PDA

View Full Version : Interview Joop Kasteel



CDW
20-10-2018, 22:09
Door Cody Diego Wattimena


Meer dan 10 jaar geleden geleden ging ik mijn eerste interview ooit doen. De man die ik wilde interviewen, was Joop Kasteel.
Ik sprak hem aan op een RINGS gala in de Vechtsebanen. Toch een beetje zenuwachtig om die grote beer aan te spreken nam hij gelijk alle zenuwen weg door te zeggen dat hij het een hele eer vond om geïnterviewd te worden. We spraken af dat ik bij hem thuis zou komen en we daar het interview gingen houden. Ik vond hem al een held door alle dikke partijen die hij had gevochten, bleek het ook nog eens 1 van de aardigste mensen te zijn die ik ooit in mijn leven heb ontmoet.

Wat was het dan ook schrikken toen ik Joop een paar maanden geleden op TV zag bij de docu over KOPS gym. Ik had wel gehoord dat Joop ziek was, maar het was in mijn gedachten niet goed blijven hangen. De maanden erna probeerde ik overal een beetje te kijken of ik ergens kon vinden hoe het nu met Joop ging. Nergens kon ik iets vinden, vandaar dat ik zelf contact heb gezocht met Joop en hem heb gevraagd om een interviewtje. Ook nu, ruim 10 jaar later, wilde hij graag zijn verhaal doen.

Alle respect gaat naar Joop, dat hij zeer openhartig verteld over zijn strijd van de afgelopen jaren.

Als eerst natuurlijk de vraag hoe gaat het nu met je?
Het gaat nu erg goed, de stamcellen lijken hun werk te doen. Ik zit nu op 1 jaar na de transplantatie, dat is een mooi punt maar dan ben je er nog niet.

Je had de ziekte MDS. Kun je vertellen wat voor een ziekte dat is en hoe je daar achter bent gekomen?
MDS is Myelo Dysplastisch Syndroom. Dit houdt in dat je lichaam, je beenmerg, niet is staat is om goed bloed aan te maken. Ik kwam er achter na een lange zoektocht. Ik werd ineens ziek in augustus 2013. Enorm moe maar ook van slag. Het lukte echter maar niet om de oorzaak te vinden, er zijn erg veel fouten gemaakt door o.a mijn huisarts en ook Prescan, ze zagen niets! Een vriend, Dr. Frederik van Oosterom heeft mij uiteindelijk naar het tropencentrum in het AMC gestuurd.

Ik wil hierbij nogmaals Frederik bedanken, door hem ben ik op het juiste spoor gekomen. Frederik is zelf ook oud MMA-atleet, heeft zelf ook in Japan gevochten dus wel een mooie gedachte.

In het AMC ging alles snel, de dame van het tropencentrum handelde snel en stuurde mij na 1 bezoek al door naar Oncologie. Daar was men wel scherp en nam men direct een beenmergpunctie af. De meest verschrikkelijke ingreep die je maar kan bedenken maar daar vond men wel de MDS, helaas met de variant die altijd leukemie wordt..

Dan wordt er later inderdaad leukemie bij je geconstateerd. Hoe kwam die klap bij jou aan?
Inderdaad, leukemie dus. Het klinkt gek maar de klap ging wel. Ik ben op dat vlak mentaal erg sterk, niet bang. Om je een voorbeeld te geven; de dame in het tropencentrum dacht eerst aan HIV, daar was ik wel bang voor!! De week wachten na die test was een ramp. Ik ben natuurlijk jaren met bloed e.t.c. in aanraking geweest dus het had gekund, maar voor kanker ben ik nu eenmaal niet zo bang. Ik moet er wel bij zegen dat als het terug zou komen,, ik wel bang zou zijn. Die chemo's zijn zo’n ramp.

Wat ik heb begrepen is dat je in de strijd enorme diepen dalen hebt gekend en dat je door God’s hulp die dalen hebt kunnen nemen. Is het geloof iets waar je een enorme steun aan hebt gehad?
Ik heb enorme diepe dalen gekend, en heb alleen door God’s hulp kunnen winnen want eigenlijk kunnen wij mensen dit niet. Die dalen zijn zo onvoorstelbaar diep, het is niet te doen en ik snap nu nog niet dat ik hier weer zit. Ik heb dus een enorme steun aan mijn geloof gehad. Ik ben in mijn hoofd altijd wel een vechter geweest, in het echt ook trouwens, na een keer neergaan stond ik altijd weer op. Dat heb ik tijdens en na de chemo wel 100 keer gedaan, opstaan na weer een val.

Kun je vertellen wat voor een behandelingen je hebt moeten ondergaan tegen de leukemie en wat dat met je heeft gedaan?
Ik heb 3 keer een chemo gehad en op 9 november 2017 heb ik de stamcellen van mijn zus gehad, die zitten er nu dus bijna een jaar in. Dat is een marker want op 100, 200, 365 dagen en 2 jaar zijn de peilpunten vastgesteld. Hoe langer je stamcellen lekker blijven zitten, des te groter is je kans dat het goed blijft.

Het heeft enorm veel gedaan maar vooral ook veel goeds. Ik ben fijne mensen beter gaan leren kennen en heb nu nog diepere vriendschappen. Van de honderden mensen die beloofden te helpen in de periode is er maar 1 door de mand gevallen, mooi toch, ben ik er gelijk vanaf. Het klinkt gek maar ik ben wijzer geworden, en niet zo’n beetje ook. Echt, ik overzie alles beter. Maak me totaal niet druk, ik sta er gewoon boven. Wat mensen vinden maakt me niet uit en als er bijvoorbeeld problemen op het werk zijn, los ik ze simpel op. Echt een prettig gevoel om je zo wijs te voelen en te zijn.

Wat is op dit moment de status en hoe ziet de komende periode ervoor je uit?
Mijn status is dat ik in een geweldige relatie zit, ook die heeft de test doorstaan. Daarnaast weeg ik alweer 110 kilo en deel ik toch ook mijn kennis m.b.t. voeding en kanker, want dat heeft me ook erg veel kracht gegeven. Dat vinden de artsen ook, mijn voeding heeft me ook echt op de been gehouden. Ik schrijf momenteel een boek over mijn leven, en natuurlijk komt onze sport aan bod, ik ben en blijf een vechter, maar het wordt geen vechtsportbroek. Het is meer om patiënten en toekomstige patiënten te helpen en te steunen. Ik denk dat het een prachtig boek wordt, Ik doneer de gehele opbrengst aan het AMC. Daarnaast train ik hard en werk ik aan mijn herstel. Ik heb een eigen PT gym en langzaam wil ik daar ook kankerpatiënten gaan ontvangen, ik sta op punt om leraar “trainen met kanker” te worden. Trainen met kanker staat hoog in het vaandel in het AMC, er is daar ook een aparte ruimte met altijd 2 therapeuten waar je lekker kan sporten, voor, tijdens en na de chemo. Hoewel het tijdens en na de chemo niet echt op trainen lijkt. Bij de gym komen vanaf je afdeling is al een hele klus.

Dit jaar starten de opnames voor Baantjer, de speelfilm en daar heb ik ook een leuke rol in. Ook daar bereid ik me op voor want naast de tekst goed leren, wil ik er natuurlijk zo goed mogelijk uitzien. Ik ben er niet uit om een top-acteur te worden maar met enige regelmaat leuke rollen spelen wil ik blijven doen dus de spiertjes moeten op spanning staan.

We kennen je natuurlijk als een vechter die vaak is neergegaan maar telkens weer opstond en voor het hoogst haalbare ging. Zijn er nu nog (behalve het verslaan van de ziekte) dromen die je wilt uit laten komen?
Dromen heb ik altijd maar er zijn er al zoveel uitgekomen. Ik leef en heb een fantastische vrouw. Daarnaast heb ik een lieve familie en hordes vrienden. Dat is een rijkdom die niet voor te stellen is. Natuurlijk wil ik ook gewoon weer veel gaan reizen, ik wil nog zoveel zien. Ik leef altijd al zoals ik wil leven, ook dat is rijkdom. Alles wat ik doe is leuk. Vergeet niet dat ik een geweldige tijd als vechter heb meegemaakt. Ik pluk daar nu nog steeds de vruchten van want mijn gym, mijn lessen, de film en mijn vriendenkring bestaat voor 75% uit vechtsporters.

Verder moet en zal ik genezen.


Ik wil de lezers van mixfight.nl de groeten doen, ik kijk nog steeds bijna elke dag mee dus ben ook heel blij met dit interview.

Het klinkt oubollig mannen maar werk zo hard als je kan, en ga gewoon je dromen achterna.

Degene die zegt dat je het niet redt is zelf bang…

JK.

BIG Lebowski
20-10-2018, 22:43
Topvent en mooi interview. Klasse!

micha
20-10-2018, 22:46
thanks. Je bent een topper Joop en een voorbeeld voor velen.

Sadix
20-10-2018, 22:55
respect Joop!

R.D.N
20-10-2018, 23:08
Strijder die Joop.
Topvent en gelukkig gaat het weer goed.

K-1sunstarr
21-10-2018, 00:45
Joop je bent een TOPPER

Eindbaas
21-10-2018, 09:39
Respect voor Joop! Thanks voor het interview.

Richelieu
22-10-2018, 01:38
Thanks voor het interview

Willem033
22-10-2018, 07:16
Een echte strijder uit me stadje Amersfoort.
Succes Joop!!!

e-type
22-10-2018, 15:30
‘k ben benieuwd naar het boek. Leuk interview, mooie open antwoorden. Top!

my2cents
23-10-2018, 01:48
Mooi interview. Ik ga je Boek kopen iig!

Robvandee
24-10-2018, 11:54
Mooi intervieuw, succes Joop!

remco pardoel
28-10-2018, 22:34
Mooi interview en Joop is een mooi mens

RedDawn
29-10-2018, 10:57
Zou mooi zijn als Joop Kasteel zijn acteercarriere verder kan uitbouwen. Hij had toch bijna de rol gehad van die grote Duitser in Gladiator?