PDA

View Full Version : Interview met Pieter Buist: Europees Kampioen FIMAC MMA



Kemal
26-06-2014, 17:07
Hoe en waarom ben je met vechtsport begonnen?
Vanaf dat ik klein was keek ik veel naar Bruce Lee films. The Power Rangers en Dragon Ball Z, haha. Op een gegeven moment zag ik op televisie een K1 en UFC/ Pride event, en ja, toen was ik meteen verkocht. Ik ben begonnen met Judo, daarna even Jeet Kune Do ( de stijl van Bruce Lee), en toen ik 16 jaar was begon ik met Thaiboksen. Op mijn 24e ben ik overgestapt naar het MMA.

http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/2014/Fight%20Club%20Den%20Haag/DSC_1572.jpg

Hoe ben je uiteindelijk bij MMA uitgekomen?
Om eerlijk te zijn wilde ik vanaf het begin al MMA gaan doen, maar mijn toenmalige trainer Kees Bezems, vond dat ik eerst maar eens moest leren Thaiboksen. Daar ben ik A-vechter geworden, maar mijn passie lag toch bij MMA, en daar zag ik mijn toekomst in.

Wanneer was je eerste Thaiboks partij? En hoe was dat?
Poeh, volgens mij was dat in November 2005, tegen het broertje van Mesut uit België, ik trainde toen nog niet zo lang, was een knalpartij en die heb ik gewonnen. Ik vond het echt leuk, maar miste iets, en de liefde voor MMA maakte de keuze om over te stappen makkelijker.

Wanneer was je eerste MMA Partij en hoe heb je die ervaren?
Dat is iets langer dan 2 jaar geleden in Wormer bij Bob Schreiber, altijd top gala’s daar. Mijn tegenstander was Bart Steltenpool en het eindigde in een draw, maar naar mijn mening had ik dik gewonnen. Een maand later stonden we weer tegenover elkaar in Den Haag en won ik op punten.

Als je terug kijkt, wat is dan je beste partij?
In het Thaiboksen was dat tegen Mitchel Bloksma, die won ik vrij snel op KO en in MMA was dat in Kerkrade tegen Ihmad Ahmad, een goede pot die ik won op submission, maar vooral mijn laatste partij tegen Raymond Jarman was echt top.

En je slechtste partij?
Dat was een Thaiboks partij tegen Mike Snow, echt een top vechter, maar mijn hoofd was er niet bij, en in MMA tegen Paulo Boer, ik verloor, had net een huis gekocht en was bezig met de verbouwing, maar geen excuus, de jongens hadden terecht gewonnen.

Wat voor type vechter ben je en wat zijn je sterkste punten?
Ik ben een allround vechter, ik neem elk aspect van mijn sport serieus en werk er hard aan om alles zo goed mogelijk te doen.

Heb je vechters die een voorbeeld voor je zijn?
Bruce Lee, Jon Jone, Demetrious Johnson, Gegard Mousasi en Jesus Christus, ik ben een gelovige jongen, haha.

Zondag 22 juni was een bijzondere dag, je hebt de Europese Titel afgenomen van Raymond Jarman. Hoe heb je dat beleefd?
Was een hele goede dag, ik had me echt goed voorbereid, dat doe ik altijd want ik onderschat niemand. Ik wist dat hij kwam knallen omdat hij de regerende kampioen was en ik had afgelopen februari al van hem gewonnen. Het moest gewoon een mooie pot worden. En dat was het; het publiek heeft zwaar genoten (wat ik bijna net zo belangrijk vind als winnen, door hun kan ik van mijn hobby mijn werk maken) en ik won, na een goeie knok partij op TKO. Ik heb dus mijn missie behaald, ik ben Europees kampioen geworden!!

Wat zijn je toekomstplannen?
Mijn plan is simpel; de beste worden in mijn gewichtsklasse en dat blijven voor een hele lange tijd!! Van mijn hobby/passie mijn werk maken en mensen blijven entertainen werldwijd!! En mezelf blijven.

Heb je nog iets te zeggen tegen de fans van Mixfight.nl?
Dank jullie wel voor de steun en liefde, dat waardeer ik echt en blijf dat aub ook altijd doen!! Dankzij jullie kunnen wij, vechters, deze prachtige sport blijven beoefenen. God bless you all!!! Op naar de top en daar blijven voor een hele lange tijd.

Interview door: Gemma en Hennie, eigenaren Be Fit Breda (http://www.sportfightshop.nl).
Foto’s: Chris van der Meijde (bron) (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?131216-Foto-s-en-report-van-Fight-Club-Den-Haag-2014)


http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/chrisvandermeijde/2014/Fight%20Club%20Den%20Haag/DSC_1594.jpg

Graag ook een dankwoord naar mijn trainer Pepijn Roovers van MMA Breda, Nick Hemmers van Hemmer’s Gym, en mijn sponsors Be Fit Breda, vincentsphotography.nl, brutal-mma.com, djapcars.nl en flyboyz.nl!!!!!

Ellen
27-06-2014, 11:44
Congratz Pieter met je titel. Je hebt er samen met Raymond een top partij van gemaakt!

Richelieu
27-06-2014, 17:46
Bedankt voor het interview!