PDA

View Full Version : Wordt Hari na zijn veroordeling ook geschorst door de kickboksbonden?



RedDawn
23-02-2014, 12:33
Ik vraag me af of de kickboksbonden ook Badr Hari zullen schorsen na zijn veroordeling voor het medeplegen van zware mishandeling van Koen Everink. In 2012 heeft de WFCA een kickbokser namelijk voor het leven geschorst voor een vergelijkbaar vergrijp. De betreffende kickbokser had een meisje een gebroken kaak geslagen. Zie onderstaand bericht:


Kickbokser slaat meisje gebroken kaak
4 Jun 2012 14:39

De politie heeft afgelopen zondag een 17-jarige inwoner uit Deventer opgepakt wegens zware mishandeling van een meisje van 14 jaar oud. RTV Oost meldt dat de dader een geoefend kickbokser is. De dader zou het slachtoffer hebben lastiggevallen terwijl zij met een vriendin naar huis fietste. Toen het meisje vroeg hiermee te stoppen kreeg ze als antwoord een knal voor haar kaak. Met als resultaat een gebroken kaak. De sportschool waar de dader actief is heeft de familie van het meisje excuses aangeboden. Ook zal de leiding de overige leden informeren over het incident. De dader is inmiddels geroyeerd. "Hij is geroyeerd en komt ook bij geen enkele andere vechtsportvereniging ooit nog aan de bak'', zegt Tom Wesselink van de vechtsportbond WFCA. "Daar zorgen wij wel voor."

Peter0711
23-02-2014, 12:39
Er word geld verdiend aan Badr Hari,dus nee.

Anderson
23-02-2014, 12:41
Nee als celeberity mag je altijd veel meer dan normale burger denk maar aan Marco Bakker, Patrick Kluivert, Mike Tyson, Chris Brown.

Willem033
23-02-2014, 12:44
Er zijn veel meer vechters met een strafblad die gewoon vechten dus is onzin.

Wheelie
23-02-2014, 12:48
Badr vecht bij A-1 en zijn partij tegen Londt gaat gewoon door

Nosferatu187
23-02-2014, 14:07
Er zijn veel meer vechters met een strafblad die gewoon vechten dus is onzin.

allemaal toch? :D

Willem033
23-02-2014, 14:14
Haha ik wilde t niet zeggen ;)

Nosferatu187
23-02-2014, 15:07
als je geen strablad hebt mag je ook niet meedoen met een event.

T15Boxing
23-02-2014, 15:46
Hopelijk niet.

#teamBADGUY
23-02-2014, 19:51
Nee als celeberity mag je altijd veel meer dan normale burger denk maar aan Marco Bakker, Patrick Kluivert, Mike Tyson, Chris Brown.


Klopt , maar volgens mij zijn ze allemaal opgepakt behalve Marco bakker dan ...

123trisweat
23-02-2014, 23:33
als je geen strablad hebt mag je ook niet meedoen met een event.

:lol:

hankmoody
24-02-2014, 15:02
Wat heb ik toch een spuughekel aan mensen die geweld en kickboksen vergelijken. Dat Badr die gasten een pak slaag heeft gegeven, dat heeft geen reet met kickboksen te maken. Badr kon makkelijk een knuppel pakken even hetzelfde of nog veel meer schade aanrichten. Kickboksen is gewoon zijn werk. En bazen van kickboksbedrijven hebben niks te zeggen over wat hun atleten in hun vrije tijd doen. Daar is de rechter voor.

blade
24-02-2014, 15:26
Wat heb ik toch een spuughekel aan mensen die geweld en kickboksen vergelijken. Dat Badr die gasten een pak slaag heeft gegeven, dat heeft geen reet met kickboksen te maken. Badr kon makkelijk een knuppel pakken even hetzelfde of nog veel meer schade aanrichten. Kickboksen is gewoon zijn werk. En bazen van kickboksbedrijven hebben niks te zeggen over wat hun atleten in hun vrije tijd doen. Daar is de rechter voor.

waarom worden ze als ze anabolen gebruiken in hun vrije tijd wel geschorst? een strafbaar feit moet gewoon een schorsing zijn in welke sport dan ook

hankmoody
24-02-2014, 20:05
waarom worden ze als ze anabolen gebruiken in hun vrije tijd wel geschorst? een strafbaar feit moet gewoon een schorsing zijn in welke sport dan ook

Ben jij serieus?

blade
24-02-2014, 20:36
Ben jij serieus?

ja wat denk jij dan als je normaal werk heb en dat doet flikkeren ze je ook op straat of denk je dat ze je met een fanfare weer binnen halen?

hankmoody
24-02-2014, 20:47
Zoveel domheid, daar ga ik niet eens op in.

Wiseguy
24-02-2014, 20:48
ja wat denk jij dan als je normaal werk heb en dat doet flikkeren ze je ook op straat of denk je dat ze je met een fanfare weer binnen halen?

Wat een slechte vergelijking. Hari werkt niet voor de bonden. Hij krijgt geen salaris van ze en het zou hem aan zijn reet roesten als een paar bondjes hem schorsen.

Facade
24-02-2014, 21:29
Ik vraag me af of de kickboksbonden ook Badr Hari zullen schorsen na zijn veroordeling voor het medeplegen van zware mishandeling van Koen Everink. In 2012 heeft de WFCA een kickbokser namelijk voor het leven geschorst voor een vergelijkbaar vergrijp. De betreffende kickbokser had een meisje een gebroken kaak geslagen. Zie onderstaand bericht:


Kickbokser slaat meisje gebroken kaak
4 Jun 2012 14:39

De politie heeft afgelopen zondag een 17-jarige inwoner uit Deventer opgepakt wegens zware mishandeling van een meisje van 14 jaar oud. RTV Oost meldt dat de dader een geoefend kickbokser is. De dader zou het slachtoffer hebben lastiggevallen terwijl zij met een vriendin naar huis fietste. Toen het meisje vroeg hiermee te stoppen kreeg ze als antwoord een knal voor haar kaak. Met als resultaat een gebroken kaak. De sportschool waar de dader actief is heeft de familie van het meisje excuses aangeboden. Ook zal de leiding de overige leden informeren over het incident. De dader is inmiddels geroyeerd. "Hij is geroyeerd en komt ook bij geen enkele andere vechtsportvereniging ooit nog aan de bak'', zegt Tom Wesselink van de vechtsportbond WFCA. "Daar zorgen wij wel voor."

Het zal wel niet gebeuren, maar als dat de lijn is die de WFCA wil volgen dan moet die lijn wel doorgetrokken worden ook bij Hari, ongeacht of dit enig effect heeft voor Hari of niet. Anders kom je toch bij een soort willekeur terecht. Dan moet je er namelijk niet aan beginnen.

Richelieu
24-02-2014, 21:39
Neem aan dat het gala van de Gebr. Gunyar onder auspitien van de WFCA valt?

SpelPlan
24-02-2014, 22:20
Ben jij serieus?

Ik denk dat als je als sport serieus genomen wil worden je serieus over dit soort dingen na moet denken.

Als Badr Hari gewoon gaat vechten, en ik maak me daar geen illusies over, geeft dat aan dat in elk geval wat het kickboksen betreft het in Nederland een niche sport voor slechte elementen en dito sponsoren zal blijven. Prima hoor, maar dan ook niet zeuren als de media er dan ook zo over bericht. Doodzonde voor de vele vele goede atleten in deze sport maar waar je mee omgaat wordt je door besmet.

Hopelijk weten andere vechtsporten in Nederland zich wel uit die vreemde gedachtegang te wurmen en worden/blijven het sporten voor mensen die zich weten te gedragen buiten de sportschool met mensen binnen de sport die zich daar voor hard maken.

Ik snap echt niet dat er ook maar iemand met droge ogen durft te zeggen dat als iemand wat hij binnen de sport leert op een schandalige wijze buiten de sport misbruikt een privé aangelegenheid is en niks met de sport, de sportscholen of de promoties en bonden te maken heeft. Al was het maar dat hij het brood bedreigt van eenieder die er wel integer in staat.

Facade
24-02-2014, 22:39
Ik denk dat als je als sport serieus genomen wil worden je serieus over dit soort dingen na moet denken.

Als Badr Hari gewoon gaat vechten, en ik maak me daar geen illusies over, geeft dat aan dat in elk geval wat het kickboksen betreft het in Nederland een niche sport voor slechte elementen en dito sponsoren zal blijven. Prima hoor, maar dan ook niet zeuren als de media er dan ook zo over bericht. Doodzonde voor de vele vele goede atleten in deze sport maar waar je mee omgaat wordt je door besmet.

Hopelijk weten andere vechtsporten in Nederland zich wel uit die vreemde gedachtegang te wurmen en worden/blijven het sporten voor mensen die zich weten te gedragen buiten de sportschool met mensen binnen de sport die zich daar voor hard maken.

Ik snap echt niet dat er ook maar iemand met droge ogen durft te zeggen dat als iemand wat hij binnen de sport leert op een schandalige wijze buiten de sport misbruikt een priv� aangelegenheid is en niks met de sport, de sportscholen of de promoties en bonden te maken heeft. Al was het maar dat hij het brood bedreigt van eenieder die er wel integer in staat.

Je moet er inderdaad over nadenken, maar de noodzaak van het uitbannen van sporters met een strafblad is een soort waarheid geworden waarvan ik me wel afvraag of die wel klopt. In de discussie rond 'de opschoning van de sport' en in het onderzoeksrapport naar de situatie in Nederland wordt onder andere vaak de vergelijking met de VS gemaakt. De betere organisatie van bonden, commissies en organen die een en ander beter moeten stroomlijnen wat tot een vermindering van problemen zou moeten leiden. Als je echter kijkt naar de sporters zelf, blijkt vaak dat velen niet van onbesproken gedrag zijn. Die betere organisatie leidt dus niet per definitie tot maatregelen zoals die hier genomen worden.

Bovenstaande niet zozeer om een standpunt in te nemen over de morele vraag of je juist niet principieel je hiervan moet distantiëren, maar wel om aan te geven dat een enigszins georganiseerde sport met een beter imago dan hier, en sporters die zich misdragen elkaar niet noodzakelijk uitsluiten. De stelling dat een maatregel als deze nodig is voor een gezondere sport is daarom naar mijn mening helemaal niet aangetoond. Het is eerder een PR-middel met maar heel matig effect. Van het gros van de Nederlandse vechtsporters heeft namelijk nog geen hond gehoord.

SpelPlan
24-02-2014, 22:55
Je moet er inderdaad over nadenken, maar de noodzaak van het uitbannen van sporters met een strafblad is een soort waarheid geworden waarvan ik me wel afvraag of die wel klopt. In de discussie rond 'de opschoning van de sport' en in het onderzoeksrapport naar de situatie in Nederland wordt onder andere vaak de vergelijking met de VS gemaakt. De betere organisatie van bonden, commissies en organen die een en ander beter moeten stroomlijnen wat tot een vermindering van problemen zou moeten leiden. Als je echter kijkt naar de sporters zelf, blijkt vaak dat velen niet van onbesproken gedrag zijn. Die betere organisatie leidt dus niet per definitie tot maatregelen zoals die hier genomen worden.

Bovenstaande niet zozeer om een standpunt in te nemen over de morele vraag of je juist niet principieel je hiervan moet distanti�ren, maar wel om aan te geven dat een enigszins georganiseerde sport met een beter imago dan hier, en sporters die zich misdragen elkaar niet noodzakelijk uitsluiten. De stelling dat een maatregel als deze nodig is voor een gezondere sport is daarom naar mijn mening helemaal niet aangetoond. Het is eerder een PR-middel met maar heel matig effect. Van het gros van de Nederlandse vechtsporters heeft namelijk nog geen hond gehoord.

Ik vind niet dat sporters met een strafblad uitgebannen moeten worden. Ik vind niet dat sporters met een strafblad voor een geweldsmisdrijf voordat ze de sport gingen beoefenen uitgeband moeten worden. Ik vind zelfs niet dat sporters die een strafblad voor een geweldsmisdrijf krijgen tijdens hun carrière meteen voor altijd uitgebannen moeten worden. Er zijn vele scenarios te verzinnen waar dat een veel te zware straf zou zijn.

Maar om te zeggen dat het een privé aangelegenheid is en er totaal geen enkele consequentie aan te verbinden, sterker nog het bad boy imago ten gelde te maken, vind ik niet getuigen van lange termijn visie als sport.

Dat van het gros van de Nederlandse vechtsporter nog geen hond gehoord heeft is een beetje een kip en het ei verhaal. Zolang de publieke opinie is dat het een sport is voor geweldadige beesten die continu onschuldige ongetrainde mensen in elkaar slaan en gesponsord worden door criminelen en growshops zullen ze die vechtsporters niet willen leren kennen. De publieke opinie is overigens niet mijn opinie maar wel de reden dat ik met veel mensen simpelweg niet over mijn liefde voor MMA praat omdat ik dan meteen de verdediging in gedrukt wordt en het alleen maar over de excessen buiten de ring gaat.

blade
24-02-2014, 23:18
Zoveel domheid, daar ga ik niet eens op in.


https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQCejYPjUULfwoie8dCfVRhjvZaixK-RjcOicqYB90SlyR7aGQyBQ

Facade
25-02-2014, 08:15
Ik vind niet dat sporters met een strafblad uitgebannen moeten worden. Ik vind niet dat sporters met een strafblad voor een geweldsmisdrijf voordat ze de sport gingen beoefenen uitgeband moeten worden. Ik vind zelfs niet dat sporters die een strafblad voor een geweldsmisdrijf krijgen tijdens hun carri�re meteen voor altijd uitgebannen moeten worden. Er zijn vele scenarios te verzinnen waar dat een veel te zware straf zou zijn.

Maar om te zeggen dat het een priv� aangelegenheid is en er totaal geen enkele consequentie aan te verbinden, sterker nog het bad boy imago ten gelde te maken, vind ik niet getuigen van lange termijn visie als sport.

Ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ben ik alleen wel benieuwd, gezien het feit dat je aangeeft dat er wel consequenties moeten zijn maar niet dat iemand geweerd moet worden uit de sport, wat je dan wel een gepaste sanctie zou vinden?

Nelisje
25-02-2014, 10:55
Ik ben er op zich wel voor dat vechters die zich schuldig maken aan mishandeling levenslang geschorst mogen worden. Als je gaat kickboksen kan dat meerdere redes hebben (je voelt je zekerder, je kunt je verdedigen mocht het nodig zijn, het is een goede workout of je vind het gewoon leuk), maar gaan kickboksen om iemand beter en harder af te tuigen mag de reden niet zijn, of dat wat je geleerd hebt daarvoor gebruiken, dat vind ik persoonlijk een hele kwalijke zaak. Dat soort mensen mogen ze van mij levenslang schorsen.

Het gaat niet alleen om die persoon straffen, het gaat ook om de reputatie van de sport. Badr is misschien een kijkcijfer kanon en trekt altijd volle zalen. Maar hij is ook iemand die veroordeeld is voor mishandeling, meervoudige mishandeling zelfs. Hoe denk je dat kickboksen ooit van het twijfelachtige imago afkomt als veroordeelde criminelen gewoon hun gang mogen gaan en alles goed gepraat word omdat het zo'n groot talent is. Laten we eerlijk zijn, als het een nobody was dan had elke bond hem al lang geschorst voor het leven.. maar nu het Badr is wordt het ineens een heel ander verhaal.

SpelPlan
25-02-2014, 11:34
Ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ben ik alleen wel benieuwd, gezien het feit dat je aangeeft dat er wel consequenties moeten zijn maar niet dat iemand geweerd moet worden uit de sport, wat je dan wel een gepaste sanctie zou vinden?

Dat ligt volledig aan wat er gebeurd is en de context.

Iemand die een inbreker in de slaapkamer van z'n pasgeboren kind aantreft, hem twee blauwe ogen slaat en dan netjes vasthoudt tot de politie er is en vervolgens aangeklaagd wordt en een strafblad krijgt zou een schriftelijke tik op de vingers, een schouderklopje en een begripvolle knipoog in de achterkamer meer dan volstaan.

In het geval van bijvoorbeeld Badr Hari zou ik me kunnen voorstellen dat je hem, na veroordeling, nooit meer laat vechten of in elk geval een aantal jaar niet.

hankmoody
25-02-2014, 17:57
Ik trek de link niet tussen vechtsport en mishandeling. Iemand kiest ervoor een ander te mishandelen of niet, of je nou een kickbokser bent maakt geen reet uit. Je kan altijd je vrienden erbij roepen om iemand in elkaar te stampen, een wapen gebruiken etc. Het is een foute denkwijze als je denkt dat verbannen van vechtsport zorgt dat iemand geen mensen meer mishandeld. Waarschijnlijk als Badr nooit vechtsport had gedaan had hij veel meer mensen mishandeld en zat hij nu in de gevangenis.

Deze geweldsincidenten komen heel vaak voor. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die een keer een mishandeld zijn, meestal door een groep. Dan komt het nooit in het nieuws. Het kan mij gewoon geen reet schelen wat Badr in zijn vrije tijd doet, ik wil hem zien als atleet. En als hij in zijn vrije tijd dingen doet die niet kunnen, dan zou hij wel in de gevangenis zitten.

Het is eigen rechtertje spelen wat mensen hier willen. Badr word bestraft door de rechter, maar oh jij vind het zo erg. Dat je er nog een straf bovenop legt, dat hij ook niet meer kan kickboksen.

Waar zit de lijn van wanneer je een atleet niet meer in je bond wil. Die lijn is er niet en hoeft er niet te zijn. Het is heel simpel. Als een kickbokser niet meer in een bond thuis hoort, dan zit hij de gevangenis. Kickboksen draait uiteindelijk niet om een voorbeeld zijn voor andere mensen, of respect. Het draait om atleten die hard werken en goede shows op kunnen zetten, dat kan Badr en daarom hoort hij thuis in de kickbokswereld.

blade
25-02-2014, 20:47
Ik trek de link niet tussen vechtsport en mishandeling. Iemand kiest ervoor een ander te mishandelen of niet, of je nou een kickbokser bent maakt geen reet uit. Je kan altijd je vrienden erbij roepen om iemand in elkaar te stampen, een wapen gebruiken etc. Het is een foute denkwijze als je denkt dat verbannen van vechtsport zorgt dat iemand geen mensen meer mishandeld. Waarschijnlijk als Badr nooit vechtsport had gedaan had hij veel meer mensen mishandeld en zat hij nu in de gevangenis.

Deze geweldsincidenten komen heel vaak voor. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die een keer een mishandeld zijn, meestal door een groep. Dan komt het nooit in het nieuws. Het kan mij gewoon geen reet schelen wat Badr in zijn vrije tijd doet, ik wil hem zien als atleet. En als hij in zijn vrije tijd dingen doet die niet kunnen, dan zou hij wel in de gevangenis zitten.

Het is eigen rechtertje spelen wat mensen hier willen. Badr word bestraft door de rechter, maar oh jij vind het zo erg. Dat je er nog een straf bovenop legt, dat hij ook niet meer kan kickboksen.

Waar zit de lijn van wanneer je een atleet niet meer in je bond wil. Die lijn is er niet en hoeft er niet te zijn. Het is heel simpel. Als een kickbokser niet meer in een bond thuis hoort, dan zit hij de gevangenis. Kickboksen draait uiteindelijk niet om een voorbeeld zijn voor andere mensen, of respect. Het draait om atleten die hard werken en goede shows op kunnen zetten, dat kan Badr en daarom hoort hij thuis in de kickbokswereld.

zeg het niet vaak maar wat ben jij dom zeg niemand heeft het over verbannen van een vechtsport.Badr geeft de sport kickboksen gewoon een slechte naam met zijn daden klaar dat jij een stijve krijgt van Badr staat daar los van

Facade
25-02-2014, 21:25
Dat ligt volledig aan wat er gebeurd is en de context.

Iemand die een inbreker in de slaapkamer van z'n pasgeboren kind aantreft, hem twee blauwe ogen slaat en dan netjes vasthoudt tot de politie er is en vervolgens aangeklaagd wordt en een strafblad krijgt zou een schriftelijke tik op de vingers, een schouderklopje en een begripvolle knipoog in de achterkamer meer dan volstaan.

In het geval van bijvoorbeeld Badr Hari zou ik me kunnen voorstellen dat je hem, na veroordeling, nooit meer laat vechten of in elk geval een aantal jaar niet.

Daar wringt het dus een beetje wat mij betreft. Een kickboksbond is niet uitgerust of bedoeld om een oordeel te vellen dat aan elke situatie recht doet. De rechter wel.

Ik denk dat je een situatie van willekeur en vriendjespolitiek cre�ert wanneer je een dergelijke bevoegdheid enkel overlaat aan het inschattingsvermogen van de oordelende personen in kwestie en dit niet inkadert met duidelijke regels. Voor de duidelijkheid, een systeem waar dus per delict door personen aan de bond verbonden, moet worden gekeken of en in hoeverre een verdere bestraffing op zijn plaats is, werkt dat in de hand.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld een rechtbank en een verdachte, bestaat er namelijk een wederzijdse afhankelijkheid tussen een vechtsportbond en in dit geval een bekende sporter. Het ligt voor de hand dat bij een vrij ongebonden beoordelingssysteem de sporter die meer oplevert er eerder met een waarschuwing vanaf komt dan Piet van om de hoek die toch nooit wat wint. Er zijn meer factoren die het oordeel zouden kunnen be�nvloeden, maar waar het om gaat is dat er een re�le kans bestaat op be�nvloeding.

Mede daarom ben ik tegen verdere sanctionering door vechtsportbonden. Wanneer hier echter wel voor gekozen wordt, heb ik echter liever een systeem van duidelijke regels waar niet vanaf geweken kan worden per incident. Je zou wel eventueel voor de meest voorkomende veroordelingen een standaardsanctie kunnen formuleren. Hierdoor verminder je het risico dat er voor dezelfde veroordelingen verschillende sancties staan. Maar zelfs dan denk ik dat je een hoop problemen cre�ert, met weinig tastbare voordelen.