PDA

View Full Version : Per 1 januari 2018 start de Vechtsport Autoriteit met de volgende nieuwe regels



Wheelie
09-11-2017, 11:18
Per 1 januari 2018 start de Vechtsport Autoriteit met de volgende nieuwe regels voor de jeugdwedstrijden tot 18 jaar.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/23319269_510440182676365_3820651261824069657_n.jpg ?oh=8926ea5934a645912e9bb9d2798b34db&oe=5AA4E57E

micha
09-11-2017, 12:21
ok daar verandert wel het een en ander dan.

Wheelie
09-11-2017, 13:14
Historisch: verbod op trappen en stoten naar het hoofd voor vechtsporters onder de 18

Nov 9, 2017 Vanaf 1 januari 2020 is het voor kickboksers, thaiboxers en MMA beoefenaren onder de 18 jaar in Nederland niet langer toegestaan te trappen en stoten naar het hoofd. De Nederlandse Vechtsportautoriteit voert deze maatregel per 1 januari aanstaande gefaseerd in.


Per 1 januari 2018 geldt dit verbod voor jongeren onder de 16 jaar en per 1 januari 2019 voor de jongeren onder de 17 jaar.
Trappen en stoten naar het hoofd is schadelijk voor de gezondheid van vechtsporters. Onderzoek naar de gezondheidseffecten wijst uit dat niet alleen een knock-out leidt tot hersenschade, maar dat ook het keer op keer raken van het hoofd de hersenfunctie aantast. B

De Vechtsportautoriteit heeft gekozen voor een leeftijdsgrens van 18 jaar omdat de leeftijd is waarop jongeren voor de wet zelf verantwoordelijk zijn voor hun keuzes en geacht worden de consequenties van hun beslissingen te overzien. Bovendien wijzen medici erop dat (frequente) hersenschuddingen op jonge leeftijd nog schadelijker is dan op latere leeftijd, omdat juist op jonge leeftijd de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn.

De Vechtsportautoriteit houdt toezicht op de handhaving van deze maatregel door vechtsportgala's te bezoeken. Daarnaast komt zij in actie op basis van meldingen. Gemeenten wordt geadviseerd alleen evenementenvergunningen af te geven aan organisatoren die zich onder meer aan deze maatregel houden. Dit is nodig omdat verschillende bonden en organisatoren uiteenlopende regels en leeftijdsindelingen hanteren.

De Vechtsportautoriteit is begin 2017 opgericht om de full contact vechtsportsector gezonder, veiliger en kwalitatief sterker te maken. Hiervoor is met vechtsportbonden en gemeenten een serie maatregelen voorbereid, zoals één digitaal wedstrijdboekje voor alle vechtsporters, een richtlijn voor de organisatie van vechtsportevenementen ('gala's) en een licentiesysteem.

Ringarts en bestuurslid Bas Pijnenburg: "Dit is een historische stap voor het kickboksen, thaiboksen en MMA in Nederland. Wij zijn sinds jaar en dag het land van de grote vechtsportkampioenen, maar hebben ook een verantwoordelijkheid als gidsland in de ontwikkeling van deze sporten. Die maken we hiermee waar door de gezondheid van sporters voorop te stellen."



Ernesto Hoost, voormalig viervoudig K1 – kampioen: "Het is goed dat er eindelijk één lijn wordt getrokken tussen verschillende organisaties die zich met wedstrijden en regels bezig houden. Ik ben pas op mijn 18e begonnen met wedstrijden en toch uitgegroeid tot meervoudig wereldkampioen. Het is maar de vraag of dat gelukt was als ik voor die tijd tegen klappen op mijn hoofd was aangelopen".

Briant
09-11-2017, 13:51
Wat raar is is dat Tae kwondo en karate niet zijn mee genomen hier in. Daar kun je ook een flinke klap tegen het hoofd oplopen.

RedDawn
09-11-2017, 15:31
Goed bezig!

Eindbaas
09-11-2017, 18:36
Met Teakwondo en Karate doe je aan punten tikken. Ik heb als jochie vroeger ook wedstrijden gedraaid in het karate, het is gewoon tikkertje spelen. Stelt niks voor. Zodra je tegenstander te hard slaat op het hoofd wordt je gelijk gediskwalificeerd!

Maar ik vind het wel goed voor de jeugd tot 18 jaar.. Voor de beginnende wedstrijd jeugd zal het een extra zetje zijn om wat makkelijker in de ring te stappen als je weet dat je niet k.o geslagen wordt op het hoofd. Maar op het lichaam mag je nog wel hard stoten en trappen. Alleen maar goed.

uutje
09-11-2017, 18:42
Met Teakwondo en Karate doe je aan punten tikken. Ik heb als jochie vroeger ook wedstrijden gedraaid in het karate, het is gewoon tikkertje spelen. Stelt niks voor. Zodra je tegenstander te hard slaat op het hoofd wordt je gelijk gediskwalificeerd!

Maar ik vind het wel goed voor de jeugd tot 18 jaar.. Voor de beginnende wedstrijd jeugd zal het een extra zetje zijn om wat makkelijker in de ring te stappen als je weet dat je niet k.o geslagen wordt op het hoofd. Maar op het lichaam mag je nog wel hard stoten en trappen. Alleen maar goed.
of het moet full contact karate zijn..

micha
09-11-2017, 18:47
mijn zoon is net 16 betekent dit nu dat hij pas op zijn 18e "full contact"mag vechten of valt hij nog onder de oude regels?

e-type
09-11-2017, 20:07
mijn zoon is net 16 betekent dit nu dat hij pas op zijn 18e "full contact"mag vechten of valt hij nog onder de oude regels?


Jouw zoon valt nu dus bij kinderen onder de 17, in 2019 bij kinderen onder de 18, dus hij zal tot zijn 18e inderdaad nog onder de oude regels vallen.


Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom ze dit niet direct invoeren voor alle leeftijdscategorien.

micha
09-11-2017, 20:25
ok thanks dekking hoog dus:)

e-type
09-11-2017, 20:34
ok thanks dekking hoog dus:)


hahaha.

Bromios
09-11-2017, 20:38
of het moet full contact karate zijn..Bij full contact karate mag je niet slaan op het hoofd, alleen trappen. Daarom staan ze vaak heel dicht op elkaar met de dekking laag. Niet echt natuurlijk vind ik.

Ik ben gematigd enthousiast over de ingevoerde regels. Je leert jeugd aan om met de dekking laag te vechten volgens mij want het heeft geen enkele zin je dekking hoog te houden. Vervolgens word je 19 en trappen ze je kop er af terwijl jij met je handen bij je middel staat. Maar een goede zaak dat ze regels invoeren.

Daarnaast; is elke sportschool in Nederland verplicht zich hier aan te houden ? Of alleen degenen die lid zijn van de FOG ?

Eindbaas
11-11-2017, 00:18
Je kan altijd nog wedstrijden draaien in België daar mag het nog.

appelsap
11-11-2017, 03:19
Met Teakwondo en Karate doe je aan punten tikken. Ik heb als jochie vroeger ook wedstrijden gedraaid in het karate, het is gewoon tikkertje spelen. Stelt niks voor. Zodra je tegenstander te hard slaat op het hoofd wordt je gelijk gediskwalificeerd!

Maar ik vind het wel goed voor de jeugd tot 18 jaar.. Voor de beginnende wedstrijd jeugd zal het een extra zetje zijn om wat makkelijker in de ring te stappen als je weet dat je niet k.o geslagen wordt op het hoofd. Maar op het lichaam mag je nog wel hard stoten en trappen. Alleen maar goed.

Weet niet of ze inmiddels de regels veranderd hebben, maar toen ik nog wedstrijden deed mocht je bij een aantal karate stijlen vol op het hoofd trappen en knieen. WTF Teakwondo is/was ook gewoon full contact met trappen naar het hoofd. Dus op zich niet gek dat hier een opmerking over gemaakt wordt.

Goede stap.

killroy
11-11-2017, 11:03
Het voorop stellen van de veiligheid van de jeugd word niet door iedereen gewaardeerd. Op Facebook zijn ze een petitie gestart om de nieuwe regels te herzien.

Met argumenten als: er zijn hoofdkapjes (waarvan iedereen ondertussen weet dat het niet helpt tegen stoten/trappen), er is een bond, ringarts O ja, komt ie 😁☝🏽‘We kunnen de handdoek gooien als het te erg wordt’

Triest en komisch tegelijk!

Eindbaas
11-11-2017, 11:44
Zie de negatieve comments ook voorbij komen over deze nieuwe regels op FB inderdaad.
Maar die Vechtsportautoriteit voor het Kickboksen/MuayThai/Mma is toch niet zomaar in het leven geroepen door de overheid?
De mensen die macht hebben in deze sport disciplines met hun bonden, kampioenschappen gordels en certificaten die als warme broodjes over de toonbank gingen hadden toch zelf ook meerdere kansen om de sport veiliger en toegankelijker te maken voor de jeugd?

Ik lees ook dat sportschool houders bang zijn dat er minder leden zullen zijn, dat de jeugd van NL in de toekomst niet mee zal doen in de wereld top en dat top talenten te kort wordt gedaan want men mag niet op hoofd slaan tot je 18de.. en in andere landen wel.
Talent heb je of je hebt het niet. Maar je moet nog steeds als jonge talentvolle vechter jezelf blijven motiveren, ontwikkelen en hard werken. Dekking hoog houden zal je altijd wel gewoon leren bij de betere gyms ook voor je 18de.
Ik ben benieuwd wat die petitie zal brengen.

fifi23
11-11-2017, 13:39
Hoe zit het met Boksen dan eigenlijk?
Zie ik er niet bij staan. Of zijn daar al van dit soort regels?

killroy
11-11-2017, 13:42
Ach, in de gym kun je ze wel degelijk naar het hoofd laten werken vanaf een jaar of 15/16. Het gaat immers alleen om de wedstrijd, toch?

Ik vind het prima, maar 16jr had ik ook goed gevonden. In het voetbal bijv zijn 16jarige soms ook al klaar voor het grote werk...voorbeelden zat. Maar idd al die bonden met vaak veel prutsers ertussen die maar wat aankloten heeft de sport geen goed gedaan.

Moet zeggen dat de mensen die perse willen dat kids van 10jr in een ring vol op het hoofd gaan vaak zelf ook van een bedenkelijk niveau zijn. Als je een beetje logisch nadenkt, is dit alleen maar goed voor de sport en vooral voor de veiligheid van kids die vol in ontwikkeling zijn en dus geen klappen op het hoofd moeten krijgen.

Mattie73
11-11-2017, 15:17
RIP Nederlands Kickboksen 😢

Wij waren ooit de beste van de wereld. De afgelopen jaren zijn we her en der al ingehaald door Oostblok landen. En deze maatregel zal ons helemaal de nek om draaien.

Mattie73
11-11-2017, 15:21
Effe een willekeurig voorbeeld voor de voorstanders van deze belachelijke maatregel: Chahid Oulad el Hadj was op z’n 16e al A-klasser die tegen de NL top vocht en op z’n 18e vocht hij tegen de wereldtop.

DENKEN JULLIE DAT HIJ DIT HAD KUNNEN BEREIKEN ALS DEZE MAATREGEL DESTIJDS BESTOND?

appelsap
11-11-2017, 16:29
RIP Nederlands Kickboksen 😢

Wij waren ooit de beste van de wereld. De afgelopen jaren zijn we her en der al ingehaald door Oostblok landen. En deze maatregel zal ons helemaal de nek om draaien.

Misschien zijn we wat meer begaan met het welzijn van de maatschappij en gezondheid van onze kinderen.

Leden argument lijkt me BS. Zou wel eens willen weten wat het percentage van wedstrijdvechters tussen de 16 en 18 is, in een bepaalde sportschool. En wat dan niet komt als ze in die leeftijd niet naar het hoofd mogen stoten/trappen. Als je het als sportschoolhouder daarvan moet hebben dan ga je sowieso failliet.

En hadden talenten die nu op hun 16e A klassers waren anders ook hetzelfde bereikt. Geen idee. Misschien op een later moment. Misschien niet. Misschien dat het hen op een latere leeftijd wel helpt dat ze 3 jaar niet hard op hun hoofd geraakt zijn op een moment dat hun hersenen nog niet eens volgroeid waren.

Lees een paar onderzoeken naar CTE (in het American Football). Schrik je wel van denk ik.

Eenieder is vrij om te kiezen welke sport ze beoefenen, en ik ben bang dat ik na 20 jaar ook wel wat schade heb opgelopen, maar het lijkt me niet slecht om als basis voor trappen/stoten naar het hoofd 18 ( meestal uitgegroeid en juridisch gezien volwassen).

Eindbaas
11-11-2017, 19:02
http://www.petitie24.nl/petitie/1316/tegen-nieuwe-regels-van-de-vechtsport-autoriteit-

e-type
11-11-2017, 20:24
Wij waren ooit de beste van de wereld. De afgelopen jaren zijn we her en der al ingehaald door Oostblok landen. En deze maatregel zal ons helemaal de nek om draaien.


Oww, dus we zijn al ingehaald. Dan kan deze maatregel geen kwaad dus. Nou mooi, dan maar in naam van bescherming van kinderen. Ook wat waard.

Prima maatregel verder.

lukashenko
12-11-2017, 20:42
Effe een willekeurig voorbeeld voor de voorstanders van deze belachelijke maatregel: Chahid Oulad el Hadj was op z’n 16e al A-klasser die tegen de NL top vocht en op z’n 18e vocht hij tegen de wereldtop.

DENKEN JULLIE DAT HIJ DIT HAD KUNNEN BEREIKEN ALS DEZE MAATREGEL DESTIJDS BESTOND?
hoe gaat het nu met hem en zijn gezondheid .. want ik denk oook dat hij opgedraait is op te vroege leeftijd

Bromios
12-11-2017, 20:53
Jankerds heb je overal. Over welke regel dan ook. Dit gaat op zich wel werken en elk beschaafd land gaat volgen. In Thailand en de meeste oostblok landen is de levensverwachting niet zo hoog als ik Nederland dus het is lastig te bepalen wat de impact is yov die landen.

Die jankerds hebben er ook zelf voor gezorgd dat Nederland zijn leidende positie is kwijtgeraakt door te marchanderen met regels en titels. Heeft niks met deze regel te maken.

Ook zijn er in Nederland maar een paar vechtsporters die zich financieel binnen kunnen knokken dus de meesten moeten na hun actieve carriere nog een jaart of 40 a 50 het arbeidsproces in. Best lekker als je dat kan doen zonder al teveel schade.

Nu word het alleen zaak om te zorgen dat sportscholen zich er ook aan gaan houden. Dat kan alleen door gemeentes goed te informeren en die te laten handhaven bij overtreden van de regels. Niet door boetes maar gewoon de tent een paar weken dicht. Vergunning tijdelijk intrekken oid.

RedDawn
13-11-2017, 16:17
http://www.petitie24.nl/petitie/1316/tegen-nieuwe-regels-van-de-vechtsport-autoriteit-


Dat er ouders zijn die deze petitie ondertekenen ondertekenen. Wie laat er zijn kind van onder de 10 jaar in de ring vechten?! Nota bene met stoten en trappen naar het hoofd!

We wonen toch niet in Thailand?

RedDawn
13-11-2017, 16:18
Jankerds heb je overal. Over welke regel dan ook. Dit gaat op zich wel werken en elk beschaafd land gaat volgen. In Thailand en de meeste oostblok landen is de levensverwachting niet zo hoog als ik Nederland dus het is lastig te bepalen wat de impact is yov die landen.

Die jankerds hebben er ook zelf voor gezorgd dat Nederland zijn leidende positie is kwijtgeraakt door te marchanderen met regels en titels. Heeft niks met deze regel te maken.

Ook zijn er in Nederland maar een paar vechtsporters die zich financieel binnen kunnen knokken dus de meesten moeten na hun actieve carriere nog een jaart of 40 a 50 het arbeidsproces in. Best lekker als je dat kan doen zonder al teveel schade.

Nu word het alleen zaak om te zorgen dat sportscholen zich er ook aan gaan houden. Dat kan alleen door gemeentes goed te informeren en die te laten handhaven bij overtreden van de regels. Niet door boetes maar gewoon de tent een paar weken dicht. Vergunning tijdelijk intrekken oid.

x2!

Eerst 40 jaar er zelf een zooi van maken en dan lopen schreeuwen als de overheid er genoeg van heeft en ingrijpt. Zucht!

Muay Thai Addict
15-11-2017, 13:24
Bad news for those who are under 18 years of age.

A-team
15-11-2017, 17:40
hoe gaat het nu met hem en zijn gezondheid .. want ik denk oook dat hij opgedraait is op te vroege leeftijd

Dit dus!

Wheelie
16-11-2017, 16:30
51 pagina's
Handreiking gemeentelijk beleid regulering vechtsportgala's


http://mixfight.com/uploads/images/Arianny/Vechtsportautoriteit/Handreiking_gemeentelijk_beleid_regulering_vechtsp ortgalas.pdf