PDA

View Full Version : GOAT Criteria



CombatGuy
26-05-2020, 07:40
Er zijn laatst weer wat GOAT discussies ontstaan in MMA wereld. Ieder bepaald zijn GOAT aan de hand van het kijken naar een combinatie van criteria. Wat zijn volgens jullie de meest zwaarwegende criteria in het bepalen van jullie GOAT, en waarom? Mijn huidige criteria op volgorde:

1. dopingvrij in USADA tijdperk tijdens primetime
2. aantal duidelijke overwinningen tegen prime + kwaliteitstegenstanders
3. aantal duidelijke verliezen tijdens primetime tegen tegenstanders van zelfde of lagere gewichtsklasse
4. finishing rate tegen top 5
5. lengte van heerschappij tegen prime + kwaliteitstegenstanders
6. totaal duidelijke win-loss record, exclusief gelijkwaardige decision partijen
7. win-loss record tegen prime + kwaliteitstegenstanders in hogere gewichtsklasse
8. aantal titels verdedigd
9. dopingvrij in USADA tijdperk ná primetime
10. dopingvrij vóór USADA tijdperk

Één wat naar mijn mening zeker is: mocht Khabib winnen tegen Gaetjhe en daarna stoppen, dan zal hij onbetwist de GOAT worden.

Goofy
10-06-2020, 20:15
Een aantal jaar geleden zou ik hebben gedacht dat Anderson Silva de goat was.
Maar nu vind ik eigenlijk niet dat er een goat bestaat. Een beetje vergelijkbaar met de p4p ranking, dat vind ik ook bullshit.

Ik denk wel dat je per gewichtsklasse een "beste vechter ooit" kan hebben.
Zoals anderson silva op mw, gsp op ww en ik denk dan toch fedor op hw.
Maar zolang alles in heel veel verschillende gewichtsklasses is opgedeeld vind ik zelf niet dat je echt van een goat kunt spreken.

FREE MURRAY
11-06-2020, 02:00
Badr Hari zoiezo GOAT. Geef hem 6 weken of 1,5 maand en hij slaat je KO.

Goofy
11-06-2020, 10:08
Badr Hari zoiezo GOAT. Geef hem 6 weken of 1,5 maand en hij slaat je KO.

Slaat ie mij KO?? Daar heeft ie denk ik niet zo veel tijd voor nodig ;)

Maar als je kijkt naar wie de beste was in kickboksen zwaargewicht, dan denk ik zelf dat ik Aerts en schilt toch boven hari zou zetten ;)

CombatGuy
11-06-2020, 11:37
Een aantal jaar geleden zou ik hebben gedacht dat Anderson Silva de goat was.
Maar nu vind ik eigenlijk niet dat er een goat bestaat. Een beetje vergelijkbaar met de p4p ranking, dat vind ik ook bullshit.

Ik denk wel dat je per gewichtsklasse een "beste vechter ooit" kan hebben.
Zoals anderson silva op mw, gsp op ww en ik denk dan toch fedor op hw.
Maar zolang alles in heel veel verschillende gewichtsklasses is opgedeeld vind ik zelf niet dat je echt van een goat kunt spreken.

Maar je kan toch kijken als we het hebben over de p4p naar welke kandidaat het meest indrukwekkend heeft gepresteerd?

FREE MURRAY
11-06-2020, 13:03
Slaat ie mij KO?? Daar heeft ie denk ik niet zo veel tijd voor nodig ;)

Maar als je kijkt naar wie de beste was in kickboksen zwaargewicht, dan denk ik zelf dat ik Aerts en schilt toch boven hari zou zetten ;)

Ja maar das niet erg.

Goofy
11-06-2020, 16:46
Maar je kan toch kijken als we het hebben over de p4p naar welke kandidaat het meest indrukwekkend heeft gepresteerd?

Volgens mij was de definitie van p4p een beetje zoals " als alle vechters hetzelfde zouden wegen, wie zou dan van hun allen het best zijn" .
Ik denk zelf niet dat daar echt iets over te zeggen is. b.v. demetrious johnson stond heel lang p4p 1e, maar als heavyweight omgerekend, dan zou ie nauwelijks vooruit komen.
En om te kijken wie er het meest indrukwekkend gepresteerd heeft, is denk ik ook niks over te zeggen. Ze vechten allemaal in andere gewichtsklasse, hebben totaal andere tegenstanders. en soms is geluk hebben ook wel een dingetje in mma denk ik. Dan kan je prestatie op papier beter lijken dan het eigenlijk is.

Tony Galento
11-06-2020, 18:00
Badr Hari zoiezo GOAT. Geef hem 6 weken of 1,5 maand en hij slaat je KO.

Hij ging ook wel eens neer hoor, en hard ook.

Tony Galento
11-06-2020, 18:03
Er zijn laatst weer wat GOAT discussies ontstaan in MMA wereld. Ieder bepaald zijn GOAT aan de hand van het kijken naar een combinatie van criteria. Wat zijn volgens jullie de meest zwaarwegende criteria in het bepalen van jullie GOAT, en waarom? Mijn huidige criteria op volgorde:

1. dopingvrij in USADA tijdperk tijdens primetime
2. aantal duidelijke overwinningen tegen prime + kwaliteitstegenstanders
3. aantal duidelijke verliezen tijdens primetime tegen tegenstanders van zelfde of lagere gewichtsklasse
4. finishing rate tegen top 5
5. lengte van heerschappij tegen prime + kwaliteitstegenstanders
6. totaal duidelijke win-loss record, exclusief gelijkwaardige decision partijen
7. win-loss record tegen prime + kwaliteitstegenstanders in hogere gewichtsklasse
8. aantal titels verdedigd
9. dopingvrij in USADA tijdperk ná primetime
10. dopingvrij vóór USADA tijdperk

Één wat naar mijn mening zeker is: mocht Khabib winnen tegen Gaetjhe en daarna stoppen, dan zal hij onbetwist de GOAT worden.

Dopingvrij als in niet betrapt.

Als we jouw redenatie volgen is Rocky Marciano onbetwist de GOAT van het boksen.

Goofy
11-06-2020, 22:25
Dopingvrij als in niet betrapt.

Als we jouw redenatie volgen is Rocky Marciano onbetwist de GOAT van het boksen.


Ik begrijp zelf punt 1 wel denk ik.
Vergelijkbaar met armstrong in wielrennen. Hij werd als de beste ooit gezien,
maar toen werd hij betrapt op doping. En dat was zo een smet op zijn carriere dat
wat ie allemaal bereikt heeft er niet meer toe deed. ;)

Briant
11-06-2020, 22:41
Letterlijk iedereen gebruikte in de tijd van Armstrong. Hij was alleen zo zwaar de Sjaak omdat hij de kampioen was. Als iedereen gebruikt is doping geen vals voordeel meer. Zo sta ik er in.

FREE MURRAY
11-06-2020, 23:42
Als je de ring in stapt ben je GOAT. Eens of oneens?

Het is soms leven en dood. Gladiators zijn het. Respect for all fighters.

Overigens er is maar 1 echte GOAT Muhammed Ali.

Eindbaas
12-06-2020, 01:34
GOAT voor de vechtsporten die ik volg:

HW Boksen: Muhammed Ali, legendarische partijen neergezet. Over 100 jaar hebben ze het nog steeds over deze legende.

HW kickboksen: Sem Schilt, eindbaas die moeilijk te verslaan was. 4x K1 GP champ en 1× GLORY GP champ.

HW MMA: Ik wil Jon Jones naar het zwaargewicht divisie zien en als hij daar Stipe en Ngannou kan verslaan dan is hij de GOAT voor mij. Voorlopig ben ik er nog niet over uit welke MMAer de GOAT is.

Andere sporten die ik volg:

Voetbal: Christiano Ronaldo. Kijk naar zijn cv, bij drie wereld top clubs gepresteerd, Manchester United, Real Madrid en Juventus. Europees kampioen met Portugal.
Bodybuilding: Ronnie Coleman 8× Mr Olympia en tig prof wedstrijden er naast gewonnen zoals de Arnold Classic.
Strongman: Mariusz Pudzianowski 5x wereld kampioen en 6x Europees kampioen.

Tony Galento
12-06-2020, 01:38
Ik begrijp zelf punt 1 wel denk ik.
Vergelijkbaar met armstrong in wielrennen. Hij werd als de beste ooit gezien,
maar toen werd hij betrapt op doping. En dat was zo een smet op zijn carriere dat
wat ie allemaal bereikt heeft er niet meer toe deed. ;)

Merckx, Hinault, Anquetil, Fignon, ze gebruikten allemaal. De kleine renners trouwens ook.

Eindbaas
12-06-2020, 01:39
Bijna iedereen gebruikt in de top sport en in het wielrennen hoort het er gewoon bij.

CombatGuy
12-06-2020, 01:57
Vaak wordt GSP genaamd als GOAT voor MMA maar ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat Anderson Silva iets veel meer indrukwekkends heeft neergezet dan hem. GSP had enorm veel decision wins, waarvan hij ook duidelijk verloren had (Hendriks).

Tony Galento
12-06-2020, 02:02
Vaak wordt GSP genaamd als GOAT voor MMA maar ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat Anderson Silva iets veel meer indrukwekkends heeft neergezet dan hem. GSP had enorm veel decision wins, waarvan hij ook duidelijk verloren had (Hendriks).

Silva is mijn type vechter niet maar hij is volgens mij wel degene die het meeste aanspraak kan maken op de titel GOAT.

FREE MURRAY
12-06-2020, 02:45
Fedor, Khabib, Jones GOAT

CombatGuy
12-06-2020, 03:56
Fedor, Khabib, Jones GOAT

Khabib zou ik nu nog niet willen noemen aangezien hij nog bezig is en nog een grote contender moet verslaan. Maar mocht hij Gaethje verslaan en met pensioen gaan dan zou ik hem zonder twijfek de GOAT noemen.

Goofy
15-06-2020, 15:11
Khabib zou ik nu nog niet willen noemen aangezien hij nog bezig is en nog een grote contender moet verslaan. Maar mocht hij Gaethje verslaan en met pensioen gaan dan zou ik hem zonder twijfek de GOAT noemen.

Wat mij betreft zijn er wel vechters die heel wat meer bereikt hebben dan khabib nu. GOAT slaat nergens op wat mij betreft
Maar Ik denk wel dat je hem de beste lightweight ooit kan noemen in mma wanneer hij van gaethje wint ;)

CombatGuy
15-06-2020, 15:31
Wat mij betreft zijn er wel vechters die heel wat meer bereikt hebben dan khabib nu.

Maar mocht hij Gaethje verslaan en met pensioen gaan, wie zou je dan nog boven Khabib plaatsen?

FREE MURRAY
15-06-2020, 18:33
Gaethje is toch geen partij voor Khabib. Denk dat Ferguson een moeilijkere vechter is voor Khabib dan Gaethje. Heeft met vechtstijl te maken. En Gaethje is ook nog eens een trainingsmaatje geweest van Khabib hij weet hij gaat niet winnen. Wil Khabib vs Ferguson en Gaethje vs Connor zien. Winnaars tegen elkaar.

largo0
18-06-2020, 21:41
Wat is het verschil tussen legend en goat? Er zijn veel legends maar bijna geen GOATS.

Muhammed Ali is iemand die zowel maatschappelijk als in de sport zoveel teweeg heeft gebracht. Een echte GOAT.

Knoopwafel
20-06-2020, 04:19
Gaethje is toch geen partij voor Khabib. Denk dat Ferguson een moeilijkere vechter is voor Khabib dan Gaethje. Heeft met vechtstijl te maken. En Gaethje is ook nog eens een trainingsmaatje geweest van Khabib hij weet hij gaat niet winnen. Wil Khabib vs Ferguson en Gaethje vs Connor zien. Winnaars tegen elkaar.

Hoe weet je nou of Gaethje geen partij voor Khabib is? Dat lijkt voor mij meer wishful thinking dan gebaseerd op iets. Elk gevecht begint in dezelfde positie en iedereen heeft een kin.
Daarbij kan Gaethje toch ook behoorlijk worstelen, dus het moet nog maar blijken - indien dit gevecht doorgaat... - of Khabib hetzelfde kan doen als dat hij tot nu toe gedaan heeft.
Persoonlijk denk ik dat ook wel dat Khabib de completere vechter is, maar Gaethje is een sloopkogel en we moeten toch echt zien hoe het gaat wanneer het zover is
...

Knoopwafel
20-06-2020, 04:56
@ combatguy....


Heb je dit topic nou geopend omdat je dit jezelf echt afvroeg...


Of heb je dit nou klakkeloos gekopieerd en vertaald van het sherdog forum: https://forums.sherdog.com/threads/goat-criteria.4110219/page-2 , en wil je gewoon interessant doen?

#22 lijkt toch echt behoorlijk op wat jij hier als jouw mening probeert te verkondigen...

CombatGuy
20-06-2020, 10:10
en wil je gewoon interessant doen?

Ja, ik wil erg interessant doen.

Knoopwafel
21-06-2020, 01:50
Ja, ik wil erg interessant doen.

Klopt helemaal, het had je meer gesierd als je gewoon had vermeld dat je dit onderwerp op sherdog was tegengekomen i.p.v. pretenderen dat je hier echt over nagedacht hebt.

Desalniettemin interessant onderwerp en voer voor discussie.

CombatGuy
21-06-2020, 05:42
Klopt helemaal, het had je meer gesierd als je gewoon had vermeld dat je dit onderwerp op sherdog was tegengekomen i.p.v. pretenderen dat je hier echt over nagedacht hebt. Desalniettemin interessant onderwerp en voer voor discussie.

Wat maakt t uit of ik er zelf heb over nagedacht of dit heb gekopieerd? Belangrijkste is toch dat we erover kunnen praten?

JBW
21-06-2020, 09:20
Zelfs hier dwalen we af van de discussie.

T15Boxing
21-06-2020, 13:21
Het gaat een beetje om verschillende soorten punten scoren. Een Fedor en Jones hebben lange winning streaks maar in hun eigen gewichtsklassen. Een Silva heeft top 3 wins in 3 verschillende gewichtklassen en een succesvolle carrière van 15 jaar. GSP heeft alleen maar toppers verslagen, meestal 5-0 en heeft zijn verliespartijen kunnen wreken. Silva of GSP dus, waarschijnlijk Silva.



Silva is mijn type vechter niet maar hij is volgens mij wel degene die het meeste aanspraak kan maken op de titel GOAT.


En morgen ga je net zo overtuigend argumenteren voor een andere kandidaat. Sinds wanneer vind jij Silva de GOAT :lol: Typisch Tony, altijd eerst kijken wat een afwijkende mening is en dan je pijpmondje opentrekken(met alle respect).

CombatGuy
21-06-2020, 13:49
Een Fedor en Jones hebben lange winning streaks maar in hun eigen gewichtsklassen.

Er is op zich niks mis mee als je in je eigen gewichtsklasse blijft. Verminderd niet perse hun prestatie.



Een Silva heeft top 3 wins in 3 verschillende gewichtklassen

Het vechten in verschillende gewichtsklassen zegt op zichzelf nog niet veel. Het gaat meer om wie die individuen waren.



GSP heeft alleen maar toppers verslagen,

Nou, dat vind ik wat overdreven. Ik kijk namelijk ook naar hóe ze zijn 'verslagen'. Zijn laatste WW reeks waren allemaal decisions. Dat toont aan dat hij niet vocht om te winnen maar meer om niet te verliezen. Hij heeft heel goed gebruik gemaakt van punten scoren, zonder de tegenstander daadwerkelijk een pijnlijke straf te geven. Dus dan is "verslagen" een groot woord. Laat staan tegen Hendriks, dat kwam niet eens in de buurt van "verslagen". Daarom valt GSP af voor mij als de GOAT.

Capo dei capii
21-06-2020, 14:50
Je kunt in deze nog steeds jonge sport op dit moment nog geen GOAT noemen. Daarvoor veranderd de sport nog steeds teveel. In het begin waren het de Gracie’s die als beste vechters werden gezien. Hun manier van grondvechten leek het net alsof vechters voor het eerst vuur hadden gezien. Niemand wist daar goed mee om te gaan, totdat Bas Rutten begon te leren grondvechten en dankzij zijn staande werk in 1 keer de meest complete vechter was en algemeen werd gezien als de beste vechter ter wereld op dat moment. Waarna Frank Shamrock het stokje overnam en een blueprint legde voor het MMA in de eind jaren 90 begin 00. Toen kwamen eigenlijk redelijk gelijktijdig Fedor en GSP op. Fedor werd in zijn prime jaren toch wel gezien als de aller beste vechter ooit. Kon winnen door submissions en harde KO’s en vooral zijn overwinningen op Big Nog en Crocop en de manier waarop maakte zichtbaar hoe veelzijdig Fedor was. GSP wordt eigenlijk altijd heel weinig credit gegeven voor zijn carrière. Natuurlijk vocht hij niet altijd de meest spectaculaire partijen, maar vooral zijn benadering en training van het MMA heeft de sport enorm doen evolueren. Niet veel later begon Anderson Silva aan een enorme winstreak. In zijn regeer tijd werd er niet gedacht dat er een vechter na hem zou komen die zo lang een divisie zou kunnen domineren, totdat daar Jon Jones was en misschien is het nu Israël Adesanya wel die het stokje gaat overnemen.

Tony Galento
21-06-2020, 17:03
Het gaat een beetje om verschillende soorten punten scoren. Een Fedor en Jones hebben lange winning streaks maar in hun eigen gewichtsklassen. Een Silva heeft top 3 wins in 3 verschillende gewichtklassen en een succesvolle carrière van 15 jaar. GSP heeft alleen maar toppers verslagen, meestal 5-0 en heeft zijn verliespartijen kunnen wreken. Silva of GSP dus, waarschijnlijk Silva.





En morgen ga je net zo overtuigend argumenteren voor een andere kandidaat. Sinds wanneer vind jij Silva de GOAT :lol: Typisch Tony, altijd eerst kijken wat een afwijkende mening is en dan je pijpmondje opentrekken(met alle respect).


Beetje omslachtige manier om te zeggen dat je het met me eens bent.

Briant
22-06-2020, 08:51
Hij zegt wel “met alle respect” dus je hoeft niet boos te worden.

CombatGuy
22-06-2020, 09:07
Je kunt in deze nog steeds jonge sport op dit moment nog geen GOAT noemen. Daarvoor veranderd de sport nog steeds teveel.

In het begin waren het de Gracie’s die als beste vechters werden gezien.

totdat Bas Rutten begon te leren grondvechten en dankzij zijn staande werk in 1 keer de meest complete vechter was en algemeen werd gezien als de beste vechter ter wereld op dat moment.

Waarna Frank Shamrock het stokje overnam en een blueprint legde voor het MMA in de eind jaren 90 begin 00.

Toen kwamen eigenlijk redelijk gelijktijdig Fedor en GSP op.

Niet veel later begon Anderson Silva aan een enorme winstreak.

totdat daar Jon Jones was en misschien is het nu Israël Adesanya wel die het stokje gaat overnemen.

Volgens deze logica kunnen we nooit een GOAT benoemen. Als we het over de GOAT hebben dan bedoelen we natuurlijk de voorlópige GOAT.

Tony Galento
22-06-2020, 23:01
Hij zegt wel “met alle respect” dus je hoeft niet boos te worden.

Ben ik ook niet. Ben blij dat hij het licht begint te zien.

Dankzij mij.