PDA

View Full Version : Man vs Vrouw, 10-10-'04!!



Too Hot to Handle
26-08-2004, 13:00
Uniek in de geschiedenis van M.M.A. is een wedstrijd tussen een man en een vrouw. Hoe kom je op zo’n idee, zullen velen zich afvragen? Of, dat kan toch niet, een man is toch fysiek veel sterker dan een vrouw? Op deze vragen zullen wij in het komende artikel proberen antwoord te geven. Voor de 1 wellicht een onbevredigend antwoord en voor de ander zo helder als maar kan.

Laat ik eerst beginnen met het voorstellen van de vrouw in kwestie. Binnen het Nederlandse M.M.A. circuit behoeft zij geen nadere introductie. Niet alleen is zij de vrouw van 1 van de grootste vechtsporters die ons land ooit gekend heeft, ze heeft zelf ook een interessante M.M.A. carrière achter de rug. Tevens was zij de eerste vrouw die op 1 november 1997 een kooigevecht aan ging met de Russische Trina Iknatovic. Ik heb het hier natuurlijk over Irma Verhoeff.

Irma werd op 15 mei 1966 in het boerendorp Assendelft in Zaanstad. In 1993 kwam zij in aanraking met de vechtsport en begon haar carrière in het Muay Thai circuit. In die periode heeft zij ook deelgenomen aan een veertigtal Muay Thai wedstrijden. Als hoogtepunt uit haar Thaibox carrière heeft zij de Europese titel weten te behalen.
Evenals Rodney Faverus zocht Irma een nieuwe uitdaging in haar leven. Laten we eerlijk zijn, alles in het leven draait om grenzen verleggen. Vaak durven mensen niet de zekerheid van hun bestaan of carrière op het spel te zetten voor iets nieuws, of om hun dromen te verwezenlijken, maar iedereen droomt of fantaseert over dingen die onhaalbaar lijken, maar toch, zo blijkt later, niet zo ver weg liggen als je in eerste instantie zou denken.
Irma besloot M.M.A. te gaan beoefenen en vocht zij op 12 augustus 1996 haar eerste M.M.A. wedstrijd tegen de Amerikaanse Reggie Bennet. Jammer genoeg is de promotie van vrouwen en M.M.A. voor veel vechtsportorganisaties niet zo interessant als bij mannen en derhalve heeft Irma in een tijd van 8 jaar, slechts 10 M.M.A. wedstrijden gevochten. Haar recordlijst staat op zes gewonnen, waarvan vier voor de officiele tijd, 2 verloren en 2 onbeslist. Haar laatste vier wedstrijden waren allen winstpartijen en zij is de huidige Europese kampioene Mixfight en de huidige wereldkampioene Free Fight.

Hoe bedenk je het om tegen een man te willen vechten?

“Het is niet iets wat je van de 1 op de andere bedenkt. Het is niet zo dat je na een intensieve dag op de sportschool naar huis rijd, gaat koken voor je gezin, naar bed gaat en de volgende ochtend wakker wordt en denkt, goh, nu ga ik maar eens tegen een man vechten. Nee, zo gaat dat niet. Ik ben 38 jaar oud, ik heb een supervent, drie prachtige kinderen en een sportschool met 250 leden, waarvan 55 wedstrijdvechters, die ik ook beschouw als mijn “kinderen�. Kort samengevat, echt meer valt er niet uit mijn carrière te halen. Daar heb ik het gewoon te druk voor. Eigenlijk wilde ik na de ArenA al een punt erachter zetten, maar ik heb wel altijd gedroomd van een wedstrijd tegen een man. Het klinkt gek, zelfs voor mij, maar ik train m’n hele leven al met mannen. Het is niet zo dat de jongens op de sportschool zich inhouden als ze met mij sparren. Echt niet, daar is iedereen gelijk en de klappen komen even hard aan! Om een lang verhaal kort te maken, ik wil gewoon als ultieme uitdaging tegen een man vechten.�

Vindt je niet dat een man veel sterker is dan een vrouw?

“Ik ben het met je eens als je zegt dat een getrainde volwassen man fysiek sterker is dan een getrainde volwassen vrouw. Juist omdat dit voor iedereen duidelijk moge zijn, is er ook besloten om het gewicht van mijn mannelijke tegenstander aan te passen. We hebben zelf bedacht dat een gewichtverschil van 10kg, de achterstand van mijn fysieke kracht zou moeten compenseren.�

Vindt je het wel kunnen, ik bedoel, is het wel goed voor de sport?

“Waarom niet? Waarom zou ik als professioneel getrainde topsporter, onder toezicht van een erkende vechtsportbond, niet mijn droom in vervulling mogen zien gaan. Uiteindelijk train ik en bereid ik me voor zoals ik dat ook zou doen als ik tegen een vrouw zou vechten. Ik kan best begrijpen dat er mensen zijn die het geen prettig aangezicht zouden vinden, als een man een vrouw slaat. Ik ben ook tegen mannen die gewelddadig zijn tegen vrouwen, maar in dit geval ben ik niet de weerloze vrouw en moeten wij die morele gevoelens opzij leggen en erkennen dat wij nu te maken hebben met twee topsporters, die op sportieve wijze een krachtmeting met elkaar zullen aangaan. Alles gaat onder toezicht van een scheidsrechter, juryleden, ringartsen en mijn verzorgers natuurlijk. Zelfs mijn man staat in mijn hoek! Niemand hoeft mij buiten de ring aan te raken, geloof me, dan wordt Bob gek, maar in de ring ziet hij het ook als een sportieve strijd en daar hebben wij vrede mee.�

Wat vindt je van de tegenstander?

"Hij heet Marc. Ik ken hem persoonlijk niet goed, maar ik begrepen dat hij een ervaren Thaiboxer is en zich aardig weet te redden tijdens het grondgevecht. Ik ga er ook vanuit dat hij er alles aan zal doen om het gevecht staande te houden. Verder vind ik het knap dat hij überhaupt tegen mij durft te vechten. Ga maar eens een man vinden die tegen een vrouw wil vechten. Ik ben er in ieder geval heel blij mee en wat de uitkomst ook moge zijn, wil ik hem bij deze bedanken dat hij mede ervoor zorgt dat mijn droom in vervulling gaat. Ik hoop tevens dat hij er niet te licht over nadenkt, want ik kom om te winnen!�

Dit zal Irma haar laatste wedstrijd worden en eerlijk gezegd betwijfel ik het of er veel vaker een vrouw de strijd aan zal gaan met een man, dus als jij iets unieks wilt meemaken, zorg dan dat je op 10 oktober 2004 aanwezig bent in Ahoy’!

Natuurlijk is een introductie van Irma haar tegenstander op z’n plaats. Hij heet Marc Gefferie en is 26 jaar oud. Onder leiding van Lucien Carbin traint hij nu 4 jaar Muay Thai. Hij heeft nu 10 wedstrijden gevochten, waarvan twee verloren. Hij wordt in de sportschool gezien als assistent trainer van Lucien.

Wat zijn jou gevoelens omtrent deze wedstrijd tegen een vrouw?

“Ik vind dat mannen en vrouwen die dezelfde sport beoefenen gescheiden moeten blijven, maar als een vrouw perse wil vechten tegen een man wil ik daar aan meewerken, al is het alleen maar om mijn gelijk te halen.�

Wat vindt jij van Irma?

“Ik heb veel respect voor haar vechtsportprestaties. Ik vind het klasse dat een vrouw die al zo lang mee draait in de sport het een uitdaging vindt om tegen een man te vechten en het nog echt gaat proberen ook.�

Heb jij er moeite mee om op sportief gebied een vrouw te slaan?

“Ik zal me professioneel instellen. Wie het ook moge zijn, een tegenstander moet bestreden worden. Voor en na de wedstrijd is zij in mijn ogen een dame, maar als de bel gaat gaan de remmen los en is het topsport.�

Wat verwacht jij van deze wedstrijd?

“Ik zal er onbewust toch rekening mee houden dat ik tegenover een vrouw sta. Dit wil zeggen dat als er tijdens de wedstrijd een moment voordoet dat zij duidelijk aangeslagen is, zal ik er niet 100% op door “rammen� om het bruut af te maken, wat ik zeker wel bij een mannelijke tegenstander zou doen. Natuurlijk maak ik het af, een wedstrijd is een wedstrijd en ik kom om te winnen. Ik ga er wel vanuit dat zij alles binnen haar mogelijkheden zal toepassen om mij hard af te straffen en daarom ga ik dubbel geconcentreerd aan deze wedstrijd beginnen.�

Is verliezen voor jou een schande?

“Absoluut niet! Haar grondtechnieken hebben niks met krachtmetingen tussen een man en vrouw te maken. Als zij mij weet af te laten tikken op de grond, dan is dat omdat zij die technieken beter dan mij beheerst. Ze is nou eenmaal een betere grond vechtster en daar zal ik zeker rekening mee houden. Ik zal deze wedstrijd staand proberen te houden.�

Denk jij dat Irma überhaupt kans heeft om deze wedstrijd te winnen?

“Ondanks het gewichtverschil van 10kg in het voordeel van Irma, ben ik er van overtuigd dat een man niet van een vrouw kan verliezen. Op 10 oktober zullen we het zien. Ik vind het wel uniek dat ik kan deelnemen aan een wedstrijd wat nog nooit in de geschiedenis van het M.M.A. is vertoond!�

ashi76
26-08-2004, 13:03
:thumbs:

Gaaf stukje Marc.

Dit belooft wat !!!

Dennuz
26-08-2004, 13:22
Ben benieuwd hoe dit zal gaan, wordt in iedergeval iets om naar uit te kijken..

bloody
26-08-2004, 13:37
ik hoop voor Irma dat ze wint, echt het zo grandioos zijn

Marco (scheids)
26-08-2004, 13:40
Mooi stuk Marc ... TY ... :maskills: :thumbs:

Ralph
26-08-2004, 13:50
Hmmm... leuk stukje, maar ik weet het nog steeds niet hoor. Ik blijf het een zeer raar idee vinden.

kyokushin
26-08-2004, 13:53
intresante ontwikkeling!

Justinian
26-08-2004, 13:56
Hmmm... leuk stukje, maar ik weet het nog steeds niet hoor. Ik blijf het een zeer raar idee vinden.

Ralph = correct. Het is leuk voor Irma en het is haar zeker gegund, maar het voelt niet echt natuurlijk aan om het zo maar even uit te drukken. Ik hoop in ieder geval dat Irma deze partij gaat winnen :thumbs:

Controle
26-08-2004, 14:04
Mooi artikel Marc!
Ben benieuwd...... we zien het de 10e wel in ahoy..

Als je of jij achter vind staat is het zonder t :)

Wix
26-08-2004, 14:13
Ik hoop voor de sport dat Irma wint....

migyur
26-08-2004, 14:20
Hmmm... leuk stukje, maar ik weet het nog steeds niet hoor. Ik blijf het een zeer raar idee vinden.

Idem

Tsuki
26-08-2004, 14:24
mij lijkt het ook nog steeds niks .........................

Mike
26-08-2004, 14:24
die mannelijke vechter kan IMO alleen maar verliezen.

als die verliest zeggen velen :" haha hij verliest van een vrouw"

en als die wint op ko ofzo dan zegt men(leken) :" die trieste gast slaat een vrouw in elkaar".

Met name het imago van de vechtsport in NL kan IMO door deze partij een enorme negatieve klap krijgen. Kranten en andere media zullen het oppikken en NL kennende wordt het negatief belicht.

Ik heb natuurlijk respect voor beide vechters maar deze partij hoef ik absoluut niet te zien.

Anonymous
26-08-2004, 14:38
Beste Mike,

Ben jij op 10 oktober in Ahoy'?

harryg
26-08-2004, 14:46
Ik gun het Irma van harte.

Maar voor de tegenstander is nooit een eer te behalen.

Ronald
26-08-2004, 15:02
In mijn ogen heeft het wel iets, al was het gewoon maar omdat ik echt nieuwsgierig ben wie er gaat winnen (ik zal er zo ff een poll over starten). En als iemand dat nou graag wil... waarom dan niet? Ik hoop op een mooie partij.

Hollandpride
26-08-2004, 15:06
Ik krijg er steeds meer zinin!

Moet alleen nog steeds een kaartje halen, luie donder dat ik ben :maskills:

lunatic
26-08-2004, 15:09
Hmmm... leuk stukje, maar ik weet het nog steeds niet hoor. Ik blijf het een zeer raar idee vinden.

Ralph = correct. Het is leuk voor Irma en het is haar zeker gegund, maar het voelt niet echt natuurlijk aan om het zo maar even uit te drukken. Ik hoop in ieder geval dat Irma deze partij gaat winnen :thumbs:

Helemaal mee eens!

Marco (scheids)
26-08-2004, 15:51
Ik begrijp niet dat sommige mensen het hier niet mee eens kunnen zijn (alhoewel ik hun standpunt wel kan begrijpen), maar het is hetzelfde als dat onze landbestuurders zeggen dat kooigevechten niet toegestaan zijn, terwijl dan iedereen roept dat dat belachelijk is, dan zeggen wij als mma liefhebbers dat dat proffesionele vechters zijn en daar getraint voor zijn, nu vecht een professionele vechtster(Irma) tegen een man, ze zal zelf wel weten tot hoever ze kan gaan!!

Nog een ander voorbeeld (misschien niet helemaal relevand) in de Italiaanse serie A werd er ook een vrouw gecontracteerd bij een team, ook in het proffesionele voetbal komen steeds meer vrouwlijke scheidsrechters ....

Dat is de vrouwlijke evolutie, waarom zou dat niet met mma kunnen?
Uiteraard wel onder goede supervisie van een bond, scheidsrechter, jury en coach ..... zoals Irma zelf al vertelde in der commentaar.

Justinian
26-08-2004, 16:07
Ik begrijp niet dat sommige mensen het hier niet mee eens kunnen zijn (alhoewel ik hun standpunt wel kan begrijpen), maar het is hetzelfde als dat onze landbestuurders zeggen dat kooigevechten niet toegestaan zijn, terwijl dan iedereen roept dat dat belachelijk is, dan zeggen wij als mma liefhebbers dat dat proffesionele vechters zijn en daar getraint voor zijn, nu vecht een professionele vechtster(Irma) tegen een man, ze zal zelf wel weten tot hoever ze kan gaan!!
Daar heb je ook wel gelijk in Marco: als je het puur feitelijk bekijkt, dan zie je twee sporters die het tegen mekaar opnemen. Maar ja, het is meer een gevoelskwestie. Ik moet ook zeggen dat ik het ook lastig vind om een dame tijdens het sparren te raken (en niet omdat ze zo snel is ;)).

Tsuki
26-08-2004, 16:07
LOL @ marco die het niet kan begrijpen alhoewel hij het wel begrijpt ;-) ...........

redjuh
26-08-2004, 16:33
ik hoop marc wint, want het slaat helemaal nergens op.
mannen zijn nou eenmaal sterker, en ik hoop dat marc dat ook bewijst.
wie koopt er eigenlijk een kaartje om naar zo´n onzinpartij te kijken?

lil´kickboxer
26-08-2004, 17:02
Ik vind dit een hele interessante partij! Respect voor beide vechters! Ik hoop natuurlijk dat Irma wint en dat ze iedereen die een winst voor haar onmogelijk houdt het tegendeel bewijst! Impossible is nothing! :wink:

Anonymous
26-08-2004, 17:11
lil'kickboxer werkt bij adidas ?

Anonymous
26-08-2004, 17:12
that was me :-(

Jarno
26-08-2004, 17:21
vind het wel gaaf voor irma en zie daar wel wat er gebeurd :thumbs:

Wheelie
26-08-2004, 19:24
Cool voor Irma dat haar wens om tegen een man te vechten door gaat.

Of je het nou wel of niet ziet zitten , iedereen is benieuwd hoe dit gaat aflopen en er zal veel over deze partij gepraat worden.

Wix
26-08-2004, 20:03
Cool voor Irma dat haar wens om tegen een man te vechten door gaat.

Of je het nou wel of niet ziet zitten , iedereen is benieuwd hoe dit gaat aflopen en er zal veel over deze partij gepraat worden.

Dat is iig waar

Anonymous
26-08-2004, 20:09
ik hoop marc wint, want het slaat helemaal nergens op.
mannen zijn nou eenmaal sterker, en ik hoop dat marc dat ook bewijst.
wie koopt er eigenlijk een kaartje om naar zo´n onzinpartij te kijken?

JIJ TOCH? IK HEB JE STAAN VOOR 8 KAARTEN! :wink:

Anonymous
26-08-2004, 20:10
Oeps, dat was ik.

Marc
2H2H

Wheelie
26-08-2004, 20:11
ik hoop marc wint, want het slaat helemaal nergens op.
mannen zijn nou eenmaal sterker, en ik hoop dat marc dat ook bewijst.
wie koopt er eigenlijk een kaartje om naar zo´n onzinpartij te kijken?

JIJ TOCH? IK HEB JE STAAN VOOR 8 KAARTEN! :wink:

Owned :lol:

Wheelie
26-08-2004, 20:11
Oeps, dat was ik.

Marc
2H2H

gaat er iets niet goed met inloggen ? :wink:

lunatic
27-08-2004, 01:02
Cool voor Irma dat haar wens om tegen een man te vechten door gaat.

Of je het nou wel of niet ziet zitten , iedereen is benieuwd hoe dit gaat aflopen en er zal veel over deze partij gepraat worden.

Dat wee tik ook wel zeker jah :!:

Mike
27-08-2004, 01:54
Cool voor Irma dat haar wens om tegen een man te vechten door gaat.

Of je het nou wel of niet ziet zitten , iedereen is benieuwd hoe dit gaat aflopen en er zal veel over deze partij gepraat worden.

dat is zo

maar ik denk dat de media het negatief oppikt. Dat is waar ik me zorgen over maak. Ik twijfel niet aan de kansen van irma verhoeff ofzo. Ik ben bekend met haar techniek en kracht en het zal zeker een spannende partij kunnen worden. Ik vrees gewoon dat het de naam en het imago van vechtsport in NL kan schaden. Bijna geen enkele sport doet aan gemixde wedstrijden en al helemaal geen kontakt sport. Ik verwacht grote commotie en vraag me daarom af of het dat allemaal waard is.


en guest nee ik ben niet in de ahoy op 10 okt maar vanwege andere verplichtingen. Niet vanwege deze partij hoor.

Jarno
27-08-2004, 07:48
ik denk niet dat de media het verkeerd oppikt . ze hebben immers in de arena kunnen zien dat irma een sport vrouw is die leeft voor haar sport. en ik denk het omdat vechtsporten nu is zn algemeen beter geaccepteerd beginnen te raken. als er in de media duidelijk wordt gemaakt hoe de partij tot stand is gekomen hoop ik dat het een hele hoop scheelt en ja helaas zullen veel mensen hun mening klaar hebben als b.v kwalbert verlinde er negatieve aandacht aan besteed :maskills:

redjuh
27-08-2004, 09:08
dat klopt wheel,

Marc (2h2h) hoe gaan we dat nou doen met die kaarten?

Anonymous
27-08-2004, 11:19
Vanaf volgende week worden allen die kaarten hebben besteld in vak AG gebeld.

Marc
2H2H

Wheelie
27-08-2004, 11:21
Vanaf volgende week worden allen die kaarten hebben besteld in vak AG gebeld.

Marc
2H2H

das duidelijk, bedankt marc :thumbs: