PDA

View Full Version : Nate Quarry over fighter pay



Wiseguy
18-02-2014, 15:50
When I signed with the UFC this is what I was told"
We can't pay you much but you can have any sponsors you want.
Then: We need to approve your sponsors.
Then: You can't have any conflicting sponsors.
Then: You can't thank your sponsors after fights.
Then: We are not approving any sponsors that we don't like their product.
Then: Your sponsors have to pay us a fee of $50,000 for the pleasure to sponsor you.
Then: Your sponsors have to pay us a fee of $100,000 for the pleasure to sponsor you.
If a sponsor has a budget of 10k to sponsor a fighter, they are then out. If there are 5 shorts companies in the UFC you can only go to them for a sponsorship. If they have spent their budget or don't want to support an up and coming fighter they give you shorts instead of money. If you're fighting for $6,000 to show and fighting 3 times a year, even $500 makes a big difference. When there is no competition they don't have to pay you. I lost And1 as a sponsor when the UFC enacted the tax.
At the UFC summit a fighter asked if he could wear his own shirt. Dana laughed and said, "Uh... we can talk about it." I turned around and asked the UFC lawyer if I could wear my OWN shirt and he said, "Sure, give me $50,000 and we can talk about it."
People have no clue from the outside what it's like to fight for the UFC. After spending 10-15 years chasing your dream only to see that the company it's been your dream to fight for cares nothing about the fighters and only cares about the bottom line.
When I was fighting for the UFC we got X-Mas presents like an iPod. A very bottom of the line iPod but it was still cool. Now the guys get a gift certificate to the UFC store and can use it ONE day. Any money they don't spend on that day is forfeited.
A fighter gets to use the gym at the hotel he's fighting at for free. The cornermen and everyone with him have to pay. So I'm helping Leben make weight the day of weigh ins and have to pay to go sit in the sauna with him. The UFC couldn't say, "The fighter gets 3 people to go into the gym with him the week of the fight."
That's just nickel and dime stuff.
With every little bit they try to squeeze out of the fighters, the more the other organizations will look more attractive.
I'm incredibly grateful for the opportunity to fight for the UFC and everything I have besides my daughter has come from fighting. But let's not fool ourselves. It's not a charity. It's a business. And they are doing everything they can to make money. The fighters are just a product to use and discard. Every up and coming fighter is the best ever. Every ex-fighter who then expresses an opinion is a coward, loser, etc, etc.
I fought for the world title for $10,000. Not a penny more. No bonus. No cut of the PPV. The gate alone was 3.5 million dollars. The third highest gate in UFC history at the time. And they must have loved the fight cuz they show the final punch at the start of EVERY UFC PPV. :-)
And that's fine. Because it's a business. But sooner or later the allure of fighting in the UFC will not be as attractive as fighting for an organization that takes care of you, appreciates you, will let you have sponsors to help make up the income gap, doesn't trash you when you think for yourself, and on and on. Just like every business you work for. It's funny to me to hear people cheer for Dana when he says things that if he was your boss and he said them about you, you would be looking for another job. But when you're signed to a contract, you can't go anywhere. No matter how much you want to.
When I retired I received a form letter, EMAILED to me that said, "Should you choose to fight again you are still under contract with the UFC." I didn't even get a hard copy with a real signature that I could frame.
As I said, I love what the UFC has done for me and my family. And specifically what Dana has done for me.
But I also know it's a business. And that's the best piece of advice I can give to wanna be fighters. Fight for the love of the game. But you better treat it like a business. Because the promoter handing you a contract sure will.

Bron: http://www.mixedmartialarts.com/thread/2287883/UFC-working-on-a-uniform-for-all-fighters/?&page=6

Ik vind het echt schandalig hoe de UFC omgaat met de vechters. Het lijkt bijna uitbuiting.

Tony
18-02-2014, 16:52
Thanks Wiseguy,
verhelderend stuk van Nate.

Had wel gedacht dat niet alles rozegeur en maneschijn was.. Maar dit gaat me toch echt te boven. Ongelofelijk eigenlijk :s

Klassikl
18-02-2014, 19:07
En toch apart dat hij Dana nog zo bedankt. Nog altijd bang (?) om stevige kritiek te geven?

Turboknecht
18-02-2014, 20:22
Ergens ook wel dom van de UFC. Zouden ze wat meer om die vechters geven en het wat attractiever maken om voor hen te vechten, dan komt er uiteindelijk ook meer talent op af. Nu kun je nog altijd beter een andere sport beoefenen. Minder schade, meer opbrengst.

my2cents
18-02-2014, 21:46
Het zou mooi zijn als er een gelijkwaardige organisatie opstaat die wat tegen gewicht kan brengen

Nelisje
18-02-2014, 21:57
Het zou mooi zijn als er een gelijkwaardige organisatie opstaat die wat tegen gewicht kan brengen

Wie weet Bellator, zal niet zomaar gebeurd zijn. Maar ze bouwen lekker aan de weg. Wat dat betreft was het jammer dat Strikeforce niets geworden is, die hadden op een bepaald moment een mooie line up, vooral bij de zwaargewichten.

Bij de UFC heb ik vaak het idee dat het verstikkend werkt, je moet presteren.. vooral na 2 wedstrijden verlies. Je wordt continu onder druk gezet van alle kanten.. daar moet je gewoon tegen kunnen. Veel mensen presteren ver onder hun kunnen.

Turboknecht
18-02-2014, 21:59
Mee eens hoor. En als mensen dan voorzichtig gaan vechten omdat ze onder zoveel druk staan, dan wordt ome Dana ook weer boos.

kooivechter
18-02-2014, 22:42
Ze zouden een Ufc amateur bond, of semi prof Ufc bond moeten hebben. Waarin je niet elke keer er gelijk uit wordt geknikkerd, en de kans krijgt om te groeien.

blackadder
19-02-2014, 02:31
Ik ben verbaasd dat mensen hier verbaasd over zijn.

Leventdepevent
19-02-2014, 07:51
zou het er bij bv bellator veel anders aan toe gaan? denk het niet. Uiteindelijk draait het overal en altijd alleen maar om geld, dat is bij elk bedrijf zo.

sportfan
19-02-2014, 08:49
In mijn ogen;

Niet goed genoeg (ik had eerlijk gezegd nog nooit van deze gast gehoord) en dit is zijn marktwaarde blijkbaar anders was hij wel naar Bellator of een andere organisatie gestapt of een slecht management.

Nelisje
19-02-2014, 08:59
Het zijn allemaal bedrijven, en er moet geld verdiend worden om de boel draaiende te houden. Dat is logisch en daar zal iedereen begrip voor hebben..

Maar vechters willen net als iedereen met respect behandeld worden
Afspraak is afspraak, als je zegt je mag elke sponsor hebben en je komt er daarna op terug is dat niet netjes.
Dat sponsors geld moeten betalen om überhaupt sponsor te mogen zijn is onzin.
Zorgen dat de begeleiding van een vechter ook geregeld is is wel zo netjes. De begeleiding hoort bij het pakket.
En voor kerst een kado bon geven die maar 1 dag geldig is slaat ook nergens op.

Bovenstaande zaken zullen de UFC geen bakken met geld kosten, maar het komt allemaal net even wat relaxter over naar de vechters. En als een Cain of Jon Jones om dit soort dingen zouden vragen.. denk je dat de UFC dan nee zegt.. Ik heb het idee dat vooral de nieuwere vechters compleet uitgeknepen worden.

Wiseguy
19-02-2014, 11:47
In mijn ogen;

Niet goed genoeg (ik had eerlijk gezegd nog nooit van deze gast gehoord) en dit is zijn marktwaarde blijkbaar anders was hij wel naar Bellator of een andere organisatie gestapt of een slecht management.

Hij zat in TUF 1 en heeft ruim 8 jaar in de UFC gevochten. Hij heeft zelfs voor de titel gevochten tegen Rich Franklin. Het gaat hierbij niet om de marktwaarde, maar om de belachelijke "taxes" die sponsors aan de UFC moeten betalen. Stel ik ben een sponsor die 10.000 wil geven om op het broekje van een vechter te komen, dan moet ik eerst 50.000 betalen aan de UFC. Dan kost het me dus geen 10.000, maar 60.000. Voor dat geld had ik 6 vechters kunnen steunen.

sportfan
19-02-2014, 14:19
Hij zat in TUF 1 en heeft ruim 8 jaar in de UFC gevochten. Hij heeft zelfs voor de titel gevochten tegen Rich Franklin. Het gaat hierbij niet om de marktwaarde, maar om de belachelijke "taxes" die sponsors aan de UFC moeten betalen. Stel ik ben een sponsor die 10.000 wil geven om op het broekje van een vechter te komen, dan moet ik eerst 50.000 betalen aan de UFC. Dan kost het me dus geen 10.000, maar 60.000. Voor dat geld had ik 6 vechters kunnen steunen.

Laat ik het anders stellen; is hij gedwongen om bij de UFC te vechten? Dan laat hij zijn contract toch ontbinden en stapt hij over naar een andere promotie?

Wiseguy
19-02-2014, 14:54
Laat ik het anders stellen; is hij gedwongen om bij de UFC te vechten? Dan laat hij zijn contract toch ontbinden en stapt hij over naar een andere promotie?

Hij kan zijn contract niet laten ontbinden. De UFC kan dat wel, maar de vechter niet. De UFC is verreweg de grootste speler en daar maken ze misbruik van. Er zijn gewoon amper alternatieven. Jij redeneert zoals een fabrieksbaas in de industriële revolutie. Als jij het werk niet wil doen voor jou 20 anderen. Denk je dat dat goed is voor de sport? Als je voor een titelgevecht 10.000 dollar krijgt is er iets ernstigs mis. De UFC vergelijkt zichzelf graag met de NFL en zegt zelfs dat ze internationaal groter zijn, maar bij de NFL heb je een minimumsalaris van 400.000 dollar. Ik erger me gewoon groen en geel aan de arrogantie van Dana White en de UFC en hoop eerlijk gezegd dat ze op hun bek gaan. De vechters zijn het kapitaal en kijk hoe ze daar mee omgaan.

Wiseguy
19-02-2014, 14:56
Laat ik het anders stellen; is hij gedwongen om bij de UFC te vechten? Dan laat hij zijn contract toch ontbinden en stapt hij over naar een andere promotie?

Hij kan zijn contract niet laten ontbinden. De UFC kan dat wel, maar de vechter niet. De UFC is verreweg de grootste speler en daar maken ze misbruik van. Er zijn gewoon amper alternatieven. Jij redeneert zoals een fabrieksbaas in de industriële revolutie. Als jij het werk niet wil doen voor jou 20 anderen. Denk je dat dat goed is voor de sport? Als je voor een titelgevecht 10.000 dollar krijgt is er iets ernstigs mis. De UFC vergelijkt zichzelf graag met de NFL en zegt zelfs dat ze internationaal groter zijn, maar bij de NFL heb je een minimumsalaris van 400.000 dollar. Ik erger me gewoon groen en geel aan de arrogantie van Dana White en de UFC en hoop eerlijk gezegd dat ze op hun bek gaan. De vechters zijn het kapitaal en kijk hoe ze daar mee omgaan.

sportfan
19-02-2014, 15:18
Hij kan zijn contract niet laten ontbinden. De UFC kan dat wel, maar de vechter niet. De UFC is verreweg de grootste speler en daar maken ze misbruik van. Er zijn gewoon amper alternatieven. Jij redeneert zoals een fabrieksbaas in de industriële revolutie. Als jij het werk niet wil doen voor jou 20 anderen. Denk je dat dat goed is voor de sport? Als je voor een titelgevecht 10.000 dollar krijgt is er iets ernstigs mis. De UFC vergelijkt zichzelf graag met de NFL en zegt zelfs dat ze internationaal groter zijn, maar bij de NFL heb je een minimumsalaris van 400.000 dollar. Ik erger me gewoon groen en geel aan de arrogantie van Dana White en de UFC en hoop eerlijk gezegd dat ze op hun bek gaan. De vechters zijn het kapitaal en kijk hoe ze daar mee omgaan.

Ik begrijp best wat je bedoelt maar als hij echt meer waard was geweest en zijn contract was niet zelf te ontbinden dan heeft hij of zijn manager slecht onderhandeld.

Zijn titelgevecht eindigde overigens in een verlies (KO 1e ronde binnen 3 minuten, dan is $3.333 per minuut :-)) tegen Rich Franklin (net opgezocht, Rich Franklin ken ik dan weer wel).

Turboknecht
19-02-2014, 15:54
Kijk naar hoeveel Renan Barao laatst kreeg, $8000... En tja, slecht onderhandeld, misschien, maar vechters groeien soms enorm in de loop van hun contract en dan is het podium waar ze op vechten hun salaris al lang en breed ontstegen.

Wat net over de NFL gezegd werd, die mensen verdienen terwijl ze op de bank zitten al meer dan iemand die partijen vecht. Geen schade, wel geld.

Wat dwang betreft, iedereen wil toch bij de grootste organisatie? Dat is de droom, de hoop die iemand heeft echt groot te worden. Veel vechters komen uit laag sociale milieus, hebben weinig centen te makken, die tekenen alles. Hoe sterk is hun onderhandelingspositie en hoe sterk is die van de UFC? Juist.

Bromios
19-02-2014, 16:31
Die punten die hij noemt zullen echt wel in zijn contract staan.
Persoonlijke sponsors mogen bij geen enkele sport boven die van de organisatie gaan. Coca-cola sponsort zeg maar voor 1 miljoen de de organisatie en vervolgens gooit pepsi voor 100 euro per broekje er een campagne tegenaan. Dan lopen de hoofdsponsors weg. Dus dat soort dingen zijn dichtgetimmerd.

Nogal dom als je dat niet door hebt of slecht onderhandeld. (als je het contract überhaupt al hebt gelezen)

Alleen de meeste vechters hebben geen onderhandelingspositie; die willen gewoon in de UFC knokken omdat daar de beste uitstraling vanuit gaat. Zoals Turboknecht hierboven terecht opmerkt.

Precies daarom start Dana een fittie met Alistair. Dat is 1 van de mannen die wel onderhandelingspositie heeft (of had). UFC doet alles om hun eigen onderhandeling beter te maken.

Overigens is het "UFC-fighter" predicaat natuurlijk wel interessant om seminars te geven, winkels te openen en als gezicht voor een gym op te treden. Dat vergeten ze er nog wel eens bij te zeggen. Schuift ook wel aardig als je het goed doet.

ChingChong
20-02-2014, 19:33
http://www.mma-manifesto.com/ufc-fighter-salary-database/salary-main/renan-barao-ufc-fight-purse-breakdown.html

Barao wordt echt uitgemolken...

ChingChong
20-02-2014, 19:43
http://www.mma-manifesto.com/ufc-fighter-salary-database/2012-year-in-review-ufc-fighter-salaries.html

Zo heel veel verdienen ze sws niet...

moop
20-02-2014, 21:00
jammer genoeg ziet de Ufc de vechters als producten en niet als werknemers. Wat mij opvalt dat vechters sneller hun partij afzeggen voor een partij. Als je kijkt naar boksen daar praten de promoters bijna nooit slecht over een vechter.
iemand zei het hier boven al meeste vechters vechten met de angst en dit beperkt hun en is het te zien in de partijen. Wat ik wel vind je krijgt wel een kans en 10,000 dollar is wel lekker voor een partij is wat anders dan dat je hier in NL voor 500 euro vecht en 10 kaarten moet verkopen. je bent een vechter en je vecht maar mensen moeten je wel met respect behandelt worden en dat gebeurt niet in de UFC. En er hangt een angst sweer bij de vechters en dat krijgje niet zomaar weg.

Pahlavan
22-02-2014, 15:33
http://www.youtube.com/watch?v=T6VcQQsHuuM