PDA

View Full Version : Grote fouten van bonden in het MMA!



Mr.Geven
29-11-2015, 16:41
Gisteren 28-11-15 heb ik met veel plezier het A1 gala van de gebroeders Gunyar bezocht en heb met veel plezier gekeken na alle partijen.
De partij van de avond was voor mij een mma partij, hoe deze vechters heten weet ik helaas niet meer.

Je staat voor op punten, de 3e ronde is bezig je wil een takedown maken je hebt geen of weinig schade en je valt met je oor in de touwen je oor blijft hangen en je scheurt je oor bijna geheel af.(zie het plaatje beneden).
Hoe is het dan mogelijk dat je de partij verliest????????

Is dit onkunde van de bond?
Is dit onkunde van de scheids?
is dit onkunde van je zelf of van je tegenstander?
Komt dit door een ring?

Is dit onkunde van de bond?
JAA een grote ja!
Zware onkunde van de bond. Hoe kan je iemand laten verliezen door dat hij zijn oor scheurt door het ring touw.
Ik vind dat als iemand schade oploopt door zijn tegenstander met stoten, trappen, knieën en ellebogen dat dit terecht is dat je een partij verliest.
Stel dat je schade oploopt door bijvoorbeeld: Kopstoot, eyepoke of het ringtouw kan of mag je de partij dan verliezen als deze gestopt word door de dokter?
IK VIND VAN NIET!
Je loopt met de hoofden tegen elkaar en je oog springt open, of je valt op het ring touw en je oor scheurt af(zo als op het A1 gala) of je hebt iemand in een triangle(submission) hij tilt je op gooit je op de grond (slammen) en klapt met zijn hoofd (kopstoot onbedoeld) op je oor en je scheurt in/af.
Dit zijn 3 voorbeelden wat blijkbaar kan gebeuren en regelmatig voorkomt.
Absoluut belachelijk dat je door zulke FOUTEN je wedstrijd kan verliezen.

Dit moet duidelijk een NO CONTEST worden.

Moet de wedstrijd beeindicht worden door de dokter, en komt deze schade niet door acties die in het regelement staan dan is de enigste oplossing DISKWALIFICATIE bij opzet. NO CONTEST bij geen opzet/onmacht.

Is dit onkunde van de scheids?
Nee vind ik niet, de scheids wil het gevecht zo veilig mogelijk laten verlopen en stuurt daarom de vechter na de dokter.
Ik vind wel dat de scheids moet aan geven aan de jury dat dit onmacht is en daarom de NO CONTEST regel op zijn plaats is!

Is dit onkunde van jezelf of je tegenstander?
Nee en nee en nog eens nee.
Dit zijn ongelukken en die gebeuren nou eenmaal, niemand wil op deze manier winnen of verliezen.
Maak je als tegenstander deze schade met een stoot dan had de dekking van je tegenstander maar goed moeten zitten maar het blijft pech.
En juist omdat niemand zo wil winnen of verliezen vind ik het nog belachelijker dat er wel een winnaar en een verliezer komt?!?!
De winnaar van deze partij stond dik achter op punten en loopt Nu rond met de A1 titel. stoer rond te vertellen dat die de titel heeft gewonnen door dat zijn tegen stander hem wou takedownen en dat tegenstander zijn oor bleef haken achter het touw en dat zijn oor af scheurde! en dan ook nog juichen dat je wint?!?!

Komt dit door een ring?
Kickboksen hoort in een ring en Mma hoort in een kooi.
Deze dingen (kopstoten) kunnen ook gebeuren in een kooi absoluut. maar in een kooi kan je oor niet blijven hangen achter het touw! tuurlijk je oor kan tussen het gaas komen, maar je hoofd kan in een kooi niet over een touw komen te hangen en afscheuren omdat je keihard met je hoofd over het touw schuurt!

Waarom kan ik me hier zo boos over maken?
Ik heb zelf een wedstrijd gehad onder de wfca, dat ik mijn tegenstander zwaar in een triangle heb dat ik mijn triangle verstevig door mijn armen om mijn knieën te doen en mijn handen vast te pakken. Mijn tegenstander slamt mij en komt met zijn voor hoofd op mijn oor en ook mijn oor scheurt zwaar in
(niet opzettelijk).
Ik moet na de dokter de dokter stopt de partij en tot mijn verbazing krijg ik een verlies partij in plaats van een NO CONTEST.
Hier heb ik beelden van na de wfca gestuurd en die meende het niet goed te kunnen zien. Vandaar dat ik besloten heb nooit meer te vechten voor de wfca en dit allemaal heeft te maken met onkunde maar mijn verhaal terzijde.

Ik weet niet welke bond dit was, en de namen van deze vechter weet ik ook helaas niet!

Bij ongelukken hoort de NO CONTEST regel in gezet te worden!!!
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlp1/v/t1.0-9/s720x720/12274496_1052138681483821_8910708821721552739_n.jp g?oh=75319a3480e227ce5ce710a848ea0ce5&oe=56EC1B21

Met vriendelijke groet Hubert Geven.

Kingbalotelli
29-11-2015, 17:24
Het wordt tijd dat ze de mma kooi gewoon legaliseren. Het is gewoon veel veiliger en ook scheidsrechters met goede ogen een gevecht laten scheidsen. Gister op het ringstars event verloor een jongen op submission terwijl hij nooit getapt had of stop zei.

Kemal
29-11-2015, 18:30
Duidelijk punt Hubert. Ik ben benieuwd naar de uitleg van de bond.

Wheelie
29-11-2015, 21:30
De MMA partijen stonden wat ik begreep onder auspicien van Fair FC en niet de FOG. Misschien dat we een reactie kunnen vragen.

Dat oor was echt een naar gezicht zeg, met jouw oor helemaal goed gekomen Hubert ?

Dragon64
30-11-2015, 00:00
Ik zie toch het logo van FOG zitten aan de ring https://www.facebook.com/FairFightingChampionship/photos/a.492144814237217.1073741830.440114522773580/873433949441633/?type=3&theater

Dragon64
30-11-2015, 00:07
Hmm was ff te snel FOG deed de kickbokspartijen kzie het net Fair FC is dat een duitse bond ofzo........je wordt niet goed van al die bondjes

Coldcrust
30-11-2015, 07:51
Gisteren 28-11-15 heb ik met veel plezier het A1 gala van de gebroeders Gunyar bezocht en heb met veel plezier gekeken na alle partijen.
De partij van de avond was voor mij een mma partij, hoe deze vechters heten weet ik helaas niet meer.

Je staat voor op punten, de 3e ronde is bezig je wil een takedown maken je hebt geen of weinig schade en je valt met je oor in de touwen je oor blijft hangen en je scheurt je oor bijna geheel af.(zie het plaatje beneden).
Hoe is het dan mogelijk dat je de partij verliest????????

Is dit onkunde van de bond?
Is dit onkunde van de scheids?
is dit onkunde van je zelf of van je tegenstander?
Komt dit door een ring?

Is dit onkunde van de bond?
JAA een grote ja!
Zware onkunde van de bond. Hoe kan je iemand laten verliezen door dat hij zijn oor scheurt door het ring touw.
Ik vind dat als iemand schade oploopt door zijn tegenstander met stoten, trappen, knieën en ellebogen dat dit terecht is dat je een partij verliest.
Stel dat je schade oploopt door bijvoorbeeld: Kopstoot, eyepoke of het ringtouw kan of mag je de partij dan verliezen als deze gestopt word door de dokter?
IK VIND VAN NIET!
Je loopt met de hoofden tegen elkaar en je oog springt open, of je valt op het ring touw en je oor scheurt af(zo als op het A1 gala) of je hebt iemand in een triangle(submission) hij tilt je op gooit je op de grond (slammen) en klapt met zijn hoofd (kopstoot onbedoeld) op je oor en je scheurt in/af.
Dit zijn 3 voorbeelden wat blijkbaar kan gebeuren en regelmatig voorkomt.
Absoluut belachelijk dat je door zulke FOUTEN je wedstrijd kan verliezen.

Dit moet duidelijk een NO CONTEST worden.

Moet de wedstrijd beeindicht worden door de dokter, en komt deze schade niet door acties die in het regelement staan dan is de enigste oplossing DISKWALIFICATIE bij opzet. NO CONTEST bij geen opzet/onmacht.

Is dit onkunde van de scheids?
Nee vind ik niet, de scheids wil het gevecht zo veilig mogelijk laten verlopen en stuurt daarom de vechter na de dokter.
Ik vind wel dat de scheids moet aan geven aan de jury dat dit onmacht is en daarom de NO CONTEST regel op zijn plaats is!

Is dit onkunde van jezelf of je tegenstander?
Nee en nee en nog eens nee.
Dit zijn ongelukken en die gebeuren nou eenmaal, niemand wil op deze manier winnen of verliezen.
Maak je als tegenstander deze schade met een stoot dan had de dekking van je tegenstander maar goed moeten zitten maar het blijft pech.
En juist omdat niemand zo wil winnen of verliezen vind ik het nog belachelijker dat er wel een winnaar en een verliezer komt?!?!
De winnaar van deze partij stond dik achter op punten en loopt Nu rond met de A1 titel. stoer rond te vertellen dat die de titel heeft gewonnen door dat zijn tegen stander hem wou takedownen en dat tegenstander zijn oor bleef haken achter het touw en dat zijn oor af scheurde! en dan ook nog juichen dat je wint?!?!

Komt dit door een ring?
Kickboksen hoort in een ring en Mma hoort in een kooi.
Deze dingen (kopstoten) kunnen ook gebeuren in een kooi absoluut. maar in een kooi kan je oor niet blijven hangen achter het touw! tuurlijk je oor kan tussen het gaas komen, maar je hoofd kan in een kooi niet over een touw komen te hangen en afscheuren omdat je keihard met je hoofd over het touw schuurt!

Waarom kan ik me hier zo boos over maken?
Ik heb zelf een wedstrijd gehad onder de wfca, dat ik mijn tegenstander zwaar in een triangle heb dat ik mijn triangle verstevig door mijn armen om mijn knieën te doen en mijn handen vast te pakken. Mijn tegenstander slamt mij en komt met zijn voor hoofd op mijn oor en ook mijn oor scheurt zwaar in
(niet opzettelijk).
Ik moet na de dokter de dokter stopt de partij en tot mijn verbazing krijg ik een verlies partij in plaats van een NO CONTEST.
Hier heb ik beelden van na de wfca gestuurd en die meende het niet goed te kunnen zien. Vandaar dat ik besloten heb nooit meer te vechten voor de wfca en dit allemaal heeft te maken met onkunde maar mijn verhaal terzijde.

Ik weet niet welke bond dit was, en de namen van deze vechter weet ik ook helaas niet!

Bij ongelukken hoort de NO CONTEST regel in gezet te worden!!!
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlp1/v/t1.0-9/s720x720/12274496_1052138681483821_8910708821721552739_n.jp g?oh=75319a3480e227ce5ce710a848ea0ce5&oe=56EC1B21

Met vriendelijke groet Hubert Geven.


Jij kunt wel van alles vinden maar als je op de ring valt of wordt gegooid, en de ring is
niet van ondeugdelijk materiaal (hetgeen vooraf wordt gechecked) en je hebt een los oor dan is
dat vervelend maar helemaal niet automatisch een No Contest.
Dat kun jij wel vinden maar het is gewoon niet zo.
Een onbedoelde kopstoot die een scheur oplevert is wat anders, dat betreft een verbonden handeling
hetgeen iemand op de touwen smijten niet is, die vergelijking gaat dus mank.
Als jij je verstapt en door je enkel gaat, uitglijdt of jezelf op een andere manier blesseert
heb je ook gewoon pech.
Anders is het als je blessure ontstaat door een defect aan de ring of iets anders verwijtbaars.
Maar dat lijkt hier niet het geval..en wat weten we van de staat van het oor voorafgaande aan de
partij?

En dat MMA beter tot zijn recht komt in een ring ben ik met je eens, maar in Nederland heerst bij
overheden een enorme aversie tegen ''kooigevechten'' en voor een wedstrijd in een kooi zal minder
snel een vergunning worden afgegeven.
Bovendien betreft het een gecombineerd MMA en Kickboksgala dus is een ring wel zo praktisch, zeker
omdat kickboksen in ons land doorgaans de hoofdmoot vormt.
Maar als en vechter van mening is dat een ring niet de geschikte plek is voor MMA dan moet je vooraf
niet akkoord gaan met de partij omdat je bv.het risico loopt dat je ergens met je oor aan blijft haken.
Jij stelt dat zoiets in een kooi absoluut niet had kunnen gebeuren ,maar ik heb zoiets sowieso nog nooit
gehoord en de kans dat je met je oor kunt blijven hangen, lijkt mij in een kooi met gaas zelfs groter.

Kom op man..dit is gewoon een ''Freak accident'' en heel zuur, voor het publiek..en zeker als een
vechter voor staat op punten maar ook de ''winnaar" zal er niet trots op zijn als hij moet vertellen dat
hij zijn overwinnig te danken heeft aan iemand's oor wat losliet, maar niet te voorzien maar ik zie hier
geen verkeerd handelen van de bond.

Fasada
30-11-2015, 11:02
Hoewel ik je frustratie goed begrijp ben ik het met Coldcrust eens dat dit niet zomaar een no-contest is. Het is een beetje hetzelfde als Jon Jones die tegen Sonnen vocht en z'n teen afscheurde doordat hij vast kwam te zitten tussen de kooi.

Als hij Sonnen niet had afgemaakt en de ronde was afgelopen en de dokter had dit gezien had hij mooi z'n titel verloren. Dit terwijl dit niet door een actie komt van Sonnen maar het feit dat hij gewoon pech heeft dat de constructie van de kooi niet optimaal is en hierdoor zijn teen bijna moest missen

king
30-11-2015, 11:14
Hoewel ik je frustratie goed begrijp ben ik het met Coldcrust eens dat dit niet zomaar een no-contest is. Het is een beetje hetzelfde als Jon Jones die tegen Sonnen vocht en z'n teen afscheurde doordat hij vast kwam te zitten tussen de kooi.

Als hij Sonnen niet had afgemaakt en de ronde was afgelopen en de dokter had dit gezien had hij mooi z'n titel verloren. Dit terwijl dit niet door een actie komt van Sonnen maar het feit dat hij gewoon pech heeft dat de constructie van de kooi niet optimaal is en hierdoor zijn teen bijna moest missen

Volgens mij had Jones zich gewoon verstapt en was er niets mis met de kooi.

Fasada
30-11-2015, 12:01
Volgens mij had Jones zich gewoon verstapt en was er niets mis met de kooi.

Volgens mij kwam hij met z'n teen tussen de kooi en de mat toen hij een takedown wilde verdedigen en er was ook niks mis met de kooi dat zeg ik niet, hetzelfde geldt dat er ook niks mis was met de ring....

Ander voorbeeld; Yvel vs Overeem I volgens mij; Valentijn valt over de ring heen en komt keihard neer en blesseert zijn schouder waardoor hij niet verder kan. Was dat een no-contest? Nee, gewoon een winstpartij voor Yvel..

Maar nogmaals ik begrijp Hubert z'n frustratie wel maar het is gewoon heel lastig, als ik zijn verhaal bijvoorbeeld hoor wat hij heeft meegemaakt bij de WFCA doet mij erg denken aan de Arona vs Jackson wedstrijd waarbij Jackson Arona slamt en bij het neerkomen komen hun koppen tegen elkaar aan en gaat Arona KO... Die wedstrijd is niet verandert in een no-contest en daar had iedereen vrede mee, denk dat er pas controversie zou zijn wanneer de overwinning zou zijn omgezet in een no-contest..

Verder ben ik het met coldcrust wel eens..

blade
30-11-2015, 12:33
ziet er wel nasty uit:blush: maar verders tja tis klote dat je dan verliest maar als je al 3 ronden op punten voor staat haden ze voor mijn ook wel een non contest kunnen geven

Baas
30-11-2015, 15:24
ik ken de situatie van het oor niet en kan daar niets op zeggen maar in het geval van "je hebt iemand in een triangle hij tilt je op en slamt je op de grond met alle gevolgen van dien" is er toch de volgende regel.
"It should be noted when a fighter is placed into a submission hold by their opponent, if that fighter is capable of elevating their opponent they may bring that opponent down in any fashion they desire because they are not in control of their opponents body. The fighter who is attempting the submission can either adjust their position, or let go of their hold before being slammed to the canvas. See pictures at the right."

Baas
30-11-2015, 15:38
sorry ik lees nu pas dat er een kopstoot (onbedoeld of niet) bij kwam tijdens de slam. de situatie is dus iets anders.

Marco (scheids)
30-11-2015, 19:44
We weten het allemaal weer beter ... Kijk eens in de reglementen waarop gevochten wordt, die moeten hier uitsluitsel over kunnen geven.

Ik heb het niet over dit voorval, maar over het algemeen ....

Het is al jaren een rommel met het mma ... Maar we blijven hier gewoon doorgaan hiermee!! De schuld van dit alles ligt bij promotors, bonden, vechters en coaches .... Uiteindelijk moeten zij weten onder welke regels ze ergens vechten en wat voor scheidsrechters er in de ring staan en wat voor juryleden er om de ring zitten.
Als me dat allemaal vooraf weet kunnen er geen misverstanden ontstaan.

Ik zelf geef ALTIJD een rulesmeeting voor aanvang van een gala met mma partijen, is er maar 1 mma partij ga ik naar de vechters in de kleedkamer voor de uitleg van de regels .. Ik wil dat gezeik niet in de ring en ook niet achteraf, vooraf moet een vechter weten op wat voor regels er gevochten word ... Te veel verschillende bonden met allemaal hun eigen regeltjes en scheidsrechters in de ring die zelden tot nooit mma partijen gedaan hebben, juryleden die niet eens weten hoe ze een partij moeten beoordelen.

Tis gewoon wachten tot er ergere dingen gebeuren tijdens mma partijen ....

Maar ja misschien dat ik daarom niet meer op gala's in Nederland word uitgenodigd :-))))))

ik zal me met bovenstaand niet populair maken, maar boeit me niets ..... Waarschuw hier al zo lang voor, en heb diverse keren m'n hulp al aangeboden (zonder financiële bijbedoelingen) ... Maar het is kennelijk belangrijker om te doen alsof we alles onder controle hebben en gereguleerd ... Met het Kickboxen misschien wel, maar het mma in nederland wordt echt naar de klote geholpen zo terwijl het de snelst groeiende sport ter wereld is en zo mooi kan zijn!!

Briant
30-11-2015, 23:06
Ik weet dat ze bij de wfca hard bezig zijn de boel te verbeteren. Zo is Bob Schrijber tegenwoordig hun MMA-scheids. Ook heb ik zelf (bruine band bjj) wel eens mogen scheidsen en adviseren bij hun. De wfca is wat dat betreft echt stappen aan het zetten.

appelsap
30-11-2015, 23:31
We weten het allemaal weer beter ... Kijk eens in de reglementen waarop gevochten wordt, die moeten hier uitsluitsel over kunnen geven.

Ik heb het niet over dit voorval, maar over het algemeen ....

Het is al jaren een rommel met het mma ... Maar we blijven hier gewoon doorgaan hiermee!! De schuld van dit alles ligt bij promotors, bonden, vechters en coaches .... Uiteindelijk moeten zij weten onder welke regels ze ergens vechten en wat voor scheidsrechters er in de ring staan en wat voor juryleden er om de ring zitten.
Als me dat allemaal vooraf weet kunnen er geen misverstanden ontstaan.

Ik zelf geef ALTIJD een rulesmeeting voor aanvang van een gala met mma partijen, is er maar 1 mma partij ga ik naar de vechters in de kleedkamer voor de uitleg van de regels .. Ik wil dat gezeik niet in de ring en ook niet achteraf, vooraf moet een vechter weten op wat voor regels er gevochten word ... Te veel verschillende bonden met allemaal hun eigen regeltjes en scheidsrechters in de ring die zelden tot nooit mma partijen gedaan hebben, juryleden die niet eens weten hoe ze een partij moeten beoordelen.

Tis gewoon wachten tot er ergere dingen gebeuren tijdens mma partijen ....

Maar ja misschien dat ik daarom niet meer op gala's in Nederland word uitgenodigd :-))))))

ik zal me met bovenstaand niet populair maken, maar boeit me niets ..... Waarschuw hier al zo lang voor, en heb diverse keren m'n hulp al aangeboden (zonder financiële bijbedoelingen) ... Maar het is kennelijk belangrijker om te doen alsof we alles onder controle hebben en gereguleerd ... Met het Kickboxen misschien wel, maar het mma in nederland wordt echt naar de klote geholpen zo terwijl het de snelst groeiende sport ter wereld is en zo mooi kan zijn!!

Wordt er in Rusland tijdens die meetings gesproken over ledematen die afvallen dmv de Ring/kooi, of wilde je gewoon even stoom afblazen?

OT : Lullig maar zolang de Ring gecontroleerd en goedgekeurd is dan is dat een verliepartij. Kan je onrechtvaardig vinden, maar uitleg colcrust lijkt me duidelijk en plausibel.

Marco (scheids)
01-12-2015, 10:02
Wordt er in Rusland tijdens die meetings gesproken over ledematen die afvallen dmv de Ring/kooi, of wilde je gewoon even stoom afblazen?

OT : Lullig maar zolang de Ring gecontroleerd en goedgekeurd is dan is dat een verliepartij. Kan je onrechtvaardig vinden, maar uitleg colcrust lijkt me duidelijk en plausibel.

Ik zeg over genoemd voorbeeld dat daar de reglementen uitsluitsel moeten geven.

Een No contest kan zo wie zo niet in een derde ronde .... En ja wilde ook stoom afblazen.

Glen
01-12-2015, 18:15
Ik zeg over genoemd voorbeeld dat daar de reglementen uitsluitsel moeten geven

Ik wil hierbij eerst even benadrukken dat de regelgeving bij de betreffende MMA partijen in handen was van Fair FC.
Zij stonden ook ellebogen naar het hoofd tijdens het staande gevecht én het grondgevecht toe.
Footstomps waren toegestaan. (Deelnemer in eerste partij brak daardoor zijn middenvoets beentjes.)
Ik heb hem al eens geplaatst maar in ons reglement hebben we in ieder geval staan:

Artikel 37 BLESSURES
Bij blessures tijdens wedstrijden wordt de tijd stopgezet en wordt na een teken van de ringscheidsrechter de gewonde behandeld door de ringarts.
Deze beslist of het gevecht kan worden voortgezet.
Is de blessure ontstaan door een verboden handeling dan wordt de deelnemer die zulks veroorzaakt heeft gediskwalificeerd.
Is de blessure ontstaan door eigen toedoen en de wedstrijd wordt gestaakt, dan is er sprake van een medische interventie.
Is de blessure ontstaan door een geoorloofde techniek en de ringarts besluit de wedstrijd te staken dan is sprake van een medische TKO.

De geblesseerde vechter maakte inderdaad de takedown en belande op het onderste ringtouw.
Dus ik zou het houden op de tweede vet gedrukte uitslag.

Ik zie recent ook steeds meer vechters die 'koprol' trap maken..ik denk dan in combinatie met de kritiek hierboven...ik sta drie ronden voor, maak die rol en gooi mezelf KO..
No contest of verloren?

Marco (scheids)
01-12-2015, 18:56
Heb begrepen dat er gevochten werd op unified rules, dan is de uitslag: winnaar dmv medische interventie.

In de unified rules staat niets over blessures, alleen blessures nav een actie .... Dus is de uitslag van deze partij is correct.

Overigens zijn bij unified rules footstomps naar het lichaam wel degelijk verboden :-)

Mr.Geven
02-12-2015, 13:16
file:///C:/Users/gebruiker/Pictures/no%20contest.png

Mr.Geven
02-12-2015, 13:17
foto hier boven is niet goed geupload. De verlies partij van deze jonge is dus wel omgezet in een No Contest! Helemaal top dus. Denk dat de mensen die de partij gezien hebben zich hier WEL in kunnen vinden.

mvg Hubert Geven

Kemal
03-12-2015, 07:42
Netjes!