PDA

View Full Version : Ik mis de K-1 tijden...



largo0
30-12-2014, 23:33
Vooral in december, de maand waarin de laatste 8 finalisten voor de o zo prestigieuze titel streden. Zowel in de lichtgewicht als de zwaargewicht. En nog als toetje, de K-1 dynamite op oudejaarsdag. Was nooit een probleem om dit spektakel vroeg in de ochtend te bewonderen.

Ik keek net de eerste aflevering van shin to shin series waarin uitgebreid werd besproken hoe de K-1 beetje bij beetje neerstortte. Deels was het zo dat o.a. dat de regerend kampioen niet gewaardeerd werd(Sem Schilt). Men kwam niet meer kijken. Mensen zagen in hem toch geen kampioen om dat hij zo makkelijk over iedereen heen walste, en vooral zijn stijl, dat bangerig en saai op afstand vechtende hightower.

Hij kreeg pas door vele respect in dat laatste toernooi hoe hij Badr in de finale knock out sloeg. Een andere type Sem die echt kwam om te knokken (revanche op Hari) en in stijl het toernooi won. Zo ging het niet in de andere edities waarin hij het wel erg makkelijk had. Vechters gingen bij wijze van al liggen voordat ze een klap kregen(grof gezegd). In dat laatste toernooi kreeg ik pas bewondering voor Schilt en misschien vele anderen ook. Maar blijkbaar was dat te laat.

Stel dat Hari de laatste K-1 toernooi won, dan weet ik wel duizend procent zeker dat er over de hele wereld geldschieters de K-1 uit de dal zouden trekken. Of was het financiele aspect te rood voor woorden en niet te redden?

Bromios
30-12-2014, 23:43
Ik mis de K1 tijden ook. Vooral de final 8 was altijd leuk.
Ik dacht dat de Yakuza er voor een groot deel de oorzaak van was dat de tent over de kop ging. Denk niet dat Schilt er wat mee te maken had.

tarantula
30-12-2014, 23:58
wat ik echt schandalig vond in de docu shin to shin was de toenmalige k1 president ( woordvoeder) schilt aan het afkraken was een beetje onprofessioneel.

Soulbringer320
31-12-2014, 00:11
Ik ook, ik zette er vroeger alles voor opzij.


https://www.youtube.com/watch?v=9sV3iSWa2rQ

Soulbringer320
31-12-2014, 00:12
https://www.youtube.com/watch?v=fYJS5267fHY

Nosferatu187
31-12-2014, 00:32
http://vimeo.com/102467745

Pahlavan
31-12-2014, 01:34
Je bent zeker niet de enige die het mist. Keek er altijd naar uit.
Ik moet bekennen dat mijn interesse voor kickboksen de afgelopen tijd ook zo goed als weg is. Er zijn nog maar weinig partijen waar ik belangstelling voor heb. Kijk veel liever naar boksen en mma tegenwoordig terwijl dat vroeger wel anders was.

TheSkindo
31-12-2014, 02:05
ik mis K1...ik mis Pride....zucht....

blackadder
31-12-2014, 03:38
Schilt als de schuldige aanwijzen dat de K1 op de fles is gegaan is gewoonweg belachelijk. De hele K1 was gecentreerd op Japan. Ja,ze hadden wel evenementen buiten Japan maar er is nooit een serieuze poging gedaan om de markt buiten Japan echt te ontwikkelen. Dus toen het interesse in Japan verdween was het meteen einde oefening. En ze hadden maar twee gewichtsklasses. Wat imo ook niet heeft geholpen. Neemt niet weg dat ik het ook mis.

T15Boxing
31-12-2014, 10:20
Wie niet. De ochtend van de final 8 waren de beste tijden voor vecht liefhebbers, er is niets wat beter was zelfs niet de grootste boks gevechten. Vooral voor ons omdat de Nederlanders meestal alles wonnen.

Bosnier91
31-12-2014, 11:48
Schilt als de schuldige aanwijzen dat de K1 op de fles is gegaan is gewoonweg belachelijk. De hele K1 was gecentreerd op Japan. Ja,ze hadden wel evenementen buiten Japan maar er is nooit een serieuze poging gedaan om de markt buiten Japan echt te ontwikkelen. Dus toen het interesse in Japan verdween was het meteen einde oefening. En ze hadden maar twee gewichtsklasses. Wat imo ook niet heeft geholpen. Neemt niet weg dat ik het ook mis.


Ik denk wel dat er in Japan nog genoeg belangstelling en interesse is voor kickboksen, en daarmee ook kickboksevenementen. Maar op een gegeven moment is het diep binnen de organisatie van K1 gewoon misgegaan. Ik ben het zeker met je eens dat Schilt als de schuldige aanwijzen ronduit belachelijk is. Als het goed is, las ik in Ernesto zijn boek dat hij op een gegeven moment in Japan ergens in een lift benaderd en bedreigd is door een paar Japanners. En dat waren niet promoters.. Ook was er een artikel in het Ringsports magazine over dat er heel veel vechters jaren later niet uitbetaald zijn. Peter Aerts zou op de pof hebben gevochten. Wat er van waar is weet ik niet, maar ik weet wel dat het hele probleem binnenin de organisatie van K1 lag.

Anderson
31-12-2014, 12:33
De Japanse generatie vinden andere sporten[honkbal voetbal] nu leuker dan kickboksen. De terugval heeft ook mede te maken dat er bijna alleen Nederlanders vechten in de top. In de glorie jaren had je vechters uit de hele wereld Andy Hug[Zwitserland] Mike Bernardo,[Zuid Afrika], Fihlo[Brazilie], Ray Sefo[Nieuw Zeeland] Mirko Filipovic[Kroatie] Jerome Le Banner [Frankrijk].

De K1 en It's Showtime probeerde de Japanners te foppen door de Nederlanders met vlaggen uit de laten komen van hun moeder, vader landen. De Japanners zijn niet dom die kunnen heel goed Google en kwamen er heel snel achter dat het gewoon Nederlanders waren.

FMACH
31-12-2014, 12:51
ik mis K1...ik mis Pride....zucht....

+1

tarantula
31-12-2014, 13:05
Een stream vinden die tijd ging echt niet eenvoudig altijd gesodemieter met die justintv ik werd soms anderhalf uur eerder wakker om te zoeken naar een stream.

Guytje
31-12-2014, 13:10
Het zal wel een samenloop zijn van omstandigheden maar wat volgens mij één van de belangrijkste kantelmomenten was is toen Ishi een stap achteruit heeft moeten zetten na een belastingsschandaal. Hij was de man die K1 op de kaart zette en alles samenhield. Na dat schandaal zijn ze sponsers en televisiedeals beginnen mislopen wat weer betekende dat vechters laat of zelfs niet meer werden uitbetaald. Ook de interesse begon wat te minderen in Japan door het uitblijven van een Japanner die het Europese/Hollandse geweld aankon. Dus weer minder geld en nog meer rode cijfers.

Ik mis het zekers ook. Dat wachten op nieuws. Voor mij dan wachten of Aerts het weer gehaald had. Hoogtepunt voor mij die K1 1998!! Wat een feest. Voor diegene die hem hebben die videoband of DVD van de K1 1998 met die voorfilmpjes. Voorbereidingen in eigen land en voorstelling van de vechters... Dat was voor mij helemaal af. Er was in die tijd geen enkel vechtsportevent die daar kon aan tippen.

Het laagtepunt was het Hoost vs Sapp moment waar duidelijk werd dat K1 een weg was ingeslagen die alleen maar korte termijn politiek kon betekenen.

De K1 Max daarentegen was voor mij helemaal af en volgens mij is daar niet veel verkeerds gelopen. K1 Max is teneergegaan door de problemen veroorzaakt bij de K1 zelf. Had K1 Max een aparte zaak geweest dan had dit nog jaren kunnen doorgaan. Die show alleen was helemaal af. Meer Japanners ook in de strijd om de titel. Meer internationale vechters die met de titel konden gaan lopen enz. Die youtube filpmjes van Shunsuke kreeg je keer op keer kippevel van. Veel hoogtepunten daar met een zeer onderschatte prestatie van Albert Kraus die als geheel onbekende vechter (zelfs in Nederland toen nog) de eerste K1 won. Masato, een held in Japan met een uitstraling die zalen vulde. Souwer en Buakaw , Sato & Petrosyan....Wat een deelnemersveld was dat altijd.

Intussen hebben we als Glory een league die het qua partijen zekers ook goed wil doen. Maar De K1 hoogdagen terug doen herbeleven is intussen heel moeilijk. Zelfs al hebben we qua kwaliteit waarschijnlijk al betere partijen zien langskomen dan in die K1 periode. Spong, Ghita, Saki, Verhoeven, Ristie enz enz.. Die partijen moeten het nu opnemen vs het totaalplaatje die de UFC brengt. Niet makkelijk en logische evolutie volgens mij. Het grote geld zit nu intussen niet meer in het Kickboksen maar in het MMA.

king
31-12-2014, 13:18
De K-1 jaren waren de gouden jaren van het kickboksen. Had altijd de wens om de final 8 het nog een keer in levende lijve mee te maken, maar dat gaat helaas niet meer.

tyson19
31-12-2014, 17:04
It's showtime had de positie van k-1 kunnen overnemen, totdat de overheid hen kapot had gemaakt. Toen kwam Glory, eerlijk gezegd was glory niet slecht, maar showtime en k-1 deed het vele malen beter.

UFC heeft de boel een beetje overgenomen eigenlijk, kickbox wordt langzaam maar zeker verleden tijd. Het sterft uit, ongelukkige samenloop van omstandigheden als je het aan mij vraagt. De leverancier van kickboxers(Nederland) kent een anti-kickbox beleid. Als je het aan mij vraagt was dat de grote klap. Tenslotte was kickbox toch een Nederlandse product als je het mij vraagt. Hier en daar was er ook belangstelling uit andere landen.

Een andere punt is, dat kickbox precies midden MMA en boksen zit. Het was voor de boks liefhebber plat, ietsje te gewelddadig misschien. Ik herinner nog dat er columns werden geschreven met het bloed druppelt van je tv af. Dat laatste zag je ook terug aan de sponsors. Terwijl bij een grote boksevent de top van multinationals erbij zat, zag je bij kickbox het top van onderwereld.
Tevens had je een groep kickbox liefhebbers die puur voor het geweld vertoning naar kickbox keek. Die groep is juist naar UFC verhuist. Het kickbox wereld heeft nooit de kunst achter het kickboxen kunnen lanceren. Het is een kunst, een kickboxer is een kunstenaar. De promotie apparaat heeft gewoon hard gefaald. Kickbox is altijd het sport geweest van een kleine groep mensen, met hier en daar hoogtepunten door het grote groep aan te trekken.

Het heeft denk ik ook te maken met de huidige generatie jongeren(zoals hierboven genoemd). Wij waren toch een andere soort generatie. Macho zijn, mannelijk zijn, knokken was in ons tijd in. De huidige generatie groeit op met computer en veelal achter de scherm thuis. Hoeveel jongeren zijn er nog over die na een lange dag studeren of werken nog bereid zijn om 90 min vol te werken in de gym? Het is ook luiheid, te luxe gevoel, pijn lijden in de gym is niets voor hen.

Al met al, ik mis ook pride en K-1. UFC is te Amerikaans om het gevoel van pride, k-1 en natuurlijk it's showtime te bieden aan ons.

BIG Lebowski
01-01-2015, 21:47
Sem Schilt de schuld van de teloorgang van K-1 geven is laf, te gemakkelijk en onterecht. De oorzaak van deze ondergang is dezelfde als die van Glory: gebrek aan professionele directievoering. En passie voeg ik daar aan toe.

De K-1 wilde teveel geld verdienen, verkocht zijn rechten (en daarmee zeggenschap) aan de TV en verloor daarmee zijn ziel: de passie voor martial arts. Conclusie: geldbelust mismanagement zonder passie!

Dito met Glory. Hadden via Golden Glory en It's Showtime Europa, Midden Oosten aan hun voeten. Nee, dit stel idioten moet zo nodig Amerika veroveren en laat hun belangrijkste fanbase barsten. Conclusie: geldbelust mismanagement zonder passie!

Dan Pride. Terug naar de basis, authentieke organisatie rondom martial arts waar velen van ons nu nog over mijmeren. Conclusie: management vanuit passie van de sport leidt tot een onvergetelijke periode (Zie ook video 'Pride, a decade of..).

Helaas werd Pride dan wel weer gekocht door de UFC, waardoor de passie grotendeels heeft plaats gemaakt voor geld. Mij verbaast het niet dat er nu serieuze law suits lopen tegen UFC; teveel incidenten rondom gebrek aan respect voor vechters, en teveel focus op geld. Slechte combinatie!

Hoe anders is de emotie van velen bij de UFC in vergelijking met Pride, K-1 en It's Showtime? Ook vanwege de teloorgang van de eerder genoemde Dutch Style. Nog steeds krijgen mensen kriebels van namen als Smit/Kaman/Dekkers, maar ook van Saki/Hari/Spong/etc.

Met name de beslissingen van ons "ooit eigen" Golden Glory zijn te betreuren. Toen ze It's Showtime kochten dacht ik WOW, nu heb je prachtige kansen om je huidige fanbase nog beter te bedienen, en versneld uit te breiden naar de rest van de wereld. Alle toppers onder een dak, een van de snelst groeiende sporten in Europa, enorm potentieel aan talent. 1+1+1 is misschien wel 6! Wat wil je nog meer?
Dan stappen investeerders in om geld te verdienen. Hemmers c.s. laten hun oren hangen (Voor het grote geld?) en luisteren zodanig slecht naar oorspronkelijke succesmakers (Van o.a. It's Showtime) dat die vervolgens opstappen. Amerikaanse scheidrechters, jury's en vechters. Met alle respect voor de mensen in kwestie, maar de passie is weg, geest uit de fles! Succes wordt tegenwoordig afgemeten in pay-per-views! Conclusie: geldbelust mismanagement zonder passie!

Het goede nieuws is dat er voldoende talent, ervaring en financiering in NL en Europa rondloopt. Professioneel management met passie als Haarlemmer Olie van het geheel is de ontbrekende factor. Voeg dat samen, trek de conclusies vanuit bovenstaande, inclusief succesfactoren, en start opnieuw.

En Scott Coker, de nieuwe CEO van Bellator is goed op weg om aan te tonen dat het kan. Mensen willen Manhoef, dan krijgen ze Manhoef! Mensen willen Fedor, willen Lesnar. Nou, laat ik in ieder geval duidelijk maken dat ik er alles aan doe om alsnog Fedor vs. Lesnar te organiseren. Los van of hij slaagt, hij gaat uit van de fans. En die hebben het doorgaans bij het juiste einde. Conclusie: erg slim management!

Vanuit ervaring constateer ik bij deze high profile organisaties vergelijkbare patronen als in het bedrijfsleven. Een open deur natuurlijk, want het zijn allemaal mensen. En daarmee ligt de gouden sleutel op tafel.....

hypergiant
02-01-2015, 00:07
Eens met de conclusie. Als je al een naam hebt opgebouwd in de wereld, dan zouden evenementen in de VS een volgende stap kunnen zijn. Net zoals K1 in Las Vegas en Hawaï, of its Showtime in Europa.

largo0
02-01-2015, 20:35
It's showtime had de positie van k-1 kunnen overnemen, totdat de overheid hen kapot had gemaakt. Toen kwam Glory, eerlijk gezegd was glory niet slecht, maar showtime en k-1 deed het vele malen beter.

UFC heeft de boel een beetje overgenomen eigenlijk, kickbox wordt langzaam maar zeker verleden tijd. Het sterft uit, ongelukkige samenloop van omstandigheden als je het aan mij vraagt. De leverancier van kickboxers(Nederland) kent een anti-kickbox beleid. Als je het aan mij vraagt was dat de grote klap. Tenslotte was kickbox toch een Nederlandse product als je het mij vraagt. Hier en daar was er ook belangstelling uit andere landen.

Een andere punt is, dat kickbox precies midden MMA en boksen zit. Het was voor de boks liefhebber plat, ietsje te gewelddadig misschien. Ik herinner nog dat er columns werden geschreven met het bloed druppelt van je tv af. Dat laatste zag je ook terug aan de sponsors. Terwijl bij een grote boksevent de top van multinationals erbij zat, zag je bij kickbox het top van onderwereld.
Tevens had je een groep kickbox liefhebbers die puur voor het geweld vertoning naar kickbox keek. Die groep is juist naar UFC verhuist. Het kickbox wereld heeft nooit de kunst achter het kickboxen kunnen lanceren. Het is een kunst, een kickboxer is een kunstenaar. De promotie apparaat heeft gewoon hard gefaald. Kickbox is altijd het sport geweest van een kleine groep mensen, met hier en daar hoogtepunten door het grote groep aan te trekken.

Het heeft denk ik ook te maken met de huidige generatie jongeren(zoals hierboven genoemd). Wij waren toch een andere soort generatie. Macho zijn, mannelijk zijn, knokken was in ons tijd in. De huidige generatie groeit op met computer en veelal achter de scherm thuis. Hoeveel jongeren zijn er nog over die na een lange dag studeren of werken nog bereid zijn om 90 min vol te werken in de gym? Het is ook luiheid, te luxe gevoel, pijn lijden in de gym is niets voor hen.

Al met al, ik mis ook pride en K-1. UFC is te Amerikaans om het gevoel van pride, k-1 en natuurlijk it's showtime te bieden aan ons.

Showtime wou het toch overnemen dacht ik en de naam K-1 gebruiken? Zeker jammer dat de overheid deze sport niet beschermt maar in diskrediet brengt. Dit zie je echt alleen in Nederland. Een sport waar we jarenlang wereldkampioenen in zijn en het toch niet erkennen. Geen uitnodigen op de sportgala uitreikingen etc. niks nada.

Als Ernesto/Schilt/Aerts Japanners waren, dan zouden zij multimiljonairs zijn.

Sem Schilt de schuld van de teloorgang van K-1 geven is laf, te gemakkelijk en onterecht. De oorzaak van deze ondergang is dezelfde als die van Glory: gebrek aan professionele directievoering. En passie voeg ik daar aan toe.

De K-1 wilde teveel geld verdienen, verkocht zijn rechten (en daarmee zeggenschap) aan de TV en verloor daarmee zijn ziel: de passie voor martial arts. Conclusie: geldbelust mismanagement zonder passie!

Dito met Glory. Hadden via Golden Glory en It's Showtime Europa, Midden Oosten aan hun voeten. Nee, dit stel idioten moet zo nodig Amerika veroveren en laat hun belangrijkste fanbase barsten. Conclusie: geldbelust mismanagement zonder passie!

Dan Pride. Terug naar de basis, authentieke organisatie rondom martial arts waar velen van ons nu nog over mijmeren. Conclusie: management vanuit passie van de sport leidt tot een onvergetelijke periode (Zie ook video 'Pride, a decade of..).

Helaas werd Pride dan wel weer gekocht door de UFC, waardoor de passie grotendeels heeft plaats gemaakt voor geld. Mij verbaast het niet dat er nu serieuze law suits lopen tegen UFC; teveel incidenten rondom gebrek aan respect voor vechters, en teveel focus op geld. Slechte combinatie!

Hoe anders is de emotie van velen bij de UFC in vergelijking met Pride, K-1 en It's Showtime? Ook vanwege de teloorgang van de eerder genoemde Dutch Style. Nog steeds krijgen mensen kriebels van namen als Smit/Kaman/Dekkers, maar ook van Saki/Hari/Spong/etc.

Met name de beslissingen van ons "ooit eigen" Golden Glory zijn te betreuren. Toen ze It's Showtime kochten dacht ik WOW, nu heb je prachtige kansen om je huidige fanbase nog beter te bedienen, en versneld uit te breiden naar de rest van de wereld. Alle toppers onder een dak, een van de snelst groeiende sporten in Europa, enorm potentieel aan talent. 1+1+1 is misschien wel 6! Wat wil je nog meer?
Dan stappen investeerders in om geld te verdienen. Hemmers c.s. laten hun oren hangen (Voor het grote geld?) en luisteren zodanig slecht naar oorspronkelijke succesmakers (Van o.a. It's Showtime) dat die vervolgens opstappen. Amerikaanse scheidrechters, jury's en vechters. Met alle respect voor de mensen in kwestie, maar de passie is weg, geest uit de fles! Succes wordt tegenwoordig afgemeten in pay-per-views! Conclusie: geldbelust mismanagement zonder passie!

Het goede nieuws is dat er voldoende talent, ervaring en financiering in NL en Europa rondloopt. Professioneel management met passie als Haarlemmer Olie van het geheel is de ontbrekende factor. Voeg dat samen, trek de conclusies vanuit bovenstaande, inclusief succesfactoren, en start opnieuw.

En Scott Coker, de nieuwe CEO van Bellator is goed op weg om aan te tonen dat het kan. Mensen willen Manhoef, dan krijgen ze Manhoef! Mensen willen Fedor, willen Lesnar. Nou, laat ik in ieder geval duidelijk maken dat ik er alles aan doe om alsnog Fedor vs. Lesnar te organiseren. Los van of hij slaagt, hij gaat uit van de fans. En die hebben het doorgaans bij het juiste einde. Conclusie: erg slim management!

Vanuit ervaring constateer ik bij deze high profile organisaties vergelijkbare patronen als in het bedrijfsleven. Een open deur natuurlijk, want het zijn allemaal mensen. En daarmee ligt de gouden sleutel op tafel.....

Dikte het een beetje aan he rondom Schilt:p

Ben het helemaal eens met je post. Aan Europa en Azie heb je een grote markt, investeer je nog in Zuid-Amerika, Noord-Afrika en de Midden oosten dan heb je echt een fantastische base.

Amerikanen hadden en hebben helemaal niks met Kickboksen.

Wheelie
02-01-2015, 20:49
It's showtime had de positie van k-1 kunnen overnemen, totdat de overheid hen kapot had gemaakt. Toen kwam Glory, eerlijk gezegd was glory niet slecht, maar showtime en k-1 deed het vele malen beter.


GLORY heeft It's Showtime en hun staff overgenomen dus de kennis was er wel binnen GLORY

blackadder
02-01-2015, 21:34
Geen uitnodigen op de sportgala uitreikingen etc. niks nada.
Hoho...Remy is eens uitgeroepen tot amateursporter van het jaar. Was een cheque van maar liefst 750 euro mee gemoeid.
Hij had net voor de tweede keer meende ik het toernooi gewonnen.

blackadder
02-01-2015, 21:35
GLORY heeft It's Showtime en hun staff overgenomen dus de kennis was er wel binnen GLORY
Maar ze deden en doen er alleen compleet niks mee.

payap
02-01-2015, 21:54
Een sport waar we jarenlang wereldkampioenen in zijn en het toch niet erkennen. Geen uitnodigen op de sportgala uitreikingen etc. niks nada.

Zou wel een goede zijn als alle Kickbokskampioenen zouden worden uitgenodigd voor zo'n sportgala of uitreiking of zo. Zou men waarschijnlijk naar het Gelredome of de Arena moeten uitwijken om die allemaal kwijt te kunnen.

tyson19
02-01-2015, 22:26
Zou wel een goede zijn als alle Kickbokskampioenen zouden worden uitgenodigd voor zo'n sportgala of uitreiking of zo. Zou men waarschijnlijk naar het Gelredome of de Arena moeten uitwijken om die allemaal kwijt te kunnen.

Het is niet mogelijk om jou een rep te geven, waarschijnlijk eerder gegeven. Kort en krachtig, mooi...

hypergiant
03-01-2015, 00:29
Wheelie in een ander topic: Murthel vecht morgen ook in een vierman toernooi in China waar hij Andy Souwer in de finale kan treffen.


http://www.mixfight.nl/forum/image.php?u=15636&type=sigpic&dateline=1362031037

Misschien dat een Chinese miljardair (met de juiste directievoering) het groots aan gaat pakken.

dekoele
03-01-2015, 10:42
http://www.dekoele.nl mist de K1 en K1 max het was voor de redactie altijd een race tegen de klok om de mooie foto's en
verslagen op de website te plaatsen ,voor foto's en uitslagen vechtsporpagina dekoele OSU