PDA

View Full Version : scriptieonderzoek: effecten wet BIBOB op vechtsport



Facade
07-11-2014, 12:37
Iedereen weet waarschijnlijk nog wel hoe het ging in 2010; van der Laan zei de sport niet de nek om te willen draaien, maar het juist te willen verlossen van het criminele element. Hierbij is op voorspraak van de burgemeester onder andere wet BIBOB van toepassing verklaard op de vechtsportgala's. Het beleid dat gevoerd wordt is eigenlijk een 1 op 1 kopie van de doelstelling van wet BIBOB. (zie ook interview van Baske met vd Laan: http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?111230-Mixfight-aan-de-lijn-met-Burgemeester-Van-der-Laan)

Nu enkele jaren verder is het de vraag in hoeverre in deze opzet geslaagd is. Vechtsportgala's komen minder vaak negatief in het nieuws dan voorheen - alhoewel niet altijd hetzelfde geldt voor vechtsporters. Tegelijkertijd zal iedereen zien dat het stukken rustiger is na 2010 dan daarvoor. Komen vechtsportgala's dus minder vaak negatief in het nieuws omdat ze bijna niet meer kunnen worden gehouden door o.a. wet BIBOB, of omdat inderdaad het criminele element kan worden gezuiverd dmv wet BIBOB. Is de operatie dus geslaagd, maar is de patiënt overleden of valt dit mee? Was wet BIBOB het meest passende middel om in te grijpen en stond dit in verhouding met de omvang van de problematiek? Wat is de problematiek; criminele vechtsporters of criminele organisatoren, waarbij past BIBOB? In hoeverre is een BIBOB-systeem in combinatie met een certificatensysteem niet te veel van het goede?

Voor mijn scriptieonderzoek ga ik de wet BIBOB onderzoeken. De effecten van wet BIBOB op de vechtsportsector is een van de invalshoeken die mij interessant lijkt. Hierbij zou ik op zoek kunnen gaan naar het antwoord op bovenstaande vragen.

Om dit goed te kunnen doen, heb ik alleen wel informatie nodig uit de vechtsportsector zelf. Vandaar dat ik even wil peilen wat de mogelijkheden zijn. Daarom ben ik benieuwd of er hier promotors/organisatoren of anderen zijn die met de problematiek te maken hebben die bereid zouden zijn om mee te werken aan een dergelijk onderzoek? Ik ben hierbij benieuwd naar het verhaal van mensen die gala's van elke schaal organiseren en een vergunning hebben moeten aanvragen. Hierbij maakt het niet uit of er een afwijzing of toewijzing volgde. Ook ben ik benieuwd naar het verhaal van mensen die misschien in het verleden nog wel vechtsportgala's organiseerden, maar dat door de verzwaarde procedure niet langer (kunnen) doen al dan niet bij voorbaat of na negatieve ervaringen. Ten slotte ben ik ook benieuwd naar de mening en ervaringen van mensen die betrokken zijn bij het certificatensysteem dat onderdeel gaat vormen van de procedure in veel gemeenten.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die zich aangesproken voelen en zouden willen meewerken. Zo ja dan hoor ik het graag in dit topic of via PM. Zo nee, dan weet ik ook voldoende en neem ik een andere invalshoek. Ik hoor het graag in ieder geval.

Kemal
07-11-2014, 13:05
Ik ben reuze benieuwd naar de uitkomst van je onderzoek.

Marco
09-11-2014, 00:10
Interessant, ik hoop dat je een goed onderzoek kunt doen. Succes !

appelsap
09-11-2014, 03:28
Interessant. Ik hoop dat je van beide kanten, dus ook de gemeente/politie/overheid, voldoende info krijgt om een objectief en representatief onderzoek te doen. Succes.

Is dit een afstudeer/promotie scriptie voor een rechtenstudie?

Facade
09-11-2014, 11:37
Dank jullie wel. Het is een afstudeerscriptie voor m'n studie recht en bestuur. Dat is inderdaad een juridische studie, met daarbij bestuurskundige theorie. Vandaar dus dat het een scriptie moet zijn met zowel een juridisch element als een bestuurskundig element.

The Company
09-11-2014, 12:17
Interessant onderwerp

Succes ermee

lopez86
09-11-2014, 12:37
Kijk, dit hebben we nodig.
Razend interessant, please do keep us updated.