PDA

View Full Version : Andy Souwer: in het MMA echt mijn passie hervonden



payap
23-06-2016, 00:03
Twee maanden geleden versloeg Andy Souwer in een spectaculaire partij Mootje Khamal. Een partij die wel eens de laatste Kickbokspartij geweest kan zijn voor Andy. Zoals het er nu naar uitziet zal Andy zijn carrière voortzetten in het MMA waar hij al een goede start kende door in Japan Yuichiro Nagashima op KO te verslaan. Mixfight sprak met Andy en stelde enkele vragen over zijn carrière in het kickboksen en MMA.


Andy, je laatste partij vocht je twee maanden geleden in Almere tegen Mootje Khamal. Een ware clash die je won en het publiek op de banken wist te krijgen. Hoe kijk je terug op deze partij?

De gezonde spanning die ik lange tijd niet gevoeld had bij een kickbokspartij, was weer terug voor, tijdens en na deze partij. Ik wist dat Mootje Khamal al lang wilde kickboksen tegen mij en ik vond hem ook altijd een intrigerende tegenstander. Hij werd lange tijd genoemd als Neerlands beste, terwijl ik wist dat er in Nederland nog steeds geen betere rond loopt dan mezelf. Dat is niet om te bluffen, want dat zit niet in mijn aard, maar een fitte en gefocuste Andy Souwer is nog steeds een kickbokser om heel veel rekening mee te houden.
De partij was spannend. Mootje is echt een kanon! De atmosfeer was goed in de zaal, veel publiek, een goed georganiseerd evenement en de steun van 100 Bosschenaren. Na drie close rondes, kon ik dat ene gaatje toch benutten en kreeg ik Mootje neer. Net voor de bel, precies op een goed moment. Als dat niet was gebeurd, had je wellicht twijfel gehad over wie moest winnen. Nu was het duidelijk!


http://i706.photobucket.com/albums/ww68/Mavi86/WFL/DSC_3777.jpg
Andy Souwer in gevecht met Moootje khamal



Klopt het dat dit je afscheidspartij in het kickboksen is geweest en je nu verder richt op het MMA? Of staat de deur nog op een kier?

Het was mijn voorlopig laatste kickbokspartij. Ik focus mij nu al een tijdje op het MMA, omdat ik daar echt mijn passie heb hervonden. Ik leer weer elke training en ik vind het leuk en er heerst toch een heel andere sfeer. Mensen zijn er veel meer op uit om van elkaar te leren en elkaar te ondersteunen dan in het kickboksen, waar toch meer geprobeerd wordt om te laten zien hoe goed iedereen is. De deur staat wel op een kier voor het kickboksen. Ik praat nu vanuit de positie dat het wel een hele leuke tegenstander moet zijn en de verdiensten erg goed moeten zijn, wil ik nog ja zeggen tegen een kickbokspartij.



Hoe ziet je training in het MMA er uit momenteel?

Ik train elke dag minimaal 2 uur. Veel rollen, veel zorgen dat ik wegblijf uit benarde grondsituaties. Ik train in Eindhoven bij Jochem Branderhorst en in mijn eigen school bij Brian van Miltenburg, daarnaast houd ik het staande werk op orde met Paul Lamoth. We hebben een team met jonge hongerige vechters en een paar oude vossen, waaronder ikzelf. Een leuk team waarmee we een avontuur aangaan en waarmee we kijken hoever we kunnen komen. Er zitten een aantal jongens tussen die we de komende jaren in de gaten moeten houden met z´n allen, Joey Kuiten heeft op dit moment 5-0 en Agy Sardari, die zijn laatste pot verloren heeft van Hubert Greven. Beide jongens die er met geduld en de juiste begeleiding wel komen.


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12311149_765993600179219_3292189864302703900_n.jpg ?oh=13234b3370211645b21271d937a2764d&oe=57F687B8
Andy Souwer met trainingpartners



Je hebt ook een tijd getraind met Jose Aldo. Komt hier een vervolg op dat jullie samen gaan trainen?

Ik heb inderdaad veel met Jose getraind. Hij is hier een aantal keer geweest, ik ben in Brazilie geweest, maar doordat ik vanwege mijn eigen verplichtingen, een sportschool en eigen wedstrijden, niet langer dan een paar weken weg kan blijven, is het niet altijd te realiseren om samen te trainen. Hij is natuurlijk een ongelooflijk goede vechter, ook al heeft een groot deel van het publiek hem bespot en afgeschreven na zijn laatste gevecht tegen McGregor. Ik heb echt het idee dat McGregor, ondanks dat het een goede vechter is, vanwege zijn frisse mediaoptredens een tijdelijke hype is. Uiteindelijk blijven atleten als Jose Aldo over, omdat dat de echte zijn, die meerdere redenen hebben om te vechten dan alleen om het geld. We gaan zeker nog samen trainen. Jose is naast een trainingsmaat ook een goede vriend waar ik wekelijks contact mee heb.


https://images.champions.co/images/c_scale,h_470,w_620/t_mp_quality/p8cydodsf05jot1fatxo/jose-aldo-s-training-partner-says-mcgregor-fight-could-be-his-last-745078.jpg
Andy Souwer en Jose Aldo


Hoe was het om na ruim 175 kickbokspartijen een MMA partij te vechten? En nog wel tegen een vechter als Yuichiro Nagashima?

Mijn eerste MMA partij was een geweldige kick! In zo een groot stadion, voor zoveel mensen, op dezelfde kaart als Fedor. Een mooier debuut kon ik mij niet wensen. Nagashima is een kleurrijk figuur met een goede naam in Japan. Hij had tot het gevecht met mij, 5 MMA partijen gedraaid en heeft daarin Aioki, het slangenmens knockout geslagen. Hij was er dus zeker 1 om rekening mee te houden. Ik wist dat ik staand weinig van hem te vrezen had, maar het blijft toch altijd spannend. Met die kleine handschoentjes is een knal voor jouw hoofd toch een ander verhaal dan met 8oz kickbokshandschoenen. Ik maakte een foutje door een knie te willen maken, kwam op de grond terecht, had het idee dat ik niet in de problemen kwam en kon vervolgens de wedstrijd afmaken. Echt heel spannend en de moeite waard. Duidelijk werd dat ik nog veel te leren heb, maar dat is de uitdaging.




Wanneer kunnen we je weer in de ring (of kooi) aan het werk zien?

Er staan een aantal leuke wedstrijden op stapel. Er wordt nu wat onderhandeld over data, tegenstanders en plaatsen, maar ik verwacht eind juli, begin augustus weer in de ring te verschijnen. Ik train hard, ik heb er zin in. Het zal in eerste instantie een ring worden, maar ik verwacht dat ik over niet al te lange termijn het hekwerk van een kooi van dichtbij ga zien.

Zodra ik meer weet, laat ik mij horen.
Osu

http://i706.photobucket.com/albums/ww68/Mavi86/WFL/DSC_3794.jpg

BIG Lebowski
23-06-2016, 01:27
Super partij tegen Mo. Oude tijden herleefden weer. Ik gun hem dat ie nog een paar potten kan breken in het MMA.

Jeru
23-06-2016, 07:11
Thanks Chris! Ben benieuwd of Andy ook in het MMA dezelfde rol van betekenis kan hebben als in het kickboksen. Succes in ieder geval!!

Kemal
23-06-2016, 08:05
Mooi! Thanks Chris!

Lionheart
23-06-2016, 15:19
Andy is een topper! Hoop hem over een tijd in de UFC of Bellator te zien knokken..

Klassikl
24-06-2016, 00:29
Tof interview. Benieuwd naar zijn volgende (MMA) partijen.

Briant
24-06-2016, 13:19
Altijd leuk je naam te zien staan alleen jammer dat het verkeerd is opgeschreven. Het is natuurlijk Brian van Miltenburg

Kemal
24-06-2016, 13:29
Altijd leuk je naam te zien staan alleen jammer dat het verkeerd is opgeschreven. Het is natuurlijk Brian van Miltenburg

heb het aangepast ;)

Mr.Geven
24-06-2016, 15:15
Nieuwe bijnaam Greven

Briant
24-06-2016, 16:12
Dank je wel. Verder een leuk interview.

DonMMA
24-06-2016, 16:15
Leuk interview!

tarantula
25-06-2016, 00:42
Souwer is een baas, na al die jaren nog steeds een topper en hij is ook nog een relaxte gast.

de Stiep
25-06-2016, 15:49
Leuk interview Chris en Mario bedankt voor de foto´s