PDA

View Full Version : Communicatie in vechtsportland - de lat moet omhoog



Ellen
09-02-2015, 21:31
Hoi allemaal,

Er moet me even iets van het hart. De vechtsport staat al een hele tijd in een slecht daglicht, mede omdat er om de haverklap criminelen worden geliquideerd die kennelijk op wat voor manier dan ook verbonden zijn met onze sport. De laatste tijd is het niet meer op een hand te tellen. Vechtsport staat helaas vaker in de krant om zulke praktijken, in plaats van om de sportief behaalde prestaties.

Een kickboksgala organiseren gaat dan ook zeker niet van een leien dakje. Sponsoren staan niet in de rij om hun zuivere bedrijfsnaam aan de sport te linken, en de gemeentes al helemaal niet.
Maar ook intern zijn er dingen die niet goed gaan en daar wil ik iedereen van bewust maken. Ik doe nu ongeveer tien jaar matchmaking, en heb sinds een half jaar besloten mijn eenmanszaak aan de wilgen te hangen. Dit omdat ik een kans kreeg een fulltime baan buiten de vechtsport aan te nemen, wat zorgt voor meer rust, een stabiel inkomen en stukken minder stress. En dat vond ik wel prettig klinken, want als je 33 jaar bent dan wordt het ook wel eens tijd dat je je dingen -financieel- voor elkaar hebt.
Ik heb ervoor gekozen nu alleen nog de matchmaking te doen voor Mejiro Wormer, en Sokudo Gym te Hoogwoud. De rest mag een ander doen. Zal niemand een worst zijn, dat begrijp ik. Maar ik wil toch even uitleggen WAAROM ik hiervoor heb gekozen, en dat is in één simpel woord uit te leggen, namelijk: COMMUNICATIE.

Matchmakers sturen zover ik weet regelmatig ‘updates’ naar deelnemende sportscholen met hoe de matchmaking ervoor staat. Daarin staat vrij duidelijk vermeld, wie er gematcht zijn, voor welke vechter ze nog door zoeken, hoe laat je aanwezig moet zijn, waar het precies is, en de regelementen en inschrijfformulieren van de betreffende bond.
Ook staat er vaak in vermeld, dat als je een vechter moet afmelden dat je dat zo spoedig mogelijk moet doen. Waarom? Omdat het oervervelend is voor de tegenstander als die zich het schompes heeft getraind voor niets. Als iemand zich op tijd afmeld, of aangeeft dat er mogelijk een afmelding gaat komen in verband met een opgelopen blessure, dan kan de matchmaker een back up zoeken. Dat gaat niet zo makkelijk op het laatste moment.

Inmiddels moet je als matchmaker zowat 45 partijen matchen, om de helft over te houden. Als iemand een blessure oploopt, waarop de kans natuurlijk zeer aanwezig is in een fullcontact sport als deze, dan dient de trainer hem afmelden. Dat stuk snap ik helemaal. Maar soms kijken ze de boel toch nog even een week of drie aan, voordat ze tot de conclusie komen dat het niet mogelijk is om de partij die over twee dagen gepland staat, te vechten. En ik vind dat niet kunnen.

In een tijd waar de mobiele telefoon bij 99% van de mensen zowat vergroeid zit in hun hand, moet het toch wel mogelijk zijn de organisatie direct op de hoogte te stellen. Het is schering en inslag met ‘last minute’ afmeldingen. Of berichten van trainers dat ze hun wedstrijdvechters weken niet in de dojo hebben gezien, en dus hij ‘toch maar niet vecht’. Te zot voor woorden.

Dan nog het niet op komen dagen zonder afmelding. Hoor ik ook regelmatig van collega matchmakers. Om over het te laat komen maar niet te spreken. Als de weging van 14.00-15.00 is, hoef je niet altijd pas om 14.59 binnen te komen. Want als we dan nog 50 man moeten wegen wordt het ook al laat, en ik ben nogal van het op tijd beginnen. Misschien inderdaad vreemd, en wellicht ben ik een controle freak.
Maar op tijd komen en je aan je afspraak houden over het gewicht zijn dingen waar ik nogal waarde aan hecht. Allemaal heel simpel volgens mij, maar in de praktijk kennelijk toch heel moeilijk. Ook hier weer het communicatie probleem. Red iemand het ‘streefgewicht’ waarop je hem hebt opgegeven niet? Mail dan tijdig door aan de matchmaker dat dit het geval is. En geef hem de keer erop even in een normale, haalbare klasse op in plaats van op een gewicht waarbij je van te voren al weet dat het niet haalbaar is. Want niets is vervelender dan vechters die lachend vier kilo te zwaar aankomen bij een weging. Alsof je dat niet al van te voren wist….

Mijn conclusie: ik vind dat de lat omhoog moet.
Het moet voor een vechter een eer zijn om te MOGEN vechten. Dat jouw trainer dusdanig vertrouwen in je vechtkunsten heeft, dat hij/zij met jou naar een gala wil gaan om een volwaardige partij te knokken. Dat je daar staat als een TEAM waar je op kunt bouwen. Allemaal strak in het trainingspak, in plaats van als een zooitje ongeregeld, in spijkerbroek. En dan boos worden op de bondsleden als die je erop aanspreken. Belachelijk!

Zowel de trainers, organisatie, en tegenstander doen hun best om de partij neer te zetten.
‘Vroeger’ haalde je het niet in je hoofd om zomaar niet op te komen dagen bij een training. Dat had te maken met dojo etiquette, en loyaliteit naar je trainer en je team.
De mentaliteit is veranderd, dat begrijp ik want we zijn wat jaren verder. Voorheen waren er maar een paar grote gala’s per jaar, en al had je ergens last van, afzeggen kwam niet in die vechters van toentertijd op! Uiteraard is het niet afmelden bij ernstige blessures ook niet altijd even verantwoordelijk geweest, maar tegenwoordig wordt er wel heel makkelijk een vechter afgemeld. Volgende week weer een ander gala! Toch?

Ik snap dat je een nieuweling niet kan vergelijken met een A-klasser. Maar het begint bij de mentaliteit en toewijding aan de sport. Je doet dit wel, of je doet dit niet. Aan jou (en je trainer!)de keus.

De laatste tijd irriteer ik me er dood aan dat er zo makkelijk en nonchalant mee om gegaan wordt. Ik vind daarom dat we zelf de ballen moeten hebben om dit aan te pakken. Trainers moeten zich bewust worden of de vechter in kwestie er wel echt klaar voor is, niet alleen in technisch opzicht maar ook of diegene serieus genoeg traint voor dat hij iemand opgeeft. Vechters moeten zich bewust worden dat als ze met een kul reden afmelden, of niet op komen dagen, dat ze hun hele sportschool én de kickbokssport te schande zetten.

Misschien heeft dit betoog geen enkel nut, behalve dan dat ik even mijn zegje heb gedaan. Ik hoop gewoon, dat ondanks dat ik een flinke stap terug heb gedaan in het matchmaken, de sport zijn charme en etiquette weer terug krijgt en dat iedereen er weer wat serieuzer mee om wil gaan. Misschien dat de matchmakers het dan ook weer wat leuker gaan vinden ;-)

PS Overigens geldt dit stuk NIET voor de sportscholen die wel goed communiceren! Want die zijn er gelukkig ook nog!! Hulde!

lopez86
09-02-2015, 22:08
Helemaal gelijk Ellen, je legt de vinger op de zere pols.
Bij m'n laatste partij ook gehad.
Me helemaal de pest-tering-tyfus getraind, werk laten schieten om maar 2x per dag te trainen en dan meld m'n tegenstander zich een dag van tevoren af.
Zelfs nadat de promoter aangeboden had om vervoer te regelen kwam hij niet, de schijterd.

Ik pleit al jaren voor een zwarte lijst voor malafide sportscholen die keer op keer te laat komen of schijt hebben aan de regels.

BIG Lebowski
09-02-2015, 23:00
Communicatie is een middel. Oorzaak zit dieper: gebrek aan respect en fatsoen.

cornelus
09-02-2015, 23:19
Communicatie is een middel. Oorzaak zit dieper: gebrek aan respect en fatsoen.
X2

Normen en waarden..... gebrek aan gevoel voor traditie eveneens, net wat Ellen ook al aankaart.

wesley79
09-02-2015, 23:22
Tsja...het zit 'm in verschillende factoren natuurlijk bij van alles en iedereen,vooral amateurisme en vaak gewoon het ontbreken van fatsoen.

Ik denk niet dat iemand het oneens zal zijn met je hoor, ook niet al je eerdere last-minute afmelders. Maar echt structureel zal het niet veel opleveren als je de sport niet professionaliseert. En de enige manier blijft gewoon een echte centrale organisatie van de sport in NL, waar een opgelegde sanctie voor zulke gevallen werkelijk effect heeft op sportschool e/o vechter. Niet alleen regels kunnen afdwingen zoals bij iedere mainstream sport het geval is, maar ook een mate van juiste kwalificatie bij de deelnemende sportscholen vereisen. Het is eigenlijk heel simpel, maar dat weet ook iedereen al. Maar er ontbreekt ook genoeg blijkbaar en dus zal het niveau nooit stijgen. Echt jammer. Succes en plezier met je nieuwe baan in ieder geval!

de Stiep
10-02-2015, 10:04
X2

Normen en waarden..... gebrek aan gevoel voor traditie eveneens, net wat Ellen ook al aankaart.

Helemaal mee eens !! Lieve Ellen, bedankt voor heel veel jaren inzet van jouw kant om de vechtsport op een hoger plan te brengen, voor alle mooie gala's die je hebt gedaan, voor alle vrije tijd die je daarmee hebt kwijtgeraakt. Veel succes in je baan buiten de vechtsport.:thup:

Baske
10-02-2015, 10:55
X2

Normen en waarden..... gebrek aan gevoel voor traditie eveneens, net wat Ellen ook al aankaart.
Wat ik wel jammer vind is dat er toch wel generaliserend gesproken wordt. Er zijn nog genoeg sportscholen die het wél serieus nemen.

Ook bij ons bovenstaande problematiek al meer dan eens gevoeld... Je vechter is klaar om op de 70kg een partij te draaien, en komt je tegenstander met 78kg aankakken.

Laatste jaren is de markt gegroeid, en meer sportscholen ontpoppen zich daar waar de markt het vraagt. Logischerwijs halen sommige jongens de drempel van de 'serieuze' sportscholen niet, en druipen af naar de locaties waar het allemaal wat makkelijker is.

Wil alleen even aankaarten dat er echt nog genoeg sportscholen zijn die het wél serieus nemen, en vind het jammer om te zien dat je tegenwoordig nadat je een partij aangenomen hebt; tegenwoordig standaard de risico-factor van afwezigheid van je tegenstander in acht neemt.

Fuck it - gewoon snel klasse hoger komen, waar iedereen alles iets serieuzer ziet. Ook bij de vechtsport heb je steeds meer 'recreatief wedstrijdverband' waar men het met een korreltje zout neemt (of het slim is laat ik even ten zijde) :)

Boran
10-02-2015, 10:58
Dit is al zo zolang ik me kan herinneren. En als ik de verhalen van m'n pa mag geloven was dit in de jaren '70 en '80 ook al zo.

De mentaliteit is slecht en vechters en trainers hebben gewoon schijt aan je organisatie. Ze komen te laat binnen en als je er iets van zegt doen ze er lacherig over of worden ze boos. Dit heeft ook met een gebrek aan traditie te maken die je in budosporten wel hebt.

Daarnaast is er de vrijblijvendheid. Omdat er zoveel bonden zijn stellen strafmaatregelen van een bond niets voor. Stel je schorst een sportschool of een vechter omdat ie zich altijd te laat afmeldt (als ie dat al doet) of vanwege wangedrag, dan staat ie de week erna gewoon te vechten voor een andere bond. Het is een utopie, maar als er 1 bond zou zijn zou dit niet meer gebeuren, omdat je dan geen wedstrijden meer kunt vechten.

De kickbokssport zoals ie nu is kan zich niet organiseren en ik zie dan ook niet veel verbetering in de toekomst tenzij er echt iets heel ernstigs gebeurt en de overheid wel moet ingrijpen. Bijvoorbeeld wanneer er een kind overlijdt na een nektrap of KO. Dat er een organisatie opgericht wordt zoals de State Athletic Commissions in de VS of zoals de BKBMO in België.

Het gevaar bij zo'n club met een monopolie is dan wel weer dat er van die machtsmisbruikers ingezet worden die er zitten voor het geld of om hun vijanden dwars te zitten. Iets dat ook veel speelt in de sport.

Fasada
10-02-2015, 11:09
Het is al zo vaak geroepen en de oplossing ligt zo voor de hand; 1 bond die de sport vertegenwoordigd.

Het probleem wat Ellen schetst heeft inderdaad te maken met fatsoen maar als er geen overkoepelende organisatie is die hun hier voor kan straffen zal het weinig invloed hebben. Moet je met Tennis, Judo of Voetbal doen, dan krijg je meteen een schorsing/waarschuwing en dan hoef je dat grapje niet vaker te doen want dan ben je gewoon niet meer welkom.

Ook als je kijkt naar de berichtgeving, als een programma iemand wil uitnodigingen die de sport vertegenwoordigd hebben zij niet eens een contactpersoon bij een bond die de sport goed kan vertegenwoordigen, soms zie ik mensen aan tafel zitten waarvan ik niet eens weet wie het zijn en wat zij doen en schaam ik me soms wat ze allemaal te zeggen hebben.

Ook berichtgevingen in de media als "Kickbokser Ron N. geliquideerd" of "Kickbokser betrokken bij liquidatie" zouden meteen een reactie moeten krijgen vanuit de bond. Dat A) Ron N. geen kickbokser was maar een management rol had in de sport en B) de kickbokser waar over wordt gesproken heeft slechts ooit een Nieuweling partij gedraaid en is al jaren niet meer actief als kickbokser en was al jaren geleden geroyeerd door de bond. Om maar een voorbeeld te noemen.

Het is dan ook onbegrijpelijk waarom de bestaande bonden niet de handen in 1 kunnen slaan om dit probleem op te lossen.

LightHeavyWeight
10-02-2015, 12:05
Mag ik vragen waarom je die 2 sportscholen nog wel doet? Ik kom regelmatig bij Sokudo (komt overigens uit Hoorn, gala is in Hoogwoud) en je merkt aan alles dat respect daar belangrijk is, de omgangsvormen zijn goed en iedereen gedraagt zich normaal van B-klasser tot recreant. Als je daar wedstrijden wilt vechten moet je je wel aan bepaalde fatsoensnormen houden dus ik denk dat de uitstraling en mentaliteit van de sportschool erg belangrijk is.
En vechtsporten trekken toch andere mensen aan dan pak em beet hockey, daar zit ook nog wel iets in natuurlijk.

Glen
10-02-2015, 16:41
http://i253.photobucket.com/albums/hh78/farlan_2008/Aso_zpsb5eddf5e.jpg (http://s253.photobucket.com/user/farlan_2008/media/Aso_zpsb5eddf5e.jpg.html)

TheSkindo
10-02-2015, 17:01
Het verhaal van 1 bond zal nooit niet gaan gebeuren....iedereen zit op zn centen dus........

En op dat gala controleert de scheidsrechter toch de handschoenen voor gebruik? Gelijk iemand diskwalificeren en een rekening sturen...

Kemal
10-02-2015, 18:18
Helemaal mee eens !! Lieve Ellen, bedankt voor heel veel jaren inzet van jouw kant om de vechtsport op een hoger plan te brengen, voor alle mooie gala's die je hebt gedaan, voor alle vrije tijd die je daarmee hebt kwijtgeraakt. Veel succes in je baan buiten de vechtsport.:thup:

x2!!

Marco (scheids)
10-02-2015, 19:28
Lieve Ellen .... Jammer, ik denk dat onze sport mensen zoals jouw juist moeten koesteren.

ik wens je veel succes met je carrière buiten de vechtsport !!

Capo dei capii
10-02-2015, 22:32
Dat sommige nog steeds de droom hebben dat het ooit gaat veranderen. Zo als het nu gaat, is het al tig jaren en zal ook nooit veranderen.

Ellen
10-02-2015, 22:33
Bedankt voor alle aardige berichten mannen! :)

Ik ben er heus nog wel, alleen niet meer elk weekend. En niet meer altijd als matchmaker, maar wellicht op een ander vlak (als floormanager bv, dan ben je er toch bij en is het maar één dag rond rennen ipv ook nog weken stress en drama vooraf!). Of gewoon om te kijken. Misschien komt dan de lol ook wat meer terug. Er zijn gelukkig zat goeie mensen ook, waar ik HEEL blij mee ben.

Bedankt in ieder geval voor de support op dit betoog. Of het in de praktijk veel nut heeft betwijfel ik maar ik heb het lekker van me af geschreven ;-)

Coldcrust
11-02-2015, 03:32
We hebben het er net nog over gehad,ik onderschrijf de problemen die je aankaart helemaal en kan me helemaal vinden in jouw besluit want het is om moedeloos van te worden soms.
Maar wel jammer dat een van de weinige principiele mensen die in de sport rondlopen een stapje terug doet, maar begrijpelijk.

blade
11-02-2015, 08:27
goed dat je voor je eigen kiest valt toch geen droog brood te verdienen in het vechtsport gebeuren en de kachel moet ook blijven branden (of de centrale verwarming ) en de frustratie waar je het over heb gewoon langs je heen laten gaan en als je dat niet kunt denk dan aan de wijze woorden van Donald Duck kwek kwek kwek (geintje) succes met je nieuwe baan Ellen