PDA

View Full Version : Samart Payakarun over de teloorgang van het Muay Thai



payap
27-03-2015, 10:37
Samart Payakarun is een levende legende en wordt gezien als de beste vechter allertijden (in de muaythai kickboks scene). Hij was veelvoudig kampioen van de grote stadions in Thailand in de golden era van het muaythai. Op zijn top had hij een dergelijk hoog level dat er geen geschikte tegenstanders meer waren omdat hij iedereen had verslagen en hij overstapte naar het boksen waar hij prompt ook wereldkampioen werd bij de WBC. Hij verloor wel van die andere grote kampioen in die dagen Dieselnoi in hun onderlinge partij. Hier dient bij gezegd te worden dat Dieselnoi gemiddeld zo een 8 kg zwaarder vocht normaal.

In dit interview spreekt Samart zijn zorgen uit over de toekomst van het MuayThai. Oa. over de teruglopende bezoekers aantallen, de grote invloed van de gokkers op de sport, de compleet onnavolgbare jurering tegenwoordig, kleine kampen in hun bestaan worden bedreigd en over dat de Thaise vechters dan wel worden uitgenodigd om in het buitenland te vechten maar bijna altijd op andere regels moeten vechten dan ze gewend zijn.



https://www.youtube.com/watch?v=e1GD144XurY

Eric468
27-03-2015, 15:29
Van wat ik hier in Thailand zie ben ik het volledig met hem eens.
De sport is langzaam aan het doodgaan onder de eigen bevolken; mijn schoonvader kijkt nog wel alle wedstrijden op tv in het weekend maar een jongere generatie heeft nul interesse (Thaise broertje kijkt soms UFC maar nooit muay thai).

Ook in sportscholen zie je een duidelijk beweging weg van Thais die wedstrijden draaien. Veel gyms hebben nog een paar Thaise vechters rondlopen om de sfeer te behouden maar het zijn vooral buitenlanders en de Thaise middenstand (zowel mannen als vrouwen die het puur als conditietraining zien) die komen trainen.

Het is moeilijk om een ding als schuldige aan te wijzen. De bezoekersaantallen lopen terug, dus het prijzengeld loopt terug, dus minder vechters gaan muay thai trainen omdat het weinig toekomst biedt, dus de kwaliteit loopt terug, dus de bezoekersaantallen lopen terug, etc.

Waar ze wel grote fouten hebben gemaakt in het verleden, zoals met zoveel dingen in Thailand, ze hebben de sport niet verder ontwikkeld. Als je een wedstrijd van nu vergelijkt met een wedstrijd van 20 jaar geleden is er weinig veranderd. Geen openheid in scores per ronde, geen analyse voor of na de wedstrijd, geen profielen om vechters te introduceren (zie UFC embedded of The Ultimate Fighter), geen entertainment zoals persconferenties of gevechten die gehyped worden, gewoon helemaal niets. Op TV knippen ze er zelfs de herhalingen en het cornerwerk eruit voor reclames. Om het nog erger te maken: zelfs sommige reclames zijn na 20 jaar nog precies hetzelfde (dame in wit jurkje van "Elle" op een brommer met de fles motorolie).

Ik woon zelf in Thailand en heb al jaren niet meer de neiging gehad om naar een wedstrijd in het stadium te gaan (1500 tot 2000 baht; met de huidige wisselkoersen is dat 40 tot 60 euro) of om wedstrijden te kijken op tv. Als schoonvader kijkt dan kijk is soms op bij een KO of als hij wat extra geluid maakt vanwege een actie, maar verder heb ik er totaal geen interesse in om wedstrijden te kijken. Enige uitzondering is als er iemand van mijn huidige of vorige sportschool op TV vecht want dan zie ik eindelijk eens verschil tussen de vechters in de ring.

Niemand heeft meer zin om 5x3 minuten naar een spel te kijken zonder dat je de regels begrijpt of verschil ziet tussen de vechters. Helaas...

pronk
28-03-2015, 00:42
Samart Payakarun ook een van me fav thai vechters , die ook tegelijkertijd een hele goede bokser was.