PDA

View Full Version : Derde Europese titel voor Grol



Kemal
24-04-2016, 08:36
Judoka Henk Grol heeft voor de derde keer de Europese titel veroverd. De 31-jarige Veendammer prolongeerde zaterdag in Kazan zijn titel in de klasse tot 100 kilogram, door de Belg Toma Nikiforov in de finale te verslaan. Na 2008 (Lissabon) en 2015 (Bakoe) was Grol op die manier opnieuw de beste.

De titelverdediger besliste de finale na 3 minuten met een ippon. De debuterende Michael Korrel (22) pakte in dezelfde klasse brons. Korrel bereikte via de herkansingen de strijd om de derde plek, waarin hij te sterk was voor de Oostenrijker Christoph Kronberger.

Soepel
Grol was zijn jacht op goud begonnen met soepele overwinningen op de Zwitser Patrik Moser en Beka Gviniasjvili uit Georgië, beide op ippon. Tegen Elmar Gasimov uit Azerbeidzjan stond Grol wel de volle 5 minuten op de tatami, maar won hij op basis van straffen (drie tegen één). Datzelfde gebeurde in de halve finale tegen Kronberger, waarna Nikiforov in de eindstrijd na 3 minuten bij een aanval ineens op zijn rug belandde.

'De mooiste'
"Dit is mijn mooiste titel van de drie", jubelde Grol bij de NOS. "Er stond veel spanning op deze dag. Ik heb een slechte serie gemaakt en veel blessures gehad. Daardoor had ik toch wat twijfels: kan ik het nog wel? Dat ga je vanzelf denken als je lichaam je in de steek laat. Maar ik heb ze hier allemaal verslagen. Heerlijk om als Europees kampioen de voorbereiding op de Spelen in te gaan. Ik weet dat ik een volwaardige medaillekandidaat ben in Rio. Het kan een mooie sportzomer worden."

Brons en zilver
Michael Korrel pakte in dezelfde klasse brons. Guusje Steenhuis kwam net tekort voor goud. In de klasse tot 78 kilogram kreeg de Brabantse in de finale tegen Audrey Tcheuméo vier straffen en dat betekende ippon en de zege voor de Française.

Bron (http://www.telegraaf.nl/telesport/25660275/__Derde_EK-titel_voor_Henk_Grol__.html)