PDA

View Full Version : Verboden Heel Hook?



Arda
18-12-2014, 00:15
is het niet verstandig om het heel hook verboden regel in te voeren bij mma/bjj:pimp:

T15Boxing
18-12-2014, 00:53
Veel Sambo grapplers gebruiken het zonder incidenten. Ik denk dat je eerder Palhares verbiedt dan de gehele submission.

MMA-Joey
18-12-2014, 01:58
Nee joh.. Een heel hook is niet gevaarlijker dan een armbar als je het gevaar maar inziet. Een knee bar kan ook ongelooflijk gevaarlijk zijn. Daarbij breken mensen ook hun arm door een kimura.. MMA blijft gewoon een gevaarlijk spelletje als je te laat aftikt.

I (L) Heel hooks

Briant
18-12-2014, 06:55
Bij bjj is het verboden ;)

onne1983
18-12-2014, 09:25
Bij bjj is het verboden ;)

Tot de blauwe (Kan ook een andere kleur zijn, maar geloof blauw) band is het idd verboden. Daarna mag het wel gewoon

Josh
18-12-2014, 09:33
Tot de blauwe (Kan ook een andere kleur zijn, maar geloof blauw) band is het idd verboden. Daarna mag het wel gewoon
heel hooks zijn verboden in BJJ, vanaf paars mag je leglocks en footlocks toepassen op de training. Maar vanaf bruin mag je ze pas offcieel gebruiken tijdens matches. straight ankle locks mogen wel vnaf wit

onne1983
18-12-2014, 09:35
heel hooks zijn verboden in BJJ, vanaf paars mag je leglocks en footlocks toepassen op de training. Maar vanaf bruin mag je ze pas offcieel gebruiken tijdens matches. straight ankle locks mogen wel vnaf wit

Thanx.. zo zat het idd ja...

fifi23
18-12-2014, 09:37
toestaan, maar degene die ze aan zet moet verdomd goed weten wat die aan het doen is. Je gaat als A-vechter ook geen knieen full pull op een nieuwelings hoofd zetten.

lopez86
18-12-2014, 09:39
Nee joh.. Een heel hook is niet gevaarlijker dan een armbar als je het gevaar maar inziet. Een knee bar kan ook ongelooflijk gevaarlijk zijn. Daarbij breken mensen ook hun arm door een kimura.. MMA blijft gewoon een gevaarlijk spelletje als je te laat aftikt.

I (L) Heel hooks

Het probleem met heelhooks is dat je het gevaar niet ziet aankomen.
Een armbar is een klem op het gewricht van je arm.
Een heelhook is een klem op je (knie)banden.
Op het moment dat de armbar zit voel je pijn en heb je nog ruim tijd om af te kloppen.
Op het moment dat een heelhoek zit en je voelt pijn is er vaak al wat kapot gescheurd, en ben je dus te laat.

Ik vind het jammer dat hij eruit is bij de IBJJF maar kan het wel begrijpen, een serieuze bandblessure is gewoon carriere beeindigend.

hankmoody
18-12-2014, 13:06
Nee hoort erbij, ze zouden front chokes ook moeten toestaan. (met je hand de keelgat dichtknijpen)

Brainthief
18-12-2014, 13:52
Dat is toch te eenvoudig te verdedigen man...

Brainthief
18-12-2014, 13:53
Ach een twister mag ook bij grappling/nogi/adcc :)

Briant
18-12-2014, 14:58
Dat is toch te eenvoudig te verdedigen man...

Binnenkort zien we Hank in de UFC en dan laten wij ons allen verassen door zijn speciale Front Choke techniek.


Wat betreft de heel hook in MMA. Het brengt een extra risico met je mee ten opzichte van het grappling, namelijk dat als je de heelhook niet meteen kan aanzetten vang je stoten. Daarbij verlies je je top-positie. Dit is de reden dat je vrij weinig beenklemmen ziet in het MMA. Degenen die er succes mee hebben vallen dan ook meteen op.

In het grappling heeft de heelhook wel een prominente aanwezigheid. Toch valt het met blessures wel mee, niet meer dan bij armklemmen etc. Bij amateurs vind ik het wel een ander verhaal, die kennen hun grenzen vaak nog niet en zullen daarom te laat kloppen. Te laat kloppen bij een beenklem betekent dat je minimaal 6 weken niet kan lopen. Daarom vind ik het wel goed om restricties aan te brengen bij amateurs grappling.

Het BJJ heeft het dan weer wat te strak geregeld imo. Dat de heelhook niet mag, heeft vooral te maken met het pak. Je been zit klem en het is bijna onmogelijk er op tijd uit te draaien zonder je eigen knie te verdraaien. Aangezien het een sport is, wil je de gevaarlijke technieken er uit filteren. Aan de andere kant wordt je gediskwalificeerd als je tenen te veel de verkeerde kant op wijzen, dat vind ik dan weer overdreven. Maar goed, veiligheid boven alles. Zeker omdat je BJJ niet voor je levensonderhoud kan doen en je je benen in zowat elk beroep toch nodig hebt al is het maar om naar de printer te lopen.

TheSkindo
18-12-2014, 16:50
Kan me niet herinneren dat er ooit een grote blessure door een Heelhook is gevallen bij ons op de sportschool (iig niet vaak) en wij leerden mensen deze techniek al vanaf wit (in het Pancrase, toen het nog bestond in NL)..Ik leer m zelf ook gewoon aan beginners en wijs ze er ook duidelijk op dat dit een gevaarlijke techniek is...goed op wijzen dat het rustig aan moet en dat je gelijk moet tikken. en Leave your ego at the door...

RocknRolla
18-12-2014, 21:16
Brian ik mn voorste kruisband gescheurd door wouter......

Briant
18-12-2014, 22:30
Kan me niet herinneren dat er ooit een grote blessure door een Heelhook is gevallen bij ons op de sportschool (iig niet vaak) en wij leerden mensen deze techniek al vanaf wit (in het Pancrase, toen het nog bestond in NL)..Ik leer m zelf ook gewoon aan beginners en wijs ze er ook duidelijk op dat dit een gevaarlijke techniek is...goed op wijzen dat het rustig aan moet en dat je gelijk moet tikken. en Leave your ego at the door...

Dat is inderdaad de instelling die je moet hebben zodat je er veilig mee kan trainen. Echter in de praktijk is dit bij amateurs lang niet altijd aanwezig. Daarnaast heb je bij BJJ de factor "bjj-pak", wat de boel nog eens extra onveilig maakt. Dus in BJJ liever niet, in grappling alleen bij gevorderden is mijn advies. Dan heb ik het over sparren trouwens, in een gecontroleerde omgeving, de techniek uitoefenen is een ander verhaal.

TheSkindo
19-12-2014, 14:20
Met een heelhook RocknRolla? in afgescheurd of gescheurd?

RocknRolla
19-12-2014, 16:55
Zat aan nog 1 strengetje vast. Die is vervangen hea door mn hamstring

LightHeavyWeight
19-12-2014, 17:38
En daar ben je dan wel een half jaartje zoet mee geweest. Kutblessure met veel impact, gelukkig zelf nooit gehad, lijkt me ook een ramp als ik die zou krijgen.

RocknRolla
19-12-2014, 19:54
Ik lag er 2 jaar uit door verkeerde fysiotherapeut. Dus stond mn been krom en kon ik nog langer revalideren en daarna nog een operatie om al het littekenweefsel weg te halen.

Het was een ongeluk maar heel hooks vind ik inderdaad heel gevaarlijk

Arda
19-12-2014, 20:21
Ik lag er 2 jaar uit door verkeerde fysiotherapeut. Dus stond mn been krom en kon ik nog langer revalideren en daarna nog een operatie om al het littekenweefsel weg te halen.

Het was een ongeluk maar heel hooks vind ik inderdaad heel gevaarlijk

het is mij ook een keer overgekomen,ik kon niet tappen dus schreeuwen en jah hoor dacht dat ie gozer los zou laten neej hoor nog een keer aan zetten hoorde geluiden dacht dat alles gescheurd was,

heb best wel lang pijn gehad gelukkig viel het wel mee maar durf eerlijk gezegd niet meer nogi wedstrijden te doen.

TheSkindo
20-12-2014, 02:02
Voorste kruisband ook afgescheurd, maar niet door een heelhook...helaas na 2 operaties en 2 jaar revalidatie niet meer goed gekomen...ik voelde m idd snappen en wist gelijk dat het einde carriere was...maar nog nooit echt grote schade gehad door beenklemmen...zowiezo de heelhook nie.