PDA

View Full Version : MMA: 8 tellen + doorvechten na submission



joostje
18-01-2014, 00:20
In MMA kan een gevecht vroegtijdig gewonnen worden door je tegenstander KO te slaan, TKO of submission te maken en hierbij stopt het gevecht meteen. Wat in mijn ogen vaak jammer is. Een wedstrijd zou namelijk aan moeten tonen wie van de twee de betere vechter is. De betere vechter kan momenteel "makkelijk" verliezen door een kleine fout als hij tegen een "lucky punch" loopt of in een submission terecht komt. Daarom lijkt het mij een meer waarde voor de sport als er een goed puntensysteem komt waarbij het gevecht na een knockdown of submission hervat kan worden, zoals bij boksen en kickboksen na een 8 tellen van de scheidsrechter. De 8 tellen na submission of knockdown moeten uiteraard veel punten opleveren zodat de andere vechter flink aan de bak moet om alsnog te kunnen winnen.

Vooral in de amateur klasse lijkt mij dit een grote meer waarde, omdat deze wedstrijden (IMO) erop gericht zouden moeten zijn om beide vechters vooral wedstrijd ervaring op te laten doen en zodat beide sporters als vechters kunnen groeien en beter kunnen worden. Als het gevecht vroegtijdig beeindigd wordt door een submission of knockdown, terwijl beide vechters na 8 tellen gewoon weer verder kunnen is dit zonde. Beide vechters kunnen in de resterende tijd nog veel ervaring opdoen en laten zien wie daadwerkelijk de betere van de twee is.

Ik denk dat het mooiere wedstrijden op kan leveren en ben benieuwd wat de meningen hierover zijn!?!

jeffrey1978
18-01-2014, 00:30
nah lijkt me helemaal niks, werk je je kapot voor een sub(knijptje armen bv helemaal leeg en hij klopt) mag ie daarna gewoon de wedstrijd hervatten.

MMA-Joey
18-01-2014, 00:56
Ik vindt het helemaal niks.. De betere vechter is in mijn ogen gewoon diegene die de ander of KO/TKO slaat ofwel in een submission heeft. Het maakt dan voor mij vrij weinig uit of dit per ongeluk is of een slim doordachte move.

Daarnaast vecht je ook nog eens met lichte handschoentjes waardoor de kans op schade aan je hoofd al snel oploopt. Wat zou ik als vechter nog te verliezen hebben na mijn eerste submission verlies. ''Swingin for the fences'' zou mijn tactiek worden op dat moment, Heb verder toch vrij weinig te verliezen. Wat uiteindelijk resulteert in een Slug fest waardoor de sport uiteindelijk misschien wel, en met nadruk op misschien wel een slecht(er) imago krijgt. Voor ervaring kun je altijd meer partijen doen.

En wat nou als ik hem voorzie van een goed potje ground en pound. Krijg ik dan punten? hij mag opstaan en verder knokken terwijl dit helemaal voor zijn eigen gezondheid misschien wel helemaal niet verantwoord is.

En inderdaad.. Als je een klem goed hard hebt aangezet dan voel je dit erg goed in je handen, armen, schouders enz. Ik heb geen zin om dan het gevecht nog eens staand te hervatten en weer helemaal opnieuw te beginnen. Maar dit is natuurlijk helemaal persoonlijk!!

Ik vind het geen vooruitgang voor de MMA sport.

Kemal
18-01-2014, 07:38
Ik denk juist dat het huidige systeem voldoende te bieden heeft om veel ervaring op te doen. Hoe vaak zie je niet iemand na een verliespartij zich helemaal herpakken, trainen op de "zwakke" punten en de volgende partij gewoon winnen. Het heeft voor mij dan meer weg van een sparringspartij, nee ik persoonlijk loop er in iedergeval niet warm voor.

Ben verder ook wel benieuwd naar de meningen.

TheSkindo
18-01-2014, 11:37
Mijn coach zei altijd: er bestaat geen "lucky punch". Die kerel heeft ook gewoon maanden getraint en kwam gewoon op het juiste moment door. Je bekijkt het bovendien verkeerd. De regels zijn er om de vechter te beschermen, niet om de partij zo lang mogelijk te laten door gaan. ...iemand 4x in een partij een down laten ontvangen en oja nog 2 "bijna" subs lijken me een enorme aanslag op je lichaam. Je kan aan de buitenkant niet zien hoeveel schade er is, en een vechter zal zeker bij amateurs) altijd door willen gaan...met alle gevolgen van dien. Naast het punt dat ik niet van puntenvechters (en het grote publiek ook niet imo) hou maar goed... Ik ben wel van mening dat amateurs enorm kunnen groeien in een sport als SHOOTO waar een uitgebreid amateur-systeem is (ja met punten) maar waar je wel word voorbereid op prof-partijen.

Mastenbroek
18-01-2014, 11:48
Ik ben het eens met de meeste reactie boven mij. Van mij hoeven die veranderingen niet.
En als kijker ook niet omdat ik het juist heel mooi vind als iemand die de wedstrijd lijkt te verliezen ineens terug komt met een onverwachtse sub of ko/tko.

Willem033
18-01-2014, 11:49
Haha wat is dat dan. Iemand submitten en dan verder vechten?
Iemand heeft al zijn energie verbruikt om naar een sub te werken en wanneer die zit moet die verder?
Ik vind het belachelijk.
En lucky punch dat vind ik ook zoiets doms.
iedereen die de ring of kooi instapt probeert zijn tegenstande te raken, dus wanneer je stoot hoe kan die dan betiteld worden als lucky?

Ronald
18-01-2014, 12:13
Een wedstrijd zou namelijk aan moeten tonen wie van de twee de betere vechter is.
Vechten is geen voetbal. Als je bij voetbal een doelpunt tegen krijgt kun je alsnog met 10-1 winnen. Dat brengt de aard van het spel met zich mee. Bij vechten ligt dat anders. Al train je 5 keer in de week 4 uur per dag... als de ander je KO slaat binnen 3 seconden heb je gewoon verloren. Ik kan me geen andere vorm bedenken die eenvoudiger is om aan te tonen wie de beste is.

breahule
18-01-2014, 14:02
Ander probleem is damage aanbrebgen met een sub. Men houdt langer vast/ drukken verder door, met blessures of erger nog als gevolg

Marco (scheids)
18-01-2014, 14:16
in Pro partijen helemaal geen 8-tellen of door na een sub!

Diverse bonden w.o Shooto en de IMA hebben we een 8-count in hun amateur reglementen staat, maar niet doorgaan na een sub ... das van vroeger met o.a rope-escapes.

Marco (scheids)
18-01-2014, 14:18
Ander probleem is damage aanbrebgen met een sub. Men houdt langer vast/ drukken verder door, met blessures of erger nog als gevolg

Met een goede scheids erbij mag dat niet gebeuren.

e-type
18-01-2014, 14:24
Haha wat is dat dan. Iemand submitten en dan verder vechten?
Iemand heeft al zijn energie verbruikt om naar een sub te werken en wanneer die zit moet die verder?
Ik vind het belachelijk.
En lucky punch dat vind ik ook zoiets doms.
iedereen die de ring of kooi instapt probeert zijn tegenstande te raken, dus wanneer je stoot hoe kan die dan betiteld worden als lucky?

x2
Als je je tegenstander uitschakelt d.m.v. een KO of sub heb je 'm toch overwonnen? Iemand die afklopt geeft zich over, klaar. Die verdiend hooguit een re-match, maar geen kans op een W op z'n record.

Klassikl
18-01-2014, 16:29
Een 8-count kan ik nog inkomen maar enkel voor amateur partijen. Hier ligt wel een zeer moeilijke taak voor scheidsrechters. Ik denk dat wanneer dit ingevoerd gaat worden, we heel veel gezeur gaan krijgen over te snelle/niet snel genoeg gegeven 8tellen.

Rverm
18-01-2014, 17:00
Dus dan kan een kickbokser gewoon puur op kickboksen richten en een mma partij draaien? Komt hij in een klem op de grond, dan tik je even af en ga je staand verder in de hoop de ander neer te krijgen en je wint de partij. Leuk om over te discussieren, maar aub nooit echt toepassen in de werkelijkheid ;)

Klassikl
18-01-2014, 17:10
Dus dan kan een kickbokser gewoon puur op kickboksen richten en een mma partij draaien? Komt hij in een klem op de grond, dan tik je even af en ga je staand verder in de hoop de ander neer te krijgen en je wint de partij. Leuk om over te discussieren, maar aub nooit echt toepassen in de werkelijkheid ;)

Dan zouden bijvoorbeeld 2 subs in 1 ronde wel een nederlaag zijn. Anders wordt het wel erg flauw.

Guytje
18-01-2014, 17:30
De vraag die zich volgens mij moet gesteld worden is wat er het meeste schade(breinschade) aanricht.
Het MMA systeem waar je gestopt wordt zonder de 8 tellen, gewoon klaar. Of zoals bij boksen/kickboksen waar je neer kan gaan in R1, verder mag na wat rusttellen, weer gesloopt wordt, de ronde overleeft, R2 weer neergaat, weer rusttellen krijgt om dan in de derde dat weer over te doen??
Stof tot nadenken alvast.

Budokan
18-01-2014, 17:50
De vraag die zich volgens mij moet gesteld worden is wat er het meeste schade(breinschade) aanricht.
Het MMA systeem waar je gestopt wordt zonder de 8 tellen, gewoon klaar. Of zoals bij boksen/kickboksen waar je neer kan gaan in R1, verder mag na wat rusttellen, weer gesloopt wordt, de ronde overleeft, R2 weer neergaat, weer rusttellen krijgt om dan in de derde dat weer over te doen??
Stof tot nadenken alvast.

Denk dat MMA meer schade aanricht, in MMA gaat de vechter altijd door totdat de scheidsrechter ingrijpt. hoe vaak zie je niet dat na een KO nog een aantal klappen komen als de vechter al bewusteloos op de grond licht en de scheidsrechter niet dichtbij genoeg is . En dan ligt het hoofd op de grond dus de impact is enorm. Ook de dunnere handschoenen hebben extra effect

Guytje
18-01-2014, 18:07
Denk dat MMA meer schade aanricht, in MMA gaat de vechter altijd door totdat de scheidsrechter ingrijpt. hoe vaak zie je niet dat na een KO nog een aantal klappen komen als de vechter al bewusteloos op de grond licht en de scheidsrechter niet dichtbij genoeg is . En dan ligt het hoofd op de grond dus de impact is enorm. Ook de dunnere handschoenen hebben extra effect

Je hebt zeker een punt en al zeker als je het hebt over de dunnere handschoenen maar het stoppen, tellen, terug verder , weer geteld worden..enz.. kan volgens mij ook heeel veel schade aanrichten. Wat meer of minder is weet ik nu zo niet. Misschien hier iemand die studies in die richting heeft gevonden of zelf geschoold is die hier meer over weet?

micha
18-01-2014, 18:15
lijkt me niks

Bromios
18-01-2014, 21:34
Ik denk nog steeds en al heel lang dat de oplossing ligt in een budo systeem, dus shooto op de mat. Rondjes van 3 minuten in een toernooi systeem. Laagdrempelig en ideaal om ervaring op te doen.
Geen ground en pound maar alleen submissions op de grond.

Dan kun je verschillende sporten laten mixen.

ijsbier
19-01-2014, 21:21
Ik denk nog steeds en al heel lang dat de oplossing ligt in een budo systeem, dus shooto op de mat. Rondjes van 3 minuten in een toernooi systeem. Laagdrempelig en ideaal om ervaring op te doen.
Geen ground en pound maar alleen submissions op de grond.

Dan kun je verschillende sporten laten mixen.

2x!

TOON
19-01-2014, 21:25
maakt het juist spannend in mijn ogen....ook al ben je de bovenliggende partij het kan in een split second over zijn....
pijnlijk en frustrerend soms, maar wel mooi