PDA

View Full Version : Werken op 5 mei



arielhelwani
04-05-2015, 09:11
Ik zit met een vraag.
Bedrijf waar ik werk eist dat we op 5 mei komen werken ondanks dat er weinig te doen is op kantoor aangezien alle bedrijven gesloten zijn waar we mee samen werken.
Nu vind ik het geen ramp om die dag te gaan werken en zonde is om daarvoor een vrije dag voor op te nemen.
Ons bedrijf heeft geen CAO, hebben we dan nog wel recht op 200% als we werken die dag?

LightHeavyWeight
04-05-2015, 10:13
Ook jouw bedrijf moet onder een bepaalde CAO vallen lijkt me. Voor sommige CAO's is morgen een vrije dag, voor sommige niet en dat is heel krom maar dat hebben de vakbonden per sector anders uitonderhandeld. Echter wanneer deze dag niet als vrije dag is opgenomen in jouw CAO moet jouw werkgever je wel vrij geven als je dat wilt op deze dag. Dat is een soort compensatie geweest in de onderhandelingen. Is het een officiële vrije dag volgens jouw CAO dan wordt er 200% betaald.

Als jouw bedrijf geen CAO heeft dan moet er iets in een gemeentegids staan opgenomen of in jouw contract, dat zul je dus zelf moeten weten/uitzoeken.

Facade
04-05-2015, 12:07
Als je geen CAO hebt, moet je in je contract kijken. De gemeentegids is niet van belang. Is er niets geregeld in je contract of elders, dan moet je aan het werk zonder extra toeslag. Vijf mei is een nationale feestdag, maar het is aan werkgevers/werknemers onderling overgelaten om hierin tot een overeenkomst te komen. Wanneer er niets is geregeld is het aan de werkgever om hierover te beslissen... Dit betekent voor jou dus dat je niet 200% krijgt als er niets is geregeld. Maar kijk nog even in je contract voor de zekerheid. Veel contracten schijnen een bepaling te bevatten waarbij het lustrumjaar -waaronder dit jaar- wel als vrije dag geldt.