PDA

View Full Version : Vinden we hier nou van .. http://www.bjjee.com/bjj-news/dutch-martial-artist-promoted



fww
12-10-2015, 10:48
The very tight-knit BJJ community of the Netherlands is in shock since yesterday: Edgar Kruyning of Ede Budo Yoseikan (A form of Traditional Japanese Ju-Jitsu) has been promoted straight to black belt in BJJ!
Our friends from the excellent Artesuave.eu (http://www.artesuave.eu/nieuwe-blackbelt-bij-ede-budo-yoseikan-direct-vanuit-de-witte-band/) (top Dutch BJJ website) featured the story in Dutch.
Many members of the Dutch BJJ community that were revolted by this strange belt promotion approached BJJEE asked us to publish an article about this.
From the various messages received by prominent members of the Dutch BJJ community (from all the top academies) and also ex students of Kruyning:
Edgar Kruyning and his student Matthieu Lawalata invited Carlos Toyota (3rd degree BJJ black belt under Osvaldo Alves) several times to do seminars. Last time he was there, he did several ‘belt tests’ and promoted Kruyning and Lawalata (who both own the gym Budo Physical Ede/Yoseikan Ede) to black and brown belt, besides handing out a couple of other belts to various people.
Both of them had never formally trained BJJ or held BJJ belts previously, especially not Edgar who holds several degrees and black belts in multiple disciplines, and is a bit older. Lawalata does have experience in grappling and mma.
They both have coached at bjj tournaments, but not competed themselves. After the promotion, it was announced that they will start giving bjj classes. Previously, they already gave ‘grappling classes with a gi’.


http://www.bjjee.com/wp-content/uploads/2015/10/edgar-668x445.jpgEdgar Kruyning with Carlos Toyota (big guy in the middle)


Nobody wants to judge too quickly, but besides MMA fighters Rashad Evans and Josh Barnett we know of no other people directly going directly from white to black.
Xande Ribeiro, in this article by BJJEE (http://www.bjjee.com/articles/xande-ribeiro-on-mma-fighters-getting-promoted-straight-to-bjj-black-belt-its-a-joke-respect-jiu-jitsu/), had this say about MMA fighters getting promoted straight to black belts by some unscrupulous BJJ instructors:

“I find this a little embarrassing. It’s a joke! You shouldn’t give a black belt just because the guy is tough. You have to respect the master and your companions. Many people get the black belt to open affiliates of an academy, and that is unacceptable.“

Bromios
12-10-2015, 19:14
Volgens mij heeft die edgar in elke budo sport zo'n beetje 2e dan. Dus ik zie het probleem niet zo.

ijsbier
12-10-2015, 19:56
Wat een gezeur, al was hij direct tot 6e dan gemaakt.. wat kan mij het schelen? Er zijn mensen die er voor 10 jaar 20 uur per week voor op de mat hebben gelegen, dat klopt, maar wat doet dit daar aan af? bij de ene school krijg je je blauwe band cadeau na 6 maanden bij de andere kan het jaren duren... zo is het leven.

Proximo
12-10-2015, 20:48
Wat een gezeur, al was hij direct tot 6e dan gemaakt.. wat kan mij het schelen? Er zijn mensen die er voor 10 jaar 20 uur per week voor op de mat hebben gelegen, dat klopt, maar wat doet dit daar aan af? bij de ene school krijg je je blauwe band cadeau na 6 maanden bij de andere kan het jaren duren... zo is het leven.

Als mensen zich druk maken of die belt met gegronde reden aan die man gegeven is zouden ze er goed aan doen om hem op te zoeken en te vragen of hij eens met ze wilt sparren.

Sato
12-10-2015, 22:15
Als liefhebber van de sport snap ik wel dat puristen hier moeite mee hebben.
Ik zie een band welke kleur dan ook als waardering van mijn sensei in mijn kunnen.
Hierbij heeft iedereen verschillende criteria. Dus wat Royler zegt:

"Everyone has their own criteria for giving out belts, who am I to criticize someone who is giving out belts?"

fww
13-10-2015, 09:15
Als mensen zich druk maken of die belt met gegronde reden aan die man gegeven is zouden ze er goed aan doen om hem op te zoeken en te vragen of hij eens met ze wilt sparren.

naja kan goed inkomen dat iedereen ze eigen mening heb maar de discussie is niet of ie kan rollen ofniet.
denk ook niet dat ze dit daarom hebben geschreven maar goed.

ik persoonlijk vind het wel vreemd dat sommige mensen zomaar idd een blauwe band krijgen na een paar maanden en geen shit van kunnen.

al is deze man natuurlijk van een ander niveau en zal hij hem zeker wel verdiend hebben (blijkbaar)

Secret Weapon
13-10-2015, 16:24
BJJ is geen Judo/Grappling/Yoseikan whatever.
Ik heb respect voor wat Edgar in zijn takken van Budo bereikt heeft maar dat wil niet zeggen dat hij dan meteen een expert is in berimbolo's, 50/50, de la Riva etc.
Er zijn legio topjudoka's, grapplers, worstelaars en wereldkampioenen in allerlei (grondvecht)stijlen die gewoon netjes als witte bander zijn begonnen of eventueel blauw kregen omgeknoopt voor de toernooien.
Misschien ben ik een purist maar ik vind dit not done tegenover een legitieme black belt welke 10 jaar op de (wedstrijd)mat bloed, zweet, tranen en vele blessures heeft moeten doorstaan om die band te verdienen.
Het had Edgar gesierd door die band te weigeren en 'm op de reguliere manier te verdienen.
Verder ben ik zeer benieuwd naar de prestaties van deze nieuwe bruine en zwarte banden en hun pupillen op 1 van de vele toernooien die elk jaar worden georganiseerd, ook voor 35 +-ers!

Fasada
13-10-2015, 16:40
Reactie vanuit Edgar en de man die hem heeft gepromoveerd tot zwarte bander; Carlos Toyota

Eerder berichtte we al over de nieuwe black belt bij Yoseikan Ede, Edgar Kruyning, en dat het een enorm opvallende band is aangezien Edgar direct vanuit wit naar zwart is gepromoveerd.

Het bericht werd ook opgepakt door BJJEE en wereldwijd kwamen er nogal verontwaardigde reacties op binnen.

Het nieuws, en de verontwaardiging, is inmiddels ook doorgedrongen tot Carlos Toyota. De persoon verantwoordelijk voor de promotie. Lees onderstaand zijn reactie, welke we hebben mogen ontvangen via Guy van Polanen, vertaald uit het Portugees:


“Graag Aandacht
Met veel trots wil ik officieel verklaren dat Carlos Toyota Braziliaans Jiu Jitsu in meerdere landen vertegenwoordigd is. Wij hebben nu filialen in 5 landen:
Brazilië, Japan, Taiwan, Korea en Nederland.

In Nederland is onze hoofdlocatie de Academy van grootmeester Edgar Kruyning!!
Jaarlijks bezoeken sommige leerlingen mij om hun technieken te verbeteren !! Onlangs zijn wij een officiële samenwerking aangegaan en heb ik Nederland bezocht voor een aantal seminars.

Ik heb het privilege om examens af te nemen en leerlingen en hun leraren te toetsen op hun niveau. Ik ben hierbij geconfronteerd met een uitstekend individueel niveau !!!

Hierbij heb ik de leerlingen en hun leraren op hun juiste niveau binnen ons team beoordeeld.
Proficiat voor de geslaagden en blijf doen wat jullie doen want jullie leveren uitstekend werk!!”

blade
13-10-2015, 16:43
ach maakt het uit er is maar 1 band waar ik me druk over maak dat is een lekke band

fww
13-10-2015, 16:44
uhm dit is dus een reactie van Carlos Toyota , maar reactie van Edgar zelf? waar staat dat dan?

Fasada
13-10-2015, 17:00
uhm dit is dus een reactie van Carlos Toyota , maar reactie van Edgar zelf? waar staat dat dan?

Excuses, het was een bericht die ik op Edgar zijn Facebook heb zien staan maar je heb gelijk dit is een reactie van Toyota en niet van Edgar

kendamac
13-10-2015, 17:00
Ach ja Bj Penn had zijn zwarte band binnen drie jaar. Werd een paar weken daarna wereldkampioen.
Als ze het verdienen waarom niet.

Secret Weapon
13-10-2015, 17:25
BJ Penn is een unicum die in onze sport die in 3,5 jaar wel degelijk als witte bander is opgeklommen tot zwart maar dan uitzonderlijk snel.
Heeft uiteraard te maken met dagelijks meerdere dagen trainen en practisch alle toernooien winnen wat er te winnen valt.
Dat is niet te vergelijken met een budo jongen die vanuit het niets een zwarte band krijgt na het volgen van wat seminars. Zo totaal niet passend bij deze sport waar een zwarte band nog echt ergens voor staat, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld judo, karate en Tae Kwon Do waar kids van 12 met een black belt paraderen.

Secret Weapon
13-10-2015, 17:28
De reactie van Carlos Tayota riekt sterk naar business BJJ.

Bromios
13-10-2015, 18:40
Hoe lang heb je over je rijbewijs gedaan ? Max verstappen maar een paar lesjes. Terwijl rijden op de openbare weg heel iets anders is als racen.

Ik snap de jalouzie wel maar multiple black belts bij jbn zegt wel wat. Die geven ze niet cadeau. Deze misschien wel. Maar niet aan de fietsenmaker op de hoek. Er zit wel degelijk een bak ervaring achter.

Briant
13-10-2015, 19:44
Alles valt en staat met de rede waarom Edgar deze actie ondernomen heeft. Gaat het hem er om dat hij zijn passie voor de BJJ sport wil verspreiden? Net zo als anderen die jaren van hun leven hebben besteed aan het behalen van hun hoge graad in het BJJ. Of gaat het hem puur om het winstbejag?
En hoe denkt Edgar BJJ te leren aan mensen die zijn school komen binnen lopen? BJJ is niet hetzelfde als judo en jbn jiu jitsu namelijk. Wil je geld en tijd besteden om BJJ te leren, dan mag je er toch van uit gaan dat je dit ook gaat leren.

Daarom wil ik mijn mening even uitstellen tot dat Edgar duidelijk antwoord gegeven heeft op deze vragen. Ik denk dat een hoop bjjers het ergste vrezen en er vanuit gaan dat we hier de eerste officiele mcDojo in Nederland hebben. En hiermee de kwaliteit van de BJJ-graden ten gronde (gaat) richt(en).

Wheelie
13-10-2015, 19:53
Daarom wil ik mijn mening even uitstellen tot dat Edgar duidelijk antwoord gegeven heeft op deze vragen..

Ik heb van de week zijn account geactiveerd dus hij kan als hij dat wil een reactie plaatsen ;)

Is er trouwens ergens een lijst online met alle BJJ blackbelts in Nederland ?

Fasada
13-10-2015, 19:55
Ik ben niet zo thuis in BJJ en hoe het allemaal werkt maar is die meneer Toyota bevoegd om zoiets te geven. Van zijn kant begrijp ik het wel. Hij heeft zijn Toyota BJJ in meerdere landen opgezet en als Edgar de Nederlandse deel doet zou het raar zijn dat hij een witte bander is. Als Toyota vrij is om een band uit te reiken omdat het zakelijk gezien slimmer is (daar lijkt het wel op) dan is dat zijn goed recht lijkt mij. Tenzij Toyota zijn vaardigheden ter discussie staat?

Ik neem aan dat Toyota ook een soort van kwaliteitsstempel wilt hebben op zijn systeem, dan gaat hij iemand niet zomaar een zwarte band geven als hij niet denkt dat die persoon bekwaam is...

Blijft een lastige discussie, beetje hetzelfde dat iemand als Stephan Bonner Hall of Famer wordt terwijl Tito Ortiz dat niet is. Is een hele andere discussie maar geeft wel aan dat UFC zelf kan bepalen wie zij er in zetten ja of nee. Zo mag die Toyota dat ook zelf bepalen. Of dit slim is gezien de negatieve reacties is de tweede vraag.

Wellicht kan Remco Pardoel ons uitleggen hoe dat bandensysteem nou precies werkt?

Overigens twijfel ik niet aan de kunde van Edgar want die man ademt martial arts en werkt al jaren samen met Martijn de Jong dus denk wel dat Edgar kan rollen als een zwarte bander (dacht altijd dat hij er al eentje had hahah)

Jeru
13-10-2015, 21:03
Ik heb van de week zijn account geactiveerd dus hij kan als hij dat wil een reactie plaatsen ;)

Is er trouwens ergens een lijst online met alle BJJ blackbelts in Nederland ?

Wat dacht je van je eigen site 😉
http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?93380-Gekleurde-gordels-BJJ-(Bruin-Zwart)-in-Belgi%EB-en-Nederland

Moet alleen effe worden bijgewerkt.....

Briant
15-10-2015, 19:07
Is er al een reactie? Alhoewel het stilzwijgen ook boekdelen spreekt natuurlijk.

train2grow
16-10-2015, 15:34
Persoonlijk ben ik ook wel benieuwd na de reacties van Edgar Kruyning en van die van Remco Pardoel...
Deze heren zouden ons beide toch wel een inzicht moeten kunnen geven?

Sato
16-10-2015, 15:46
Wat dacht je van je eigen site 
http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?93380-Gekleurde-gordels-BJJ-(Bruin-Zwart)-in-Belgi%EB-en-Nederland

Moet alleen effe worden bijgewerkt.....

Artesuave heeft een up to date overzicht:

http://www.artesuave.eu/overzicht-hogere-banden/

makavelli
17-10-2015, 13:41
Iedereen in de BJJ wereld weet dat dit nergens over gaat. Je kan nog zo veel dan graden hebben in judo, traditioneel jiu Jitsu en andere budo sporten dit maakt echter niet dat je het niveau hebt van een Blackbelt in BJJ

malle eppie
17-10-2015, 21:00
Als mensen zich druk maken of die belt met gegronde reden aan die man gegeven is zouden ze er goed aan doen om hem op te zoeken en te vragen of hij eens met ze wilt sparren.
2x

dietrik
18-10-2015, 08:47
mensen kunnen hier wel mooi recht praten wat krom is. maar een promotie van 0 naar black belt slaat natuurlijk als een tang op een varken. hoe goed de beste man ook is op de grond. geld, geld, daar gaat het hier om.

Secret Weapon
20-10-2015, 17:00
Het lijkt erop dat alleen mensen met een BJJ achtergrond hier snappen hoe het echt werkt wbt het halen van een zwarte band BJJ.
Mogelijk red Edgar zich prima op de grond tegen een paarse, bruine of zelfs zwarte band BJJ maar dat betekent niet dat je meteen geschoold bent in de technieken, drills, grips e.d.
Voor het behalen van een bepaalde band staat een minimale periode volgens de IBJJF.
Dit zou betekenen dat Edgar zich niet zou kunnen inschrijven voor een IBJJF toernooi en ik denk ook geen van zijn leerlingen maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

lopez86
21-10-2015, 11:49
Hoe lang heb je over je rijbewijs gedaan ? Max verstappen maar een paar lesjes. Terwijl rijden op de openbare weg heel iets anders is als racen.

Ik snap de jalouzie wel maar multiple black belts bij jbn zegt wel wat. Die geven ze niet cadeau. Deze misschien wel. Maar niet aan de fietsenmaker op de hoek. Er zit wel degelijk een bak ervaring achter.

Wat een onzin, jaloezie is helemaal niet in het spel hier.
Ik denk dat pure afgunst een betere verwoording is.
De JBN heeft niks te maken met de IBJJF, is een compleet ander bandensysteem.
Het mooie aan BJJ is dat je de banden nog moet verdienen, door mat uren te maken, competities, je moet kunnen laten zien dat je competent bent in wat je doet tijdens echt competitieve situaties, in plaats van het doen van katas, worpen tijdens examens, etcetera.
Zo kan iedereen een zwarte band halen wat bij veel budo discplines dus ook het geval is.
Dat de man ervaring heeft in martial arts staat buiten kijf maar dat geeft niet het recht om zomaar ff een bandje om te knopen in een discipline waar hij dus totaal geen (wedstrijd)ervaring in heeft.

Wat hieraan steekt in de nederlandse bjj scene is dat elke bjj'er bloed, zweet en tranen aflegt voordat ze zwart krijgen.
Men weet van elkaar hoe dat is, het is een levensstijl die niet te vergelijken is met welke andere martial arts dan ook.
Je komt elkaar jaren tegen op de mat onderweg naar zwart, maakt vrienden, leert elkaar kennen.
En Dhr. Kruyning legt een zak geld op tafel, knoopt een band om, en gaat vervolgens ineens BJJ les geven.
Tja, niet zo gek dat men dan in rep en roer is.

Daarbij, zijn er ook meerdere mensen van zijn school, en zijn affiliates tot bruine gekroond.
Mensen die dus bekant helemaal niks kunnen.
De eerste McDojo keten in NL is een feit.


Het lijkt erop dat alleen mensen met een BJJ achtergrond hier snappen hoe het echt werkt wbt het halen van een zwarte band BJJ.
Mogelijk red Edgar zich prima op de grond tegen een paarse, bruine of zelfs zwarte band BJJ maar dat betekent niet dat je meteen geschoold bent in de technieken, drills, grips e.d.
Voor het behalen van een bepaalde band staat een minimale periode volgens de IBJJF.
Dit zou betekenen dat Edgar zich niet zou kunnen inschrijven voor een IBJJF toernooi en ik denk ook geen van zijn leerlingen maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Helemaal correct, Edgar zijn zwarte band (en die van zijn bruine banders ook) worden niet erkend door de IBJJF, juist om dit soort McDojo gedrag de kop in te drukken.

fww
21-10-2015, 12:11
vraagje aan persoon hierboven.

zoals jij zegt ze zijn niet erkend door IBJJF betekent dit ook dat ze niet op de toernooien mogen deelnemen? en hoe zit dat dan de mensen die daar bruin krijgen of uberhaupt blauw? die doen geen wedstrijden dan?

vind dit zelf echt bizar uberhaupt de weg naar blauw is bij ons al een opgave en ondanks zijn achtergrond gaat hij direct naar zwart.

BJJ is in mijn ogen meer dan alleen trainen en ik denk ook dat in het banden systeem daar ook meer bij komt kijken dat je van bruin moeilijk naar zwart gaat etc omdat er meer bij komt kijken dan trainen het is een visie levenswijze etc.
klinkt misschien zweverig voor de mensen die het niet doen maar zo voelt het voor mij wel dat je ergens voor staat en respresent.

Briant
21-10-2015, 16:43
vraagje aan persoon hierboven.

zoals jij zegt ze zijn niet erkend door IBJJF betekent dit ook dat ze niet op de toernooien mogen deelnemen? en hoe zit dat dan de mensen die daar bruin krijgen of uberhaupt blauw? die doen geen wedstrijden dan?

vind dit zelf echt bizar uberhaupt de weg naar blauw is bij ons al een opgave en ondanks zijn achtergrond gaat hij direct naar zwart.

BJJ is in mijn ogen meer dan alleen trainen en ik denk ook dat in het banden systeem daar ook meer bij komt kijken dat je van bruin moeilijk naar zwart gaat etc omdat er meer bij komt kijken dan trainen het is een visie levenswijze etc.
klinkt misschien zweverig voor de mensen die het niet doen maar zo voelt het voor mij wel dat je ergens voor staat en respresent.

Mensen met een zwarte band judo moeten meedoen bij de blauwe banden, anderen bij wit. Dit geldt overigens alleen voor officiele IBJJF toernooien, zoals het EK.

Zoals Lopez mooi verwoordde en jij ook, is het behalen van de volgende graad in het BJJ lastig. Lang niet iedereen bereikt de zwarte band. Er komt meer bij kijken dan alleen wedstrijden. Als jouw bedoeling is om les te geven, dan zou je toch ervaring moeten hebben met die discipline. Je laat een tandarts ook geen hartchirurgen opleiden.

Binnen de BJJ scene zal Edgar niet serieus genomen worden, het probleem is vooral de gemiddelde leek uit omstreken Ede die denkt BJJ te gaan leren, en daar ook goed voor betaald. Die vervolgens iets heel anders leert en er dan nog eens achter komt dat de banden van zijn trainers niet IBJJF erkent zijn.

appelsap
21-10-2015, 16:44
Als mensen zich druk maken of die belt met gegronde reden aan die man gegeven is zouden ze er goed aan doen om hem op te zoeken en te vragen of hij eens met ze wilt sparren.

Het is een wedstrijdsport dus in mij ogen moet je je bewijzen op wedstrijden of in een dojo waar je je meet met wedstrijdvechters. Dat is de enige manier om te testen of je de geleerde theorie ook in de praktijk kan brengen. Als je uit een andere sport komt maar wel op BJJ regels hoge banders verslaat is dat een teken dat je de technieken van het BJJ kan pareren en je eigen technieken kan toepassen.

Dus, of je loopt alle banden door en leert alle techniek, waarna je deze toepast op de training.......of je kent een geperkt aantal technieken maar gebruikt deze zo effectief dat je bruine en paarse banders verslaat tijden wedstrijden sparring. Dat lijken me de enige twee manieren om een zwarte band te krijgen. Ik ben wel benieuwd naar de beelden van het examen. Dan kunnen we beter oordelen.

Briant
21-10-2015, 16:53
Het is een wedstrijdsport dus in mij ogen moet je je bewijzen op wedstrijden of in een dojo waar je je meet met wedstrijdvechters. Dat is de enige manier om te testen of je de geleerde theorie ook in de praktijk kan brengen. Als je uit een andere sport komt maar wel op BJJ regels hoge banders verslaat is dat een teken dat je de technieken van het BJJ kan pareren en je eigen technieken kan toepassen.

Dus, of je loopt alle banden door en leert alle techniek, waarna je deze toepast op de training.......of je kent een geperkt aantal technieken maar gebruikt deze zo effectief dat je bruine en paarse banders verslaat tijden wedstrijden sparring. Dat lijken me de enige twee manieren om een zwarte band te krijgen. Ik ben wel benieuwd naar de beelden van het examen. Dan kunnen we beter oordelen.

There are no shortcuts in BJJ. Als je je eigen technieken gebruikt om een bjjer te verslaan op bjj regels (succes daarmee trouwens) dan ken je nog steeds geen bjj, maar je eigen technieken.

Secret Weapon
21-10-2015, 19:46
http://www.jiujitsuforums.com/discussion/40478/guy-in-the-netherlands-got-promoted-straight-to-black-belt/p1

blade
21-10-2015, 22:01
mensen kunnen hier wel mooi recht praten wat krom is. maar een promotie van 0 naar black belt slaat natuurlijk als een tang op een varken. hoe goed de beste man ook is op de grond. geld, geld, daar gaat het hier om.


ik heb niks met BJJ heb het ook nooit beoefend btw maar loop al wel vanaf mijn tiende mee in het wereldje(worstelen / kickboksen en ben bijna 50) maar dit heeft idd te maken met business dus ik begrijp de frustratie wel begrijp alleen niet dat de persoon waar het om gaat het niet begrijpt.ik zou die zwarte band helemaal niet aan genomen hebben vooral als je weet dat je er gezeik van krijg je zal toch er voor moeten werken lijkt mijn maar goed het zal wel lekker op zijn cv staan

appelsap
22-10-2015, 00:00
There are no shortcuts in BJJ. Als je je eigen technieken gebruikt om een bjjer te verslaan op bjj regels (succes daarmee trouwens) dan ken je nog steeds geen bjj, maar je eigen technieken.

Wat een BS. Blijkbaar zijn je eigen technieken dan ook BJJ technieken en werken ze........als een worstelaar een beperkt aantal submissions kent, maar een gi aantrekt en tijdens wedstrijden/sparren iedere zwarte bander op zijn rug gooit en daarna submit dan heeft ie recht op een zwarte band BJJ in mijn ogen.

OT : waar blijven de beelden van het examen? Met name het rollen tegen verschillende hogere banden waar elk examen mee eindigt.

Brainthief
22-10-2015, 00:14
In een gi wordt dat heel moeilijk. Het werpen mss niet maar submitten wel.

hypergiant
22-10-2015, 00:50
Het is een wedstrijdsport dus in mij ogen moet je je bewijzen op wedstrijden of in een dojo waar je je meet met wedstrijdvechters. Dat is de enige manier om te testen of je de geleerde theorie ook in de praktijk kan brengen. Als je uit een andere sport komt maar wel op BJJ regels hoge banders verslaat is dat een teken dat je de technieken van het BJJ kan pareren en je eigen technieken kan toepassen.

Zoals Barnett bij Metamoris.


Yes, I have a BJJ Black Belt, But it’s not what you think.

First off I don’t train in BJJ, I almost never put on a gi (Only to teach or help Erik assist), and I stick by my training in Catch Wrestling and it’s concepts. When I step on the mats of Metamoris or in the UFC cage, I am walking in on the back of my Catch Wrestling style. I don’t practice a bunch of guard work, sweeps, or limit my submission work to any BJJ derived conceptual rule base. I don’t do BJJ. Period. However…

In 2009 Erik Paulson, endorsed by Rigan Machado, presented me with a Black Belt in BJJ. I was Incredibly surprised and a bit shocked, see I have never, NEVER trained in the art of Brazilian Jiu-Jitsu. I didn’t start out a simple white belt and work my way up the ranks and eventually grind into a black belt. But there is a method to the apparent madness here.

With Rigan Machado’s endorsement plus Erik’s knowledge and testing of my abilities and my performance in the gi, Erik Paulson awarded me my Black Belt and made me his first Black Belt in Brazilian Jiu-Jitsu. I went from zero to Black Belt in BJJ without training the art specifically. My knowledge of Catch Wrestling, Judo, body mechanics and basic universal principles as it pertains to unarmed combat 100% allowed me to put on a gi, compete in a specific rule set and succeed.

Now you may be thinking that that me makes me some kind of illegitimate BJJ Black Belt and I am Ok with that. I don’t train BJJ. I have not taken one BJJ class. In fact, as a matter of point I intended to never have any ranking in BJJ or to train in it because of all of the arrogant comments and dismissal of my skills I had received from BJJ guys over the years.

But indeed. I still get some of that but I can’t be wrapped up with it anymore. I am more interested in putting my techniques, concepts, and promoting Catch Wrestling through results. Rigan Machado and Erik Paulson vouch for my abilities and for them I am proud to say I am their BJJ Black Belt. I am glad to honor them and their teaching and works. I am proud to say I represent them and that is why I was willing to accept such a high award from some of the best in the world. And for them when necessary I will break out my black Break Point gi (Covered in heavy metal patches of course), tie on my Black Belt, and stand tall to represent for my teachers and any who just love to get on the mats however they choose do so.”

Briant
22-10-2015, 06:48
Wat een BS. Blijkbaar zijn je eigen technieken dan ook BJJ technieken en werken ze........als een worstelaar een beperkt aantal submissions kent, maar een gi aantrekt en tijdens wedstrijden/sparren iedere zwarte bander op zijn rug gooit en daarna submit dan heeft ie recht op een zwarte band BJJ in mijn ogen.

OT : waar blijven de beelden van het examen? Met name het rollen tegen verschillende hogere banden waar elk examen mee eindigt.

Ik kan er bij in komen als bovenstaande het geval is. Maar dan hebben we het over Josh barnett. En niet edgar kruyning geloof me.

Wat ik probeer aan te geven is dat bjj meer is dan alleen wedstrijden. Als iemand bij je komt trainen verwacht hij bjj. Niet een eigen mix van technieken die alleen werken voor diegene die ze leert. We hebben het vooral over recreanten hè dat is de grootste groep .

fww
22-10-2015, 09:27
Ik kan er bij in komen als bovenstaande het geval is. Maar dan hebben we het over Josh barnett. En niet edgar kruyning geloof me.

Wat ik probeer aan te geven is dat bjj meer is dan alleen wedstrijden. Als iemand bij je komt trainen verwacht hij bjj. Niet een eigen mix van technieken die alleen werken voor diegene die ze leert. We hebben het vooral over recreanten hè dat is de grootste groep .


ja precies dat..... er komt meer bij kijken tuurlijk had josh effect en won die ze partij maar wat ie aangeeft he stick to catch wrestling.

BJJ is gewoon meer dan een paar technieken, het is een levenswijze.

maar goed eigenlijk hoopte ik gewoon dat Edgar zelf een verklaring zou geven.

hypergiant
22-10-2015, 11:06
Jezelf op de mat bewijzen is één ding, maar lesgeven in bjj terwijl je daar helemaal geen ervaring in hebt lijkt me inderdaad een rare situatie.

lopez86
22-10-2015, 11:41
ja precies dat..... er komt meer bij kijken tuurlijk had josh effect en won die ze partij maar wat ie aangeeft he stick to catch wrestling.

BJJ is gewoon meer dan een paar technieken, het is een levenswijze.

maar goed eigenlijk hoopte ik gewoon dat Edgar zelf een verklaring zou geven.

Ik denk dat hij dit niet doet simpelweg omdat er geen enkele manier is om zich hier uit te lullen.
En de doelstelling toch cash money verdienen is met onwetende nieuwe zieltjes die nietsvermoedend z'n gym inlopen, opzoek naar BJJ.

Secret Weapon
22-10-2015, 18:48
Idd bullshit en andersom exact hetzelfde; je knoopt ook geen zwarte band judo om je middel ondanks dat je je als top BJJ-er waarschijnlijk prima kunt redden op een JBN toernooi.

MB667
23-10-2015, 11:28
MAAAAAAM. haal me nog wat popcorn bij de lidl, ben te lui om op te staan.

Budokan
25-10-2015, 12:10
De man ademt budo, heeft zijn hele leven gewijd aan het leren van alle facetten en dit resulteert oa in een 7e dan judo en tradidioneel JJ. Zit inmiddels al op 40+ zwarte banden. Schrijft boeken samen met Martijn de Jong en een grote kracht achter grappling en specifiek grondjudo in NL. (kwam BJJ hier niet uit voort?) Nee, hij is geen Josh Barnett maar heeft in zijn hele leven blijkbaar al zoveel ervaring opgedaan dat Toyota hem waardig vond. Hij had hem ook eerst een blauw of paarse band kunnen geven en bi de volgende trip de zwarte. Dan had je iemand gehoord denk ik. Effectief had Edgar dan niet echt heel veel meer training gehad.

Briant
25-10-2015, 13:12
De man ademt budo, heeft zijn hele leven gewijd aan het leren van alle facetten en dit resulteert oa in een 7e dan judo en tradidioneel JJ. Zit inmiddels al op 40+ zwarte banden. Schrijft boeken samen met Martijn de Jong en een grote kracht achter grappling en specifiek grondjudo in NL. (kwam BJJ hier niet uit voort?) Nee, hij is geen Josh Barnett maar heeft in zijn hele leven blijkbaar al zoveel ervaring opgedaan dat Toyota hem waardig vond. Hij had hem ook eerst een blauw of paarse band kunnen geven en bi de volgende trip de zwarte. Dan had je iemand gehoord denk ik. Effectief had Edgar dan niet echt heel veel meer training gehad.

Ik heb nog geen enkele legitieme black belt in Nederland gesproken die deze situatie serieus neemt. En Edgar doet ook weinig om dat te ontkrachten. Dat zegt mij genoeg. Wat jij doet is invullen wat er niet gezegd is. Maar kijk eens naar de feiten. Hoeveel serieuze bjj toppers zijn er uit zijn school gekomen? Wat is zijn impact in de BJJ wereld? Hoeveel (echte) toppers zie jij nog op het NK grappling tegenwoordig?

appelsap
25-10-2015, 13:24
Idd bullshit en andersom exact hetzelfde; je knoopt ook geen zwarte band judo om je middel ondanks dat je je als top BJJ-er waarschijnlijk prima kunt redden op een JBN toernooi.

Uit deze opmerking blijkt dat je waarschijnlijk een stuk minder ervaring hebt dan je zelf doet voorkomen.....je denkt dat een top BJJ'er mee kan komen met topjudokas op judo regels? Mij ervaring is dat je je daar stevig in vergist. Net als dat het andersom lastig is. Vandaar mijn mening dat als mensen op hoog niveau mee kunnen komen in een wedstrijdsport, je ze ook de bijbehorende banden kan geven.

Dat hele verhaal over levenswijze etc vind ik nogal overdreven. Ik heb met een hele rits aan zwarte banders getraind die allemaal op een hele andere manier die 'way of living' benaderen, maar waarvan je zeker niet zou zeggen dat ze hun band niet hebben verdiend.

Lesgeven is een ander facet en het is wel handig om alle technieken te kennen als je een school begin. Maar aan de andere kant ken ik hele goede zwarte banders die het niet over kunnen brengen dus als iemand drie technieken kent en zich elke partij in een positie kan brengen om die toe te passen dan zie ik niet in waarom een zwarte band onterecht zou zij. Denk niet dat dit bij Edgar het geval is, dus heb mijn twijfels over zijn graduatie, maar wacht nog steeds op de video om dit te beoordelen.....

Secret Weapon
26-10-2015, 19:08
Ik beweer nergens dat ik zeer ervaren ben.
Ik train BJJ sinds 2012 en heb een blauwe band maar inmiddels wel met een aardige hoeveelheid toornooi ervaring. Ondanks mijn leeftijd (42 jaar) en een aantal hardnekkige (BJJ) blessures kan ik nog lekker meekomen op zowel de trainingen als de toernooitjes.

Check deze video maar eens:
http://fightstate.com/white-belt-enters-black-belt-judo-tournament-bj-penn/

appelsap
26-10-2015, 21:49
Ik beweer nergens dat ik zeer ervaren ben.
Ik train BJJ sinds 2012 en heb een blauwe band maar inmiddels wel met een aardige hoeveelheid toornooi ervaring. Ondanks mijn leeftijd (42 jaar) en een aantal hardnekkige (BJJ) blessures kan ik nog lekker meekomen op zowel de trainingen als de toernooitjes.

Check deze video maar eens:
http://fightstate.com/white-belt-enters-black-belt-judo-tournament-bj-penn/

Top dat je op die leeftijd nog bent begonnen met BJJ en er erg veel plezier in hebt.
Verder denk ik dat je mijn eerder genoemde argumenten kracht hebt bijgezet met je uitleg en video.

Nu graag de video van de graduatie van Edgar zodat we dit topic kunnen afronden.....

Briant
26-10-2015, 22:58
Een zwarte band bij heeft niets te zoeken op een toptoernooi judo. Op een lokaal tornooitje kan hij misschien nog wel wat potten breken. Maar goed andersom geldt hetzelfde. Wat alleen maar aangeeft dat het twee verschillende sporten zijn.

Budokan
27-10-2015, 19:42
Een zwarte band bij heeft niets te zoeken op een toptoernooi judo. Op een lokaal tornooitje kan hij misschien nog wel wat potten breken. Maar goed andersom geldt hetzelfde. Wat alleen maar aangeeft dat het twee verschillende sporten zijn.
Durf toch wel te beweren dat een judoka het beter doet op een bjj toernooi dan andersom. Dacht dat de nodige judoka's wel succesvol zijn geweest. Bjj'ers trainen nagenoeg niet op worpen dus in judoregels geen kans. Overigens redelijk off topic

Briant
27-10-2015, 23:16
Durf toch wel te beweren dat een judoka het beter doet op een bjj toernooi dan andersom. Dacht dat de nodige judoka's wel succesvol zijn geweest. Bjj'ers trainen nagenoeg niet op worpen dus in judoregels geen kans. Overigens redelijk off topic

Welke judoka's zijn er zo succesvol geweest dan?

jeffrey1978
28-10-2015, 10:45
Denk dat Mark huizinga mooi de verschillen aangeeft . toch geen onbekende judoka maar het spelletje is toch echt anders .
http://www.mmaplanet.nl/mmanieuws/mark-huizinga-doet-mee-aan-bjj-toernooi/

Geschreven door Brain ? dezelfde als hierboven ?

Secret Weapon
28-10-2015, 14:09
En dan is Huizinga ook nog eens een judoka die in zijn tak van sport uitblonk als een grootheid in het grondwerk (ne-waza).

Briant
28-10-2015, 14:23
Dat heb ik inderdaad geschreven. Heb hem toentertijd ook zien rollen. Nederlands beste, misschien wel van de wereld, judoka komt tekort op een lokaal toernooi in de bruine banden klasse. Dit geeft geheel mijn argument aan, dat als zelfs hij het daar moet afleggen, kan ik me geen andere judoka voorstellen die het zonder bjj-training wel kan. Hij maakte behoorlijk wat judo-foutjes waar je in het bjj niet mee weg komt? Die foutjes moet je er uit trainen en jezelf andere strategien aanleren. Ook technisch kwam hij nog wel wat tekort.

Respect voor Mark Huizinga overigens, hij koopt geen band maar schrijft zich bij de elite in en test zijn eigen grondwerk. Merkt dat hij tekort komt en trekt zijn lessen er uit.

lopez86
30-10-2015, 17:53
Dat heb ik inderdaad geschreven. Heb hem toentertijd ook zien rollen. Nederlands beste, misschien wel van de wereld, judoka komt tekort op een lokaal toernooi in de bruine banden klasse. Dit geeft geheel mijn argument aan, dat als zelfs hij het daar moet afleggen, kan ik me geen andere judoka voorstellen die het zonder bjj-training wel kan. Hij maakte behoorlijk wat judo-foutjes waar je in het bjj niet mee weg komt? Die foutjes moet je er uit trainen en jezelf andere strategien aanleren. Ook technisch kwam hij nog wel wat tekort.

Respect voor Mark Huizinga overigens, hij koopt geen band maar schrijft zich bij de elite in en test zijn eigen grondwerk. Merkt dat hij tekort komt en trekt zijn lessen er uit.

x200 dit.

Budokan
31-10-2015, 23:33
Dit was de reactie van Mark Huizinga, en ja ik weet dat ik bevooroordeeld ben als judoka. Weet zeker dat als hij vaker BJJ traint en de spelregels eigen maakt dat hij iedereen in problemen kan brengen.

'Mijn spelinzicht? Die had ik niet. Kennis van de regels? Alleen van horen zeggen. Mijn tactiek? Gewoon maar beginnen en proberen iemand te laten aftikken. Ik had graag meer partijen willen winnen, maar mijn tegenstanders weten natuurlijk veel beter hoe ze de specifieke regels en puntentelling van hun sport moeten gebruiken.'

Bromios
01-11-2015, 21:49
Dus als ik het goed begrijp heeft de vermeende oplichter hier pak hem beet 20 zwarte banden en er bijna in zijn eentje voor gezorgd dat grapplen in Nederland op de kaart kwam te staan?

Dus zonder hem en zijn toernooien was bjj lang niet zo groot geweest ?
Ik vraag me dan serieus af wat het probleem precies is.

Brainthief
02-11-2015, 09:23
bjj is wel grappling maar grappling is geen bjj ;)

Bromios
02-11-2015, 10:16
bjj is wel grappling maar grappling is geen bjj ;)

Dat zeg ik ook niet maar door de grappling toernooien in Ede is BJJ wel op de kaart gezet in Nederland. Ik denk dat hij meer voor BJJ heeft betekend in Nederland dan al die fijne black belters die nu af zitten te geven op die belt van hem.

En ik denk ook dat als die Huizinga 2 weken meerolt bij een BJJ school en 3 filmpjes kijkt van de pro's dat hij iedereen opvouwt in Nederland. Mensen uitlachen die gewoon wat proberen omdat ze het leuk vinden is een nationale hobby hier.

BJJ is het hipsterdom van de vechtsportwereld aan het worden. Gooi nog een biologische steak op je big green egg , laat je baard waxen en neem nog een zelfgebrouwen biertje. Relax een beetje en laat die gozer van zijn verdiende belt genieten.

Fasada
02-11-2015, 11:19
Dat zeg ik ook niet maar door de grappling toernooien in Ede is BJJ wel op de kaart gezet in Nederland. Ik denk dat hij meer voor BJJ heeft betekend in Nederland dan al die fijne black belters die nu af zitten te geven op die belt van hem.

En ik denk ook dat als die Huizinga 2 weken meerolt bij een BJJ school en 3 filmpjes kijkt van de pro's dat hij iedereen opvouwt in Nederland. Mensen uitlachen die gewoon wat proberen omdat ze het leuk vinden is een nationale hobby hier.

BJJ is het hipsterdom van de vechtsportwereld aan het worden. Gooi nog een biologische steak op je big green egg , laat je baard waxen en neem nog een zelfgebrouwen biertje. Relax een beetje en laat die gozer van zijn verdiende belt genieten.

Vind het een beetje kort door de bocht; want ik vind wel dat je twee zaken nu door elkaar haalt. Dat hij veel voor de sport heeft gedaan ga ik zeker in mee maar dat rechtvaardigt niet een zwarte band lijkt mij want anders zou een persoon als Simon Rutz een zwarte band moeten krijgen in het kickboksen (ik weet die bestaat niet maar probeer een voorbeeld te stellen).

Er is een discussie ontstaan welke criteria er gebruikt wordt om een zwarte band te rechtvaardigen. De één vind dat je op wedstrijd niveau veel moet hebben gepresteerd en de ander vindt dat je jaren lang ervaring moet hebben en de kennis van BJJ tot in de puntjes moet kunnen uitleggen en trainen.

Zelf vind ik het lastig om in deze discussie te zeggen of hij wel of niet een zwarte band verdiend want ik ben niet thuis in het wereldje maar kan mij wel voorstellen dat het vreemd is dat je van niks tot een zwarte band wordt gepromoveerd. Alleen je argument dat hij veel voor de sport heeft betekent vind ik een beetje kul want er zijn genoeg voorbeelden van mensen die veel voor een sport hebben betekent zonder zelf op niveau te hebben getraind of wedstrijd heb gevochten.

Facade
02-11-2015, 11:32
Ik denk dat het grootste probleem is dat ie les gaat geven. Als ik, als complete leek, naar een BJJ school ga, dan verwacht ik wel dat iemand thuis is in het BJJ en de technieken die daarbij horen. Dat iemand veel betekend heeft, is fijn natuurlijk maar doet daar niet zoveel aan af. Een uitreiking van een zwarte band als een soort BJJ-equivalent van een eredoctoraat, daar valt op zich wel mee te leven denk ik. Het wordt echter anders wanneer je die band ook gebruikt om geld te verdienen en de sport zelf uit te dragen. Dan mag wel vereist worden dat iemand de kennis en kunde in huis heeft die bij een dergelijke positie past.

fww
02-11-2015, 12:09
dus dan moet dana white ook maar zwarte band krijg ..wat een onzin zeg..!1

Secret Weapon
04-11-2015, 14:31
Huizinga trainde al BJJ in Rotterdam dus compleet onvoorbereid was hij niet voor dat toernooi.
So far wbt 2 weken trainen, je verder verdiepen in de regels en dan de boel oprollen dat kun je wel vergeten.
Ik durf met stelligheid te beweren dat pioniers als Francis Cadu, Remco Pardoel, de gebroeders Peters, en de black belts van het eerste uur heel wat meer voor het BJJ in Nederland hebben betekend dan dhr. Kruyning.
Een dergelijke opmerking wijst op een totaal gebrek aan inzicht wbt BJJ in Nederland (& België).
Wat betreft grappling; Edgar Kruyning heeft zonder meer de sport in NL op de kaart gezet.

train2grow
06-11-2015, 08:46
Persoonlijk denk ik dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening.
Carlos Toyota zal toch ook wel een bepaalde verantwoording moeten afleggen als hij iemand een promotie van wit na zwart geeft.
Kruyning is gepromoveerd tot zwart door een 3edan blackbelt en niet zoals diverse figuren die zichzelf blackbelt noemen die hooguit een blauwe band dragen, Die mensen maken de sport kapot!!

Franklin
06-11-2015, 12:45
Band is uiteindelijk toch alleen om je pak mee dicht te houden. Gaat om de persoon in het pak en wat die kan en met zijn kunnen doet.

Briant
06-11-2015, 19:59
Band is uiteindelijk toch alleen om je pak mee dicht te houden. Gaat om de persoon in het pak en wat die kan en met zijn kunnen doet.

A belt only covers 2 inches of your butt, you have to cover the rest.

Oftewel, iedereen kan een mooie band omknopen, maar lang niet iedereen is hem waard.

Briant
06-11-2015, 20:02
Persoonlijk denk ik dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening.
Carlos Toyota zal toch ook wel een bepaalde verantwoording moeten afleggen als hij iemand een promotie van wit na zwart geeft.
Kruyning is gepromoveerd tot zwart door een 3edan blackbelt en niet zoals diverse figuren die zichzelf blackbelt noemen die hooguit een blauwe band dragen, Die mensen maken de sport kapot!!

In een optimistische wereld ja, maar een zwarte band maakt niet per se een goed persoon van je en immuun voor de invloeden van de buitenwereld (geld dus).

McDojo's maken de sport kapot, bandenfabrieken waar de leraren niet uit zijn op bijdragen aan de sport, maar op geld verdienen (over de rug van leken).

kentaro
11-11-2015, 11:47
Verder ben ik zeer benieuwd naar de prestaties van deze nieuwe bruine en zwarte banden en hun pupillen op 1 van de vele toernooien die elk jaar worden georganiseerd, ook voor 35 +-ers!

Zijn dit toernooien waar alleen 35+ ers aan meedoen?!
Misschien maar x proberen met mn bijna 38 jaar!
Heb jaren geleden onder Francis Cadu getraind toen nog in de Bijlmer bij fitnessclub Marsha heette het volgens mij.

de Stiep
11-11-2015, 22:08
A belt only covers 2 inches of your butt, you have to cover the rest.

Oftewel, iedereen kan een mooie band omknopen, maar lang niet iedereen is hem waard.

Pffffffffff, ben nooit verder gegaan (gekomen ?) dan 1e kyu, dus net geen zwarte band karate. Kon van inmiddels shihans die ik nog als sempei had zien binnenkomen de zwarte band gewoon krijgen. Wat is die band dan waard ? 10.000 x niks.
BAND MOET JE VERDIENEN, KLAAR PUNT UIT.

Briant
11-11-2015, 22:13
Pffffffffff, ben nooit verder gegaan (gekomen ?) dan 1e kyu, dus net geen zwarte band karate. Kon van inmiddels shihans die ik nog als sempei had zien binnenkomen de zwarte band gewoon krijgen. Wat is die band dan waard ? 10.000 x niks.
BAND MOET JE VERDIENEN, KLAAR PUNT UIT.

Dat zeg ik. We kunnen elkaar de hand schudden.

lopez86
13-11-2015, 01:00
Dat zeg ik ook niet maar door de grappling toernooien in Ede is BJJ wel op de kaart gezet in Nederland. Ik denk dat hij meer voor BJJ heeft betekend in Nederland dan al die fijne black belters die nu af zitten te geven op die belt van hem.

En ik denk ook dat als die Huizinga 2 weken meerolt bij een BJJ school en 3 filmpjes kijkt van de pro's dat hij iedereen opvouwt in Nederland. Mensen uitlachen die gewoon wat proberen omdat ze het leuk vinden is een nationale hobby hier.

BJJ is het hipsterdom van de vechtsportwereld aan het worden. Gooi nog een biologische steak op je big green egg , laat je baard waxen en neem nog een zelfgebrouwen biertje. Relax een beetje en laat die gozer van zijn verdiende belt genieten.

Alsof er geen BJJ in Nederland was zonder Kruyning.
Er waren zeker al BJJ toernooien buiten het NK grappling om.
Daarbij, heeft hij die toernooien (zeker de laatste jaren) helemaal niet meer zelf georganiseerd.
Geen poot uitgestoken, Sandi Ni is degene die die toko runde (en met veel succes, petje af!).

En meer betekent dan andere blackbelts? serieus, neem nog een slokje :lol:.
Remco Pardoel? Martijn de Jong? Hans Stringer? Jochem Branderhorst?
Dit zijn blackbelts die kampioenen afleveren, die toernooien in het buitenland pakken of pakten en daar met veel succes podiumplaatsen pakken.
Ook al jaren lang.
Die hun zelf opgedane kennis, verworven tijdens internationale toernooien, weer overdragen op de volgende generatie die dat ook met succes doen.
Niks met hipster te maken, gewoon hard werken voor je band. Iets wat jij klaarblijkelijk niet begrijpt.

Je praat poep.
En over dat stukje van Huizinga ga ik maar niet beginnen :lol::lol::lol: