PDA

View Full Version : Esma HassHass over haar sport, training en voeding



Body & Power
19-08-2016, 22:49
https://www.bodyenpower.nl/images/afbeeldingen/vechtsport_krachttraining/interviews/image2.JPG

Wie ben je ?
Esma "Fight Queen" hasshass.

Welke sport doe je?
Thaiboxen/Kickboxen
Kun je een mooie beschrijving geven hoe je met deze sport bent begonnen en wat je tot nu toe bereikt hebt en wat je nog wil bereiken.?
ik was een klein meisje van 11 die van 5 jarige leeftijd tot 9 erg van dansen hield tot op een dag mijn vader mij vroeg of ik niet en keer een vechtsport wou uitproberen. Als klein meisje zijnde keek ik mijn vader aan en dacht na, er ging iets stoers door me hoofd en zei met een glimlach op mijn gezicht, tuurlijk papa. De volgende dag zijn we een beetje gaan rond kijken waar we daarvoor terecht konden. Heb verschillende plekken gezien, maar het was niet waar ik thuis hoorde. Toen kwam ik bij een sportschool terecht genaamd team Ooms. Ik heb gelijk de eerste dag mee gedaan en dacht woow dit is wat ik wil. De training was onder leiding van Joey Smits.


Na de eerste dag ben ik meteen doorgereden naar een kickboks winkel voor mijn eerste handschoenen en beenbeschermers en een stoer kickboxs broekje. Elke dag dat ik moest trainen en op school zat hield ik de klok in de gaten, straks lekker trainen, ging er door mijn hoofd. Er was niks leuker dan trainen. Vanaf de eerste dag werd ik er helemaal verliefd op. Één dag zonder trainen, is één dagj niet geslaagd voor mij. Ik heb na 3/4 maanden trainen mijn eerste wedstrijd mogen vechten en nu sta ik op mijn 17 jarige leeftijd in de B klasse. Heb 3 jaar bij team Ooms getraind onder de leiding van Joey Smits. Na 3 jaar is Joey Smits een sportschool voor zichzelf begonnen. We zijn toen veder gegaan onder de naam team Smits. Op dit moment heb ik verschillende titels behaald. Ben 2x Nederlands kampioen, 1x Europees kampioen en 2x open Duits kampioen. Ik ben nu 17 jaar oud en vecht al in de B klasse. Wat ik zelf nog wil bereiken is de wereld titel binnen halen en de beste meisjes er uitslaan. Ik leef naar de top toe, want waar een wil is is een weg en daar geloof ik in !

Hoe ziet een week van training eruit voor jou ?
Ik train van maandag t/m vrijdag. Elke dag van 19.00 tot 20.30 en op zaterdagochtend hebben we een looptraining van 10.00 tot 11.00. Verder ga ik regelmatig met mijn trainer Joey Smits mee trainen in Eindhoven bij Ali Gunyar. Ook word ik begeleid met krachttrainingen. Dit doen we 2 a 3 x per week. Buiten de trainingen om doe ik ook aan pads trainingen 3 a 4 x per week en soms als er tijd over is dan ga ik ook buiten hardlopen (alleen).

Hoe belangrijk is krachtraining voor jouw in combinatie met jouw sport ?
krachttraining vind ik heel belangrijk zoals, cardio, crossfit en een stukje kracht en spier opbouw kan veel voordeel opleveren. Je kan dan meer hebben en je stoten en trappen worden een beetje harder. Dit heeft natuurlijk ook wel met techniek te maken, maar door krachttraining merk je wel dat alles net wat soepeler gaat .
Kun je een voorbeeld geven van wat je zo al aan krachtoefeningen doet?
Ik doe verschillende soorten krachtoefeningen die super zwaar zijn en waarbij ik goed begeleid wordt.

Hoe belangrijk is de juiste voeding voor jouw in combinatie met jouw sport ?
Ik Let niet altijd even goed op mijn eten, want ik ben altijd op gewicht. Natuurlijk probeer ik wel zo weinig mogelijk vetten te eten en gezond natuurlijk. In combinatie met shakes na het sporten en aminozuren voor de herstel.

Hoe ziet jouw voeding eruit als je aan het trainen bent en hou je rekening met innamen van eiwitten, vetten en koolhydraten ?
ik eet zo gezond mogelijk en ik pak proteïne shakes voor de herstel en na de trainingen aminozuren

Hoe belangrijk is het gebruik van supplementen in combinatie met jouw sport ?
Door alle zware trainingen die je spieren goed belasten is goede rust en een goed herstel moment heel belangrijk
voor mijn herstel heb ik natuurlijk voldoende rust maar ook na de trainingen gebruik ik ook proteïne shake en aminozuren zodat ik minder snel verzuurd raak in de training.

Wat zou jij jonge vechtsporters nog voor advies willen meegeven over trainging, voeding en supplementen ?
Let goed op in de trainingen en train altijd goed mee. Heb respect voor anderen en wees gedisciplineerd. Wil je de top bereiken moet je er voor gaan, niet alleen in de sportschool maar ook op school. Let goed op je eten , groentes en fruit zijn heel belangrijk. ush.

Bron: https://www.bodyenpower.nl/home/thai-boxing-mma/fighters-interviews/288-esma-hasshass-over-haar-sport-training-en-voeding