PDA

View Full Version : De ideale lichaamsbouw.



24-08-2004, 17:16
Als je de olympische spelen ziet dan valt op dat voor bepaalde sporten een bepaalde lichaamsbouw is vereist. Marathonlopers zijn lichte mannetjes, volleyballers zijn lang, sprinters zijn atletisch gespierd en hockeyvrouwen... ja... uh... die zijn gewoon lekker.

Bij vechtsporters zie je niet een bepaalde lichaamsbouw. Je hebt ze lang, kort, dik, mager, enz. enz. Maar wat vindt je nou een ideale lichaamsbouw voor een MMA'er?
Zelf denk ik dat het lichaam van een 10 kamper ook heel geschikt zou zijn om aan vechtsporten te doen: atletisch, sterk, soepel, explosief en snel. Als je dan ook nog aanleg hebt om te knokken dan denk ik dat je met zo'n bouw een heel eind komt.

}|^-_-^|{
24-08-2004, 17:21
gewoon lekker natuurlijk, zoals randy couture.

ff zonder gekheid: gebleken is dat té lang geen voordeel hoeft te zijn. metertje of 2 is wel genoeg. explosiviteit telt zeker mee, maar uithoudingsvermogen scoort ook hoog op het verlanglijstje.

Sjeanef
24-08-2004, 17:22
Maar bij vechtsporten zijn ze vaak toch ook al ingedeeld op gewichtscategorien en zodoende ook deels op bouw...
Maar die Tsjechische 10-kamper kan volgens mij ook wel een aardig potje MMA meedraaien.

}|^-_-^|{
24-08-2004, 17:58
ik denk dat je die korte spiertjes zo in 2en trekt d4n

everlast
24-08-2004, 18:17
Ik denk dat turners de juiste bouw hebben,lenig,explosief en supersterk

ashi76
24-08-2004, 18:39
everlast = imo correct.

24-08-2004, 18:45
Maar bij vechtsporten zijn ze vaak toch ook al ingedeeld op gewichtscategorien en zodoende ook deels op bouw...
Nope, dat gewicht zegt dus helemaal niets over de bouw. Hoe vaak zie je niet een lange dunne tegen een kleine gedrongen? Zeer regelmatig toch.

En turners hebben volgens mij idd ook een ideale bouw, maar dan alleen voor de lichtgewichten. Die jongens zijn vaak niet groter dan 1.60 cm of zoiets en da's bepaald niet groot. Maar een turner van 1.95 cm en 105 kilo zou niet gek zijn :lol: .

ashi76
24-08-2004, 18:47
Ik heb trouwens ook wel een paar kogelstoters gezien, waar je geen beuk van moet krijgen. :mrgreen:

lady in red
24-08-2004, 19:13
zwemmers zijn ook altijd gespierd... :P volgens mij zouden die het ook wel goed doen

HUNTER
24-08-2004, 19:15
tsja ik denk niet dat je kunt spreken van een ideale bouw..... met judo en BJJ ben je vaak in het voordeel als je een korte gedrongen bouw hebt, maar voor MMA heeft het zeker ook voordelen als je juist lang bent voor je lengte (reach). Ik denk wel dat je moet trainen naar je lichaamsbouw, dwz de voordelen van je lichaam optimaal benutten

Gulo gulo
24-08-2004, 19:46
ik denk dat je die korte spiertjes zo in 2en trekt d4n

Ooit wel eens hun krachttrainingsschema's bekeken? Die trek je echt niet zo ff in tweeen.. :lol:

Bovendien hebben sprinters imo een goede verhouding tussen lengte, gewicht, kracht en vetpercentage..

Ja maar het nadeel van sprinters is dat hun training zich vooral toespits op het onderlichaam. Dat is ook heel belangrijk maar ik denk dat ze niet compleet genoeg getraind zijn. Mijn stem gaat toch naar de turners.

Gulo gulo
24-08-2004, 20:10
Jammer dat er geen gewichten bij staan, en vechtsporten gaan niet alleen om kracht en explosiviteit maar ook om flexibiliteit (en een kin van beton wil ook wel helpen). Vooral door hun flexibiliteit hebben de turners een voordeel imho

Silat
24-08-2004, 20:15
Ik denk ook turners, die zijn lenig, explosief en heel erg sterk.

Kijk nou naar die ring gasten, die draai je echt niet zomaar ff in een kimura.
Ze zijn bere sterk, ook met gestrekte ledematen.
Ze zijn lenig, dus kunnen je met gemak op je hoofd schoppen met wat voor trap dan ook.
Springen kunnen ze ook wel een beetje, coordinatie is ook niks mis mee.

Buikspieren en onderrug zijn ook heel sterk.

Ze kunnen veel wat van belang is in MMA

Edit: mooie lijst d4!

redjuh
24-08-2004, 21:03
shit zijn er nog steeds mensen hier die uit een fitnesschema of het uiterlijk van mensen kunnen opmaken of diegene een aardig potje mma kan draaien?!?!

ik bedoel hiermee geen kritiek op de vraag, want die vind ik leuk. 10 kamper zou niet gek zijn, maar er bestaat ook nog zoeits als olympisch worstelen... does that ring any bells??????

24-08-2004, 21:05
maar er bestaat ook nog zoeits als olympisch worstelen... does that ring any bells??????
Yep, maar volgens mij hebben worstelaars geen specifieke lichaamsbouw, of vergis ik me?

Ralph
24-08-2004, 21:06
Ja, ik heb ook een flink aantal jaren geturnd op nationaal niveau en ik ben nu een ongelooflijke GOD in de ring (niet helemaal waar.... ). Maar die topturners hebben echt een goede bouw.

Anonymous
24-08-2004, 21:14
Ja maar het nadeel van sprinters is dat hun training zich vooral toespits op het onderlichaam. Dat is ook heel belangrijk maar ik denk dat ze niet compleet genoeg getraind zijn. Mijn stem gaat toch naar de turners.

Wel goed lezen redjuh...

De foto's en het trainingsschema heb ik gepost n.a.v. de bovenstaande post. Ik wou er alleen mee zeggen dat ze zich niet (ja tuurlijk ligt er de nadruk wel op, het blijven sprinters :roll: ) uitsluitend concentreren op hun onderlichaam..

FYI de reden waarom ik voor sprinters kies staat in mijn eerste post in deze topic.

redjuh
24-08-2004, 21:16
nou je moet de worstelaars maar eens van dichtbij bekijken dan... die hebben ook al bruikbare skills... turners ja idd ook, maar hebben die niet wat te korte spieren voor mma? zoals ik het zie op tv lijkt het zo...

Ralph
24-08-2004, 21:33
Turners korte spieren? Ik denk niet dat er lenigere en krachtigere sporters zijn.

redjuh
24-08-2004, 21:35
ik zat gister te kijken, en het leker net allemaal dikke porties zeg maar, maar idd leniger kan je niet worden dus daar heb je gelijk in

Jarno
24-08-2004, 21:47
van de week met zappen synchroon schoonspringen gezien voor mannen maar die gasten hebben ook aardig wat afgetrainde spiermassa
denk dat verspringers en hoogspringers als sergei bupka ook wel de juiste bouw hebben

everlast
24-08-2004, 21:54
ik denk dat die wildwaterroeiers ook aardig wat power hebben.

Controle
24-08-2004, 21:55
Vergeten jullie de hippische sporters niet

redjuh
24-08-2004, 21:57
hahaha nee die vooral niet en de darters ook niet!

Sjeanef
24-08-2004, 22:05
Of schakers, die kunnen soms wel 46 zetten vooruit denken! Kom je aan met je combo en niets wordt geraakt hehehe 8)

Silat
25-08-2004, 00:44
MMA is just like Chess, only your ass is on the line. :wink:

Nicky
25-08-2004, 07:41
turners hebben een mooi lichaam

zwemmen hebben een heel gespierd lichaam maar absoluut niet mooi. een hele brede bovenkant, niet mooi.

maartenjackie
25-08-2004, 11:34
beste lichaam voor mma blijft voor mij Frank Shamrock

http://www.rmapco.com/ArtGallery/FullSize/Shamrock%20Frank_001_mma.jpg
http://www.jumpusa.com/uf22fr09.JPG

Sjaak
25-08-2004, 11:49
Turners en turnsters, deze jongens en meiden koppelen kracht aan explosiviteit en een geweldige lenigheid aan een bijna perfecte balans.

Silat
25-08-2004, 13:09
Nicky mooi zegt niks....

Zwemmers hebben een misvormd lichaam, vind ik dan.
Veel te breede borst, geen trapezius.

ik wou dat ik begonnen was met turnen vroeger, dan had ik nu niet zoveel moeite hoeven te doen. Maar mijn pa vond het wijven sport. :?

ashi76
25-08-2004, 13:12
Pa = correct.... ;)