PDA

View Full Version : WK Karate Bremen: Geoffrey Berens in de finale



Leventdepevent
07-11-2014, 11:07
Mooi stukje op NOS.nl over het bereiken van de WK finale van Karateka Geoffrey Berens.
Op dit moment zijn in het Duitse Bremen de WKF werelkampioenschappen karate (kata en kumite) bezig de finales zijn dit weekend live te volgen via sportdata.org en het WKF youtube kanaal.
Eindelijk eens een positief stukje vechtsportnieuws en aandacht voor de karate sport. Aandacht die de sport verdiend!!
vanaf hier nogmaals de felicitaties voor deze, nu al, topprestatie. osu!!
Wereldtitel gloort voor Berens
http://content.nos.nl/data/image/xxl/2014/11/06/718628.jpg» (http://content.nos.nl/data/image/xxl/2014/11/06/718628.jpg)Geoffrey Berens tijdens het Dutch Open in 2012Pro Shots

Nederland heeft in het verleden al vermaarde karateka's voortgebracht. Zoals Otti Roethof, die in 1977 wereldkampioen werd in Tokio. Of Guusje van Mourik, die in de jaren tachtig liefst vier wereldtitels won. Geoffrey Berens kan zich in dat rijtje gaan scharen. De 31-jarige Dordtenaar staat zaterdag in Bremen in de finale van de klasse tot 60 kilogram.
Berens had van tevoren al stiekem gerekend op een podiumplaats in Bremen. "Ik weet wat mijn kwaliteiten zijn en ik weet dat ik het podium kan halen. Dat is uiteindelijk ook gebleken. Maar je moet het nog wel laten zien op het moment dat het ertoe doet."
Opvallend is het gemak waarmee Berens tot de eindstrijd is doorgedrongen. "Nou, makkelijk gaat het natuurlijk niet tegen de wereldtop", stelt de karateka. "Maar relatief draait het bij mij vrij goed, op één partij na."
Momentje van ontladingDie ene partij was de kwartfinale tegen de regerend wereldkampioen Amir Mahi Zadeh. "Daar moest ik wel even alle zeilen bijzetten. Na een vroege achterstand kon ik de partij nog net met 3-2 winnen", aldus Berens, die dolgelukkig was na de overwinning op de Iraniër. "Mentaal heb ik toen wel even een momentje van ontlading gehad. Omdat je toch de wereldkampioen verslaat."
"Gelukkig zat er langere tijd tussen tot de halve finale begon, zodat ik met mijn coach alles op een rijtje kon zetten en de juiste focus terug kon pakken om weer volledig scherp op de mat te verschijnen." En dat pakte goed uit, want in de halve finale won de Nederland opvallend makkelijk met 5-1 van de Oekraïner Vitali Sementsov.
Alle vertrouwenZaterdag wacht de WK-finale in Bremen. De ervaren Braziliaan Douglas Brose is daarin zijn tegenstander. Kan Berens de wereldkampioen van 2010 hebben? "Dat zal zaterdag blijken. Als ik het niveau haal dat ik vandaag heb laten zien, dan heb ik daar alle vertrouwen in."

Nick Gerrese (-67 kg) verloor direct zijn eerste partij. Moreno Sheppard (+84 kg) kwam, net als Vanesca Nortan (+68 kg) bij de vrouwen, woensdag al in actie. Beiden haalden de herkansingen, maar een gevecht om een medaille bleef net uit. Ze eindigden allebei als zevende.
Voor René Smaal (-75 kg) was de WK woensdag al na één wedstrijd voorbij. Timothy Petersen (-84 kg) boekte een zege en leed een nederlaag.
Vrijdag verschijnt het herenteam kumité nog op de mat.

Kemal
07-11-2014, 12:05
mooi stukje!

Proficiat

cornelus
08-11-2014, 12:56
Het blessuremonster laat de WKF karateka's ook al niet met rust zag ik... Timothy Petersen helaas geblesseerd.

Leventdepevent
08-11-2014, 13:28
helaas het mocht niet zo zijn...zilver is het geworden, finale verloren met 2-1 van de braziliaan Douglas Brose

de Stiep
09-11-2014, 00:27
Neemt niet weg dat dit en geweldig resultaat is. Proficiat.

Leventdepevent
09-11-2014, 22:02
Neemt niet weg dat dit en geweldig resultaat is. Proficiat.

zeker weten, een top prestatie. Vond het echt een super mooi toernooi met een aantal verassingen (oa 3e plaats voor Antonio Diaz de wereldkampioen kata) en 2e plaats voor Luigi Busa (wereldkampioen kumite) een van de hoogte punten was de teamkata van spanje. Een wereldteam en bovendien erg aardige gasten. hier,voor de liefhebbers, een klein stukje van de bunkai.


https://www.youtube.com/watch?v=kaeKercGmos

Kemal
10-11-2014, 08:39
prachtig zeg!

cornelus
10-11-2014, 12:06
Ja dat is toch wel het mooie van de WKF competitie .. hoogstaande perfectie. Zowel in kata als in kumite. Zolang het niet ten koste gaat van de daadwerkelijke effectiviteit van de technieken vind ik het persoonlijk ook een genot om naar te kijken. Soms met de uitvoeringen van de kata's vind ik het vaak net iets teveel choreografie op basis van snelheid en techniek en te weinig 'karate'. Maar dat is denk ik ook gewoon wat het verschil maakt tussen hedendaags geavanceerd sportkarate en klassiek budo.

Osu!

(en reps)

Leventdepevent
11-11-2014, 17:20
Ja dat is toch wel het mooie van de WKF competitie .. hoogstaande perfectie. Zowel in kata als in kumite. Zolang het niet ten koste gaat van de daadwerkelijke effectiviteit van de technieken vind ik het persoonlijk ook een genot om naar te kijken. Soms met de uitvoeringen van de kata's vind ik het vaak net iets teveel choreografie op basis van snelheid en techniek en te weinig 'karate'. Maar dat is denk ik ook gewoon wat het verschil maakt tussen hedendaags geavanceerd sportkarate en klassiek budo.

Osu!

(en reps)
de bewegingen in de kata's zijn vaste bewegingen daar is geen verandering in maar het stuk bunkai wat bij de teamkata hoort kun je zelf zo spectaculair maken als je het zelf wilt. enige vereiste is dat alle bewegingen uit bestaande kata's komen.
Wil je alle wereldtoppers van dichtbij zien dan kan dat volgend jaar 14-15 februari in Almere dan is de Ducth open 2015. Wat betreft Timothy, die ligt er zeker een jaar uit met zn afgescheurde hamstring.