aan de Thai zijn schouders, maar probeert ook daadwerkelijk ook punten te maken met knietechnieken op de benen van de Thai. vanuit zijn hoek wordt geschreeuwd dat hij er iets aan zal moeten doen , omdat hij anders de partij zeker zal verliezen.

In de laatste ronde schraapt Kaman al zijn overgebleven krachten bijeen en perst alles eruit. in deze ronde trapt hij zelfs Payap vol in het gelaat, en ofschoon het de Thai weinig of niets schijnt te doen weet rob toch de nodige punten te scoren bij deze Thaise geweldenaar !

De uitslag, waarbij Rob Kaman als winnaar van het gevecht wordt aangewezen wordt door het publiek met gemengde gevoelens ontvangen. begrijpelijk, maar men moet niet vergeten dat volgens het puntenwaarderingsysteem dat werd toegepast, namelijk wie heeft de meeste punten gescoord, Kaman inderdaad winnaar zou zijn geweest, heel simpel omdat hij zijn tegenstander vaker heeft geraakt. maar ga je er vanuit dat men de winnaar per gewonnen ronde beoordeelt, dan zou inderdaad de uitslag wel eens omgekeerd hebben kunnen zijn. in ieder geval leek ons de uitslag onbeslist een heel wat sympathiekere oplossing, en gezien de verhouding in de ring ook wel de beste.

Maar laten we een ding niet vergeten, deze Payap was niet de eerste de beste. sinds twee jaar ongeslagen in Thailand en hij was nog nooit, zoals hij ons later vertelde, in zijn wedstrijdcarričre in zijn gezicht getrapt !!!

breahule
13-01-2014, 16:51
Thnx, idd slooppartij

payap
13-01-2014, 20:09
IMO de beste partij ooit. Heb hem denk al wel 50 keer gezien. Helaas ging ik toen nog niet naar kickboksgala's en kwam dit pas anderhalf jaar later. Maar sinds ik ooit de videoband van deze partij in handen kreeg en deze partij zag ben ik een groot fan van de sport geworden!

Rob Kaman en Payap Premchai zijn samen met Ramon Dekker ook mijn all time top 3 van favoriete vechters.

breahule
13-01-2014, 21:14
Deze partij was denk ik ook 1 van mijn eerste kennismakingen met kickboksen (JCVD ff vergeten). Dit is geloof ik de eerste partij van de videoband: The best of Rob Kaman (toppertje trouwens). Staat ook nog een partij met Ernesto Hoost op.