PDA

View Full Version : Interview Tyrone spong



Wheelie
21-01-2015, 19:35
Interview Tyrone spong

http://mixfight.com/img/img.php?src=uploads/cgblog/id32626/tyronespong_crop_exact.jpeg
Tyrone Spong was weer in Nederland waar hij o.a. zijn familie kwam bezoeken en een paar seminars verzorgde. Uiteraard wilden wij een interview met hem doen en Tyrone maakte ondanks zijn drukke schema graag wat tijd voor ons vrij. De vragen zijn allemaal ingestuurd door leden van Mixfight.com. Lees verder voor het interview.

Hoe bevalt het leven in Miami?

Ja het is heerlijk om in Florida te wonen, ik mag zeker niet klagen. Als je nu naar buiten kijkt met het weer in Nederland kan ik niet wachten om weer terug te gaan.

Heb jij je partij tegen Saki nog terug gekeken?

Ik heb de partij natuurlijk een keer terug gekeken

Wat vond je van Saki's reactie nadat je je been brak?

Het was mooi om te zien hoe hij daar mee omging, je kan je wel voorstellen dat als je daar ligt je met hele andere dingen bezig bent maar het feit dat hij zo sportief was laat alleen maar zien dat hij een echte pro is. Saki en ik hebben een prima verstandhouding en wij zijn allebei prof en als ik vanuit mij zelf mag praten zou ik ook schrikken want je wilt graag winnen maar niet op zo'n manier. Het blijft toch altijd meer een ongeluk dan dat het een overtuigende overwinning is. Kan mij niet voorstellen dat ik anders zou reageren. Maar voor de rest is Saki gewoon een top gozer en ik gun hem het beste in zijn carrière.

http://m.cdn.blog.hu/to/totaldamage/image/saki-spong-leg-2.jpg

Wil je een rematch tegen Saki?

Ik vecht tegen iedereen als ik mij kan vinden in de voorwaarden. Zelf denk ik dat deze partij niet zo snel zal gebeuren omdat wij allebei niet meer onder contract staan bij Glory, daarnaast wil ik mij in 2015 ook meer gaan focussen op boksen maar mocht de mogelijkheid zich aandienen dan sta ik gewoon weer in de ring tegen Saki.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/1385445_550748084995932_1792096671_n.jpg?oh=03d7b0 34e2a255d43e5edfb8ab41d5ae&oe=55295487&__gda__=1428449576_9e2ea4159e6e6dd4820a491180ec73d 5

Zou je open staan voor een partij tegen Badr?

Beetje hetzelfde verhaal, ik zou een gevecht tegen Badr echt niet uit de weg gaan als mij die wordt aangeboden maar ook hier in moet je realistisch zijn en dat is dat deze partij er niet zo snel gaat komen.

Hoe gaat het nu, durf/kun je al voluit trappen met je geblesseerde been? Ben je al weer in wedstrijdtraining?

Ja ik ben zeker aan het trainen en kan in principe alles doen met mijn been. Ik ben momenteel veel aan het werk met Pedro Diaz dus daar zit trappen niet bij.

Heb je al een periode in gedachte wanneer je weer een partij kan/gaat draaien?

Ik kan als het moet morgen de ring in dus wat dat betreft the sooner the better maar ik denk dat het in Maart gaat worden.

Blijf je bij Glory of ga je naar een andere kickboks organisatie?

Ik ben niet meer bij Glory dus dan kan ik er ook niet blijven, ik heb nog geen concrete aanbiedingen hoewel er wel interesse is vanuit sommige promoties maar er staat nog niks vast.

Laatste tijd focus je je meer op het boksen (filmpjes YouTube met Pedro diaz) ben je van mening dat dit effect heeft op je kickboksen en in een partij steeds minder trapt?

Boksen en kickboksen is een heel ander spelletje en heb niet het gevoel dat ik veel minder ben gaan trappen. Alleen als je veel focus legt op boksen dan is het automatisch dat je het meer gaat toepassen want je wil wat je heb geleerd hebt natuurlijk wel in praktijk toepassen.


https://www.youtube.com/watch?x-yt-cl=84411374&x-yt-ts=1421828030&v=ky55ORCFV80

Wat heb je geleerd in de korte periode van Mayweather sr, toen je bij hem in Amerika hebt getraind?

Ik heb heel veel geleerd van Mayweather, hij is toch degene die mij enthousiast heeft gemaakt voor het boksen. Ik was pas 20 jaar toen ik bij hem kwam en heb voor een aantal weken elke dag met hem getraind dus kan niet anders zeggen dat ik via hem echt de art van het boksen heb leren waarderen.

Waarom ben je toen niet door gegaan met boksen?

Ja, dat is een goede vraag en misschien had ik er achteraf wat meer mee moeten doen maar je moet je realiseren dat ik toen nog heel jong was en zeker voor mijn leeftijd al vrij goed betaald kreeg in het kickboksen plus dat er toen nog veel uitdagingen op mijn pad stonden om mezelf als kickbokser te ontwikkelen. Als ik nu terug kijk en weet wat ik nu allemaal weet had ik misschien die stap toen moeten maken. Zeker als je na gaat dat ik in die tijd met Mayweather met jongens trainde waar ik heel makkelijk mee kon qua niveau en dat zijn jongens die tegenwoordig het heel goed doen in boksen. Er is mij zelfs toen een contract aangeboden door Bob Arum via Mayweather, dus ja ze hadden weldegelijk interesse. Wellicht had mijn carrière er heel anders uitgezien als ik toen ja had gezegd maar dat is allemaal achteraf.

Wie is beter Mayweather sr of Pedro Diaz?

Het is moeilijk om daar een antwoord op te geven omdat zij allebei een hele andere stijl van trainen hebben en daar komt bij dat toen ik bij Mayweahter trainde ik aan het begin stond van mijn carrière en ben pas later bij Pedro Diaz gekomen. Beide trainers zijn een begrip in het boksen dus ben vereerd dat ik met beide mannen heb gewerkt. Op dit moment heb ik een zeer goede band met Pedro Diaz en werk ik heel graag met hem. Hij blijft altijd ontwikkelen en daar profiteer ik als vechter ook enorm van.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t31.0-8/1273362_529430553804983_1408361464_o.jpg

Wheelie
21-01-2015, 19:36
Je bent een complete vechter je hebt alles in huis een van de mooiste stijlen, maar wat is de reden waarom je bijna nooit een highkick erin gooit?

Het is grappig dat jullie zulke dingen opvallen want zelf heb ik niet eens door dat ik het minder doe, als de ruimte er is zal ik het niet laten om een hoge trap te geven. Voor elke wedstrijd bepaal je een strategie en het kan nou net zijn dat de laatste 5 partijen zich niet leende om een hoge trap te geven, daarnaast moet je ruimte creëren om zo een trap uit te delen en ja het klopt misschien wel dat ik die ruimte meer zocht in mijn stoten. Je moet niet hoge trappen gaan geven voor het geven, de kans moet er wel zijn natuurlijk.

En waaruit bestond jouw dieet toen je van middelgewicht naar zwaargewicht ging?

Gewoon veel eten, nee ik word gewoon heel goed begeleid met wat ik moet eten en trainen.

En had jij in het begin moeite mee met de transformatie van zijn lichaam, bijvoorbeeld tijdens het trainen?

Ja het was niet makkelijk in het begin omdat je toch extra kilo’s met je mee draagt, ik had daar voornamelijk n de K-1 tijd last van. Je moet toch anders vechten als je zwaarder ben. Dat heeft even wat tijd gekost maar nu ben ik het gewoon gewend.

In de documentaires heb je het weleens over Luciën Carbin, Heb je nog contact met Lucien ?

Nee, ik heb geen contact met hem. Ik heb sowieso minder contact met mensen uit Nederland behalve met mijn familie natuurlijk. Je hebt een gezin en een carrière waar je mee bezig moet zijn dus sociale contacten zijn beperkt tot een select groepje. Dat hoort denk ik ook bij het ouder worden.

http://oi59.tinypic.com/20gzhno.jpg

Wanneer komt er weer een aflevering van King of the Ring?

Goede vraag, weet ik niet. Er is op dit moment niet iets wat vastgelegd moet worden wat interessant is maar als ik dit jaar wat meer partijen heb en er is iets interessant dan is het iets om te overwegen. Wij hadden een cool idee voor deel 3 maar dan moet wel het moment er voor zijn en die is er nu niet.

Zou je als je de kans krijgt een contract bij de UFC tekenen, want dat betekent dat je dan niet voor andere organisaties kan vechten?

Als het een contract is waar ik geen nee tegen kan zeggen dan vecht ik voor elke organisatie dus ook voor de UFC.

Hoe zie je jouw toekomst na je carrière als vechter?

Ik zou graag ambassadeur willen zijn en met de jeugd werken, ik ben al met wat projecten in Suriname maar ik zou graag met mijn talent andere willen inspireren en andere te coachen/trainen. Dat is iets wat ik ook leuk vind om te doen.

Wanneer ga jij rampage slopen?

Voorlopig krijg ik de kans niet aangezien hij weer in de UFC vecht maar een wedstrijd tussen hem en mij lijkt mij wel wat

http://www.kickboxingplanet.com/wp-content/uploads/2014/01/tyrone-spong-vs-rampage-jackson1.jpg

Wie was vroeger jouw grote voorbeeld?

Er zijn zoveel jongens die ik vroeger helemaal geweldig vond, maar Tarik El Idrissi was echt mijn maatje en ik keek altijd stiekem van hem af. Zo een technische vechter was hij, maar voor jongens als Ramon Dekker, Rob Kaman, Peter Aerts en Ernesto Hoost kun je ook alleen maar respect voor hebben.

Hoe kijk je tegen kickboksen bij kinderen aan en wat doen je eigen kinderen ?

Zelf ben ik er niet zo'n fan van om kinderen op hele jonge leeftijd in de ring te zetten maar als mijn jongens willen gaan kickboksen en dat is hun passie zal ik ze daar bij helpen. Ze moeten doen waar ze gelukkig van worden maar ben toch stiekem blij dat mijn zoontje bezig is met American Football en mijn dochter doet aan tennis. Dat zijn tenminste sporten dat als je de top haalt je ook echt veel geld kan verdienen.

Wat voor advies geef je aan jonge ambitieuze vechters?

Het is misschien heel simpel maar gewoon hard blijven trainen en probeer zoveel mogelijk wedstrijd ervaring op te doen en niet geheel onbelangrijk wedstrijden winnen. Wil niemand ontmoedigen maar moet eerlijk zijn dat het zo moeilijk is om er echt een carrière van te maken dus zorg dat je naast vechter ook een plan B heb dus ga naar school of leer een vak zodat je er altijd op terug kan vallen.

http://www.back2thegym.nl/Album/AlbumTyroneII/sporteninbreda%20back2thegym%20tyrone%20spong%208% 20januari%202015%20%28164%29.JPG

Hoe denk jij over het oplopen van brain damage?

Topsport is sowieso een aanslag op je gezondheid want je wil het uiterste uit je lichaam en geest halen wil je de top bereiken, dat geldt voor bijna alle sporten. Onze sport is inderdaad niet zonder risico’s en brain damage moet je niet willen onderschatten. Zelf denk ik dat veel klappen op je hoofd en veel KO’s tegen krijgen gevaarlijk kan zijn dus je ziet mij dit ook niet tot mijn 45e jaar doen.

Hoe hou je jezelf scherp om op dit niveau te blijven presteren?

Gewoon de arbeid verrichten die erbij hoort, een deel is talent maar denk dat het grootste deel heeft met discipline en doorzettingsvermogen te maken. Dat laatste wordt vaak onderschat, je moet toch elke keer weer je tas pakken om de gym in te gaan. Zelfs nu ik geen wedstrijd heb staan ben ik er toch nog elke dag te vinden. Je leert altijd nieuwe dingen want de sport evalueert en wil je daar in mee gaan moet je dus je huiswerk blijven doen.

Denk je dat je succesvoller kan zijn in het boksen dan in MMA?

Om eerlijk te zijn denk ik dat ik in beide succesvol kan zijn als ik mij daar op richt. Ik heb het voordeel dat ik op hoog niveau train met de jongens van de Blackzilians en dat gaat mij prima af. Ook in het boksen als ik met Pedro train doe ik het erg goed. Ik ben een sportman en heb het gevoel dat ik gemaakt ben om op hoog niveau sport te bedrijven en door mijn inzet en doorzettingsvermogen weet ik dat ik het in zowel boksen als M.M.A. goed kan gaan doen. Ik zie het ook een beetje terug in mijn eigen kinderen. Mijn zoontje is met zijn team kampioen in American Football geworden en wordt nu al door zijn coach geprezen en mijn dochter doet het heel goed met tennis. Zelfs mijn zoontje die nooit een bal heeft geraakt met tennis, gaat naar zijn zus toe om te kijken en pakt een racket en begint gewoon te tennissen, je moet haar coach zijn reactie zien als ik tegen hem zeg dat die het nooit eerder heeft gedaan. Dat bevestigd maar weer dat sportman in je genen kan zitten haha.

En los van succes, geld en faam. Waar heb jij het meeste zin in nu? Kickboksen? Boksen of MMA?

Boksen. Dat is toch voor mij de nieuwe uitdaging voor 2015, ik vind het gewoon het leukst om te doen. Kickboksen heb ik al zo lang gedaan en in M.M.A. heb ik al twee wedstrijden op mijn naam staan. Daarnaast is boksen de meest logisch keuze voor de revalidatie van mijn blessure en heb ik gewoon zin om al het werk wat ik er in heb gestopt met Pedro Diaz te laten zien in de boksring.

http://www.fightmag.net/wp-content/uploads/tyrone-spong.jpg


Luister je ook naar Nederlandse hip hop? Zo ja wie?

Nee niet echt, ik woon in Amerika dus ben niet echt bezig met de talenten in Nederland. Ik kan het wel waarderen hoor maar ik ben niet meer zo thuis in wat hot is en wat niet.

Roti Kipfilet of met bot?

Met bot natuurlijk! ;-)

Illest
21-01-2015, 19:51
Hoe oud is ie nu? en idd lekker gaan boksen...Spong is een begrip in het kickboksen...living legend en met het oog op die blessure; niet meer kickboksen. Bij Tarik brak het ook voor de tweede keer dus niet meer doen. Daarbij komt dat zijn handen zo goed zijn dat hij nog furore kan maken in het boksen.

Ik gun hem de centen ook...en boksen betaalt beter dan kickboksen en mma..

Make it happen Ty!

Nosferatu187
21-01-2015, 20:09
En waaruit bestond jouw dieet toen je van middelgewicht naar zwaargewicht ging?

Gewoon veel eten, nee ik word gewoon heel goed begeleid met wat ik moet eten en trainen.

hihihihi

Harrie Nak
21-01-2015, 23:02
en in M.M.A. heb ik al twee wedstrijden op mijn naam staanAl twee wedstrijden? Minstens twee te weinig als je het mij vraagt!

S.B.
21-01-2015, 23:05
hihihihi

Hahaha x2

my2cents
22-01-2015, 00:46
zit geen slecht antwoord tussen. Hoop dat hij goed gaat doen in het boksen, maar hoop hem stiekem toch nog een keer de overstap naar de UFC te zien maken.

Nosferatu187
22-01-2015, 00:55
tegen wie zou hij moeten boksen dan?

hankmoody
22-01-2015, 08:51
Ik snap niet waarom Spong niet gewoon MMA doet. In een MMA wedstrijd kan hij toch ook zijn tegenstander in elkaar boksen..

Kemal
22-01-2015, 09:38
Leuk interview bedankt!

Sato
22-01-2015, 10:12
...het zo moeilijk is om er echt een carrière van te maken dus zorg dat je naast vechter ook een plan B heb dus ga naar school of leer een vak zodat je er altijd op terug kan vallen.

Het blijkt maar dat Tyrone zich bewust is van zijn rol als sportambassadeur, goed interview en sympathieke kerel.
Goed interview, thanks.

Lionheart
22-01-2015, 10:58
Wat een topvechter dit. Perfecte keuze is het geweest om lekker naar The States te verkassen. Daar traint ie tenminste met toppers en leert hij meer wat betreft, boksen en MMA.

de Stiep
23-01-2015, 13:49
Leuk interview bedankt!

Absoluut! Tenk joe