PDA

View Full Version : Alistair: Kickboksen 'Nederlandse stijl' is achterhaald en niet bruikbaar in MMA...



king
12-12-2014, 12:54
While Overeem has trained at a number of camps over the years, Struve still resides at Team Schrijber in his homeland. As he has in most of his bouts, Struve will possess a reach advantage(four inches) come fight night. He hasn’t always used his physical tools in the best manner possible, however. Overeem believes that Struve’s roots are preventing him from properly utilizing his length.

“I know he’s training on it. I know that he tries to, but the Dutch kickboxing in my opinion, respectfully, is outdated. It’s not used for MMA,” Overeem said. “I know because I am the K-1 2010 Grand Prix champion. MMA is just different.”

http://www.sherdog.com/news/news/Alistair-Overeem-Beautiful-Things-Will-Come-During-Remainder-of-UFC-Tenure-78557

king
12-12-2014, 12:57
Na zijn partij tegen Brock Lesnar stond hij nog in de octagon zijn 'K-1 style kicks' op te hemelen en nu is het achterhaald...

Minotauro
12-12-2014, 13:08
Het werkt al een paar partijen niet meer voor hem

ijsbier
12-12-2014, 13:11
Hoor ik hem eindelijk wat verstandigs zeggen, nederlandse stijl is vooral recht op, diep in de dekking en maar beuken en ontvangen. Werkt niet bij MMA.

lopez86
12-12-2014, 13:14
Hij heeft gelijk.
MMA is een totaal ander spelletje.
We zijn jaren geleden al ingehaald op staand gebied door de rest van de wereld, in MMA helemaal.

mario the count
12-12-2014, 13:16
Ik denk dat het vooral een kwestie is van de stijl durven gebruiken, en daar moet je weer snelheid voor hebben. Kijk naar aldo, zijn stijl lijkt aardig op de nederlandse en komt er goed mee weg. Uiteindelijk blijft het MMA dus 100% hetzelfde als met het kickboksen gaat niet werken. Belangrijke elementen gebruiken echter wel, zoals de combinaties afronden met lowkicks.

Anderson
12-12-2014, 13:38
Hij heeft wel een beetje gelijk Nederlandse stijl is veel combinaties maken als jij linkse direct , rechtste directe een links hoek daarna een high kick geeft heeft je tegenstander bij de linker hoek je al op de rug gelegd.

gravenbeek
12-12-2014, 14:08
jij hebt echt verstand van kickboksen.

Minotauro
12-12-2014, 15:16
Gravenbeek, beargumenteer jezelf dan als je iemand zo te kijk probeert te zetten. Drogredenering tot dusver

gravenbeek
12-12-2014, 15:27
Dit zijn uitspraken van mensen die nooit verder zijn gekomen dan een beginners lesje,als ze deze überhaupt wel gevolgd hebben.Kijk maar naar Nicky Holzken bv . Dat is wat ik bedoel ,niet het domme gelul van Anderson.

ijsbier
12-12-2014, 15:31
Dit zijn uitspraken van mensen die nooit verder zijn gekomen dan een beginners lesje,als ze deze überhaupt wel gevolgd hebben.Kijk maar naar Nicky Holzken bv . Dat is wat ik bedoel ,niet het domme gelul van Anderson.

Want gravenbeek weet waar hij over praat...

S.B.
12-12-2014, 15:32
Ik vind jouw uitspraken ook niet bepaald van hoog niveau als ik zo even terug lees. Misschien moet je eens doorvragen in plaats van je ongegronde mening te ventileren.

gravenbeek
12-12-2014, 15:43
Ijsbeer rechtop diep in de dekking ,waar heb je het over man? Ga vissen vangen ijsbeer

Pansier
12-12-2014, 15:56
Dit zijn uitspraken van mensen die nooit verder zijn gekomen dan een beginners lesje,als ze deze überhaupt wel gevolgd hebben.Kijk maar naar Nicky Holzken bv . Dat is wat ik bedoel ,niet het domme gelul van Anderson.

Wat heeft Nieky Holzken met een standup MMA gedeelte te maken?

king
12-12-2014, 16:00
Wat heeft Nieky Holzken met een standup MMA gedeelte te maken?

Denk dat hij bedoelt dat je het Nederlandse kickboksen niet simpelweg kan omschrijven als linkse directe, rechtse directe en dan een lowkick maar dat je eens een partij van Holzken moet bekijken om te zien wat het werkelijk inhoudt. En natuurlijk kun je het niet één op één toepassen in het MMA, maar zul je het moeten aanpassen en verder ontwikkelen.

fifi23
12-12-2014, 16:19
Puur NL k-1 kickboksen is niet goed voor MMA (te recht op voor take down defence), maar dat het Nederlande systeem niet werkt in K-1/Kickboksen is natuurlijk bullshit.
.
Al die vechters op al die gala's waar bij staat uit welk land ze komen hebben dit allemaal in Nederland geleerd en vechten ook van uit Nederland.

blackadder
12-12-2014, 16:42
While Overeem has trained at a number of camps over the years, Struve still resides at Team Schrijber in his homeland. As he has in most of his bouts, Struve will possess a reach advantage(four inches) come fight night. He hasn’t always used his physical tools in the best manner possible, however. Overeem believes that Struve’s roots are preventing him from properly utilizing his length.

“I know he’s training on it. I know that he tries to, but the Dutch kickboxing in my opinion, respectfully, is outdated. It’s not used for MMA,” Overeem said. “I know because I am the K-1 2010 Grand Prix champion. MMA is just different.”

http://www.sherdog.com/news/news/Alistair-Overeem-Beautiful-Things-Will-Come-During-Remainder-of-UFC-Tenure-78557
En toch is Struve in de UFC succesvoller dan Overeem. En heeft Stefan Berkenpas niet geholpen Big Foot voor te bereiden?
Maar ja. Dit verklaart waarom hij geen frontkicks meer afweert zoals men dat in het kickboksen doet.
War Struve.

Minotauro
12-12-2014, 17:01
En dan alsnog? Moet je op hoog niveau gevochten hebben om de sport te begrijpen of er nog meer dan de gemiddelde fan van vechtsport van te weten. Lijkt me niet.

In ieder geval hoop ik ook op Struve. Hoop dat hij Overeem met pensioen stuurt met weer een keiharde KO

Fasada
12-12-2014, 17:09
Ik vond juist dat Alistair zijn verliezen te maken hadden dat hij JUIST niet de Nederlandse kickboksstijl heeft gebruikt. Dit eerste les die je krijgt is 'handen hoog', iets wat Alistair verzuimde te doen.

Als hij gewoon zijn handen hoog had gehouden bij partijen als Bigfoot en Travis Browne had hij die wedstrijd gewoon gewonnen. Hij koos er voor om ineens met zijn handen laag te vechten iets wat hij in de K-1 nooit deed. Het ligt dus meer aan hemzelf dat hij koos voor een andere manier van vechten.

Het is logisch dat kickboksen je niet 1 op 1 kan gebruiken om een MMA wedstrijd te winnen. Daar zijn te veel risico's voor met andere handschoenen en het grondgevecht. Maar dat kan een simpel persoon die nog nooit heeft gevochten ook wel zien, sterker nog ik heb nog nooit iemand gehoord die het tegendeel wilt bewijzen dat het nederlandse kickboksen stijl wel zou werken in M.M.A. anders hadden we echt wel jongens als Nieky Holzken, Robin van Roosmalen en Gokhan Saki als M.M.A. vechters gezien. Mooiste voorbeeld is de M.M.A. wedstrijden van Peter Aerts, Errol Zimmerman en zelfs Badr Hari die in de eerste ronde gewoon kansloos verliezen.... Dan moet je echt een idioot zijn wil je beweren dat het Nederlandse kickboksen goed is voor M.M.A.

Eindbaas
12-12-2014, 17:25
Ik vond juist dat Alistair zijn verliezen te maken hadden dat hij JUIST niet de Nederlandse kickboksstijl heeft gebruikt. Dit eerste les die je krijgt is 'handen hoog', iets wat Alistair verzuimde te doen.

Als hij gewoon zijn handen hoog had gehouden bij partijen als Bigfoot en Travis Browne had hij die wedstrijd gewoon gewonnen. Hij koos er voor om ineens met zijn handen laag te vechten iets wat hij in de K-1 nooit deed. Het ligt dus meer aan hemzelf dat hij koos voor een andere manier van vechten.


Hier ben ik het helemaal met je eens!

blackadder
12-12-2014, 17:32
Ik vond juist dat Alistair zijn verliezen te maken hadden dat hij JUIST niet de Nederlandse kickboksstijl heeft gebruikt. Dit eerste les die je krijgt is 'handen hoog', iets wat Alistair verzuimde te doen.

Als hij gewoon zijn handen hoog had gehouden bij partijen als Bigfoot en Travis Browne had hij die wedstrijd gewoon gewonnen. Hij koos er voor om ineens met zijn handen laag te vechten iets wat hij in de K-1 nooit deed. Het ligt dus meer aan hemzelf dat hij koos voor een andere manier van vechten.

Maar die Brown gebruikte natuurlijk ook geen Nederlandse stijl kickboksen he? En Big foot had waarschijnlijk de memo niet gekregen. Dus....

gravenbeek
12-12-2014, 17:55
Natuurlijk moet je sommige dingen aanpassen,maar handen bij je hoofd houden doen struve en overeem allebei niet,dit is echt geleerd bij kickboksen les 1,hoog trappen is ook niet echt slim ,maar voor de rest veel boksen vast zetten en lowkick,en als je tegen een worstelaar vecht gameplan iets wijzigen.EN oppassen voor de takedown.

ijsbier
12-12-2014, 18:15
Natuurlijk moet je sommige dingen aanpassen,maar handen bij je hoofd houden doen struve en overeem allebei niet,dit is echt geleerd bij kickboksen les 1,hoog trappen is ook niet echt slim ,maar voor de rest veel boksen vast zetten en lowkick,en als je tegen een worstelaar vecht gameplan iets wijzigen.EN oppassen voor de takedown.

Heb jij ooit tegen een worstelaar gevochten dan?

tarantula
12-12-2014, 18:54
Ik vind bas rutten wel een voorbeeld dat het wel kan of jose aldo zoals iemand al zei die heeft een vergelijkbare stijl met het nl kickboks. Een van de laatste partijen van bas tegen villareal daar gaf hij 3 echte echte lowkicks en de partij was voorbij tko.

blackadder
12-12-2014, 19:01
Het komt er denk ik vooral op neer dat Overeem het niet kan.

Budokan
12-12-2014, 20:43
Natuurlijk moet je sommige dingen aanpassen,maar handen bij je hoofd houden doen struve en overeem allebei niet,dit is echt geleerd bij kickboksen les 1,hoog trappen is ook niet echt slim ,maar voor de rest veel boksen vast zetten en lowkick,en als je tegen een worstelaar vecht gameplan iets wijzigen.EN oppassen voor de takedown.

oh, bij een worstelaar moet je dus oppassen voor een takedown. Dat wist ik nog niet......
Is dit een lesje open deuren intrappen of zo?

Tony Galento
12-12-2014, 20:48
Het komt er denk ik vooral op neer dat Overeem het niet kan.

wel een leuk excuus natuurlijk voor z'n verliespartijen.

de ware reden ligt nogal voor de hand. iets met een paard of zo.

tidelot
12-12-2014, 21:54
Zo bedoelde hij het niet.
in de states is kickboksen een ander woord voor anabole

Briant
12-12-2014, 22:56
oh, bij een worstelaar moet je dus oppassen voor een takedown. Dat wist ik nog niet......
Is dit een lesje open deuren intrappen of zo?

Bij een bjjer moet je uitkijken voor het grondwerk

Budokan
12-12-2014, 23:25
Bij een bjjer moet je uitkijken voor het grondwerk

en bij een nagelstyliste voor een eyepoke

mario the count
12-12-2014, 23:29
En bij onno hoes voor je poeperd.

hankmoody
12-12-2014, 23:31
Wat een kinderachtig zooitje weer hier op mixfight

mario the count
12-12-2014, 23:44
Wij hebben meer tijd om kinderachtig te doen dan jij hebt, wij hebben geen UFC ambities meer.

Sadix
13-12-2014, 00:35
Ik vind bas rutten wel een voorbeeld dat het wel kan of jose aldo zoals iemand al zei die heeft een vergelijkbare stijl met het nl kickboks. Een van de laatste partijen van bas tegen villareal daar gaf hij 3 echte echte lowkicks en de partij was voorbij tko.

bas heeft niet echt tegen hoog niveau gevochten. Geen UFC waardige mensen van deze tijd in ieder geval.

tarantula
13-12-2014, 03:18
Klopt maar zijn lowkicks waren wel echte lowkicks, ik ben het oneens met overeem en gedeeltelijk eens.
Klopt dat je dutch muy thai niet rauw kan hanteren in mma maar wel als je zelf een goede ground game hebt en of take down defense kan je de nlse style wel in je stand up terug zien mischien niet 100% maar wel een gedeelte.

Bovendien veel mooier om te zien vind ik in plaats van die rare frontkicks of knietrapjes.

TheSkindo
13-12-2014, 13:51
OK, pak het thai/kickboksen er eens bij...wat onderscheid het van gewoon boksen? Simplistisch gezien het trapwerk. En hoeveel KO's zijn er in de UFC met trappen? In 2008 tot April 2013 zijn dat er 24 geweest. (Bron: Fightnomics The Hidden Numbers - Reed KuhnDas - Distance KO's By Finishing Strike) vrij weinig als je ziet hoeveel er KO's door middel van een stoot (129) of door stoten (54) zijn. Kort gezegd zijn trappen dus bruikbaar, maar niet enorm effectief. En trappen is nu icm stoten een van de sterke kanten van Nederlands kickboxen. Draait het om stoten dat zijn de Amerikanen een stuk beter af met het gewone boxen. (waar ze net als in het worstelen veel beter zijn als Nederlanders) Dat zie je ook aan het aantal KO's. Worstelaars die leren striken doen het gewoon enorm goed, ook tegen kickboxers die leren worstelen. Dus Alistairs commentaar is niet geheel fout, sterker nog het laat zien waar de schoen wringt. Wij zijn veel te trots op onze manier van kickboxen, dat het moeilijk is om te zeggen dat het in MMA misschien idd niet zo goed werkt.

pronk
13-12-2014, 14:27
bas heeft niet echt tegen hoog niveau gevochten. Geen UFC waardige mensen van deze tijd in ieder geval.

Klopt mee eens.

Turboknecht
13-12-2014, 15:14
OK, pak het thai/kickboksen er eens bij...wat onderscheid het van gewoon boksen? Simplistisch gezien het trapwerk. En hoeveel KO's zijn er in de UFC met trappen? In 2008 tot April 2013 zijn dat er 24 geweest. (Bron: Fightnomics The Hidden Numbers - Reed KuhnDas - Distance KO's By Finishing Strike) vrij weinig als je ziet hoeveel er KO's door middel van een stoot (129) of door stoten (54) zijn. Kort gezegd zijn trappen dus bruikbaar, maar niet enorm effectief. En trappen is nu icm stoten een van de sterke kanten van Nederlands kickboxen. Draait het om stoten dat zijn de Amerikanen een stuk beter af met het gewone boxen. (waar ze net als in het worstelen veel beter zijn als Nederlanders) Dat zie je ook aan het aantal KO's. Worstelaars die leren striken doen het gewoon enorm goed, ook tegen kickboxers die leren worstelen. Dus Alistairs commentaar is niet geheel fout, sterker nog het laat zien waar de schoen wringt. Wij zijn veel te trots op onze manier van kickboxen, dat het moeilijk is om te zeggen dat het in MMA misschien idd niet zo goed werkt.

Er wordt sowieso veel minder getrapt. Voordat je iets over de effectiviteit mbt KO kunt zeggen zul je eerst het aantal gegeven trappen door het aantal KO's door trap moeten delen lijkt me. Dat doe je nu niet.

De kans dat iemand KO gaat op een trap zal altijd lager liggen, want ze worden minder gegeven. En dat komt natuurlijk deels doordat trappen in MMA een hoger risico met zich mee brengt dan in kickboksen.

En is effectiviteit hetzelfde als een KO? Ik denk overigens wel dat stoten effectiever zijn hoor, maar ik denk niet dat thai/kickboksen niet bruikbaar zou zijn puur omdat trappen niet effectief zouden zijn. Knieën blijken naar mijn idee trouwens wel erg effectief te zijn, thaiclinch zie je eveneens met regelmaat succesvol toegepast worden.

stoet
13-12-2014, 15:38
Nederlands style is wel degelijk te gebruiken in mma, echter heeft het wel een aantal aanpassingen nodig. Zo is alleen al je staande stand al iets anders met mma. Je voeten staan bij mma meer uitelkaar dan bij thaiboksen. Daarnaast kan je bij mma gewoon weg bijna niets op je dekking nemen om vervolgens te counteren. Dit betekend dat je veel meer moet gaan slippen om je actie te maken. Als je die aanpassingen kunt maken dan is de dutch style levens gevaarlijk. Kijk maar naar saffedien welles waar een belg maar toch , zijn thaiboks style in mma vind ik schitterend. Goeie combinaties, veel (binnenkant) lowkicks. Hij is niet de beste die er is maar hij doet het wel goed. De Nederlanders in mma moeten veel meer gebruik maken van de (binnenkant) lowkick. Alles ermee afronden, is zeker effectief.

TheSkindo
13-12-2014, 16:17
Er wordt sowieso veel minder getrapt. Voordat je iets over de effectiviteit mbt KO kunt zeggen zul je eerst het aantal gegeven trappen door het aantal KO's door trap moeten delen lijkt me. Dat doe je nu niet.

De kans dat iemand KO gaat op een trap zal altijd lager liggen, want ze worden minder gegeven. En dat komt natuurlijk deels doordat trappen in MMA een hoger risico met zich mee brengt dan in kickboksen.

En is effectiviteit hetzelfde als een KO? Ik denk overigens wel dat stoten effectiever zijn hoor, maar ik denk niet dat thai/kickboksen niet bruikbaar zou zijn puur omdat trappen niet effectief zouden zijn. Knieën blijken naar mijn idee trouwens wel erg effectief te zijn, thaiclinch zie je eveneens met regelmaat succesvol toegepast worden.

Ik denk niet dat iemand alle trappen en stoten van alle UFC heeft geteld dus daar valt niks over te zeggen. Kijk je de gemiddelde UFC dan kun je wel zien dat er vrij weinig trappen worden gegeven tegenover stoten.

Je tweede punt laat dus zien dat kickboxen misschien minder geschikt is voor MMA

En je derde punt...tja...hoeveel Nederlanders doen er nu aan MMA op hoog niveau? En hoeveel daarvan zijn goed in het kickboxen? En gebruiken dat ook succesvol? Ik denk dat het aantal heel erg weinig is. Kijk vrijwel elke vechtsport heeft dingen die werken...anders zou de sport ophouden te bestaan. De vraag is echter...is het geschikt voor modern MMA? Als ik kijk naar de UFC, zie ik weinig kickboxing op wat trappen na die meestal gegeven worden door mensen die geen kickboksen hebben gedaan, op wat uitzonderingen na. Het ziet er ook niet uit als kickboxen maar meer als boksen met wat losse trappen. Imo zitten er zeker goeie elementen in kickboxen, maar die zijn ook te halen uit andere sporten...

Justinian
13-12-2014, 17:17
Ik vond juist dat Alistair zijn verliezen te maken hadden dat hij JUIST niet de Nederlandse kickboksstijl heeft gebruikt. Dit eerste les die je krijgt is 'handen hoog', iets wat Alistair verzuimde te doen.

Als hij gewoon zijn handen hoog had gehouden bij partijen als Bigfoot en Travis Browne had hij die wedstrijd gewoon gewonnen. Hij koos er voor om ineens met zijn handen laag te vechten iets wat hij in de K-1 nooit deed. Het ligt dus meer aan hemzelf dat hij koos voor een andere manier van vechten.
Exact!! De wijze waarop hij nu staand vecht is totaal anders dan in zijn Pride/K-1 periode. In die tijd wist hij het 'Nederlandse kickboksen' wel goed te gebruiken. Natuurlijk moet je het aanpassen, dat spreekt voor zich, maar de basis kun je wel degelijk gebruiken. Denk dat dit ook een van de grote succesfactoren is geweest in zijn MMA-carriere; een goede combinatie van de 'Hollandse school' kickboksen met grappling/submission.

TheSkindo
13-12-2014, 23:21
Ik moet idd zeggen dat ik niet snap waarom Overheem zn handen vaak zo laag houd.....

king
14-12-2014, 00:03
Ik moet idd zeggen dat ik niet snap waarom Overheem zn handen vaak zo laag houd.....

Bang voor takedowns waarschijnlijk.