PDA

View Full Version : Mixfight in gesprek met ANDY SOUWER: Ook in het MMA een aansprekende naam worden!



payap
23-05-2017, 14:27
Als je de naam Andy Souwer hoort behoef daar eigenlijk geen uitleg bij. In het kickboksen heeft hij alles gewonnen wat er te winnen is. Hij won tweemaal de K-1 MAX, viermaal de S-Cup in Shootboxing en daarnaast nog een dozijn aan wereldtitels. Na 174 partijen in het Kickboksen (156-17-1,98KO) heeft Andy nu een nieuwe uitdaging en timmert hij aan de weg in het MMA. Na drie MMA partij in Japan zal Andy Souwer nu a.s. zaterdag 27 mei in Almere bij de WFL zijn debuut maken in Nederland op MMA regels. En voor het eerst ook de ring verruilen voor de kooi.

Mixfight sprak met deze levende legende over zijn komende MMA partij a.s. zaterdag en zijn MMA carrière tot nu toe.


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17796230_10154255205681507_8736948599601480974_n.j pg?oh=b7c1e4dc2d54c681b5df0cddeadb0490&oe=59A71CC0



Andy, je bent nu een tijd met MMA bezig en je hebt ook al een aantal partijen gevochten. Hoe gaat het met het MMA naar jou in ziens?

Het gaat steeds beter, ik heb nu drie partijen gevochten in Rizin, tegen jongens die hun sporen in de sport al hebben verdiend en die al in UFC hebben gevochten, Ik heb weliswaar 2 x verloren, maar heb wel het gevoel dat ik op het juiste spoor zit. Ik heb een ontwikkeling doorgemaakt en hoop er over een jaar echt te staan.



Wat vindt je zelf het grote verschil tussen MMA en kickboksen? Zo wel hoe je het ervaart qua trainen, wedstrijden en voorbereiding.

Ik leer elke dag bij. Het is weer gewoon opnieuw leren vechten. Je moet het vergelijken met iemand die na een ongeval weer helemaal opnieuw moet leren lopen. De helft van wat ik in het kickboksen leerde en wat mij heeft gemaakt tot wie ik als vechter ben, moet ik nu weer vergeten. De afstanden zijn anders, lange combinaties zijn moeilijk te maken en daar moest ik het altijd van hebben.



Dit jaar ben je nog niet in actie gekomen, maar verleden jaar heb je zo wel 3 kickbokspartijen gevochten als wel 3 MMA partijen (31-12-2015 rekenen we even mee). Waar ligt momenteel je focus op? MMA of Kickboksen?

Ik doe volledig MMA. Tegen Mohamed Khamal, was voorlopig mijn laatste partij in het kickboksen. Voor echte serieuze tegenstanders wil ik nog wel een keer de kickboksring instappen, maar alleen als het echt serieus is en als zij bereid zijn om in Den Bosch te knokken. Maak ik er direct een afscheidspartij van.



Volgende week zaterdag 27 mei vecht je voor het eerst een MMA partij in Nederland bij de WFL in Almere. Hoe voelt het om nu voor het eerst in eigen land te vechten op deze regels?

Dat is spannend toch? Gezonde spanning. Ik moet je zeggen ook als ik een kickbokspartij had in Nederland in het verleden was ik heel erg nerveus. Volgens mij heb ik in Nederland alleen verloren van Vesilic toen ik 19 jaar oud was en van Najim, een jaar later, maar voor de rest heb ik in Nederland nog nooit een partij verloren. Dat wil ik ook echt zo houden en ik heb nooit iemand ontlopen. Faldir Chahbari, Joerie Mes, Yodsaenklai, Mohamed Khamal, Nieky Holzken, Aussie, noem ze maar op. Dus daar ben ik wel heel erg trots op. In het MMA wil ik hetzelfde bereiken, dus ook op deze regels ga ik het uiterste uit mijzelf halen. Beginnende aanstaande zaterdag.


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18581637_1562621190415306_4996966061919942881_n.jp g?oh=c073296fceb548835e9a10cc3a739a01&oe=59A6994C



Is er al een tegenstander bekend? En zo ja wat weet je van hem?

Rene Wolfrum uit Duitsland is mijn tegenstander. Een goede Duitser die net als ik een slechte start heeft gemaakt, maar nu goed aan het trainen is. Hij heeft een Taekwondo achtergrond. Voor de rest moet ik je eerlijk zeggen dat ik hem niet zo belangrijk vind. Ik wil graag winnen en ga daar alles voor doen. Ik train er hard voor en mijn doel is om ook in het MMA een aansprekende naam te worden. In alles wat ik doe wil ik het beste uit mijzelf halen, dus dat ga ik nu ook doen.



Je MMA partijen die je tot nu heb gevochten waren, net als je kickbokspartijen, in een ring. A.s. zaterdag zal je voor het eerst in een kooi vechten ipv een ring. Hoe kijk je daar naar uit en bereidt je je daar apart op voor?

Natuurlijk trainen we op het vechten in een kooi. Maar we trainen echter niet in een kooi, dus het blijft een aparte gewaarwording. Ik heb er wel erg veel zin in. Het concept ring of kooi blijft wel gewoon hetzelfde. Er staan twee man tegenover elkaar en een van de twee moet winnen. Ik kan jou mededelen dat ik als overwinnaar uit die ring stap.



Hoe ziet jouw voorbereiding, en met wie, er voor een MMA partij uit?

Ik train met de talenten in mijn team, die trouwens ook in actie komen bij WFL: Joey Kuiten, Agy Sardari, Pieter Buist, Artur Szczepaniak, etc. Ik train ook geregeld met Lom Ali Eskew en daarnaast train ik met Germaine de Randami en Duane van Helvoirt. Ik word dus omringd door topmensen die het spelletje door en door kennen. Een goede mix van mensen die kunnen worstelen, die goed zijn in BJJ en die vanuit het kickboksen de overstap hebben gemaakt. Ik train gewoon elke dag heel hard en bereid mij, met mijn trainers Paul Lamoth en Jochem Branderhorst, voor op de ontwikkeling van mijn sterke punten.


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15747790_10154010548656507_5418460721736907496_n.j pg?oh=1e486bef48760169a463b7c37ed050de&oe=59B99697



Zijn er al partijen in het verschiet na je partij van a.s. zaterdag bij de WFL

Ja, eind juli maak ik weer mijn opwachting in RIZIN. Vervolgens doe ik hetzelfde in oktober en het einde van het jaar. Er komt wellicht nog een partij bij, maar de datum is nog niet zeker, dus daar kan ik nog niets over zeggen. Het zal waarschijnlijk wel weer in Nederland zijn.



Heb je nog een boodschap tot je fans en lezers van Mixfight.com voor a.s. zaterdag?

Ik zou het top vinden als jullie net als bij de wedstrijd tegen Mohamed Khamal in grote getallen aanwezig zijn. Het MMA in Nederland zit in de lift. We hebben sterren als Overeem, De Randamie, Mousasi, die naam hebben gemaakt in de UFC, daaronder zitten een heleboel goede atleten en we hebben een aantal kickboksers die nu hun kwaliteiten laten zien in het MMA zoals Robin van Roosmalen, Rico Verhoeven, ikzelf en een aantal anderen. Het zou top zijn als wij na een aantal jaren dominantie in het kickboksen nu Nederland ook goed op de kaart te kunnen zetten in het MMA. Dat kan alleen met jullie steun. Ik zou het te gek vinden!! OSU

O ja, en je weet het, ik doe altijd mij uiterste best en meestal levert dat spektakel op. Dus mis het niet!! Aanstaande zaterdag 27 mei: WFL MMA Topsporthal Almere.


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16142235_10154058987776507_1189350072163138050_n.j pg?oh=e452ab0d2aa657419b166fdf1be6a237&oe=59AFD1F1

Briant
23-05-2017, 22:55
Leuke partij ik ben benieuwd.

Kemal
24-05-2017, 13:13
Andy is een topper!