PDA

View Full Version : Brons buiten bereik van Meyer en Savelkouls



Kemal
13-08-2016, 08:43
Judoka Tessie Savelkouls heeft het in de herkansingen van de klasse boven 78 kilogram niet kunnen bolwerken tegen Kim Minjeong. De Zuid-Koreaanse kampioen van Azië wist met twee schouderworpen al snel twee yuko's te scoren, waarna ze het afmaakte met een houdgreep.

De 24-jarige Nijmeegse, die in de ochtendsessie met ippon had gewonnen van Svitlana Jaromka uit Oekraïne maar daarna verloor van de Japanse Kanae Yamabe, sluit het olympisch toernooi in Rio de Janeiro af als zevende.

Ook voor Roy Meyer viel het doek. In de categorie boven 100 kilogram wist hij - tot grote vreugde van het thuispubliek - niets uit te richten tegen de Braziliaanse kolos Rafael Silva die maar liefst 160 kilogram op de mat bracht. Beiden waren na vijf minuten duw- en trekwerk niet tot scoren gekomen, maar de 38 kilo lichtere Meyer kreeg twee strafjes tegen één voor Silva.

Ook Meyer, die de dag was begonnen met twee mooie overwinningen maar met een waza-ari verloor van de Israëliër Or Sasson, komt met een zevende plaats in de olympische annalen.

Dopingtest
Hij was naar Rio gekomen voor een medaille en desnoods bereid om daarvoor te sterven, sprak Meyer na afloop. Zich opladen voor de herkansingen was dan ook geen probleem, al merkte hij wel dat hij tegen een thuisfavoriet moest aantreden.

"In de pauze wilde ik gaan rusten en toen kwam er iemand aan die zei dat ik een dopingtest moest doen. Maar dat mag alleen ná de wedstrijden. Ik denk dat ze mij gewoon van de wijs probeerden te brengen, omdat het een Braziliaan is. Maar het heeft geen invloed gehad."

"Ik kan mezelf niets verwijten", vond Meyer. "In de aanloop naar de Spelen heb ik harder getraind dan ooit. Ik heb álles uit mijn vat gehaald, ik was mentaal zo sterk als een leeuw. Niets kon mij van de wijs brengen. Maar deze leeuw is nog net iets te klein. Ik moet nog krachtiger worden."

Slechts één medaille
Het olympische judotoernooi is daarmee voor Nederland uitgedraaid op een enorme teleurstelling. Liefst elf judoka's kwamen namens TeamNL op de tatami, maar alleen Anicka van Emden neemt een medaille mee naar huis. Zij vocht zich in de klasse tot 63 kilogram naar brons.
Bij de Spelen van 1988 in Seoul kwam de Nederlandse judodelegatie ook tot niet meer dan één bronzen plak, maar daarna was de oogst steevast beter.

bron (http://nos.nl/rio2016/artikel/2125128-brons-buiten-bereik-van-meyer-en-savelkouls.html)