PDA

View Full Version : krachttraining



Zanshin
05-09-2004, 17:26
Wie doet er hier aan krachttraining als ondersteuning voor je vechtsport, ik zelf doe op dit moment 4x in de week aan krachttraining.
Maandag bovenlichaam
Dinsdag onderlichaam
Woensdag rust
Donderdag bovenlichaam
Vrijdag onderlichaam
Zaterdag rust
Zondag rust

Ik doe dan supersets, dus twee oefeningen achter elkaar 10reps ieder en dan 90 seconden rust, en op deze manier werk ik dan mijn hele training af. Om de 4 a 6 weken verander ik weer van schema, door bijvoorbeeld dan trisetjes te gaan doen, of puur op kracht te trainen zoals 5 a 6 reps per oefening, of de rust periodes te verkorten tussen de sets in.

Over het algemeen doe ik veel basis oefening zoals bankdrukken, stiff deadlift, je zelf optrekken, squats en ik train zoveel mogelijk met losse gewicht zoals; dumbells en barbells omdat je dan meer spiervezels en pezen traint, aangezien je het gewicht zelf onder controle moet houden.

Gulo gulo
05-09-2004, 18:04
De meeste mensen die serieus met vechtsport bezig zijn hebben ook op een of andere manier krachttraining in hun programma opgenomen.

de highlander
05-09-2004, 18:55
zanshin hoe vaak train jij hier naast nog voor je vechtsport?

greeeetz the highlander

Zanshin
05-09-2004, 20:12
zanshin hoe vaak train jij hier naast nog voor je vechtsport?


Ik train daarnaast 2x in de week Wado-ryu en 2x in de week Kickboksen daarnaast probeer ik ook ongeveer 2 keer in de week hard te lopen, interval, en duurloop ongeveer 40 a 50 minuten per keer

Gulo gulo
05-09-2004, 20:23
Als ik dat zo lees zou het wel eens kunnen zijn dat je overtraint......

de highlander
05-09-2004, 20:36
beste zanshin,

doe jij bij je karate en kickboks training ook push ups en buikspieroefeningen ( neem aan van wel ).
als dit zo is dan ben ik het met gul gulo eens dat het wel eens zo kan zijn dat je overtraint.
je kan het beste advies vragen aan 1 van de instructeurs op je sportschool.
maar 1 ding kan ik je zo ie zo meegeven denk aan je rust tussen de trainingen.
veel mensen onderschatten dat maar het is echt ontzettend belangrijk.
en uiteraard aan je voeding ( veel eiwitjes ).

greeetz the highlander

Zanshin
05-09-2004, 20:43
bedankt voor de informatie, maar ik train 's ochtends zo'n 45 a 60 minuten krachttraining maandag, dinsdag donderdag en vrijdag. En op dinsdag en donderdag avond train ik karate en kickboksen achter elkaar, hardlopen op zondagochtend, daarnaast probeer ik ook een beetje op mijn voeding te letten.
's Ochtend begin ik met een eiwit-shake en een multi-vitamine en na iedere training neem ik ook een eiwit-shake.

de highlander
05-09-2004, 21:25
dat klinkt al een stuk beter zanshin.
je traint gewoon lekker veel.
keep up the good work :thumbs:

greeeetz the highlander

Gulo gulo
05-09-2004, 23:33
Als je je er inderdaad maar van doordrongen bent dat je lichaam tijd nodig heeft om zich te herstellen. Met de tijdsplanning die in je schema zit blijkt ook wel dat, dat zo is.

Wat voor mij super werkt is een keer in de twee maanden gewoon een week de krachttraining overslaan.

Silat
06-09-2004, 01:23
Zorg in ieder geval dat je je belastte spieren de kans geeft om te herstellen en te groeien. Ik sla gewoon de lange opdruk sessie gewoon over als ik nog herstellend ben van het fitnessen.

Je vechtsport is op vaste tijden in de week, daar omheen plan je je kracht- en conditie trainingen. Heel veel koolhydraten eten en eiwitten, vitamines en mineralen natuurlijk, maar meer koolhydraten omdat je zoveel verbrand, zowel voor als direct na je training.

Neem na 6 weken knallen eens 4 dagen volledig rust. Dat zal je goed doen, dit voorkomt dus overtraining.

Losse gewichten werkt super. Richt je zoveel mogelijk tot oefeningen waarbij je meerdere gewrichten gebruikt zoals, bandrukken, optrekken, handstandopdrukken, squatten, deadlifts. Onderamen en polsen niet te vergeten.

*Versnellen van herhalingen voor snelheid en explosieviteit.
*Zo veel mogelijk herhalingen in 10 sec met 50% van je 1 RM = ook voor snelheid.
*Veel setjes van weinig herhalingen met korte rustpauze, krachtuithoudings vermogen.
*Supersets ook goed voor krachtuithoudings vermogen
*Tegenover gestelde beweginen achter elkaar uitvoeren, dus 15 x duwen gevolgt door 15 x trekken. krachtuithoudings vermogen
*Hardlopen met interval, rennen, sprinten, rennen, enz.
*goed eten, goed slapen

Werkt allemaal goed voor een vechtsporter. :)

Silat

Zanshin
06-09-2004, 10:07
Bedankt voor jullie informatie, ik zal er zeker wat mee doen. :thumbs:
En over die week rust gesproken, ik denk dat ik hem nu maar neem aangezien ik een drukke week tegemoet ga komen. :D

Anonymous
09-09-2004, 12:02
Zanshin, Zanshin, Zanshin, Zanshin, Zanshin, Zanshin, Zanshin, Zanshin, Zanshin, Zanshin, Zanshin,

Zanshin
09-09-2004, 12:12
leg je nader uit :?:

jojo
09-09-2004, 18:20
ik ben nog jong maar train niet al te zwaar en snel

eerst begin ik met trainen van de rug 3 apparaten bij elk 3 setjes
dan ga ik naar de borst 2 apparaten 3 setjes
dan schouders 2 apparaten 3 setjes
biceps 2 apparaten 3setjes
triceps 2 apparaten 3 setjes
benen-heupen-billen 3apparaten 3 setjes
buik elke dag

en dan natuurlijk niet alles op 1 dag maar afwisselen en voor jezelf een leuk schema maken :thumbs:

NESCIO
28-09-2004, 12:56
Rust is groei en herstel onderschat dat nooit !!